Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:31

Fabster schreef:
Giffen en goed bemesten, Azmay. Dan ben je het wel kwijt. Het is echt hardnekkig spul.

In mijn eigen wei gaat dat ook zeker gebeuren, hier mag niets want het is natuurgebied..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:32

Maar gras houdt bermen toch ook goed bij elkaar? Als ik zie wat voor pollen er op de composthoop groeien. Die krijg ik er bijna niet af.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:32

Onze hooi wei-to be staat er ook nog vol mee. Wil dit ook wel eerst onder controle hebben voordat ik aan hooi ga denken ;)

Jkk is idd overal gezaaid om de bermen bij elkaar te houden

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:33

En voor de leuke vlinders die het aantrekt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:34

Ik heb vroeger ook zo'n wei gehad en de paarden aten het echt niet.
Volgens mij kan het weinig kwaad zolang je gras genoeg hebt, vers eten ze het echt niet.
Als gedroogd in hooi , vergissen paarden zich en eten ze het wel.

Bemesten helpt het beste, kunnen die planten niet tegen en het zaad zal dus niet meer kiemen op die stukken.
Verder kun je de bloemstengels verwijderen zogauw die naar boven schieten, geen bloei is geen zaad!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:35

Nou, vooruit dan maar.... Al is het onder protest. Er zijn vast minder giftige alternatieven te vinden voor de berm en vlinders... :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:36

spatter schreef:
Ik heb vroeger ook zo'n wei gehad en de paarden aten het echt niet.
Volgens mij kan het weinig kwaad zolang je gras genoeg hebt, vers eten ze het echt niet.
Als gedroogd in hooi , vergissen paarden zich en eten ze het wel.

Bemesten helpt het beste, kunnen die planten niet tegen en het zaad zal dus niet meer kiemen op die stukken.
Verder kun je de bloemstengels verwijderen zogauw die naar boven schieten, geen bloei is geen zaad!

Klopt, maar onder de grond maken ze ook uitlopers, dus ook zonder zaad worden die pollen steeds groter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:37

Klopt... dat is ook het gemene, als je een klein stukje wortel vergeet er uit te halen groeit het gewoon weer verder.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:37

Plus dat de plant 2 jarig is JKK

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:39

En in het gras zijn die hele jonge roosjes nauwelijks te zien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:40

Fabster schreef:
Nou, vooruit dan maar.... Al is het onder protest. Er zijn vast minder giftige alternatieven te vinden voor de berm en vlinders... :+

Er zijn wel vlinders die JKK als waardplant hebben: http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.p ... kruiskruid

Snap wel dat je daar weg wil Azmay, 'k zou geen dag meer gerust slapen :o

spatter: dankje, vind het ook super rot. Gelukkig is de winter net voorbij... één van de volgende weekends het dak er maar weer opleggen :\

AB: Rachel ziet er goed uit hoor! Een ronder model natuurlijk, en beetje een grasbuik, maar zo te zien niet te vet :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:46

Jemig wat gaan jullie snel!

Weidebeheer lees ik vooral over mee, wordt voor mij de derde zomer paarden aan huis (en eerste zomer nog mee geteerd op onderhoud van vorige bewoners) dus weinig ervaring. Wel veel gelezen en geleerd, ook uit dit topic.

Wel even een grote waarschuwing voor Abby. Jouw merrie is toch fokmerrie geweest? Bedenk dat tijdens dracht of met veulen ze veeeeeeel meer kunnen hebben en dat de ene wei de andere niet is, je weet niet wat voor grasmengsel daarop stond, hoe kort het gras afgegraasd werd, wanneer en hoeveel er bemest werd, en waarmee. Grondsoort en bodemleven etc. Je hoeft niet overbezorgd te zijn, maar niet te nonchalant omdat ze toch al jaren zorgeloos op de wei loopt...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:51

Tx Caily! Ik hou het zeker in de gaten.
De grond daar werd veel bemest en ze wisselden het gebruik van de weilanden af met de locale boer. Ene jaar stonden er aardappelen op, dan werd er een wei van gemaakt en als die vertrapt werd in de winter dan ging er het volgende jaar weer mais op of zo.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:12

Zondag mogen ze weer op de zomerwei *\o/* Gelukkig geen jkk hier, vooral zuring en brandnetels. Grond zal wel zuur zijn geworden van al die paardenmest en niet mogen kalken/bemesten. Ben dit jaar wel van plan om de wei uit te mesten, maar dan krijgt het gras helemaal geen voeding meer?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:27

