het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:00

Oh nee....
Wat heftig.
Bah wat is koliek toch naar.
Heel veel sterkte :knuffel:

En ook sterkte met keuzes maken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:01

Wat schrikken Joyce! Heel veel sterkte!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:14

Sterkte Joyce! Heel heftig en hoop dat Guus rustig is tot je weet wat je gaat doen. :(:)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 22:18

Ze staat nu rustig. Heb haar niet op stal gezet. Wel haar hooi hangt aan stal ze oogt nog rustig. Ze was in paniek toen de tractor hem verplaatste.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:21

Nogmaals sterkte. Juiste keuze gemaakt. Monty is door de goede zorgen zo oud geworden bij jullie en nu doorgaan was uitstel geweest en alleen maar moeilijker geweest voor hem.
Hij is heel rustig gegaan, in het zonnetje op zijn vertrouwde plek met alleen maar liefde om hem heen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:23

Wat ontzettend sneu. Sterkte met dit een plekje geven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:34

Ah wat verdrietig. Afscheid nemen is altijd zwaar ook al is de leeftijd nog zo mooi.
Veel sterkte!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:35

Joyce, heel erg veel sterkte. Wat verschrikkelijk.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:49

Ah wat verdrietig Joyce. Sterkte met je verlies :(:)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:51

Heel veel sterkte Joyce !

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:51

Joyce, heel veel sterkte. Wat een verlies. Fijn dat LN er voor je was.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 00:19

Sterkte Joyce

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 06:28

Wat verdrietig Joyce, veel sterkte voor jullie. ‘Mooi’ dat hij rustig thuis gegaan is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 07:27

Nou de nacht zijn we doorgekomen. Guus stond rustig, ze heeft wel regelmatig in zijn stal gekeken. Ik heb denk ik 3 uurtjes geslapen en vooral liggen malen.

We zijn er in elk geval gisteren wel uit dat we Guus thuis willen houden en dus op zoek moeten naar een tijdelijk maatje. Ze verbaast mij op dit moment met haar rust. Maar ik wil ook niet afwachten wat ze doet als de rendac geweest is. Wellicht ontkom ik daar niet aan, misschien blijft ze rustig misschien niet. Maar ik weet niet hoe snel ik een "opvolger" voor ons gevonden krijg.

Ik haak gewoon stiekem maar bij Marjans zoektocht aan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:54

Joyce, zoek anders een shetlander erbij. Of een jaarling, iets wat gewoon in je budget past en waar je nu nog niks mee moet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:54

joyce83 schreef:
Nou de nacht zijn we doorgekomen. Guus stond rustig, ze heeft wel regelmatig in zijn stal gekeken. Ik heb denk ik 3 uurtjes geslapen en vooral liggen malen.

We zijn er in elk geval gisteren wel uit dat we Guus thuis willen houden en dus op zoek moeten naar een tijdelijk maatje. Ze verbaast mij op dit moment met haar rust. Maar ik wil ook niet afwachten wat ze doet als de rendac geweest is. Wellicht ontkom ik daar niet aan, misschien blijft ze rustig misschien niet. Maar ik weet niet hoe snel ik een "opvolger" voor ons gevonden krijg.

Ik haak gewoon stiekem maar bij Marjans zoektocht aan.

Gelukkig is ze nu rustig! Verder geen pony te leen in de buurt? Als ik niks gevonden heb als Hera opgehaald wordt mag ik pony van de buurman lenen.

Amy staat ook nog steeds te koop, voor mij te klein maar misschien wat voor jou?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:11

Nee denk niet te klein voor haar, ik heb die ook al geopperd. Voor haar man wel maar Joyce is maar mini

kleine Pony of iets anders goedkoops kopen zou ik niet doen, dan eerder iets lenen anders wil je die straks niet verkopen en heb je nog geen rijpaard

Ik heb altijd die van mij aangeboden, maar die is in mei zelf ingeslapen dus schieten we nu niks mee op helaas.
2 witte monty`s in 2 maanden na elkaar overleden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:15

@joyce: bah wat naar om mee te moeten maken, maar gelukkig is Guus er rustig onder.
Even niets erbij is misschien wel gunstiger om een nieuwe beter geaccepteerd te krijgen. Ik ben dan weer geen voorstander van even tijdelijk iets er bij; straks hangen die weer erg aan elkaar en moet er met een wisseling weer het gewenningsproces worden doorlopen.

