Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:44

Hmmmz ben nog steeds op zoek naar een leverancier voor t hooi.
De meeste leveren of weide hooi of graszaadhooi... Ik ben bang dat als ik t eerste onbeperkt voer ze veel te dik worden en dat er in graszaadhooi echt tr weinig voedingsmiddelen zitten en je genoodzaakt bent ze brok o.i.d bij te voeren. Voel me echt een enorm groentje! Wil niet de fout maken dat ik straks met 150 balen zit waar ik niks aan heb... Koop het liever bij een leverancier dan kan ik daarna gewoon altijd t zelfde bij bestellen lijkt me wel makelijker.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:56

Is het graszaadhooi geschikt voor paardenvoer?Zo ja...half/half nemen.Zo heb je de rijke voedingsstoffen van het weidehooi en het volume van graszaadhooi.

Brokken bijvoeren hoeft in principe niet,wel vitamine,zout en van ongv okt. tot maart vit E

Zo ben je deze winter gered en kun je rustig op zoek gaan naar een permanent adres voor ruwvoer

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:23

Wat is graszaadhooi.....ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik ben op zoek naar een nieuwe leverancier omdat de mijne er mee is gestopt.

Yes ze hebben net de platen gebracht voor de trailer. Nu hopen dat ik het goed heb gedaan en dat het past. Ik heb een mooie bodem plaat lijkt wel of er een laagje rubber op zit. Ik wilde eigenlijk nog een rubber mat er in doen. Hebben jullie dat ook? Ik heb een leuk adresje. Die hebben een dikke rubbermat voor 40 euro. Wat vinden jullie toch doen?
Morgen de bodem passen en dan de zaagkanten afwerken. En dan kan die er vast in. *\o/* en dan kom ik volgende week een heel eind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:33

@mentjuh: ik zou dan ook kiezen voor 2 soorten hooi. Dan kun je kijken wat je wilt voeren; soms wat soberder met graszaadhooi en soms wat rijker met weidehooi. Ik denk dat je snel de juiste mix gaat vinden die je hooguit met erg koud/nat weer wat moet gaan aanpassen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:42

Kvulden...graszaadhooi wordt gebruikt voor zaadwinning.Het is dus hooi zonder de voedzame zaden...voordeel is dat het veel armer is dan weidehooi.Nadeel is dat het eenzijdig is.
Je kunt niet elk graszaadhooi voeren dus je moet wel garantie krijgen dat het geschikt is als ruwvoer.

Zal even artikeltje opzoeken

Edit:Ah...gevonden,lees dit maar even door...

Citaat:
Grasbaal - 2 jaar geleden

Ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor de handel en wat voor GMP garanties er voortaan worden gegeven voor hooi wat meestal niet geschikt is:

Graszaadhooi bevat vaak mycotoxinen. Daardoor is het ongeschikt om het te gebruiken als ruwvoer voor paarden, koeien en schapen. Dit concludeert de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD).

Voor de productie van graszaad wordt vaak gebruikgemaakt van gras dat met zogenaamde endofyten is besmet. Hierdoor is het gras beter beschermd tegen vraat, stoelt het beter uit en is het gras daardoor sterker. Maar deze endofyten produceren ook lolitrem: een mycotoxine. Mycotoxine is schadelijk voor graseters zoals paarden, koeien en schapen.

Lolitrem veroorzaakt neurologische verschijnselen zoals incoördinatie, een stijve, atactische tot hypermetrische gang, gevolgd door omvallen met krampen en fietsbewegingen, vooral na opjagen en bij opwinding van de dieren. Bij rust herstellen de krampen weer en kunnen de dieren weer overeind komen. Dit wordt raaigraskramp genoemd (rye grass staggers).

Schimmels

Lolitrem kan van nature voorkomen: weilanden die in de late zomer oin het najaar besmet raken met de schimmel Neotyphodium (Acremonium) lolii. Maar dat komt slechts sporadisch voor in Europa. In Nederland is het grootste risico op raaigraskramp het gebruik van hooi afkomstig van graszaadbedrijven. In de wetgeving is nog geen norm opgenomen voor lolitrem in graszaadhooi. Wel staat er natuurlijk dat veevoeder veilig moet zijn. Maar aan de buitenkant van het hooi is niet te zien of dit is behandeld met endofyten en/of lolitrem bevat. Wanneer een veehouder toch graszaadhooi gebruikt, zorg er dan voor dat de verkoper garandeert dat er geen endofyten zijn gebruikt bij de teelt en dat het hooi ook niet afkomstig is van raaigras.

