Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:31

Elan_GV schreef:
Ik ga als ik ooit ga trouwen ZO mijn jurk bij jou halen kvulden! Wauw, wat mooie jurken heb je.

|( nou dan hoor ik het wel *\o/*

Is fijn werk om te doen. Ik heb het bedrijf aan mijn huis. Dus dan kan ik gaan en staan waar ik wil. En altijd vrolijke mensen op bezoek. Dat kan ik goed gebruiken. En bij een slechte dag doe ik gewoon niks.

Vandaag nog even weer klussen. Met dit mooie weer moet je toch gewoon buiten zijn. En ik moet veel taxiën. Mijn oudste heeft zijn been gebroken en moet ik van en naar de middelbare brengen en dan dus ook de jongsten met de auto anders red ik het niet.

Eens zien hoever we komen vandaag.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:32

Morning!

Hoe is het nu met de bulten Ohjajoh?

[***], das heftig! Of valt dat mee? Als het van beide kanten is.. ga je dan wat anders doen of thuis werken/keutelen?

Kvulden, ik ga zo ook even naar je jurken spieken! En dan mijn laptop 'per ongeluk' open laten staan als mijn vriend voorbij loopt. :')

Tinkie, wat lief van je dat die blinde meneer zo'n heerlijke dag heeft gehad! Ik heb in het bos ook wel eens kinders een rondje laten hobbelen.. en aaien inderdaad ook heel vaak. Reed ik vorige week met een kennis die van de mega dure sportpaarden heeft, in het bos.. komen we een gezin bezig en al die kinders (en ouders) trokken alleen maar naar Beer. :') Fjorden spreken dan ook wel heel erg tot de verbeelding van kinderen merk ik.

Hier krijgen de paarden voor vitaminen Cavalor Strucomix en met warmte elektrolyten en bij trainingsblokken vit. E en selenium. In de paddock een witte liksteen en op stal een Himalaya liksteen.

En het gras schiet weer uit de grond he! Heerlijk! Kan het 'kaal'gevreten stuk mooi even bijtrekken voor het najaar, kunnen ze er dan nog een keer op.

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:46

Bulten waren dus zo goed als weg gisteravond, om er vanochtend weer te zitten.
Had afgelopen nacht het licht uitgelaten in de hoop dat het van de muggen kon zijn en aankomende nacht gaat ze in kale box (ze staat op vochtdoorlatende rubber matten dus zacht genoeg). Zet haar express niet gelijk op zaagsel want wil nu gelijk uitsluiten of ik gewoon de stal zelf moet ontsmetten, of dat het het stro is. Hoop eerlijk gezegd het eerste, want ik leg er nog geen halve plak in elke dag en maak stal elke dag leeg. Moet er toch niet aan denken wat er gebeurd was als het wel door beestjes in stro komt en ze er tot aan de knieën had ingestaan...
Weten jullie hoe dat dit zit als het wel door beestjes in het stro komt? Gaan die tzt vanzelf weer dood met vorst of bepaalde periode? Of kan ik dan 10 grote balen weggooien? Dat kan ik financieel echt niet lijen , laat staan wat een drama het afvoeren word...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:50

Hmm, lijkt me wel raar als het door beestjes in het stro komt... kan het niet van gras zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:55

Ze staan alleen in ochtend hooguit 2 uur op het gras rest van de dag in bak met hooi.
En het was er zo overduidelijk weer nadat ze dus gelegen heeft in haar stal, dat ik het eerst daar zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:59

kristelhans schreef:
Hmm, lijkt me wel raar als het door beestjes in het stro komt... kan het niet van gras zijn?

Lijkt mij ook niet zo voor de hand liggen. Ik denk dat als je paard verder geen klachten heeft, als in heftige jeuk, pijnlijk, verhoging, ademhalingsproblemen je gewoon even niets moet veranderen en het week of 2/3 aankijken. Hoogstwaarschijnlijk gaat het vanzelf weer weg.

Mijn ruin heeft het dit jaar een klein beetje gehad. Alleen op hals en borst.

kristelhans, het is ook wel heftig hoor, zo'n wederzijds goedvinden. Ik ben al een tijdje op zoek naar ander werk en daar ga ik ook gewoon mee door. Maar het idee bij deze werkgever weg te kunnen geeft zo'n gevoel van rust.... De details kan ik niet op internet zetten, maar geloof me, het zou een verademing zijn. En als ik niets kan vinden wat ik graag wil doen, dan ga ik gewoon tomaten plukken o.i.d.

