Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:14

overal ja op shirley en oliebol daar heb ik niet over nagedacht om te temperaturen, zal ik morgen ochtend gelijk even doen, zag er in ieder geval niet uit alsof ze koorts had...

Heb het geluk dat ze door vriendin met puit ervaring worden binnengehaald, dus die belt gelijk als ze het niet vertrouwd...

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 04:53

Hoi, wij krijgen eind December de sleutel van ons nieuwe stekje! Maar nu heb ik even een vraagje...

Ik wil graag 3 weitjes maken van ong. een halve hectare elk. En een zandpad eraan vast zodat ze ten allen tijde bij de schuur kunnen komen om te eten/drinken/schuilen.
Nu ga ik mijn merries laten dekken dit voorjaar, maar vroeg me af of jullie veulentjes gewoon in de groep laten lopen, of moet ik daar even een aparte wei voor plannen?
We hebben nu 2 ruinen en 2 merries lopen straks. Zou fijn zijn als de veulens er uiteindelijk gezellig bij kunnen, maar het pad is dan vrij lang en wil niet dat ze moeders kwijtraken enzo...

En zijn weitjes van 5000m2 groot genoeg? In totaal hebben we straks 2 hectare en wil graag regelmatig kunnen verweiden

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:17

Hallo Libera. Welkom hier. Ik denk dat dat er wel aan ligt hoe lang je je paarden op het gras wil laten. De hele dag? Dan zal je mss wel wat vaker moeten verweiden. Ik heb ze zelf op een veel minder groot stuk, maar hier heb ik een paddock paradijs en staan ze maar een paar uurtjes per dag op het gras.

Ik heb zelf geen veulens, maar er ooit wel aan gedacht en ik zou ze (mss na een paar dagen) gewoon in de groep laten. Maar er zijn hier mensen die daar een stuk meer ervaring mee hebben.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:25

Welkom libera. Qua weides wij hebben hier zelf 3ha en dat hebben ze gewoon het hele jaar door tot hun beschikking. Ik zelf zou de weides dus zo groot mogelijk houden.
Ook wij zijn van plan om volgend jaar een veulentje te fokken met ons trekpaard en hebben nu het idee dat mits onze kudde tegen die tijd nog steeds zo stabiel is haar gewoon te laten veulenen in de kudde.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:41

Bedankt voor jullie antwoorden! (En het welkom!)

Mijn grootste zorg is denk ik dat het pad zeg maar rond gaat lopen, zoals een track zeg maar. En dat de veulens dan 'verdwalen' of in paniek raken als ze hun moeder wel kunnen zien maar niet weten hoe ze er moeten komen ofzo... Maar misschien maak ik me wel veel te veel zorgen over alles haha!

Bedoeling is overdag in de paddock met verhard stuk en afdak, en als de grond niet te nat is ook het weiland open. 'S nachts gaan ze dan op stal. Kan zijn dat ik ze in de zomer wel de hele nacht buiten/op de wei laat, maar in de winter sowieso niet. Moet ook even kijken hoe de grond houd, vooraan doen we geotextile met drainage erover en dan zand, maar de wei word niet gedraineerd. Loopt wel heuvel af dus zou niet al te veel water vast moeten houden

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:46

Hier twee keer een veulentje gefokt. In beide gevallen moeder en veulen een week of twee in een afgescheiden stuk gehad, maar vooral om te voorkomen dat het veulen onder het draad door in de sloot zou kunnen belanden. Daarna gewoon in de (gemengde) groep gezet en dat gaf geen enkel probleem. Noch bij het veulen van de dominante merrie noch bij het veulen van de jonge merrie. Wij hebben wel een 'echte' kudde die al jaren en jaren bij elkaar loopt en waarin niet gewisseld wordt.

Edit: het laatste veulen is in een slecht voorjaar geboren toen de groep nog aan huis stond. Toen hebben we moeder en veulen met een extra shetje erbij, wel afgescheiden gehad in een stukje weiland met hekwerk i.p.v. draad. Want onze Guus had geen benul van zijn benen en liep regelmatig die eerste weken het draad in. Dus in het begin kan jouw scenario van verdwalen op de track best voorkomen. Ze worden gelukkig wel snel wijs.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:17

Wat je in het begin zou kunnen doen is de track deels afsluiten, zodat het simpel blijft. Als dat goed gaat, geef je ze elke paar dagen een stukje meer ruimte.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:30

Klinkt mooi libera! Lekker veel ruimte.

Gemeente gesproken. Ze lijken mee te willen werken aan een oplossing. Toevallig was de loonwerker er ook toen ik net langskwam. Samen overlegd. De loonwerker zegt dat het land in een kuiltje ligt en dat het sowieso beter rond gelegd kan worden. Zou 1000,- kosten excl btw en 100,- excl voor inzaaien (8500m2). Leek mij een redelijke prijs. Dan maakt de schade ook niet meer uit. Gemeente blij want dan hoeven zij niks bij te dragen. Als we dit niet doen gaan ze de sporen opentrekken met een cultivator en opnieuw inzaaien.

