[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:31

Pfoe, hier wordt het al weer goed nat. De kleine paarden zijn aan het laatste stukje gras bezig (strookbegrazing), de trekpaarden hebben nog een hoop.

Ik twijfel om straks het ganse weiland open te zetten voor nog enkele weken, tot het te nat wordt, maar vrees dat de grasmat te erg zal lijden eronder.
De tracks zijn er nog niet en ik ben niet zeker of dit deze winter nog lukt. andere optie is de paddock dicht, of gewoon met prikpaaltjes een strook afzetten zodat ze eens kunnen rennen maar niet alles kapot lopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:24

Kun je geen track met prikpaaltjes afzetten?

Mijn zaaimengsels zijn bijna rond. Ik heb 2 leveranciers/kwekers van biologische zaden gevonden die samen de zaden kunnen leveren voor mijn bloemen- en kruidenmengsels.
Heb nog wat dingen aangepast en heb nu voor zowel de bloemen als de kruiden 3 soorten mengsels: voor droge grond, natte grond en universeel die heel geschikt is voor bijvoorbeeld potten, bakken of zaaibedden met potgrond, tuinaarde of compost, zoals op karton.
En dan ook in kleinere hoeveelheden, zodat je niet meteen 50 gram (voor zo’n 30m2) hoeft te bestellen.
Bij de kruidenmengsels komt ook informatie over de werking van de kruiden (uiteraard geen vervanging van de dierenarts of medicijnen) en bij alle mengsels zaai instructies. Alles online via mijn website. De pagina’s zijn bijna klaar.
Verder druk geweest met het bestellen van opbergbakjes, verpakkingszakjes, stickers en labels. En hopelijk volgende week de eerste zaden bestellen en reclame gaan maken. En dan kan alles per 1 januari in de verkoop, klaar voor het zaaiseizoen!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:29

Wat leuk zeg wij zullen met onze klei wel onder de natte grond vallen :D
Al iets bekend over welke soorten je daar in hebt?

Is het eenjarig spul?

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 18:01

Ja is eenjarig spul :j
Klei valt onder natte grond inderdaad. Er zitten oa zonnebloemen, hyssop en oost indische kers in.
Heb voor natte en droge grond 12 soorten. De universele iets minder soorten, zodat hij ook geschikter is voor bakken en kleine borders. Teveel soorten is dan niet goed.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 18:08

Ik heb op een paar plekken een kale plek in de wei, zijn die kruiden mengsels daar ook goed voor?
1e snee hooien we, zouden ze dan wel tijd genoeg hebben om goed te groeien?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 18:27

Op kale plekken kan dat. Niet samen met graszaad, want gras concurreert te hard. Je kunt kruiden overigens nu ook al zaaien. Dan kunnen ze iets ontkiemen en van het voorjaar heb je dan eerder je kruiden. Ukies had daar pas een blog over.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:29

track met prikpaaltjes kan inderdaad als ik minstens wat hoekpalen erin kan krijgen, De ene lengte is 70 meter, de andere gaat over de 100,op een rechte lijn lukt dat met prikpaaltjes maar niet in bochten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:26

Ik hou van de ruilhandel door dit topic <3
Vandaag wat wilgentenen opgehaald en in de grond gezet in het wilgenlaantje wat ik wil maken. Dan staan er meteen wat grotere tussen en kunnen ze hopelijk eerder snacken :9
Het pad was kapot gelopen en daardoor glad en drassig, maar doordat ik het afgesloten heb groeit er weer gras. En dat vind ik fijn, want gras betekent stevigheid en minder glad.
Afbeelding

Verder groeit en bloeit er nog steeds van alles. Zonnebloemen, cosmea, verbena, cichorei.
Afbeelding

Afbeelding

En de paarden staan ook nog steeds elke dag op het gras. Dankzij de grote wei hebben mijn snackweitjes lekker bij kunnen trekken en kunnen ze de winter door ook dagelijks een uurtje snacken.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:34

Gaaf Dayhio. Het lijken al echte bomen.
Heerlijk dat er nog zoveel groeit en bloeit. Niks zo fijn als nog wat kleur en paarden tevreden op de wei.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:43

Oh leuk, zijn al echte bomen! Die zijn sowieso te dik voor wat ik er mee wil zie ik nu.

Ik heb iemand gevonden die mij kan helpen ons wilgenhek aan de bovenkant af te werken met een soort 'rol'. Zoals deze prachtige voorbeelden! Echt zo tof! Nog even wachten tot de bomen kaal zijn en er weer lekker gesnoeid wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:48

Ja deze waren niet heel buigzaam meer. Ik heb ze tussen jouw gele wilgen gezet. Mooie combinatie zo. Meteen wat meer boom met deze exemplaren en dan de gele voor wat kleur. Maar die moeten nog een beetje groeien :D

Mooi die rol!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:49

Dus wilgentakken is eigenlijk nu een mooie tak afsnijden, de grond inpleuren en dat wordt een boom? Of is het ingewikkelder dan dat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:50

Nee, zo simpel is het met wilgen :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:58

Dan ga ik dit weekend eens wat takken zagen. Normaal staat er een leuke katjeswilg waar ik wel wat kan vanaf halen.
Hoe herken ik zeker een katjeswilg als de katjes weg zijn?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:54

Duhelo schreef:
Dus wilgentakken is eigenlijk nu een mooie tak afsnijden, de grond inpleuren en dat wordt een boom? Of is het ingewikkelder dan dat?