Vandaag komt bij ons de paardentandarts en volwassen "Penny" als ik ben, betekent dat, dat mijn vriendinnetje een vrije dag heeft. Of als er niets aan de hand is, dan ga ik vanmiddag nog even rijden.

kvulden ik heb uiteraard ook even naar je site gekeken. Prachtige jurken.... Ik ben al een jaar of 16 getrouwd en eerlijk gezegd in een "H&M-tje". Ik vind trouwjurken prachtig, maar kan mij niet voorstellen dat mensen voor een jurk die je één dag aanhebt zo veel geld betalen. Nu is dat met jouw jurken anders, maar 500,= voor een jurk?????? In geen 500 jaar ;) . Maar goed dat vind ik van een "hele bruiloft" ook. Gelukkig is iedereen anders.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:12

In bodembedekking kunnen wel mijten zitten, en die kunnen zulke bultjes en jeuk veroorzaken. Heeft veel met de weerstand van het paard te maken ook, dus kan heel wisselend optreden, zo lijkt het althans. Helaas met behaarde sokkenpaarden en probleem wat geregeld voor komt, maar ook in een situatie als deze bij andere paarden kwaad kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:23

Dus als het wel mijt blijkt te zijn in het stro kan je eigenlijk alleen nog maar je stro weggooien? Vond de reactie te heftig eigenlijk om het af te gaan wachten hoor, het jeukt niet zo zeer, maar ze is wel wat tam en haar huid waar de bulten zitten is ook warmer dan de rest van het lijf. En ze is echt Hollands welvaren, glimt ook als een spiegel, nou weet ik dat dit niets zegt qua weerstand betreft , maar dan durf ik dus juist geen risico te nemen...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:32

Misschien bestaat er wel een spray waar je je stal mee kunt insprayen? Alles weg doen lijkt me ook zo zonde!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:44

ohjajoh apart verhaal wel met die bulten... Ik denk dat het inderdaad handig is op deze manier eea uit te kunnen sluiten.

Wat betreft stalconstructie hebben wij ook dikkere palen gebruikt en op de hoeken heel serieus dikke palen, en alles hardhout.

Yontheke wij zij nu ons droomhuis aan het bouwen en als je veel zelf doet en goed zoekt naar mooie materialen scherp inkopen dan scheelt dat zo onwijs veel geld. Maar dat moet je natuurlijk wel willen en handig genoeg zijn om het te kunnen. Wij doen echt bijna alles zelf; vloeren leggen, keuken plaatsen, badkamer plaatsen, muren glad stuken, etc. De keuken bijvoorbeeld hebben we een showroommodel gekocht en installeren we zelf, scheelt duizenden euro's en niemand die het ziet als het staat. Super mooie eilandkeuken met luxe apparatuur :D

De dierenarts komt zo voor de apk van de paarden; enting, gebit en hij neemt equest pramox mee. Kunnen ze er voorlopig hopelijk weer tegenaan!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:46

Daan, weet je nu al wat je met het zand gaat doen? *of heb ik daar overheen gelezen*

Ik vind zelf klussen altijd zo knap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:48

Ohjajoh, bij mijn paard was er buiten de bulten niets te merken. Als jij bij die van jou toch verschil ziet, dan zou ik het ook niet afwachten hoor.

Oh zag net ook mooie stallen voorbij komen. Betonplex is supersterk toch? Dat gladde kan ik me wel iets bij voorstellen. Bij ons gewoon hardhouten planken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:59

@ohjajoh6: je kunt je paard a la een eczemer helemaal inpakken en kijken of het dan weg gaat/blijft c.q. dat je dan hooguit bulten krijg op die plekken die NIET zijn ingepakt. Dan weet je zeker dat het van de muggen/insecten komt.
Om uit te sluiten dat het van het stro komt kun je eens een pak houtkrul in de stal doen.

Overigens is het mogelijk om stro 'beestvrij' te krijgen; bombarderen met gammastralen. Niet goedkoop, maar toen ik daar werkte werden voor o.a. de tijgers in de een dierentuin alle balen stro ook behandeld om het vrij van ziektekiemen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:31

Ze staat overdag op het moment juist zonder deken buiten en dan verdwijnen dus de bulten in de loop van de dag ook weer...
Zit zelf natuurlijk ook wel te googlen (maar ben daar niet zo een ster in blijkbaar, in de vraagstelling geloof ik, hoezo van origine een blondje), maar kan over die gammastralen niets vinden eigenlijk en vermoed dat als ik jou zo hoor DD, ik dan beter mijn verlies kan nemen. Ik ben alleenstaand en afgekeurd, dus geld is er nooit over...
Maar las wel iets over dat mijt in stro idd met deze temperaturen ineens explosief kan opkomen en dat zou betekenen dat ze met vorst vanzelf weer het loodje leggen, dus dan zing ik het wel nog even uit denk ik...
Kan vooralsnog niets vinden ook over bepaalde middelen die die krengen vermoeren, wat weer niet giftig is voor je paard zelf...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:35

