Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:27

Ik smeer daar standaard groene klei op, daar geneest het mooi van en het is veilig afgedekt zonder af te sluiten van lucht.

Ik moet zeggen dat de witte klei(koeling) en de groene klei bij mij gewoon standaard in het verzorgingspakket thuis hoort.

abby ik zou hem thuis laten , kun je lekker trainen en wie weet willen ze het ponytje wel eerder brengen nu de kogel door de kerk is voor hun.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:31

Het lijkt niet dat er bloed aan te pas is gekomen dus is niet diep. Op het hoofd zie je dat vaak snel genoeg, dat bloedt als een gek.
Zou me er niet te druk om maken, ook niet als hij een kolletje krijgt (alleen een keer laten aanpassen in het paspoort als de da er toevallig is).

Ab, als je je er niet goed bij voelt als hij daar "alleen" is zonder menselijk contact, zou ik hem lekker naar huis halen.
Dan idd kijken of die pony eerder kan komen. Een maand om gedag te zeggen is wel een beetje veel, dat kan immers ook niet als de pony plotseling erg ziek is bijvoorbeeld, ook dat moeten kinderen leren.

Spatter, witte klei (of iig steysound of hoe heet dat merk) dat moet je uit de buurt van wondjes houden want dat gaat irriteren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:47

palousa weet ik , witte klei is voor koeling en groene klei voor wondjes/wonden

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:07

spatter schreef:
palousa weet ik , witte klei is voor koeling en groene klei voor wondjes/wonden

+:)+
Denk check het nog even :+
En anders is het voor de rest hier.

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:10

Karev :(:)

Schaafwonden doe ik ook altijd met groene klei. Ideaal spul.

Abbey, je hebt ook schapen toch? Als je Stef daar tussen zet duurt het wel een paar weken voor hij door heeft dat het geen paarden zijn. En dan komt de pony...

Supermooie ezel <3

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:28

Ben ik nu de enige die heel bout van mening is dat een paard niet alleen hoort?
Niet in de zin van nooit, ook niet voor 'een maandje'.
Vijf hectare is helemaal niet zo groot, dus ophalen voor een ritje of het afleggen van een knuffelbezoekje is best te realiseren. Of het meisje in fasen afscheid laten nemen door haar de gelegenheid te geven om de hele maand december haar oude pony'tje bij jou te bezoeken. Misschien vindt ze het wel leuk om samen met jou in de kerstvakantie nog wat ritjes te maken. Iedereen blij!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:29

Even een vraagje tussendoor. Vanavond even bij lezen.

Hoe hoog moet een schuilstal minimaal zijn. Marinka heeft schoft hoogte 163.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:57

Ik zou 2,5 ongeveer aanhouden kvulden, dan kan je paard normaal lopen en kun je zelf ook normaal uitmesten etc.
Maar hoe hoger, hoe meer licht etc

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:53

Azmay dat soort wonden heeft mijn brokkenpiloot regelmatig over z'n hele lijf. Het is een beetje het pispaaltje van de kudde :+
Heeft altijd prima zonder tussenkomst van mij. Zeker als het mooi droog en schoon is gewoon laten zijn. AB doen waar je je zelf goed bij voelt. Ik zou hem op de 5ha knallen maar maar onze 'kleine' weide is al 3ha dus vind 5 niet zo groot. Daarentegen als jij je er niet goed bij voelt moet je het niet doen al zou ik dan wel even een goed gesprek aangaan met de eigenaren van de pony. Laat je gelijk zien hoe goed jij het paardenwelzijn in het oog houdt. :Y)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:48

palousa_boy schreef:
Ik zou 2,5 ongeveer aanhouden kvulden, dan kan je paard normaal lopen en kun je zelf ook normaal uitmesten etc.
Maar hoe hoger, hoe meer licht etc

Ok ik zat daar ook ongeveer aan te denken. Ik kon palen krijgen van 3,50. Dan kunnen ze dus 1 meter in de grond. Dat zou mooi zijn dacht ik.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:08

Wat leuk dat je stef hebt kunnen houden abby, lijkt me een fijn paard voor je!

Ik ben echt witheet -:(- Nadat ik vanaf januari (!!) bezig was met de gemeente om de sloot onderhouden te krijgen (50/50 verantwoordelijkheid ) hebben ze besloten om afgelopen donderdag eindelijk de sloot te gaan doen. Er moesten veel bomen weggehaald worden dus echt met grof geweld. Het heeft afgelopen week vreselijk geregend hier in drenthe en je raadt het al, mijn hele weiland is aan gort. |( :oo Het hele jaar nog niet zo nat geweest en dan doen ze het NU. Dit was niet de afspraak.

De afspraak was dat ze rekening zouden houden met het weer (niet dus) EN dat ze alleen langs de rand van het weiland zouden rijden. Dat zou ik dan kunnen laten opentrekken. Maar ze zijn gewoon meerdere malen dwars door het land gereden, alles aan gort. Ben er overstuur van. Ik had een hele mooie dichte grasmat. Direct de gemeente gebeld, maar natuurlijk niet bereikbaar.