Hier even alles open gezet voor wat frisse lucht voor de warmte weer toeslaat.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:22

joyce83 schreef:
Heftige avond hier. We hebben ons oudje inlaten slapen. Iets voor 19 uur Guus in paniek voor de stallen. Man gaat buiten kijken en zag dat Monty in de stal vastlag. We hebben hem omhoog geholpen hij ging weer liggen en daarna ging hij gelukkig naar buiten. Hij had koliek maar heftiger als de andere keren.

Ik heb de keuze gemaakt dat het goed was. Nu aan het nadenken wat te doen. Een tijdelijk paard/pony naar ons halen of dat Guus even ergens anders heen gaat. Zodat wij de ruimte hebben om na te denken over een nieuwe.

LN heel erg bedankt dat je er was.

Wat heftig!!! Veel sterkte!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 10:09

Ja Amy zou voor mij kunnen, ben maar 1.50 alleen qua kg's wat te zwaar. Nadeel nu is we weten niet hoe ver we nog met Guus gaan komen qua rijden, zou ze op de rit komen dan kan mijn man op haar (dat gaat echt net) als ze de bespiering weer heeft. Hij is in de 1.80 en rond de 90 kg. Dus zelf denk ik dan toch aan iets van 1.55 en wat steviger gebouwd. Voordeel bij haar is ze kan voor de kar, echter heb ik daar geen ervaring in en aangezien ik geen held ben weet ik ook niet of ik het met een eigen aan zou durven. Wel zo met andere menners mee geweest en ook teugels in handen gehad en dat ging wel goed.

In elk geval voor mij moet het een bluts zijn. Echt een brave relaxte die zich niets van mij aantrekt als ik het spannend vind. Met Monty ging het wel goed, was ook geen dode maar wel relaxt en nam mij op sleeptouw als ik het spannend vond.

DF ik ga jouw opmerking wel even opslaan hoor. Ik begrijp hem, en dat is wellicht ook niet fijn. Ik heb alleen de ervaring bij haar dat als ze eenmaal in de stress is dat ze er niet makkelijk uit komt.
Ze heeft vannacht zelf kunnen kiezen of ze buiten of binnen wilde. Ze stond regelmatig in de stal van monty te kijken vanmorgen ook in de stal van hem. Daar stond ze normaal ook veel overdag. Het komt niet vaak voor dat ik meer in de stress zit als Guus }:0

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:58

Joyce, ik weet in zuid belgie 3 freibergers te koop. 1 merrie van 9 die nu manegelessen loopt voor rond de 7k. Die merrie is pas dit jaar beleerd en wat ik zie op de filmpjes een leuk braaf dier.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 13:06

Als je een linkje hebt graag, dan moet ik wel Marjan opzijn gaan meppen denk ik we zijn echt op zoek naar precies hetzelfde.

Ik heb alleen 1 moeilijkheid merk ik. Ik ben best wel van doorpakken dan, wil dingen graag snel geregeld hebben. LN kan dat ook. Maar ik heb nog een man mee te nemen in dit verhaal. Als het aan mij ligt ga ik nu gelijk op zoek, ik weet namelijk ook dat het vinden van iets lastig is. Nu vooral in ons geval hij past net op Guus, ik vind Guus wat groot (waarschijnlijk ook omdat ze goed kameel na kan doen). En dan is Guus nog maar 1.55 Als ik de 20% ruitergewicht regel aanhoud komen we uit voor een dier wat 450 weegt, dat vind ik wel wat ligt. Als ik 15% doe dan moet paard weer gelijk 600 kg wegen. Nu weet ik niet zo goed in te schatten wat dan in hemelsnaam 600 kg weegt. Guus zat toen op 537 meen ik.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:15

Je hebt PB.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:16

Fiesta is 600 kg……..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:42

Zelfs mijn Nilay met zijn 1,63 haalt de 600kg niet. 600kg is echt heel veel voor een bescheiden rijpaard met een gezond gewicht (overgewicht mag je uiteraard niet meetellen).