Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:09

Gave stoere combi!!

Nee dat is het nadeel. En al weten ze wel wie, dan is het ook een foei en niet meer doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:11

Schrikken lynn. En slechte waakhonden :(

Altijd schrikken als ze door de draad heen komen.

Mooie combi robijntjah.

Hier stormt het, maakt een van de paarden druk en onrustig al geeft ze zichzelf zo wel mooi beweging.

Ik had wel buiten plannen voor mijn vrije dag maar continue buien ;(

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:20

Oh dat is zuur… ja inbraken zijn lage prio’s helaas. Nouja wie weet helpt het dat ze in beeld zijn… soms lossen ze wel iets op met inbraken. En dit is natuurlijk wel een opmerkelijke zaak omdat een heel dorp in een keer gedaan is. Komt ook vast wel in regionaal of lokaal nieuws. asielcentra in de buurt… oef ja als de heisa daar vandaan komt kan je helemaal naar actie fluiten. Is hier in Ter Apel ook zo’n probleem 8)7 … (gelukkig zit ik daar zelf niet direct in de buurt :+ )

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:59

Dat is schrikken boemel!
Mooie combinatie robijntjuh! Heel gaaf!
Ze zijn hier met de mestplaats begonnen. De rijbak is af *\o/*
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:59

Tjee, wat gaan jullie snel Gewoonmarie.
Ziet er goed uit.
Wat hebben jullie er precies aan gedaan?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:31

Afbeelding

Ik voel toch wel een beetje mee met Tess. Ze is zo geschrokken dat ze niet meer de wei in durft te gaan. Diekke heeft daar geen last van, dus ze zijn van elkaar gescheiden vandaag :D

Het waait hier flink, volgens mij waait het hooi weg voordat het de mond ingaat, want er ligt zoveel op de stenen :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:56

@boemel: sneu voor Tess. Je zou denken dat gras sowieso altijd 'roept' en dat ze een ander paard wel volgen dam.

@gewoonmarie: mooie bak geworden!

@robijtjah: stoere kombi, daar ga je vast veel plezier van hebben.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:02

Ik heb geen idee wat het weer hier doet momenteel want vanochtend toen ik naar het werk ging vond ik het niet hard waaien. Eigenlijk nagenoeg windstil zelfs.

Het lukt mij trouwens niet zo goed om het momenteel bij te houden want jullie gaan snel maar ik lees het wel netjes mee, maar reageren lukt wat minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:25

Stevige wind hier op het moment, maar goed dat er nog geen blad aan de bomen zit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:37

Klopt, hier ook, stevige wind, regen en vooral koud, nat en guur….. Mij benieuwen of we naar de RV gaan. Trailer rijden met storm is niks aan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:40

Gewoon Marie! Mooi!
Boemel arme Tess

Ik dacht net ik ga rijden :+ Kaatje te braaf aan longe dus denk stap gewoon op. Echt hoor 1 rondje en mevrouw ging in rodeo modus. En pas stoppen na vier keer heeej roepen van mijn kant. Tot zo ver relaxt rijden _O- maar goed misschien ook niet slim met dit weer op een paard gaan zitten die bijna niks doet haha

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:41

Ik ben net klaar met werken en loop buiten nu maar het miezert hier en er staat nauwelijks wind. De windvaan voor de helilandingsplaats hangt er maar slapjes bij hier.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:43

Ik moet het gewoon even kwijt... Vandaag dierenbescherming op het terrein. Met drie man tegelijk ook. Ze hadden melding gekregen dat mijn paarden 24 uur per dag op stal staan (wat ik niet wil, maar ook niet strafbaar is oid). Dat was inderdaad een tijdje zo ivm een blessure van Nilay. Maar nu lopen ze overdag gewoon weer buiten. Er was dus ook niks aan de hand en de inspecteur was te spreken over mijn aanpak. Maar het zit me echt dwars dat iemand melding maakt en niet gewoon even komt praten. Dit is namelijk niet de eerste keer en ik kijk na zo'n incident naar elke buurtbewoner en voorbijganger met een schuin oog... Met in gedachten dat het deze persoon wel eens zou kunnen zijn.

