[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:49

Wauw wat een mooie aanpassingen hebben jullie gemaakt.
Zo gaan jullie fijn de winter in.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:20

Cabelona schreef:
Nee keren moet je idd niet doen in een natte periode. Ik doelde erop dat het gekeerde stuk heel het jaar rond goed begaanbaar is.

Oh sorry! Dan begreep ik je verkeerd!

@Ninx, welkom hoor!

@Dayhio, de platen liggen hier op stabiele bodem. Daardoor kun je ze makkelijk eruit halen en ergens anders leggen.

Thanks monsera. We zij dit jaar lekker op tijd klaar met alles. Inderdaad, klaar voor de winter.

Vandaag t erf aan kant gemaakt. En alle zaailingen in grotere potten gezet zodat ze lekker kunnen groeien. Die gaan volgend jaar de volle grond in.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:34

cijsalover schreef:
cijsalover schreef:
Hebben jullie ook tips voor een goede slowfeeder/bak van kunststof voor buiten? En goed adresje? :-)

Ik zoek eigenlijk precies dit maar dan met een minder lange wachttijd: https://www.h-ps.nl/kunststof-slowfeeder Als iemand iets vergelijkbaars weet hoor ik het graag :-)

Heb hier bakken van HPS en zeer tevreden over, stevige mooie bakken.

Mooie update Ir! Wat heb je op de nieuwe pad liggen, zand opgebracht?

Hier weer vanmiddag gefreesd op de track en de rijbak, in de hoop het gras weg te houden. Zodat ze niet de hele dag kort gras lopen te grazen op de track ipv dat lange spul op de wei ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 23:23

We hebben grond gekeerd.

Nog even over de karabijnhaken, die triact ziet er lastiger te bedienen uit dan de screwlock. Waarom kies jij toch voor de triact?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:00

Aha, ziet er strak uit!

Nog even de factuur bekeken, daar staat Twist lock, je kan ze iig met een hand bedienen, vastpakken en met duim draaien en duwen zeg maar.

Afbeelding
Dit is een bewegend gifje maar dat werkt hier niet, maar duim draait, duwt open..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:18

Die twist locks hebben we hier ook, die van paracord.eu zijn ook nog eens heel stevig maar super licht

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:58

Hoe doen jullie het met gemorst hooi op de paddocks? Ik heb de ervaring dat dit altijd een vieze brij wordt dat praktisch onmogelijk schoon te houden is.
Ik heb nu ook geopteerd om geen ruif meer op de paddock te plaatsen maar twee hoekbakken in de stal te maken (voor mijn spanjaard en draver, dan staan ze ook netjes droog om te eten in de winter..
Ik wil met tijd op de track (die nog moet komen) extra voederplaatsen, maar weet niet goed hoe schoon te houden.

Zouden jullie trouwens opteren voor 4 kleinere stukjes gras of 3 iets grotere stukken gras? Ik ben aan het regelen voor de indeling van de tracks, maar loop een beetje vast op wat dat handig is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:47

Ja voer plekken. Best een uitdaging.
Ik heb er 3 op een pad 1 met boomstammetjes er voor dus geen ramp als daar wat valt. 2 met rubberen matten onder. Maar daar lopen ze het zand gewoon op dus denk er over om die weg te halen.

Verder nog 20 plekken waar het niet zo veel als er iets geknoeid wordt.
Vorig jaar had ik ander hooi en aten ze het geknoeide niet op. Vreselijk was dat. Nu met fit mooie hooi liggen er eigenlijk nooit meer restjes.

1 voerplek in de paddock gehad die heb ik na 2 dagen weer weg gehaald. Dat trok ik geestelijk niet dat geknoeide hooi daar.

Ik zou voor 3 wat groter weitjes gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:39

Hooinetten, tegels (rubber of gewoon) er onder en daar het zand onder weg halen werkt het beste. Dat gezegd hebbende: ik ben er te lui voor, dus ik werk sowieso met slowfeeders en een deel met tegels. Daar haal ik de restjes de volgende dag weg en dat gaat mee met de mest. Maar dat is nooit heel veel. Slowfeeders helpen echt wel tegen verspilling.

