Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:29

Wat lief Laurie! Ik zag je insta post al voorbij komen!

Ik ben ook lekker fanatiek bezig. Net weer gesprongen met Aurelia <3

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:39

Fijn van je smid Laurie!

Hier net ook een heerlijke les gereden <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:44

Beterschap Laurie. Wel weer een fantastisch resultaat. Zeker met zo veel tegenslag. Wat kun je dan verliefd zijn op je paard hè?

Boemel, ik hoop met je mee.

Wij hebben afgelopen weekend een stuk paddock ontdaan van de drek en voorzien van ophoogzand. Dat hadden we nog liggen en dat stuk paddock moet toch omhoog omdat vanaf het huis heel veel water daar de paddock in loopt. De paarden waren ons dankbaar voor het schone zand. Beide zijn grondig voorzien van een laag zand over hun hele lijf. Altijd goed zulke waardering voor je zware werk. Op de hoop mest en hooi die er nu voor ligt ga ik volgend jaar proberen paddenstoelen te kweken. Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:05

Hé da's slim, paddestoelen kweken.. Hoe begin je daar mee? Dat lijkt me ook wel wat om eens te proberen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:16

Ik ga een paar liter broed bestellen van de 'winecap'. Die groeit namelijk ook in de zon en heeft geen steriele voedingsbodem nodig. Als ik ergens een schaduwrijke plek heb bestel ik ook oesterzwammen broed.

Dat broed gaat dan over de berg heen met een laagje aarde en houtsnippers. Dit kan na de laatste nachtvorst dus waarschijnlijk eind april tot half mei ergens. Beide soorten zijn heel sterk en zouden dus goed aan moeten slaan en in het eerste jaar al productie geven. Daarna blijft het met een beetje mazzel elk jaar terug komen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:17

Interessant zo'n paddestoelen project.
Ben benieuwd of het lukt.

We hebben hier veel paddestoelen in de boomgaard. Durf er nog geen soep van te koken.
Laatst bijgewerkt door boemel op 16-11-21 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:17

Hahaha zou ik ook niet aandurven. Ik vind courgettes wel wat.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:22

Oeeh, ik wil er wel es over nadenken om dat ook te testen. Lijkt me wel tof! Ik ga eens wat opzoeken daarover. Bedankt voor de tip!
Pompoenen doe ik sowieso op de mesthoop maar da's pas in het najaar dat je daar plezier van hebt natuurlijk. Deel voor ons, deel voor de paarden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:23

Afbeelding

Staat er ineens een chauffeur voor de deur. Waar hij de 11m lange heipalen mocht neerleggen.

"Eh, ik wist niet dat die kwamen"
Gelukkig kon ik voor 8 uur de rijbakbouwer al bereiken en liggen ze op de juiste plek :o

Vanmiddag contact of de bodem droog genoeg is. Blijf slecht slapen :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:25

Hier mag je mest alleen maar in een mestcontainer doen van de gemeente.
Boetes voor zogenaamde milieudelicten zijn hoog.

Achter de schuur heb ik een hoop met oud hooi en tuinafval. Misschien kan ik er af en toe wat paardenpoepjes in wegmoffelen en me ook wagen aan pompoenen. Heerlijk!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:27

Spannend Boemel, je bak gaat er komen!

Ik had een collega die deed ook paddenstoelen kweken in een pak hooi.
Geen mest erdoor, alleen maar laten rotten.

Wij hadden dit jaar wat slechte pakjes aan de kant gegooid en daar zijn deze herfst ook spontaan paddenstoelen op gegroeid, dus blijkbaar kan het zonder mest.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:54

DuoPenotti schreef:
Spannend Boemel, je bak gaat er komen!

Ik had een collega die deed ook paddenstoelen kweken in een pak hooi.
Geen mest erdoor, alleen maar laten rotten.

Wij hadden dit jaar wat slechte pakjes aan de kant gegooid en daar zijn deze herfst ook spontaan paddenstoelen op gegroeid, dus blijkbaar kan het zonder mest.

Ooh dat is ook een idee. Ik voel een hoop inspiratie voor 2022!

Ja, de bak gaat er komen! Alleen er is weer regen voorspelt, dus ik hoop echt dat ze morgen kunnen beginnen.

De helft van de wei is afgebroken vanwege de graafmachine. De vakbouwer is niet zo enthousiast over het doorfrezen van de grond dat de mannen hier van t weekend met de beste bedoelingen gedaan hebben.
Ik heb er inmiddels echt vette stress van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:29

Courgettes hebben wij ook (te over). Soms zie je er eentje over het hoofd en een dag later is ie zo groot dat ie niet meer te eten is :)
Paddenstoelen hebben we ook zat, maar niet de gekweekte/eetbare soort.

