Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:39

Hier raken ze het hooi nieteens meer aan, dus denk dat het gras aardig aan het groeien is ;)

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:59

Ik merk dat jullie allemaal heel serieus bezig zijn om een sappig grasmatje te kweken voor de knollies. Zijn er ook alternativo's onder ons? Beetje geitenwollen sokken? :D
Dus niet bemesten. En de paarden enkel uitgebloeid gras laten grazen. Kruidenweitjes, dat soort dingen?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:03

Ik mest normaal nooit maar een gedeelte van het gras heeft het echt even nodig. Ben bang dat er anders straks niks meer staat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:06

Ik ben best wel van de kruiden enzo, maar voor zover ik nu weet is bemesten best wel nodig. Anders heb je alleen maar gras bomvol suikers en onkruid wat dus echt onkruid is.
Maar goed, ik zit ook op schrale zandgrond hier. Zonder bemesting ziet het er binnen de kortste keren uit als het natuurgebied hier om de hoek.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:25

Wendy schreef:
Anders heb je alleen maar gras bomvol suikers.

:o?
Help me even, ik moet nog een beetje op de cursus weidemanagement.

Ik zat laatst beetje op de Bio Ron site te neuzen. Daar wordt gepleit voor niet bemesten, maar wel je bodem verbeteren lava ??? en kalk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:32

Ehm...mest als het nodig is. Vorig jaar wat minder gedaan en idd veel onkruid. Geen mooi gras.
Nu dus weer gewoon in mestregime!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:48

Ik bemest ook 1 x per jaar met vaste mest en een composthoop a la Bio Ron (multitask, eifelklei heb ik er ook wel eens overheen gegooid. Wat kan ik zeggen; heb ooit een lezing van hem bijgewoond en ik ben fan :D ). Ik laat het gras eerst helemaal tot bloei komen, vóór de paarden er op gaan. Er staan allerlei kruiden in. Bij (bijna) niet bemesten werd het steeds minder gras en meer onkruid wat je er echt niet in wil hebben. Dus ik bemest wel. Maar inderdaad om de grond te verbeteren en niet om het gras omhoog te laten knallen.

Dus waarschijnlijk val ik onder de geitenwollensok-types.... <<)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:49

Wij mesten 1 maal per jaar, in het voorjaar, maar wisselen de weides met schapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 06:42

http://www.graszaaddirect.nl/perlka-paa ... -25kg.html

Dit is Perlka.

Ik heb ook begrepen dat je soms wel moet bemesten omdat gras een aantal zaken nodig heeft om te kunnen groeien en groeien is fructaan verbruiken..... )even simpel gesteld.
Licht, water, de juiste temperatuur en voeding. Als er één van de dingen niet aanwezig is kan het gras fructaan vasthouden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 07:32

Natalie36 schreef:
Gypsy gezellige plannen heb jij! Ik woon centraal en de stallen moeten van de zomer gewit worden :D ben alleen heeeeeel slecht in bbq's organiseren. Ben vegetariër maar als iedereen maïskolven lust?????

Haha da's nou een beetje jammer ik ben gek op maiskolven maar mijn vriend doet het daar niet voor denk ik. :')
Ik ben misschien een beetje raar maar ik vind met z'n allen samen klussen super gezellig. Maar ik snap wel dat de meeste mensen hier 't druk genoeg met zichzelf hebben. :P Tja en anders moeten we er meerdere organiseren, iedereen die nog iets heeft wat met 5 mensen of meer zo gepiept is... :P

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:33

Woont er toevallig iemand in de buurt van Arcen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:37

Lang weekend Frankrijk een optie voor mensen :)* O:)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 07:41

Ik ga van de zomer wel 2 weken naar bretagne toevallig maar ik dacht dat jij nog meer richting het zuiden zat? :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:42

Meer zuidoosten zelfs. Vlakbij Limoges.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 07:54

Sodeju da's een eind uit de richting. :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:56

Foogul schreef:
Ik merk dat jullie allemaal heel serieus bezig zijn om een sappig grasmatje te kweken voor de knollies. Zijn er ook alternativo's onder ons? Beetje geitenwollen sokken? :D
Dus niet bemesten. En de paarden enkel uitgebloeid gras laten grazen. Kruidenweitjes, dat soort dingen?