Nu lopen de randen van het land naar de sloot iets op. Nu was sowieso mijn plan om er een PP van te maken met tracks en beperkte weidegang. De track wilde ik voornamelijk langs de rand laten lopen, die bij rond leggen van het land dus wat lager wordt dan nu. Is het dan wel aan te raden? Hoewel ik de track dan misschien ook wel anders kan leggen. Maar rondom de wei werd hij lekker lang.

Ook overweeg ik een poel te laten graven op een plek waar vroeger ook een poel zat. Leek me wel leuk, het is nu een hele natte plek in het weiland. Maar weinig verstand van. Iemand hier misschien advies over? Zal de loonwerker ook vragen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:35

Op wat voor grond zit je Zapje? Hoe zou je een eventuele track willen maken? Wil je draineren, grond keren, of gewoon het gras kaal laten lopen?

Wij hebben een track op niet gekeerde zandgrond. In de winter is dit wel degelijk nat (geen zware blubber, we hoeven vrijwel nooit regenlaarzen aan om uit te mesten oid). De gekeerde zandpaddock is wel altijd droog. Als het ons eigen land zou zijn, dan hadden wij de track ook laten keren.

Een poel kan leuk zijn, maar kan ook een bron van ongedierte en bacteriën zijn. Heb je fb? Er is een leuke informatieve pagina ( Equi Habitat & Paddock Paradise Inspiratie) op fb. Daar zitten ook wat mensen die een poel hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:12

Wij hebben een kleine poel, dat is meer een drinkplaats. Er liep al een kleine greppel door de wei waar vanaf november tot juni ongeveer water door loopt. Hier hebben we gewoon een beetje omheen gegraven :+ dus het loopt er aan de ene kant in en de andere kant weer uit. Er staat dus wel altijd een beetje stroming.
Afbeelding
Hier was het wel vrij droog al maar gaat om het idee.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:21

Zandgrond. Wel een relatief laag gelegen stuk. De eventuele poel ligt helemaal achter in het weiland, zo'n 200 meter van het huis. Ik heb die groep volgens mij al op fb. Rondom het perceel heb ik sloten. Het idee was eerst een simpele oplossing, track frezen, paddock maken. We hebben grond met archeologische waarde dus grond keren mag niet zo maar. Zouden in de toekomst een vergunning aan kunnen vragen. Maar moeten ook nog een stal bouwen. Ik weet nog niet of de grond keren of zand storten een betere oplossing zou zijn.

Zand zit op zo'n 80cm. Idee voor een bak was drainage en dan zo'n 30cm zand erop. Bij keren blijft het te nat denk ik en we mogen niet dieper dan 30cm graven. Drainaige zal ook wel lastig worden, zou dan op 60 cm diep komen, zou misschien net kunnen. Zijn toekomstplannen, moet nog veel gebeuren.

Nu bedenken wat handig is om eerst te doen, met de toekomstplannen in gedachten.

Bedankt voor de tips! Track keren is vast beter, maar heb je denk ik eerst een vergunning voor nodig. Ga dit wel voorleggen aan de loonwerker. Die kent de grond. Een track van zand lijkt me wel super. Leuke poel palousa, enige stroming lijkt me een voordeel kwa hygiene. Zal er eens wat over lezen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:41

Dat je op zandgrond zit is gunstig. Dat je rondom sloten hebt wat minder. Als alles goed afwatert dan is het rondom de sloten het natst. Dus juist aan de randen van je weiland is het natter dan in het midden. Vooral als het land ook nog een beetje bol ligt.
Wij zitten op zandgrond (zand op een cm of Onze track frezen wij ieder jaar. We zijn in April 2015 met dit stuk grond begonnen. Toen heeft de loonwerker het bovenste laagje gras (het was gewoon een weiland) eraf gehaald met een soort 'schraapding'. In oktober hebben we alles toen met een frees van Boels gefreesd. Dit omdat het gras weer terug begon te groeien. Afgelopen oktober hebben we weer gefreesd.

De track is wel nat en op een aantal plekken wat modderig, maar zoals ik eerder zij, je kan er nog op je wandelschoenen overheen lopen. Maar, wij voeren er niet op en hebben een hele lage paardendichtheid. Het is ook geen track waar ze continue overheen moeten. Ze hebben in de droge paddock hooi en water en ze gebruiken de track vooral om wat rond te wandelen, te snurken en te spelen.

Zou ik onze track in huidige staat goed genoeg vinden om paarden 24/7 op te zetten? Nee, daarvoor vind ik het toch iets te nat. Plus, als we erop gaan voeren en ze moeten echt de hele tijd op de track staan dan zal die geheid nog wat natter en blubberiger worden.