Nu ga ik morgen weer bellen maar ik wilde hier vragen wat ik zou kunnen "eisen"/verwachten. Ze hebben zich niet aan de afspraken gehouden en ik ben niet van plan dit te accepteren. Het zal hersteld moeten worden en ik ga niet akkoord met het dicht leggen van de sporen, mijn ervaring is dat hier water in blijft staan. Het zal denk ik opengetrokken moeten worden en opnieuw ingezaaid? Jullie nog ideeën?

Ik heb meerdere malen aangegeven dat ze er met nat weer niet op mochten en dat ze alleen langs de rand mochten rijden en dit was akkoord.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:39

Heb je dat op papier staan Zapje?
Zonder schriftelijk bewijs heb je waarschijnlijk geen poot om op te staan..

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:39

Zapje, heb je dat zwart op wit? (Mail bewaard, ouderwetse brieven of telefoongesprek opgenomen ? En ja dat laatste doen wij soms.)
Als je geen bewijs hebt van deze afspraken wordt het een hij zegt/zij zegt verhaal en vrees ik dat het er op uit draait dat je afhankelijk bent van de goede wil van de gemeente. En daar zou ik niets van verwachten ondanks dat ik geen idee heb in welke gemeente je woont. Heb je dit bewijs wel dan zou ik ze morgen gaan stalken en als ze niet direct met een plan van aanpak en excuses komen je rechtsbijstand eropaf sturen.

En nee, een paard mag imo niet alleen zijn. Maar ik hen altijd begrepen dat schapen, geiten, koeien en ezels ook als gezelschap kunnen dienen. En ik dacht dat abbey schapen heeft.....

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:51

Hoi allemaal,
Ik kom even binnen vallen in dit topic. Ik heb wel stukjes meegelezen, maar nog nooit wat geplaatst. Sinds september hebben we de paarden (2) bij huis. Echt zo fijn.
Nu zijn we nog opzoek naar mogelijkheden voor mestopslag/afvoer. Zou een grote rolcontainer een optie zijn? Ik denk dat deze dan iedere 2 weken geleegd zou moeten worden (paarden staan op vlas).

Zijn er mensen die met een grote rolcontainer werken?
Wat zijn de ervaringen? En welke bedrijven kunnen dit (Gelderland, omg. Doetinchem)?
(Ik ben ook al aan het googlen naar bedrijven). Maar dacht wie weet hebben jullie hier tips :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:00

Wat een gedoe, Zapje. Ik hoop ook dat je iets op papier hebt.

Hallo Samo. Geen ervaring mee, sorry.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:07

Kim_W schreef:
Heb je dat op papier staan Zapje?
Zonder schriftelijk bewijs heb je waarschijnlijk geen poot om op te staan..

Niet alles vrees ik, misschien wel wat. Ik ga het opzoeken. We zijn bij de gemeente geweest, hier waren 2 personen bij aanwezig. Niets opgenomen dus. Ik had de specifieke afspraken op papier moeten laten zetten idd.

Ik baal zo, mijn huurwei is ook al aan gort gereden dus ik weet wat zo iets doet (o.a. water blijft staan). En dit gaat om onze "eigen" wei. 1 hectare, voor 1/3 stuk gereden. Niet 1 stukje maar verdeeld over de hele weide.

Laat het nog weten hoe ze reageren.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:16

Ik vind in elk geval meerdere mailtjes waarin ik aangeef dat het sloot onderhoud alleen via ons land (ze kunnen namelijk ook via hun eigen land erbij maar de huurders gaven geen toestemming) mag gebeuren met droog weer ivm schade. Ook meerdere mailtjes waarin wij de gemeente sommeren op te schieten (verdeeld over meerdere maanden) ook ivm het weer, ze hebben verdorie vanaf januari de tijd gehad en nu alsnog alles stuk gereden. Hele najaar was het hier droog.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:56

Nu dan ook even foto's / filmpje maken van de schade, zapje. Wat een kl**tviolen _-:(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:00

Tja, helaas interesseerd het de gemeente niets hoe jouw landje er uit ziet. Als je met de een wat afspreekt en het gaat vervolgens naar iemand anders voor de planning dan vergeet men weleens wat details door te geven. Vervolgens gaat het naar een loonbedrijf die alleen de opdracht krijgt om de sloot op te knappen en dat dat wel via jullie land kan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:17

Samo schreef:
Hoi allemaal,
Ik kom even binnen vallen in dit topic. Ik heb wel stukjes meegelezen, maar nog nooit wat geplaatst. Sinds september hebben we de paarden (2) bij huis. Echt zo fijn.
Nu zijn we nog opzoek naar mogelijkheden voor mestopslag/afvoer. Zou een grote rolcontainer een optie zijn? Ik denk dat deze dan iedere 2 weken geleegd zou moeten worden (paarden staan op vlas).