Afbeelding

Hier is iedereen ingestort :D . Kon ze stiekem kieken vanuit het dakraam. Vooral leuk voor de Belg vind ik dit. Het ging zo lang niet lekker in de kudde en daarna nog lang alleen gestaan vanwege zijn blessure. En nu mag hij er lekker tussen liggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:40

lekker hé als zo genieten! Mijn bonte gaat ook elke dag lekker even liggen luieren en/of slapen. De oude merrie doet dit niet zo vaak buiten, op stal wel elke nacht. In het begin was ik regelmatig mijn bonte kwijt, dan ging hij vlak bij de heining liggen waar in het buur weiland de koeien dan lagen. Dan viel hij niet op zeg maar.
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:51

Leuke foto's :j

Blue , mijn ruin, is de enige die met mooi weer regelmatig languit ligt in het zand.
sNachts liggen ze allemaal in stal .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:57

Wij zien wel een duidelijke 'jonkies' - 'oudjes' verdeling met liggen. De shet (wordt 6) en Quarter (10) liggen veel meer in vergelijking met de KWPN'er (wordt 18) en Welsh (wordt 21). De Quarter ligt vaak ook helemaal plat, alsof hij ligt te zonnen . Snurken kan hij ook :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:58

Hilary schreef:
Wij zien wel een duidelijke 'jonkies' - 'oudjes' verdeling met liggen. De shet (wordt 6) en Quarter (10) liggen veel meer in vergelijking met de KWPN'er (wordt 18) en Welsh (wordt 21). De Quarter ligt vaak ook helemaal plat, alsof hij ligt te zonnen . Snurken kan hij ook :+

Hier klein-groot. Sinds de ijslander erbij is, klitten mijn bonte en mijn oudje samen (twee grote warmbloeden), en de E-pony en de ijslander :D

Leuke foto zo Fabster :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:02

Hier liggen ze beiden even veel, zowel 's nachts als overdag in de paddock. Mits het lekker weer is natuurlijk. Net weer een emmer haar van mijn oudje afgehaald, maar ik vrees dat het in het weekend toch scheren wordt als het echt 15/20 graden gaat worden.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:09

Afbeelding

Altijd tussen 11 en 12 uur liggen ze hier, het is ook leuk om je maatje te gaan pesten de shet probeert te schoppen, te schuren maar de grote blijft mooi liggen, van de week een mooi filmpje gemaakt :-)

Ps ik ben al 10 jaar de strijdt aan het aangaan om het jacobskruid te bestrijden.... Niks helpt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:39

soms kan ik toch nog best wel lachen om de domheid van klanten. Wij verhuren toiletcabines, besteld er zojuist 1 per mail. De naam van de woonwijk en de woonplaats, dus ik vraag om een adres (is wel zo makkelijk om een cabine ter plaatse te krijgen). Krijg ik een reactie terug van lees de mail maar eens goed... Dan heb ik zo de neiging om de cabine neer te laten zetten door de chauffeur aan het begin van de woonwijk en ze het maar uit te laten zoeken maar ja ach denk ik dan nog maar even tot 10 tellen en mailen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:44

Ja, dat kennen we hier. Wij verkopen sanitair, cv materialen, dakbedekkings- en loodgietersspul. De proffessionals weten wel wat ze willen, maar de rest wil 'een ketel'. Dat is net zoiets als vragen om 'een auto'. Hebben we ook wel eens de neiging om de voorste over de toonbank te schuiven; hier is ie. Maarja, we willen de klanten graag houden, hè. Dus we vragen netjes wat voor 1, hoe duur, wat moet ie verwarmen, etc....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:46

Aan de andere kant vind ik het ook wel heel erg vervelend als firma's mijn mails niet goed lezen. Dus opnieuw informatie opvragen die ik duidelijk al neer geschreven had.
Het mes snijdt aan 2 kanten denk ik.
Klant is en blijft koning...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:07

horsies5 schreef:
Anke schreef:
Woont er toevallig iemand in de buurt van Arcen?

Ja ik! :)
Denk nog geen 10 km hihi

Weet je daar in de buurt een stal/paddock/box wat je per dag kunt huren?
Heb op Klein Vink een stacaravan. Zou graag eens de pony meenemen om in het bos daar te rijden.