Het is natuurlijk goed bedoeld. Maar het geeft mij echt een flinke klap. De spanning en argwaan slijt wel weer weg en ik weet dat ons plekje steeds beter wordt en de kans dat dit nog eens gebeurd steeds kleiner is. Maar toch... Terwijl de melder en ik waarschijnlijk grotendeels op een lijn zitten.

Hebben jullie zoiets wel eens gehad? En wat deed dat dan met je? Ik denk dat het hier wel sneller gebeurt omdat alles openbaar te zien is (je mag om onze kavel wandelen en de stal staat op de oprit).

Overigens renden de paarden net naar stal. De wind in combinatie met regen en hagel is niet iets dat ze verkiezen boven een droge stal. :')
Laatst bijgewerkt door Malenka op 01-02-23 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 17:46

Malenka schreef:
Ik moet het gewoon even kwijt... Vandaag dierenbescherming op het terrein. Met drie man tegelijk ook. Ze hadden melding gekregen dat mijn paarden 24 uur per dag op stal staan (wat ik niet wil, maar ook niet strafbaar is oid). Dat was inderdaad een tijdje zo ivm een blessure van Nilay. Maar nu lopen ze overdag gewoon weer buiten. Er was dus ook niks aan de hand en de inspecteur was te spreken over mijn aanpak. Maar het zit me echt dwars dat iemand melding maakt en niet gewoon even komt praten. Dit is namelijk niet de eerste keer en ik kijk na zo'n incident naar elke buurtbewoner en voorbijganger met een schuin oog... Met in gedachten dat het deze persoon wel eens zou kunnen zijn.

Het is natuurlijk goed bedoeld. Maar het geeft mij echt een flinke klap. De spanning en argwaan slijt wel weer weg en ik weet dat ik na plekje steeds beter wordt en de kans dat dit nog eens gebeurd steeds kleiner is. Maar toch... Terwijl de melder en ik waarschijnlijk grotendeels op een lijn zitten.

Hebben jullie zoiets wel eens gehad? En wat deed dat dan met je? Ik denk dat het hier wel sneller gebeurt omdat alles openbaar te zien is (je mag om onze kavel wandelen en de stal staat op de oprit).

Overigens renden de paarden net naar stal. De wind in combinatie met regen en hagel is niet iets dat ze verkiezen boven een droge stal. :')

Vervelend, ik zou me ook echt aangevallen voelen..

Een vriendin van me werkt als inspecteur dierenwelzijn. Ze zijn verplicht elke melding te controleren, ook als ze vermoeden dat er niks aan de hand is. Daarnaast krijgen ze erg veel meldingen die eerder te maken hebben met burenruzie, mensen die elkaar het leven zuur willen maken,.. ipv dat er echt iets met de dieren aan de hand is. Dus ik zou proberen er niet teveel van wakker te liggen :(:)

Wij hebben het eenmaal voor gehad met een erg oud paard van 36 jaar, die mager was. De dierenbescherming had alle begrip en raadde aan hem een vliegendeken op te doen (het was zomer) om nieuwe meldingen te voorkomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:09

Heel vervelend, maar trek het je niet teveel aan. Nu ze geweest zijn en hebben gezien hoe het er uitziet zullen ze een volgende melding ook minder serieus nemen waarschijnlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:12

Gelukkig nooit gehad.
Maar toen opa paard oud was en stuk magerder dan ik zou willen ook wel eens angst voor gehad.
Hier loopt een fiets route. En veel natuur mensen omdat we maar een stukje van een natuurgebied wonen.
Denk dat het altijd op gras staan plus de andere paarden wel op gewicht dat heeft voorkomen.