Zijn er mensen die met een grote rolcontainer werken?
Wat zijn de ervaringen? En welke bedrijven kunnen dit (Gelderland, omg. Doetinchem)?
(Ik ben ook al aan het googlen naar bedrijven). Maar dacht wie weet hebben jullie hier tips :)

Wij hebben een rolcontainer via Rouwmaat voor het restafval i.v.m. ons melkveebedrijf, ik weet niet of die ook bij jullie komen maar je kunt het altijd navragen. http://www.rouwmaat.nl/container-huren

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:38

Dan zou ik alles wat je hebt printen en meenemen naar de gemeente. En dan hopen dat je iets geregeld kunt krijgen..
Heb je ook berichten terug waarop zij jouw eisen bevestigen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 13:59

Ik vind een paard alleen voor een maandje niet zo'n ramp. Kan om zoveel redenen eens gebeuren. Al vind ik het zelf wel erg sneu en bedenk ik dus voor situaties langer dan een week liever een andere oplossing als dat mogelijk is. Andere dieren erbij vind ik niet voldoende.
Daarentegen vind ik 5ha echt niet groot, daar kan je je paard prima van ophalen, en als Stef zo mensgericht is zal hij er ook wel aankomen als je roept of fluit.

Oef zapje, wat zonde :( Heb geen advies voor je, alleen de tip zoveel mogelijk via de mail te doen dat je alles zwart op wit hebt. En foto's maken van de schade. Het wordt komende week droog weer, dan lijkt het al minder erg, dus nu gelijk doen!

Samo, ik heb hierna gekeken, maar geen bedrijf kunnen vinden die dat op wilt halen helaas. Daarom nu mest op aanhanger of gewoon op de plaat en eens in de zoveel tijd op laten halen/weg brengen.

Mag ik even wat advies in winnen? O:)

- Mijn rijbak is echt om te huilen qua nattigheid. Dat ik er niet in kan rijden is niet zo'n punt, ik kan naar buiten of naar de binnenbak op 10 min stappen, mij hoor je niet klagen. Echter is het ook paddock voor de paarden en daarom zou ik toch hem toch wel graag wat droger hebben. Plus dat ze nu lekker alle modder de verharding op lopen. Het gaat om een afmeting 15 x 50. Op 5 en 10 meter liggen van voor naar achteren twee drainagebuizen. Drainage is doorgespoeld en lijkt niks mis mee. Cultivator is er in augustus door geweest, vanwege de drainagebuizen is alleen van voor naar achteren 3 banen open trekken mogelijk. Echter blijft de bak erg vast gelopen waardoor het water erop blijft staan (en erg gras in groeit). Dit zou een gevolg zijn van het feit dat ik zand heb met een te fijne korrel. Ik denk als we een manier vinden om het zand los te maken, het probleem nagenoeg weg zal zijn. Maar enige optie die ik van de "loonwerker" krijg, is nogmaals cultivator erdoor, dat vind ik prima, maar ik betwijfel of dat echt de oplossing is. Andere optie is zand erop gooien met een grovere korrel. Echter geeft loonwerker aan dat als het water dan door het huidige zand nog niet weg kan, dat ook niet echt goed gaat helpen, wat ook niet raar klinkt. Dus nu is mijn vraag, wat zouden jullie aanraden?

- Mijn paarden hebben wat weinig gras, nu kijk ik uit op een prachtig stuk grasland van 1ha groot. Ik sprak toevallig zondag de buren van de eigenaar hiervan. Zij zeiden dat de eigenaar wellicht wel bereid is dit te verpachten/verhuren. Maar wat is een redelijke prijs? Het ziet er echt netjes uit, is afgelopen jaar gehooid. Mooi centraal, maar omheining en water etc moet ik zelf verzorgen natuurlijk. Regio oost groningen.

Mijn bijrijdster is voor het eerst alleen naar buiten met Kyra. Stiekem wel even een dingetje voor mij, al maak ik genoeg km met Kyra om in te kunnen schatten of het werkt. Bijrijdster is er natuurlijk ook al een tijdje, heeft wel vaker op Kyra gereden en ook alleen buiten geweest met Shienna, maar toch...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:13

Caily: wij hebben de afgelopen vijf jaar 1,2 hectare gehuurd voor 1000 euro/jaar. Stond geen omheining, watervoorziening of elektriciteit, hebben we volledig zelf in moeten investeren.

Nu denk 'k wel dat wij vrij veel betaald hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:24

Hier is het 750euro per hectare kale grond. Als je zelfs nog niet inzaaien ben je ook flink wat geld kwijt en dat bespaart je nu al. Water kun je met ibc vat voor neerzetten en vullen of put slaan alfa je er langer blijft staan

750/1000 vind ik een nette prijs voor goed weiland wat niet te nat is

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:45

Ik denk 500/750 per jaar.

Contactpersoon gesproken. Hij vond het vooral allemaal "erg vervelend". {:)-:( de voorspellingen kwa weer zijn goed dus waarom het niet eerder of later kon grrr.

Hij zou gaan kijken en met een oplossing komen. Had het ook over opentrekken. Ben benieuwd.

Ik ga foto's maken! Goede tips van jullie. En zal ook mailen.

Het is overigens wel een hele leuke man... maar ben toch goed boos geworden. Witheet. }>