Bron: http://www.prikkebord.nl/topic/52475/

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:02

Oh wow dit topic gaat best hard :D

Hier in Onstwedde zitten nog redelijk wat winkels en een supermarkt en verder zit Stadskanaal op een kwartiertje en Groningen stad op 3 kwartier.
En familie allemaal in het westen en dat is dichtbij genoeg :')
Enige nadeel is dat we ver van een snelweg zitten. A28 is toch bijna 3 kwartier binnendoor rijden als we naar het zuiden of westen willen.

kvulden, heftig... Gelukkig lukt het om met de paarden toch weer een beetje te genieten.

Hooi en/of voordroog krijgen ze hier altijd onbeperkt. Ondanks dat het mini's zijn kunnen ze het best hebben.
Opslag van hooi is in de schuur en dan kunnen we ongeveer 600 pakken kwijt. Meestal komt er in de loop van de winter nog wel wat bij dat ergens anders opgeslagen ligt.
Voordroog slaan we buiten op bij de weilanden waar in de winter paarden staan en voor de paarden binnen en in de paddocks rijden we regelmatig wat rollen naar binnen met de trekker het trekkertje.
Afbeelding

Mooie foto's van de stallen.
Qua stevigheid denk ik altijd, als je er een paard in wil houden, moet een olifant het ook niet kapot kunnen krijgen...

amiette wat een leukerds!

Drainage hebben we hier alleen in een paar weilanden.
De paddocks zijn gewoon gekeerd. Zwarte grond afgegraven, gele zand omhoog gehaald, zwarte grond in het gat en gele zand netjes verdeeld.
Bij veel regen wordt het wel nat maar het droogt ook altijd erg snel.

Graszaadhooi heb ik nog nooit gevoerd. Wat ik hier wel eens doe is een restant hooi van het jaar ervoor mengen met nieuw hooi als het te rijk is. Ook als de veulens afgespeend worden krijgen de merrie bv oud hooi.
En is er eentje echt te vet dan meng ik het met wat stro.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:05

Moet ik wel even vertellen...de jongens stonden bij de buurman vandaag en ik was de hoopjes aan het opruimen omdat het tijd was om naar huis te gaan.

Kjarni stond alvast bij de uitgang te wachten en ondertussen kwam er een groepje mensen langs.Ouderen in rolstoel en begeleiders.
Stonden even bij Kjarni te kijken toen ze mij aan zagen komen lopen met in mijn kielzog Fax en Beer.

Een van de begeleiders vertelde dat de man die ze aan haar arm had zo dol was op paarden en of ze even mochten blijven kijken.
Van mij wel,alleen de beste man was blind en ik vroeg of hij niet liever dichterbij wilde komen.Jongens zijn mak zat en zo kon hij tenminste voelen en ruiken.

Nouuuu graag...prik was al van het draad dus geen gevaar op dat punt.

Uitgelegd hoe en wat met het ras en waarom Fax een pyjama had,beter nog even bij Kjarni om het hele lijf te kunnen voelen zonder deken.
Hij stond zo te glunderen en genieten...z'n begeleider vertelde dat hij zo dol op paarden was maar dat ze het niet voor hem konden organiseren ivm de verantwoording.Het was zijn droom om ooit eens op een paard te zitten.

Nou ja,als hij dat wilde dan kon dat wel geregeld worden...even uitgelegd hoe en wat om erop te komen en voor hij het wist zat hij er al op.
Zijn glimlach kon niet groter :D wat is het toch fijn om zoiets kleins te kunnen doen wat voor een ander zoveel betekend.

De anderen leden van de groep hebben ook heel geduldig gewacht terwijl ze stiekum al wat te laat waren...nou ja mooi weer en iemand zo blij kunnen maken.

Kjarni had zijn bakje voer dik verdiend <3 :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:07

Tinky wat lief van je en wat een geweldige dag heb je die man bezorgd!

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:09

Wat een mooi verhaal zeg +:)+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:11

Vind altijd leuk om te doen...ik weet nog dat ik klein was en iemand mij eens op het paard liet zitten.Ik ben dat nooit vergeten en als ik dat voor iemand anders kan doen...met veel plezier.Helemaal als het zo spontaan gaat.