Maar kon jij niets verzinnen voor geen 24/7 binnen?
Ook omdat je aangeeft dat zelf ook niet te willen.
Heb hier 2 keer een pees blessure revalidatie paard gestald gekregen.
Heb toen altijd 1 daarbij binnen gehouden zodat hij niet alleen stond. De rest buiten. En ook die binnen stond niet de hele dag binnen maar in roulatie met de andere.
Dat voelde voor mij fijner.
Tot ik een 10x 10 stukje af mocht zetten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:28

Ik heb maar twee paarden en ook echt geen plek voor meer. Ik heb wel gekeken of ik niet een kleine uitloop op de oprit kon maken (zelfs nog gedacht aan stalwanden om het af te zetten en die ook gezocht). Maar dat werd onbetaalbaar (ik zou voor een tijdelijke oplossing alweer een paar duizend euro kwijt zijn) als ik dat veilig wilde doen en het zou ze maar een paar vierkante meter opleveren. Dus het was nu even niet anders. Mijn volgende investering van een paar duizend euro gaat zijn om de bodem van de paddock nog verder te voorzien van mudcontrol. Dan kan ik een volgende keer voor de geblesseerde een mini stukje paddock afzetten met stevige bodem en kan de ander op de rest van de paddock lopen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:30

Malenka schreef:

Het is natuurlijk goed bedoeld. Maar het geeft mij echt een flinke klap. De spanning en argwaan slijt wel weer weg en ik weet dat ons plekje steeds beter wordt en de kans dat dit nog eens gebeurd steeds kleiner is. Maar toch... Terwijl de melder en ik waarschijnlijk grotendeels op een lijn zitten.

Jeetje wat vervelend. Weet je trouwens dat je kan opvragen wie de melding gedaan heeft! Bij de dierenbescherming mag je geen anonieme melding doen.

Ik heb twee keer de opmerking gehad dat anderen de dierenbescherming wilden bellen vanwege de belachelijke zorg bij mijn paarden. De eerst keer pakte ik mijn telefoon erbij want ik wilde wel samen bellen… dat was de dochter 40++ van mijn buren. Ze vond het zielig dat mijn paarden hooi van de grond aten en dat de bak wat nat was. Uiteindelijk krabbelde ze terug en vond ze het bizar dat ik dus daadwerkelijk ging bellen. Sindsdien is ze altijd poeslief geweest. Wel nog een paar keer gehad dat ze zomaar mijn paarden extra waterbakken gaven terwijl ze gewoon water hadden :? Maar nu kunnen ze er gelukkig niet meer bij.

Tweede keer was een man uit het dorp die niets van paarden weet. Die zei dat de paarden in de bak nat staan en dat een van mijn ponys veel te mager was (ppid patientje van 24 jaar) en dat hij de DB zou moeten bellen. Hij zei dit tegen mijn vriend en ik was er niet bij. Die heeft hem toen verteld dat we een droge paddock achter de stallen hebben die hij niet kan zien omdat we vanwege pottenkijkers ons erf hebben omheind met bomen. En dat hij snel oordeelt. Paarden kunnen ook ziek worden… m’n vriend kreeg een vuile blik en zag hem daarna op zijn tenen staan aan de andere kant van ons perceel om te kijken of we inderdaad een andere zandbak hebben.

Bij ons kon je ook voor en achter het hele erf bekijken. Ik kan niet wachten tot de laurieren 2m+ zijn. Dan gaan we dat gezeur van mensen zonder verstand ook niet meer krijgen.

Overigens heb ik zelf een keer anoniem geprobeerd te melden over iemand. Dit kon absoluut niet. Heb toen de melding niet gemaakt ivm risico overwegingen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:36

Malenka, :knuffel:

Heb je nog aangegeven dat degene die de melding deed ook even langs mag komen om zelf nog even het verhaal te horen? Mensen trekken al snel een conclusie vaak terwijl het echt een moment opname is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:37

Dat van het niet anoniem mogen melden wist ik niet. Dat lijkt me nogal een drempel dan om een melding te maken. Want ik ga er vanuit dat iemand dit doet, inplaats van langs te komen om te praten, juist om anoniem te blijven.

