Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:29

Palousa boy, dat is fijn dat ze niet meer van je hooi eten scheelt weer euries.

Foogul, ben niet van de geiten wollen sokken.

Alfab nu weet ik wat Perlka is :-) en wat betreft fructaan heb je gelijk als er 1 schakel ontbreekt dan is je gras gestrest.

Pff klusjes bij anderen helpen? Ben thuis veelste druk, ik ontmoet liever mensen en dan doeik leuke dingen borrelen rijden of wat dan ook.

Net rondje weide gedaan, effe het grasveld toejuichen dat het moet gaan groeien, wacht denk ik nog maar 2 weken en dan mogen ze erop

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:38

Ik heb ook geen strak stukje gras. Weet niet eens wat onkruid of misschien toch kruiden zijn haha

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:40

Als de paarden het niet eten is het onkruid want dan heb je er last van, toch? :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:41

kvulden schreef:
Ik heb ook geen strak stukje gras. Weet niet eens wat onkruid of misschien toch kruiden zijn haha

Je kan altijd foto's posten, wie weet wat voor pareltjes er tussen staan :D

dynamiek: mooi weiland zeg, zo strak en nette omheining!

edit: voor we de paarden aan huis hadden, stonden we bij een boer op de weide. Die was met pensioen dus niks te doen en mega trots op z'n weiland. Die deed elke dag een rondje en trok met de hand elk onkruid uit dat durfde de kop op te steken. Mestballen moesten 1x per dag uit het weiland, en als we er per ongeluk eentje over het hoofd zagen, zette hij er prikpaaltjes bij, zo van: "hier ligt nog een stront!" :')

Beetje overdreven, maar het weiland zag er wel heel mooi uit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:47

Foogul schreef:
Ik merk dat jullie allemaal heel serieus bezig zijn om een sappig grasmatje te kweken voor de knollies. Zijn er ook alternativo's onder ons? Beetje geitenwollen sokken? :D
Dus niet bemesten. En de paarden enkel uitgebloeid gras laten grazen. Kruidenweitjes, dat soort dingen?

Ik denk dat ik ook redelijk bij de geitenwollensokken hoor :+ Ons stuk is al jaren niet bemest, maar helemaal niet bemesten zorgt uiteindelijk volgens mij juist voor te veel suiker in het gras, omdat het door voedingstekort niet kan groeien. Hoe lang het duurt voordat je gestresst gras krijgt, geen idee, maar ik wil het risico ook niet lopen, dus voor komend jaar gaan we nadenken over wel of niet bemesten en waarmee dan. Ik zou graag vaste mest gebruiken en dan het land ruim de tijd geven om er iets leuks mee te doen en gras te laten groeien. Qua onkruid hebben wij zuring en JKK. De zuring knippen we kort af en als de paarden er langs gegraasd zijn, steken we het uit. De JKK hebben we vorig jaar redelijk goed om zeep geholpen. We hebben plastic zakjes om de bloemen gebonden en gewacht tot ze uitgebloeid waren voordat we de plantjes gingen uitsteken. De worteltjes zijn dan teruggetrokken en een stuk korter, waardoor je makkelijk kunt uitsteken. Geen idee hoe goed het geholpen heeft, dat zien we dit jaar weer. Helaas kwamen we er achter dan iets verderop langs het overpad van de buurboer ook JKK stond waar niks aan gedaan was _-:( dus hopelijk is dat allemaal een andere kant op gevlogen en niet ons weiland in.

Ik zou graag meer kruiden in de wei willen, maar volgens mij moet je dan ongeveer elke vierkante meter anders bemesten (het ene kruid wil zuur, het andere juist niet, het ene wil in de zon, het andere juist niet, enz. enz.). Een kruidenwei inzaaien en kort laten eten werkt volgens mij ook niet; binnen de kortste keren heeft Engels raai de hele wei weer ingepikt en ben je al je mooie kruiderijen weer kwijt. Ik zou nog wel eens van die kruidenbakken willen maken op een apart stukje wei, zodat je die bakken bijv. één keer per week even toegankelijk kunt maken en het zo niet heel kort wordt afgegeten. Ooit.... *droomt verder*
Laatst bijgewerkt door Hilary op 31-03-16 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:48

Hier thuis kijk je ook nog gewoon door het gras heen hoor ;) vanaf een afstand ziet het er wel groen uit.