Duurde ook niet te lang want dat trek ik niet maar bij elkaar denk ik klein kwartiertje.Daar heb ik wel wat pijn en ongemak voor over.

Mijn jongens zijn ook veilig...vinden het allemaal wel best :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:25

Wat goed/leuk Tinky.

Graszaadhooi duidelijk verhaal. Ik heb verpakt hooi. Is dat wat jullie noemen voordroog? Voor dat ik dit ben gaan voeren voerde ik verpakt kuil dat vonden ze ook erg lekker maar was toch moeilijk goed te houden. Misschien nu er eentje bij komt dat het wel kan. Mijn paard is op het moment een beetje schraal. Maar denk dat het meer door haar leeftijd komt. Ik heb veel bij gevoerd, maar daar komt ze niet echt meer van aan. Als ik weer minder voer blijft ze op het zelfde gewicht. Iets erbij mag wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:45

@tinky: wat super goed om te doen. Chapeau !!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:19

Hè marijeR je woont vlak bij mij!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:49

Mooi verhaal tinky! Altijd leuk om zoiets te doen. Die man vergeet dat nooit meer!
Ik doe ook vaak dat soort spontane dingen.. Tijdje terug was ik op pad met mijn shet en de kar. Kwam er een gezinnetje aanfietsen. Met zo'n klein hummeltje op een mini fiets voorop... Ik zag haar gezichtje al en ze stopte. Dus ik vroeg of ze even wilde aaien... Nou meteen van de fiets af.. Bleef gelukkig staan ivm zijwieltjes.. En penny kreeg niet alleen een aai. Maar een heuse knuffel en kusje op haar neus.... Zo lief!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:50

Wat lief van je tinkie.

Mag ik vragen hoe je moeder heet MarijeR? Kende iemand die ook de R achter haar naam had en woonde ook in jouw omgeving.

Heb zelf enkele jaren graszaadhooi bijgevoerd, maar sinds ik dit hooi heb hoef ikniet bang te zijn dat ze te dik worden. En voer onbeperkt. Graszaadhooi kon ik alleen in hele grote balen van 550 kg komen. Lukte wel met aanhanger, maar vind kleine baaltjes toch prettiger werken..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:21

Wat een fijn verhaal Tinky :) Mooi he, als zulke dingen het verschil kunnen maken!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:25

Aah leuk tinky!! Voelt vast fijn als je met relatief weinig "moeite" iemand zo blij kan maken!!
Heb waarsch toch een leverancier gevonden vlakbij Boekel met wel het juiste hooi. Als je land genoeg zoekt... Haha!
Ik kreeg een tip om een likemmer te gebruiken als toevoeging voor viatamine mineralen e.d. Hebben jullie hier ervaring mee? Of hoe lossen jullie dat op?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:58

Tinky12 +:)+ Leuk is dat he?
Hier komen regelmatig ouderen bij het museum tegenover ons en als ik buiten met de paarden bezig ben, willen ze vaak de paardjes even aaien of wat lekkers geven. Soms hele verhalen over vroeger dat ze met paarden op het land werkten enzo.
Erop kan hier niet :D

Karev, ja ik zie het. Ik kom nog wel eens in Gasselternijveen bij de kringloop.

Zambia, mijn moeder heette Fenneke. Ze zat ook op bokt onder de naam FennekeR.
In 2010 is ze overleden helaas.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:05

Daan, dat mis ik idd ook. Mijn ouders wonen dan wel in een dorp, maar echt alles is gewoon erg dichtbij. 'Even' iets halen is er niet bij. Daarnaast moet ik dan ook nog een of twee kleintjes meenemen, dat is soms erg lastig.

nts19; Netjes toch, fijn dat er nog een hok komt.

Afab; Vind ik met rijden ook altijd. Als ik aan het rijden ben is het echt alleen rijden en verder gewoon even niks. Ben heel blij met mijn kids en bonus-kids, totaal dus 5 stuks. Maar dan is het gewoon even geen kids, geen andere pieker-problemen, ik en mijn paard, heerlijk.

DubbelD; De weg hiervoor is ook vrij druk, heerlijk is het hier op een zonnige ochtend op zondag te rijden, geen enkel verkeer op de weg, lekker rustig en als er dan een lekker zonnetje bij is, één woord GENIETEN!