Ik heb net via de weggeefhoek 14 van deze bloembakken opgehaald.
Al leuke ideeën voor als borderrand met verschillende bloemen. Volgend jaar dan. Nu neerleggen en dan volgend jaar vullen en zaaien :D
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:03

Het gemorste hooi hark ik sowieso iedere dag weg uit de paddock, anders gaat je bodem er op den duur aan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:34

Mede daarom hebben we paddock roosters. Dan hark je t zo weg.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:44

Ik heb onder 1 net rubberen matten. Aantal punten bij bomen dus daar kan het blijven liggen, mits niet te veel. Op 2 plekken hark ik het 1x per werk weg.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:51

Hier harken we het ook weg. Als ze echt teveel morsen hang ik even een paar dagen een netje minder en dan eten ze meer restjes :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:11

Matheno schreef:
Het gemorste hooi hark ik sowieso iedere dag weg uit de paddock, anders gaat je bodem er op den duur aan.

hier ook. 1 voerplek is op verharding, 1 in een schuilstal, 1 onder afdak poetsplek en 1 op hoogste punt van perceel op zand. Elke dag hark ik alles weg en schoon

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:41

Maar ik hark altijd heel veel zand mee en dat vind ik zo zonde.
Dus nu veel plekken waar dat niet erg is en geen zand ligt. Maar weinig restjes hier.
Ik voer ook niet onbeperkt, maar 4 keer per dag. Dat zal ook schelen denk ik.

Ik zit ook met het probleem dat ik de mest in de kar moet doen en kan daar 2 weken mee.
Gooi ik daar allemaal hooi hij dan is hij veel sneller vol.
Ik schep op de laatste dag het hooi er bij op wat er dan eventueel ligt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:04

Ethelate schreef:
Aha, ziet er strak uit!

Nog even de factuur bekeken, daar staat Twist lock, je kan ze iig met een hand bedienen, vastpakken en met duim draaien en duwen zeg maar.

[ Afbeelding ]
Dit is een bewegend gifje maar dat werkt hier niet, maar duim draait, duwt open..

Ik heb ze binnen! Precies wat ik zocht voor een paar plekken waar ik de hooinetten ophang (de rest ligt vastgeklikt in de palletboxen). Thanks voor de tip.

Ik ben nog als een gek de haag aan het snoeien. Daar is het niet zo van gekomen deze zomer omdat het steeds zo nat was. Ben ongeveer halverwege. Er zit nog lekker veel groen aan dus maak ik er takkenhooi van voor de winter. Ben benieuwd of ze dat willen eten van de winter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:56

Ben ook benieuwd :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 16:27

Zijn er hier mensen met een walnoot boom?

Wij hebben er hier een staan en die hebben we als jonge boom gekocht en 2jr geleden verplaatst. Doet het nu goed en we hebben zelfs 4 walnoten :)
Maar de stam is vrij dun en de kruin wel erg groot. Ik las dat je die moet snoeien als er nog wel blad aan zit, maar de kans op doodbloeden of vriezen wel aanwezig is.

De rest moeten we nog snoeien, maar wacht nog even. Bij de poel erg veel jonge berken en kan er amper bij, maar hoop ze vooral nog te herkennen zonder blad straks.

Ik las hier over de karabijnhaken, maar wij hebben altijd gewone. Wel grote en van goede kwaliteit, maar blijven altijd goed dicht en gaan denk ik nu al 15jr mee. We hebben gewone netten overdwars hangen.

Het hooi verlies van morsen vind ik ook echt een groot probleem. Onder de netten hebben we omgekeerde grondtegels en bij 1 een rubberen mat.
Onder 3 ibc vaten ook rubberen matten. Maar alles wat valt wordt amper nog van gegeten en dan wordt het meegelopen, ze plassen en mesten erop en dan harken we het toch maar weer weg. We rijden daardoor zeker 1x pw vaker de mest weg.
Ibc vaten zijn laag vanwege de 2 shetlanders, maar kijk weleens naar een andere bak die wat hoger is.

Mijn 2 jarige quarter gaat er alleen altijd in staan ( en dan soms ook plassen en dan is het net ervoor of net erin ) dus we hebben er geen rek meer omheen en ook geen rek of net meer erin.

Tussen de palen hangen de netten we vrij laag. Onder borsthoogte.

Wil eigenlijk meer tegels eronder leggen bij de netten, maar ze staan erop en lopen ook zand mee. Dan kunnen ze er volledig op staan of overheen lopen.

Zo een net met opvangbak eronder heb ik ook weleens over nagedacht, maar ik wacht nog tot lomp wat ouder is. Alleen heeft zijn moeder het overgenomen en krijgt hij een vol broertje of zusje, dus ik kan nog even mn lol op.........

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:00

Ik voer op plekken waar ik geen knoeien wil netten hooi die vastgeklikt liggen in een palletbak. Dat werkt supergoed tegen morsen. :j

Ik heb sinds een half jaar een walnotenboom. Dit jaar 1 walnoot gezien! :D Ik hoef nog niet te snoeien maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Als ik echt twijfel bel ik de hovenier op die bij ons de grote bomen elke 2 jaar doet (met harnasje in boom klimmen enzo, dat durven wij allebei echt niet!).