Als de grond goed nat is!
Hier op zandgrond werkte het afgelopen natte winter goed, winter ervoor is niet alles aangeslagen. In emmer water zetten tot ze wat wortels hebben en dan uitplanten kan ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:27

Duhelo schreef:
Dan ga ik dit weekend eens wat takken zagen. Normaal staat er een leuke katjeswilg waar ik wel wat kan vanaf halen.
Hoe herken ik zeker een katjeswilg als de katjes weg zijn?

Via blad met de Plantnet app. Boswilg is de meest voorkomende katjeswilg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:46

Miniworteltjes aan de takken van de knuffelwilg en de flamingowilg die ik in het water heb gezet *\%/*
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:31

Is er iemand die het leuk vindt om naar de pagina op mijn website te kijken voor de zaaimengsels en mij van feedback te voorzien? Deze staat nog niet openbaar, maar is wel zo goed als klaar. Maar ben wel benieuwd wat andere mensen er van vinden, of je de mengsels interessant genoeg vindt en de prijs fatsoenlijk. En of je dus een mengsel zou kopen.
Ik word er zelf namelijk heel blij van, maar ik weet nu al dat dat geen garantie geeft tot goede verkoop _O-

Verder ben ik zelf druk met verzamelen van zaad uit mijn eigen bloemenstroken. Heb al bijna een potje vol met cosmea, veel goudsbloem, kamille, korenbloem, stokroos en zonnebloem. En dan heb ik nog niet eens van alle bloemen geoogst.
De zonnebloemen zitten in een apart bakje. Rood en geel door elkaar. Ook om weer uit te delen op Equiday. Dat was vorig jaar een groot succes. Ik had 120 zakjes gemaakt met 10 zaadjes en een visitekaartje en was na 2 uur al los :+
Afbeelding

En er groeit hier ineens van alles wat ik niet heb gezaaid. Verbena bijvoorbeeld en gister zag ik dit driekleurig viooltje. Als dat uitgebloeid is gaat het zaad ook weer in het potje :D
Afbeelding

Omdat er nog zoveel in bloei staat krijgen de paarden nog steeds 1 of 2x per week een salade. En dan staat er ook nog steeds genoeg voor de insecten en in het zaad voor de vogels. Productief jaar dit jaar. Allemaal op stroken met karton.
Afbeelding

Afbeelding

En ik las ergens anders iets over budget hooiplekken. Ik heb daar de mijne gedeeld en doe dat hier ook nog eens. Misschien heeft iemand er nog wat aan. Op deze manier heb ik dus 15 plekken kunnen creëren, waar ik er dagelijks minimaal de helft van gebruik en dat afwissel. Zo lopen ze veel meer dan voorheen.
Het overbekende hooinet in de stal:
Afbeelding

Speciekuip met gaten in de bodem. En ja, die komt wel eens van zijn plek. Zelfs met een tegel er in :+
Afbeelding

Touw om een dikke tak van een boom geslagen met een hooitas er aan of net met grote mazen voor passive physio
Afbeelding

Houten kuubskratten van een bedrijf hier in het dorp, via de weggeefhoek. 2 touwtjes er omheen, musketon haken en netten er aan geklikt. Of gewoon los hooi er in. Maar dan knoeien ze eigenlijk teveel.
Afbeelding

En een houten ombouw van een zandbak van de weggeefhoek, 4 rubberen tegels er in, vastgemaakt aan het bord er achter (van 2 palen en oud schutting hout, met ook nog 2 ringen erop) en basaltkeien om de boel op zijn plek te houden. Fijne plek om ook los een plak in te doen voor de makkelijke hap.
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:06

knoeien ze niet enorm veel met het los hooi? als ik dit zo voer uit een bak ligt het na 5 minuten overal rond ...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:52

Bij mij gebeurd dat ook Duhelo. Ik voer wel los hooi maar óf binnen (waar ik het opveeg en weer in de bak teruggooi) of buiten op 1 plek waar veel paddockroosters liggen die het makkelijk op te harken maakt.

Maar ik voer wel altijd een deel los (het liefste het minst lekkere hooi).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:55

Duhelo schreef:
knoeien ze niet enorm veel met het los hooi? als ik dit zo voer uit een bak ligt het na 5 minuten overal rond ...

Uit de lage bak eigenlijk het minste. De hoge bak wel. Dan pakken ze een hap, doen hun hoofd omhoog, kijken rond en laten een en ander vallen. Uit de lage bak blijven ze laag staan. En dus minder morsen.
Ik heb deze bakken ook niet op zand staan overigens, maar op de grastrack. Dan is het niet zo erg als ze het weer opeten. Wat ze ook doen. Dus ik gooi zelden hooi weg.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:16

Ik was benieuwd naar de zaden maar kan ze op de site die onder je bericht staat, zo niet vinden?

Verder super leuk om Al je eetplekken te volgen! Ik probeer ook steeds meer verschillende plekken te maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:40

Nee dat klopt, hij staat ook nog niet openbaar. Ik zoek testlezers :D

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:52

Ik wil wel testen hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:05

Leuk. Ik stuur je een pb!