Kvulen; Wat een vreselijke tijd heb jij achter de rug. Ik krijg er kippenvel van zeg.. Wel heel fijn dat je in het rijden weer wat vertrouwen terug hebt. Je bent met een trailer-project bezig?
Wat jij zegt, ik zit dan op een nieuwe plek en wil ook graag weer naar les. Het is alleen op het moment nog niet gelukt, steeds kwam er wat tussen op de lesavond, maar ga me toch aanmelden. Mijn vriend zei zelfs, dan maar elke woensdag proberen voor 2 uurtjes oppas, dan kan je zeker weten naar les. Dat zou ik toch wel erg fijn vinden, dan is het ook niet steeds me afvragen óf ik die week naar les kan of niet, maar kan gewoon altijd.

wij hebben afgegraven, toen geulen met lussen drainagebuis naar de sloot en in die geulen grind, dan worteldoek en daaroverheen een laag zand, geloof 30cm.

Mentjuh; Hooi en stro ligt bij de buren en als we nodig hebben halen we dus een pak of rol op. Ik probeer de paarden onbeperkt te geven, maar soms hebben ze het al wel op als de volgende voerbeurt aan de beurt is.
Lastig om een leverancier te vinden voor hooi en stro..

Wendy, dat is hier ook zo. Dorp is idd 1,5km verderop inclusief school dus, maar in het dorp is een snackbar, fietsmaken en een bloemenwinkel, verder niet. 9km verderop zit Franeker, daar is alles, maar dan sleep je dus met kids en in de auto.

Ohja; Wat een rare bulten, lijkt idd op een allergische reactie. Zou het morgen weer even bekijken.

Amiette; Wat een leukerds

Yontheke; Vorige huis was/is ook nog en drama binnen (mijn ex woont er nog) ook in stapjes gedaan en nu een erg leuk huis met een bak, boxen en grond erbij. Wat het huis aangaat had ik er wel willen blijven wonen, mis het 'leven' naast mijn ex daar dus ook echt. (Valt me zwaarder dan ik dacht hoor)

Tinky12; Wauw wat geweldig dat je dat kon doen voor iemand!

Hier gister echt even geschrokken. Eerst toen mijn paard hier net heen was verhuisd zei ik al.. goh, omheining niet te hoog. Viel mee volgens vriendlief.. en ja hoor, paard konden we opzoeken..
Gisteravond, zaten nog met wat drinken, word op het raam gebonkt.. schrik!! Stond iemand voor de deur, auto de oprit geblokkeerd.. liep Lizzy over de weg.. stomme beest ontsnapte steeds al, had mijn vriend er laatst met de lampen fixen ook daar waar ze er uit ging een hek voor gezet.. hielp dus niet.
Dus die maar binnen gezet en vandaag in een stuk waar compleet hekken om zitten, maar dat is maar een klein stukje. Maar goed, er moet nog een extra hek voor dus.

Foto's plaatsen is lastig via de macbook... Wat een bijlees trouwens.. verhaal van kvulden hakte er even bij mij in, mijn oudste dochter bijna verloren bij de geboorte.. vreselijk.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:27

Ik ga als ik ooit ga trouwen ZO mijn jurk bij jou halen kvulden! Wauw, wat mooie jurken heb je.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:35

mentjuh schreef:
Aah leuk tinky!! Voelt vast fijn als je met relatief weinig "moeite" iemand zo blij kan maken!!
Heb waarsch toch een leverancier gevonden vlakbij Boekel met wel het juiste hooi. Als je land genoeg zoekt... Haha!
Ik kreeg een tip om een likemmer te gebruiken als toevoeging voor viatamine mineralen e.d. Hebben jullie hier ervaring mee? Of hoe lossen jullie dat op?

Ja wasleuk om te doen,kan lang van nagenieten :)

O dat zou fijn zijn als je iets in de buurt hebt...soms moet je het 1e jaar even schipperen...ook moeten doen :P

Ik heb geen ervaring met een likemmer,net wel even opgezocht.
Zou er erg selectief mee zijn...er zitten erbij met knoflook...die zou ik schrappen,verdere smaakjes ook weg...gaan ze alleen maar meer gebruiken dan nodig als het lekker is.
Verder kon ik niet vinden wat de bijproducten waren,een bindmiddel zoals melasse zou voor mij een no-go zijn.