1wei zijn we al 2 jaar "alternatief" mee bezig, namelijk alleen maar maaien. Tot nu toe valt het resultaat niet tegen. 3 jaar geleden was het nog een omgeploegd veld met wat tarwe erop. Nu kan ik het bijna een grasveld noemen :)
Er zijn nog wat plekken waar het onkruid nog de overhand heeft, daar heb ik dit jaar voor het eerst wat zaad op gegooid, maar de rest is volledig natuurlijk op gekomen gras.
Waarschijnlijk heeft het voordat de tarwe gezaaid is wel mest gekregen, maar dat weet niemand (dat was illegaal op het landje van iemand anders zaaien).

Thuis krijgt het alleen de mest van de paarden, dat sleep ik er een paar keer per jaar doorheen.
Misschien dat we volgend jaar eens wat kalk er overheen laten gooien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:49

Jkk staat mijn huidige plekje vol mee, wat dat betreft erg blij dat ik ga. Een prachtige grasmat is mooi, maar vrees dat die van mij dicht groeien :+

Woensdag komt de trailer en verhuis ik dus ook *\o/*

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:53

Stomme vraag, maar kunnen paarden ook 'wennen' aan het altijd buiten op de wei staan?
Die van mij komen van eigenaren af waar ze 24/7/365 buiten op de graswei stonden. Hooi alleen in de winter als er echt echt niks anders te vreten was, mais/muesli alleen tijdens de dracht.
Ik heb er dus ook niet over fructaanindex of wat dan ook nagedacht de afgelopen weken maar ze gewoon iedere ochtend op de wei gegooid tot s'avonds laat. :?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:55

AbbyBlues schreef:
Stomme vraag, maar kunnen paarden ook 'wennen' aan het altijd buiten op de wei staan?
Die van mij komen van eigenaren af waar ze 24/7/365 buiten op de graswei stonden. Hooi alleen in de winter als er echt echt niks anders te vreten was, mais/muesli alleen tijdens de dracht.
Ik heb er dus ook niet over fructaanindex of wat dan ook nagedacht de afgelopen weken maar ze gewoon iedere ochtend op de wei gegooid tot s'avonds laat. :?

Ja hoor volgens mij wel, ken veel stallen waar ze altijd op gras staan en gaat prima. Al worden ze vaak wel wat te vet..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:55

Wennen weet ik niet, maar er zijn wel paarden die hier totaal geen last van hebben.
Mijn paarden hebben jaren zo gestaan, nooit problemen.
Enige wat we altijd doen is opbouwen als ze terug constant op het gras mogen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:56

AbbyBlues schreef:

Vind ik geen stomme vraag! Mijn paarden staan ook al jaren vol op de wei 's zomers en in de winter ook (maar dan met hooi erbij). Zijn warmbloeden en vertoonden nooit problemen, dus stond er niet al teveel bij stil. Wist wel dat het niet volgens het boekje was...

Nu was mijn oudje enkele weken geleden uitgebroken naar de zomerwei en zich goed volgevreten en ja hoor, gaskoliek.... gelukkig na ingrijpen DA goedgekomen, maar ga vanaf dit jaar toch ook voorzichtiger aanpakken en langzaam opbouwen. Better safe than sorry.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:08

Mijn ruin kan ook wel altijd op de wei, hij wordt wel vadsig dan maar kan er prima tegen. Mijn merrie niet..misschien zou ze er wel aan kunnen wennen maar dan zou dat denk ik makkelijker gaan in bijvoorbeeld een natuurgebied ipv een bewerkte weide? Geen idee hoor..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:09

Hier staan ze ook zomer en winter op de wei, het hele jaar rond.
We hebben ook niets anders dus dat is makkelijk :P

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:10

Ik heb dus een koudbloed en maak me af en toe wel eens zorgen over mok en hoefbevangenheid en zo omdat je toch hoort dat trekpaarden er gevoeliger voor zijn. Maar omdat ze daar altijd op de graswei heeft gestaan ben ik er vanuit gegaan dat dat gewoon goed ging.