Even over op houtkrul dan en als het vriest weer proberen.
Doe de deken eens op als het gaat schemeren en 's nachts ophouden. Kijken of je dan minder bulten hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:54

Die heeft ze op DD een 0 grams deken, er zitten dus ook echt alleen maar bulten vanaf kaak naar beneden, op voorbenen op de bovenkant en voor aan de buik. rest van het lijf is helemaal schoon. Zet haar vannacht eerst in kale box (zijn die vochtdoorlatende rubbermatten dus zacht bed heeft ze al), zonder stro. Zal mij benieuwen hoe dat ik haar de volgende ochtend aantref eigenlijk. Heeft ze dan weer bulten, gaat ze de nacht erop in haar eczeemdeken en ga ik de stal ontsmetten, ik ga het gewoon allemaal uittesten.
Thanks voor de tips iedereen!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:28

Ben benieuwd, hou je ons op de hoogte?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:38

Spannend met die bulten...hopelijk snel opgelost en kost het je niet al je stro :(:)

Lavor heeft net de pitamientjes van de jongens gebracht *\o/* ga nu Marstall Force proberen eens kijken hoe dat bevalt.De levering iig uitstekend :D

Kvulden...mooie jurken hoor.Trouwen heeft voor ons geen meerwaarde :P Zitten al 11 jaar aan elkaar geplakt en zin in een feestje heb ik niet.Al die drukte :+
Maar zal zeker doorverwijzen naar je :j

Buurman kwam net even melden dat de jongens op het gras mogen,vanaf volgende week ergens de boel eens rustig opbouwen.Mogen ze tot het 1e mestrijden zich (weleens waar beperkt) uitleven op een hele hectare grasland *\%/*
De boer die zijn land normaal gebruikt om te maaien hoefde geen gras...mochten de pony's lekker opeten zei hij :D

Fijn...als alles straks weer klaar is...hoop werk het opzetten maar wel lekker 5 maanden onder de pannen :Y)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:48

ohjajoh6, kan je niet bij iemand uit de buurt een klein pakje stro halen om te testen of daar ook reactie op komt?
En als het echt van het stro is wat je nu hebt staan, kan je dat niet laten omwisselen door de leverancier?

Hier voer ik marstaal force aan de paardjes die geen krachtvoer krijgen.

Tinky12 dat is mooi dat ze het gras op kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:53

MarijeR schreef:
ohjajoh6, kan je niet bij iemand uit de buurt een klein pakje stro halen om te testen of daar ook reactie op komt?
En als het echt van het stro is wat je nu hebt staan, kan je dat niet laten omwisselen door de leverancier?

Hier voer ik marstaal force aan de paardjes die geen krachtvoer krijgen.

Tinky12 dat is mooi dat ze het gras op kunnen!

Ja kan ik wel regelen denk ik hoor, maar eerst maar eens zien wat er aankomende nacht gebeurt...

Is het nou wel het stro en dus de mijt die er dan blijkbaar inzit (want ze staat al jaren op stro zonder problemen), dan moet ik denk ik maar effe met mijn huurbaas om tafel gaan zitten (die heeft het tenslotte voor mij ingekocht de lieverd, dus voel mij knap banketstaaf eigenlijk) Maar misschien heeft hij als echte boer wel de gouden oplossing dan voor mij. Maar eerst 100% zekerheid hebben, voordat ik ga lopen zeiken bij hem...

En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte, vind het meedenken ook echt helemaal geweldig van jullie allemaal!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:44

Ohjajoh, mocht je echt heel zeker zijn dat het van mijten of andere beestjes komt heb ik thuis nog wel een soort frontline voor paarden staan. Net niet helemaal legaal in Nederland maar werkt wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:49

je bedoelt omdat ik anders misschien wel met een langdurig probleem kan zitten en dat ze straks allebei besmet zijn met alle gevolgen van dien? Of dat ik ze dan wel op stro kan zetten zonder allergie problemen?
Ik houd mij bij beide opties trouwens van harte aanbevolen hoor... :o :D Thanks Natalie!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:27

Even snel een vraagje tussendoor. Is Hoogezand ook geschikt voor de paddock/paardenbak met drainage?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:37

Je zit daar net op de overgang van zand naar veen. Dus alleen op de specifieke plek een grondboring kan uitkomst bieden.
Overigens kun je overal een PP maken, maar door de grondsoort kan er wel een prijskaartje aan hangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:39

Net naar een voerboer in Harskamp gereden voor iets wat ik op zijn website had zien staan... beide niet op voorraad ;( en verder werd ik dusdanig geholpen dat ik daar ook niet meer naar toe ga.