Ik heb wel aangegeven dat ik liever zou hebben dat iemand zelf langs komt. Omdat ik begrijp dat het ze om het welzijn van mijn dieren gaat en ik denk dat we daarom aan dezelfde kant staan.

Het is wel echt heel erg fijn om jullie ervaringen te lezen. Dankjewel.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:20

He get Malenka. Ik snap dat je hier van baalt en er mee zit.
Wat rot voor je :(:)
Niet twijfelen aan jezelf. Je zorgt harstikke goed voor je beesten en tijdelijk 24/7 op stal is niet ideaal (maar ook niet dodelijk) en zo te lezen ben je er al hard mee bezig!
:(:)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:25

je toekomstige oplossing klinkt helemaal top. Komt goed.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:29

Ik snap je gevoel heel goed malenka, ik zou daar ook van balen en het willen weten. Zelf niet aan de hand gehad, maar wij zijn ook nog maar pas met paarden aan huis.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:47

Wat vervelend Malenka. Ik kan me je gevoel goed voorstellen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:53

Malenka schreef:
Dat van het niet anoniem mogen melden wist ik niet. Dat lijkt me nogal een drempel dan om een melding te maken. Want ik ga er vanuit dat iemand dit doet, inplaats van langs te komen om te praten, juist om anoniem te blijven.

Ik heb wel aangegeven dat ik liever zou hebben dat iemand zelf langs komt. Omdat ik begrijp dat het ze om het welzijn van mijn dieren gaat en ik denk dat we daarom aan dezelfde kant staan.

Het is wel echt heel erg fijn om jullie ervaringen te lezen. Dankjewel.

Probeer er niet teveel wrok of verdriet bij te krijgen. Of jezelf in twijfel te trekken. Heeft helemaal geen zin. Je weet dat je hart op de goede plek zit. En aanpassingen aan erf en stal maken kan gewoon heel duur zijn. Dat wil niet altijd allemaal in één keer. Helemaal als je een opknap plekje gekocht hebt (weet er alles van :+ ).

Daar komt bij dat die keer dat ik belde voor mijn buurvrouw… de DB vertelde dat ze vaak meldingen krijgen van mensen die huisvesting niet helemaal begrijpen omdat ze zelf niets van paarden afweten. Grote kans dat iemand die melding gemaakt heeft terwijl diegene geen flauw benul heeft. En zoals eerder gezegd moeten meldingen bekeken worden…

Persoonlijk zou ik wel nieuwsgierig zijn naar wie het is en proberen dat te achterhalen. Dan kan je als je daar behoefte aan hebt nog een keer het gesprek aan gaan. Plus waarschijnlijk krijg je een bevestiging dat een leek de melding gedaan heeft.

Iemand een paar dorpen verderop had een hele oude pony staan. Zag er niet uit (ingevallen aan alle kanten) wel vrolijk enzo hoor. Hij had een bordje opgehangen bij de wei met uitleg dat de pony al heel oud was en waarom je niet de DB hoefde te bellen…. DB kreeg regelmatig meldingen over het paardje namelijk. Tsja heel bizar maar soms kunnen mensen gewoon niet geloven dat een bepaalde situatie prima werkt voor een paard. Of dat nu om het uiterlijk ervan gaat of de huisvesting kan je volgens mij gewoon in het midden laten.

Edit:
Moest het even opzoeken. Ik woonde destijds nog ergens anders is nu iets meer dan een paar dorpen verderop… maar luister dat radiofragment maar eens. En deze mensen zijn heus niet de enige die dit overkomen is. Artikel komt inmiddels al uit 2015. Tijdloos ‘probleem’ dus.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/152842/o ... p-leeftijd