Zou eerst info vragen over wat er exact inzit...

Heb zelf een mulivitamine...eerst de Pavo Multivit gebruikt maar stap nu over op de Marstall Force.Ik voer in de wintermaanden extra vit E dmv capsules bij omdat deze vitamine minder/nihiel wordt naarmate hooi langer ligt (na een maand of 3) en minder in het gras zit.
Verder geef ik p/d 2 theelepeltjes zout zonder jodium bij (vit ook 2 theelepeltjes p/d)

Verder hebben ze wel nog een himalayaliksteen onbeperkt tot hun beschikking.

Op hele hete dagen krijgen ze nog een schepje electrolyte bij.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:23

Ik heb ook n hele mix aan vit e.d. Liggen uitgemeten op wat de quarter nodig heeft als hij in training staat maar deze voer ik na het harde werk met müsli. Als ze niks staan te doen wil ik ze eigenlijk ook geen müsli of brok bijvoeren maar hoe krijg je de poeders dan binnen?
Hymelaia liksteen staat al klaar, de likemmer inderdaad zonder smaakje e.d. Ik moet dat nog even uitzoeken ben verser nog niet bekend met t product.

"Gaat even spieken naar de jurken van kvulden"

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:57

Aah dank jullie wel allemaal. Het zijn inderdaad schaten van beesten die zo af en toe wel een duidelijke NEE/STOP nodig hebben... }:)

Ik voer mijn shetten onbeperkt graszaadhooi. Simpel weg, omdat Dendy niet meer mag hebben.
Ze krijgen voor de vit. en etc. havens balencer bijgevoerd, weet niet precies welke, maar eentje met zonder heel veel :+ . Verder hebben ze een liksteen tot hun beschikking, die soms heel hard gaat en soms kijken ze er weken niet naar...

Mijn graszaadhooi krijg ik geleverd van mijn achterbuurman. Hij is akkerbouwer en mijn vader loonwerker. Wij zorgen dat zijn graszaadhooi van zijn land in zijn schuur komt en inruil daarvoor krijgen wij 6 pakken a 800 kilo graszaadhooi. En zie daar mijn jaarvoorraad. En met een vlasschuuropslagloods (Niet de lemen, maar echt de rollen die van het land komen) meer dan genoeg plaats om deze op te slaan ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:15

Zoooo ik zeg het ook nog maar even, maar man wat gaan jullie hard! amiette met schattige shetties; Welkom!

Kvulden, alles is al gezegd. Fijn dat je de draad weer een beetje op kan pakken en genieten van dingen.

Ohjajoh, mijn ruin heeft ook eens helemaal onder exact dezelfde bulten gezeten. Schrok mij rot. Toen zag ik dat hij ergens bij de tuin van de buren(stond toen nog op pension) hele happen kleefkruid stond te eten. Dacht dat het daarvan kwam. Toen even contact gezocht met mijn hoefmeneer (mijn steun en toeverlaat) en die vertelde dat ik hem juist kleefkruid moest laten eten omdat, dat bloedzuiverend zou werken. Dat heb ik hem toen ook laten doen en het was binnen een week weer weg. Hij had verder geen klachten, geen verhoging of ademhalingsproblemen.

Qua werk zijn er nu ontwikkelingen. Ben in gesprek over een beëindigingsovereenkomst met wederzijds goedvinden. Werk al ruim 9 jaar bij dit bedrijf, maar als alles goed geregeld wordt, denk ik dat ik vertrek....

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:29

Goedemorgen vandaag weer een mooie paardendag
Tinky leuk als je met zo n spontane actie iemand zijn wens kan vervullen
Elan heftig als paarden zelf op stap gaan...... Dan ben je blij als iemand zich er niet kapot op rijdt.( hier ook een dier wat voorheen nogal eens ontsnappings gevaarlijk was , goed en degelijk stroom zijn nu begrepen ....
Kruiden heftig je kind te verliezen , en je dan zo weer hernemen. Wij hadden een witte trailer waarbij de rubberbodem geruïneerd was , ze kunnen ook de bodem met rubber spuiten. , wij zijn uiteindelijk niet met deze trailer verder gegaan , omdat het een "bijtrailer" was.
Leuke foto MarijR stoer als je op een trekker over je wei rijdt .

Afbeelding
Vandaag weer eropuit met deze goudlok :D