@boemel: die zijn alvast binnen !

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:54

Courgettes gewoon veel dikker schillen dan en soep van maken. En goed kruiden, dan zijn ze nog prima eetbaar hoor. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:57

Wij geven ze meestal weg, we hebben er altijd veel te veel.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:30

Hei palen voor een rijbak??

Leuk paddestoelen kweken! Toevallig ook over gehad met mijn moeder als bestemming voor onze oude maar verder prima bruikbare varkensschuur. Witlof en champignons kweken leek ons wel wat.

Ik zag bij de aldi gisteren een kweeksetje champignons liggen! Vond het alleen wel vrij prijzig :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:32

Dais_ schreef:
Hei palen voor een rijbak??

Leuk paddestoelen kweken! Toevallig ook over gehad met mijn moeder als bestemming voor onze oude maar verder prima bruikbare varkensschuur. Witlof en champignons kweken leek ons wel wat.

Ik zag bij de aldi gisteren een kweeksetje champignons liggen! Vond het alleen wel vrij prijzig :=

Ha ha ... gebruiken ze voor de omranding. Ze komen gewoon te liggen. Is nodig vanwege zeil voor het eb en vloed systeem.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:59

Hopen dat je snel erin kan gaan rijden boemel, dan kun je in elk geval weer slapen :D

leuk champignons kweken. Ik heb vanalles in de tuin staan maar denk dat het niet eetbaar is... Op de mesthoop heb ik ook al eens van die klein champignons gevonden.

Vandaag de eerste keer dat ik op Guus zat en dacht mmmmm... ik weet even niet wat ik nu aan jou heb. Ze stond nog binnen toen ik om half 2 kwam, de rest waarmee ze normaal buiten staat ook. De rest van de manege was wat onrustig merkte is. Ze hoorde vanalles. Maar ik gok als iemand anders erop had gezeten die had nog zoiets gehad van ach stel je niet aan brave knol. Maar ik ben gewoon blijven zitten, en heb idd ook tegen mijzelf gezegd stel je niet aan dan voel je ook wat ze doet als ze wel wakker is. Ow en ze kan toch echt wel zijwaarts, met dank aan een mevrouw met een pet op :+ die was raar blijkbaar?
En ze was zondag beledigd.. ze blieft geen wormkuur. Dus vandaag gewapend met wormspuit en appelmoes oefenen. Eerst was het lekker, daarna ging ze over op nee jij hebt dat ding in handen dus ik wil hier weg. Nou ja dan als je gewoon rustig blijft staan krijg je wortel. We gaan het gewoon af en toe oefenen of je wilt of niet. :Y) Een mevrouw welke mij zondag wilde helpen schrok hoe sterk ze zich kan maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:51

Het voelde als water naar de zee dragen, blaadjes wegblazen terwijl het zachtjes waait en er nog eer uit de bomen dwarrelen maar ik heb zometeen les en wil niet uitglijden. Schouders doen pijn, uur tijd "verspild" maar de rijbak en track zijn weer voor even bladvrij.

Hoe gaat het met je rijbak Boemel?

Robijn, hoe gaat het met de geblesseerde?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:03

Oh ja wat een werk hè. Je hebt heel eventjes eer van je werk.
Ik weet er alles van helaas. En nu wacht ik met de volgende keer bladblazen tot alle blaadjes van de boom zijn :D

Tja, de bak. Vanmorgen contact gehad met de bakbouwer. Voornemen is nu morgen of overmorgen.
Het klokje tikt door. Hoe later in t jaar, hoe minder de kans dat t lukt.

Ik heb een obsessie gekregen voor alle weerapps ... schrijf ik terwijl het hier regent. :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:26

Hier vanochtend wel regen gehad, maar nu droog.
Blaadjes ruimen red ik echt niet om dat in maar 1x te doen. Dan ben ik een dag bezig en weet niet waar ik ze laten moet :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:51

O:) O:) Ik blaas ze lekker terug naar de beide buren en het bos, waar ze ook vandaan komen. Ik hoop toch dat het nog droog blijft, ik heb zometeen les en die is al 2 keer afgezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:57

Die obsessie heb al ik sinds onze verhuizing 2.5 jaar geleden :')

Ln: volgende week controle. Ben benieuwd. Hij staat vooralsnog heel rustig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:16

Ik geef de blaadjes ook terug aan t bos. Cadeautje van mij aan natuurmonumenten :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:17

Lynn_Nikita schreef:
O:) O:) Ik blaas ze lekker terug naar de beide buren en het bos, waar ze ook vandaan komen. Ik hoop toch dat het nog droog blijft, ik heb zometeen les en die is al 2 keer afgezegd

Volgens mij blijft t nu droog *\o/*