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:08

Ik heb 3 walnootbomen, sowieso 1 van +20 jaar oud in de tuin dus niet bij de paarden. Totaal zijn daar dit jaar 3 grote speciekuipen walnoten vanaf gekomen. Heel veel dit jaar, maar wel kleiner dan andere jaren lijkt het. Snoeien doen we ze niet, maar extreem groot zoals onze (treur) wilg zijn en worden ze ook niet. Zijn wel breed en geven veel schaduw, of je daar echt wat goed aan kunt snoeien durf ik niet te zeggen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 22:59

Ir111 schreef:

Ik vind het harken en uitmesten op de stukken waar we roosters hebben juist lastig. Ik blijf steeds hangen in de roosters. Hoe doen jullie dat?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 01:10

Ir111 schreef:
Ik voer op plekken waar ik geen knoeien wil netten hooi die vastgeklikt liggen in een palletbak. Dat werkt supergoed tegen morsen. :j

Ja, dat kan dus niet, want we hebben een ei. Hij gaat dus in de hooibakken staan en ipv dat zijn moeder iets nuttigs doet, vond ze het blijkbaar een goed idee en doet het nu ook. Zelfs de shet merrie heeft hun idee overgenomen........

Hoger zou de oplossing zijn, maar ik durf vanwege datzelfde ei geen openingen. En dan hebben we nog de kleine doerak, ook 2, anders stout, maar we zijn wel voorzichtig. En voorlopig blijft dat even zo. Ik heb echt nooit voorkeur, maar hoop nu stiekem op een klein wijs merrietje.

Ir111 schreef:
Ik heb sinds een half jaar een walnotenboom. Dit jaar 1 walnoot gezien! :D Ik hoef nog niet te snoeien maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Als ik echt twijfel bel ik de hovenier op die bij ons de grote bomen elke 2 jaar doet (met harnasje in boom klimmen enzo, dat durven wij allebei echt niet!).

Ow, dat is handig. We hadden er 4. Had het eigenlijk nog niet verwacht. Bij de perenboom die we als eerste hadden, hing ook 1 peertje.
We doen normaal wel alles zelf en geen kenners in de buurt, dus had het opgezocht.

XladyX schreef:
Ik heb 3 walnootbomen, sowieso 1 van +20 jaar oud in de tuin dus niet bij de paarden. Totaal zijn daar dit jaar 3 grote speciekuipen walnoten vanaf gekomen. Heel veel dit jaar, maar wel kleiner dan andere jaren lijkt het. Snoeien doen we ze niet, maar extreem groot zoals onze (treur) wilg zijn en worden ze ook niet. Zijn wel breed en geven veel schaduw, of je daar echt wat goed aan kunt snoeien durf ik niet te zeggen.

Jeetje, dat is wel veel.

Ik vind onze stam echt dun, maar hij heeft wel veel lange, wijde takken en blad, dus was laatst bang toen ik hem wat wind zag vangen.
Ik las dat je ze wel kan snoeien, maar als het blad er nog aan zit, dus even zien.

Het meeste is bij ons nog vrij jong, maar groeit wel allemaal hard.

Ze zeiden ook dat je wilgen na 3 jaar moest knotten. De wilgen zijn nu 6-7 meter hoog. Ik wilde het zo laten, maar eentje brak al, dus blijkbaar moeten ze echt geknot nu. Maar we hebben er wel erg veel in de grond geduwd, dus kunnen onze lol op.

We hebben ook een paar kronkelwilgen en 2 zijn al mooi groot, maar nog geen echte bomen bomen.

Qua planten heb ik niet zoveel geduld. En straks als alles kaal is baal ik wel. Kijk bij de eerste groene puntjes echt alles eruit. Hoewel afgelopen winter echt niet alles kaal kaal is geweest.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 07:48

Er zijn ook kronkelwilg struiken. Misschien heb je die?
Wilgen moeten inderdaad geknot. Wilg is heel zacht hout en gaat scheuren/breken als het te zwaar wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:57

De kronkelwilgen worden wel hoog, maar ze zijn nog niet mega groot. Gaan iets langzamer dan de knotwilgen en ( ik noem ze maar) de gele wilgen.

Ja, baal een beetje van het knotten. Ze zouden na 3jr geknot moeten worden. Alles is er tegelijk in gegaan in zelfde maat en vangt in principe evenveel zon en water. Alles is even hoog, maar qua stam zijn er nog hele dunne en hele dikke.

Ik heb zoveel takken dat ik wat als haag wil gaan plaatsen, maar dan moeten ze wel vaak gesnoeid. En ik ben zooooooo slecht in snoeien. Vind het snel zonde en dan komt er toch steeds hier en daar een paar cm bij.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:36

tine10 schreef:
Ir111 schreef:

Ik vind het harken en uitmesten op de stukken waar we roosters hebben juist lastig. Ik blijf steeds hangen in de roosters. Hoe doen jullie dat?

Met een bladhark! Liefst met wat flexibele tanden. Deze vind ik t fijnste: https://www.welkoop.nl/welkoop-bladhark ... gIeevD_BwE