En ja, te vet. Wanneer is je paard te vet? Als het licht goed valt kan ik haar ribben zien als ze uitademt. Ik voel ze ook goed. Maar ze maakt geen ingevallen indruk, maar nou maken trekpaarden dat toch al niet heel erg snel. :+

EDIT: dit is niet de graswei waar ze dagelijks op staan. :+ Dit is de oude 'dooie' wei achter het huis die nu omgeploegd is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:12

Solleke wat balen van je dak :(:)

ik moet eigenlijk ook bemesten, er staat nog nauwlijks gras maar ik krijg altijd het gevoel dat ik inplaats van het gras de eiken bemest.
Vorig jaar hebben we best veel stuk gereden bij het maken van de hindernissen en ik vrees dat dat dit jaar ook gaat gebeuren en waar mest ik dan voor?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:14

Hier zit het bomvol regenwormen. Zeker in de zelfgemaakte compost. Dus het zal wel goeie grond zijn. Nooit laten testen.

Hier in de berm, rond ons perceel, staat het vol JKK. De gemeente maait de berm en haalt het maaisel weg. Met als gevolg hele schrale bermen. En laat JKK daar nou gek op zijn! Nog een reden om de wei te bemesten, dus. Want in mijn wei ben ik eens een verdwaakde tegen gekomen, maar verder geen JKK in mijn wei. Terwijl het er omheen vol mee staat. Dus ik ben allang blij.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:20

Ik heb altijd geleerd: als je de ribben niet kunt zien, maar wel kunt voelen, zit je over het algemeen goed. Uiteraard moet je hierbij wel bedenken dat je bij een dikke wintervacht er iets naast kunt zitten ;)
Ik denk dus dat jij prima zit qua gewicht van Rachel, Abby. Ik vind haar ook niet te zwaar ogen. Het is natuurlijk 'veel paard' maar in mijn ogen niet te vet ofzo.

Ik ben hier wel gelimiteerd met gras. Ik heb er een met zomereczeem en een shet die gauw te dik is. Ik ben dan vooral bang voor hoefbevangenheid bij de shet. Ik weet nog niet hoe ik het dit jaar ga doen. Ik deed altijd strookbegrazing, maar onze jonge IJslanderdame is niet zo onder de indruk van prikpaaltjes: daar springt ze zonder enige moeite gewoon overheen. Dus ik ben nog even aan het denken wat verstandig is.

Hier hebben we ook last van JKK. De gemeente zaait (of zaaide) het in de bermen rondom ons weiland. Anyway, de bermen staan vol met JKK, en op ons weitje komen we ook regelmatig een plantje tegen. We steken ze meteen uit. Zuring steken we hier uit als de paarden er langs gegeten hebben.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:24

24/7 weide ligt denk ik ook aan je weide.. De pensionstal waar ik stond hadden echt zo'n vette koeienweide.. nu kon mijn paard daar wel tegen maar de New forest werd echt te dik en kreeg n harde manenkam..
Mijn draver werd daar op stal ook altijd mager gevonden.. zelfs toen hij echt dik was vonden ze hem nog mwa.. :') maar die boer was ander soort paarden gewend.. en een draver ziet er gewoon anders uit qua volume dan n koudbloed of warmbloed

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:24

Waarom zaait de gemeente JKK? Hebben ze hier meteen ruzie met de koeienboeren, denk ik. Die zien het liever ook niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:26

Het huidige JKK, afschuwelijk..
Afbeelding
En dus is nog maar een deel. We hebben geprobeerd het eruit te trekken maar was geen beginnen aan.
Als ik het dadelijk in mijn eigen wei vind gaat het er onmiddelijk uit, ik wacht echt niet meer.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:27

Azmay schreef:
Het huidige JKK, afschuwelijk..
En dus is nog maar een deel. We hebben geprobeerd het eruit te trekken maar was geen beginnen aan.
Als ik het dadelijk in mijn eigen wei vind gaat het er onmiddelijk uit, ik wacht echt niet meer.

Wow... das wel echt veel. -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:27

Er is hier in het bos een natuurweide waar een kudde paarden en koeien leven, die staat ook zo vol. Aan het eind van de winter is alle kaal....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:28

Giffen en goed bemesten, Azmay. Dan ben je het wel kwijt. Het is echt hardnekkig spul.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:29

DubbelDun schreef:
Er is hier in het bos een natuurweide waar een kudde paarden en koeien leven, die staat ook zo vol. Aan het eind van de winter is alle kaal....

Dat is wel eng, dan, hè? Dan leven die beesten niet lang, denk ik... -O-

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:29

Jkk is voor de bermen heel fijn omdat het het zand goed bij elkaar houdt.. Hier zie je het ook overal ;)
In onze wei gelukkig amper.. maar wij halen het ook consequent weg.. ben benieuwd wat er dit jaar komt aan jkk