Onze track ligt ook eigenlijk niet gunstig. Dit plaatje heb ik van BoerEnBunder (hoogte plaatje). Hoe roder hoe hoger. Het zand kleurige is de paddock. Het blauwe rondom zijn de paden (lijntjes trekken met een touchpad is niet mijn sterkste kant). Vanuit de paddock de track op is dus gelijk het meest natte stuk van alles. Wij hebben dit nu opgelost door het water weg te laten lopen via de rode pijl. Nu is het pad vanaf de paddock al een heel stuk droger. Maar het plaatje laat wel duidelijk zien dat de track niet op de meest gunstige plek ligt (vooral de ingang van de paddock naar de track). Overigens ligt ons stuk land op gemiddeld 8,5 meter hoog.
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:57

Vanmorgen hadden ze met hun lompe gedrag het frame klem getrokken en konden ze niet meer bij de rest van het hooi.
Afbeelding
ze hadden er schijt aan :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:04

Haha, goed gemikt :') Hoe krijgen ze het voor elkaar haha.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:03

Dat doet die bpony van mij express. Er staat een box onder het afdak en daar lag standaard stro in om te knabbelen. En hij scheet er altijd in. Nu er niks meer in zit, doet hij dat niet. Hij was het zeker niet eens met de stro ofzo.... :roll:

Vanmorgen had die bpony trouwens wel mijn hond te pakken. Ik had Sjaak bekapt en de hond vreet graag de nagels en (vooral) de straalresten op. Ik was daarna aan het mesten, dus even niet opgelet. En dan ziet Barney zijn kans. Hij is al niet gek op honden, maar het is volgens mij ook een rangordekwestie. Hij staat onderin en de hond kan hij hebben. Hoop gejank en een manke hond. Even bij me geroepen, alles bewoog nog, beetje massage en ze liep weer. Zal wel beurs zijn. Meestal haalt hij uit met zijn voorbenen. Dus denk dat dat het is geweest. De pony keek wel heel zelfvoldaan.... :=

Vannacht toch gedroomd, dat ik met Sjaak op buitenrit was en dwars door het dorp ging, waar kroegenfeesten bezig waren. Dat geeft goede hoop! Wie weet wordt t echt nog eens wat _O- . Voorlopig rij ik er niet meer op, maar gisteren had ik m in de loswerkring en hij ging als een zonnetje. Had ik al de foto laten zien? Ik wou dus een stapmolendeken aanschaffen, maar ook weer zo duur en ik heb al een berg dekens waar je u tegen zegt. Heb dus nu een oude fleece ingeknipt en daarmee kan ik ook goed trainen. En hij ging er hartstikke goed onder. Bedacht gisteren dat ik er best op had gekunt, maar ik had niet genoeg tijd. Dus is er niet van gekomen.

Afbeelding

Maar wel positieve dromen dus :D

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:22

Heb volgens mij de ideale kinderpony/shet gevonden.
Dochter al 2 keer thuis gereden, 1x aan de longeerlijn, wat niet ging door mij en ezel. De ezel wou spelen en dochter piept als mama in de buurt is.
Gisteren weer gereden, los. Ik ben de ezel gaan borstelen en hooi geven. Ze kreeg hem niet in draf, maar hij deed wel wat ze vroeg of ging stil staan. Geen rare sprongen of rennen. Ze wil vandaag weer.

Zelf even naar het strand geweest, voor het eerst sinds de nieuwe er zijn. Betrapte er 2 over de draad kroelend en een erg blije ezel toen ik thuis kwam.
De heren hebben elkaar gevonden. Arme merrie, tussen die speelse ouwe knollen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:01

Wij zijn nu onderweg naar de Ardennen. Hopelijk kunnen we morgen nog een buitenrit maken. Heb een manege gemaild, maar nog niks gehoord. En mijn Frans is niet best :o .

Moest ineens aan Solleke denken, toen mijn man opperde om de paarden eens mee te nemen naar de Ardennen. Is ooit, rond de plannen van Drenthe eens ter spraken gekomen. Maar weekendje Ardennen is natuurlijk ook heel tof!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:32

Goed plan fabster!

Veel plezier dit weekend. Ga maar vast goed de weg leren op de ruiterpaden :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:37

Haha! Ja, ik hoop dat het lukt!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:40

Tuurlijk! Ik heb vertrouwen in je.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:24

Veel plezier fabster!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:53

Leuk fabster, veel plezier! (maar dat lukt vast)

Sakvis, heel erg bedankt! Super leuk dat boerenbunder.nl. Ik ga er er nog even over denken wat nu wijsheid is.

Onze grond ligt laag, gemiddeld ongeveer op 7,5m. Heb 2 d's op dan 8500m2.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:47

Minimelona, ik las je bericht op de vorige en bovenaan deze pagina, was benieuwd hoe het nu gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:02

komt wel goed met de pony. DA is geweest en ben der weer aan het vetmesten...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:06

Leuk, de Ardennen.....voor mij te ver.....( om met paard heen te gaan).
Fijn dat het al weer de goede kant op gaat met de pony van minimelona... wat was de oorzaak?

Vanmorgen heb ik met de " baby" gefietst..... dat gaat super!
En vanmiddag heerlijk in het zonnetje gereden. Ik ben toch zo verbaast hoe haar hoefjes het houden... altijd op ijzers gestaan en nu sinds 3 maand zonder.... het beschadigde deel van de witte lijn, is nagenoeg genezen.... ik ben zo blij....

De eerste 50 km zitten erop....( hadden er meer kunnen zijn, maar ben een week ziek geweest). Ik heb nog geen bericht gehad van die challenge op Endomondo... maar challenge nu lekker met mezelf....