Ik bemest met eigen compost :D Verder niet. Wel heb ik een keer alles gekalkt.

De pompoenen en courgettes groeien dan ook in mijn wei. Kruidenwei werkt niet, kruiden zijn eerder op en dan komt er onkruid voor in de plaats.
Ik heb best veel gras: 1,5 ha voor 2 shetjes en 2 koudbloedjes. Gras is hier dus nooit kort. ik ben niet bang voor fructaan. Ze lopen nu dan ook tussen 9 en 17 gewoon in t volle gras. ik laat t gras niet eerst uitbloeien, dat duurt me veel te lang. Wel heb ik nu een stuk in laten zaaien ( de helft) in september en dat laat ik wel in bloei komen voordat ik het maai. Daarna mogen ze erop en ga ik de andere helft ophogen en inzaaien.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:21

Toen wij hier gingen wonen was onze wei ook een kruidenwei en dat zag er prachtig uit maar er stond zoveel onkruid. Veel kruiden hebben we nog steeds maar we hebben gemaaid, gekalkt, gemest en gekunstmest. Het is nog steeds een 'schralere' wei vergeleken met wat ik vaak zie maar onze fjordsels doen het er goed op. :j Vorig jaar hebben we ook een keer onkruid laten spuiten want toen was er een zuringexplosie en dat vraten de knollen niet. :') Ben benieuwd hoe het dit jaar op komt!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:25

Oeh, ik wil wel naar Frankrijk hoor *\o/*

Kruidenweitjes enzo begin ik niet aan. Wil de paarden van april-oktober permanent op het gras, dus geen hooi bijvoeren. De hobby is al duur genoeg hoor :') ;) ze krijgen weleens wilgentakken en bieten ter afwisseling, en knagen zelf wat netels/bramen.

Mijn wei is wel geen strak frisse groene weide (jammer genoeg soms, kan jaloers zijn op zo'n nette weides). We hebben er best wat bomen opstaan en takkenrillen (voor de fazanten en andere beesten) en wilde planten laat 'k ook staan (vooral voorjaarsbloeiers, speenkruid, hondsdraf, maar we hebben elk jaar ook enkele echte koekoeksbloem :) )

Als jullie nog een gezamelijk klusje zoeken voor de bbq, altijd welkom in België, ons dak van de schuilstal is gaan vliegen met de harde rukwinden van de laatste dagen -O-

Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:31

Oooh, wat balen van je dak! :(

En hier ook veel mooie bloemen inderdaad, iedere keer weer een verrassing wat er op komt bloeien, zag de eerste 'druivenplantjes' (geen idee hoe die echt heten) al bloeien gisteren, van die blauwe. De haag rondom onze voortuin schiet ook in het groen nu, zoooo fijn! Een gekwetter van jewelste met vogeltjes en de zon over het weiland, heerlijk ochtendje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:48

Blauwe druifjes :j (wat een open deur haha)

Ja dak is echt balen. Voor de winter hadden we het afdak er nieuw opgelegd en nu... alles kapot. Ik ben nog even in de ontkenning :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:51

Hier was het 2 jaar geleden ineens een muizenoor explosie in de wei. Stond bijna geen gras meer op, want die muizenoor maakt van die rozetten van bladeren op de grond. Kan er niks anders meer op. Toen ben ik echt flinkngaan bemesten. Meer mest van onszelf, maar ook koemestkorrels. Er staan nu nog muizenoor in. En dat is prima. Maar nu ook weer gras, tenminste. Niet bemesten was me dus niet goed bevallen. Nu bemest ik 1 x per jaar ennirt al te zuinig. Geen strak biljardlaken (hoeft ook niet), met heel wat kruiden. Maar ook voldoende gras. Hier gaan ze uiteindelijk maar een uurtje of 2 per dag op het gras. Dus heb geen lappen nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:04

Wat enorm balen is dat zeg!

Wij hopen hier binnenkort eindelijk echt serieus aan de klus te kunnen gaan, dus bij anderen helpen zit er even niet in de komende jaren :P
Grappig om te lezen dat bij sommigen het gras al echt groeit, dat is hier nog niet aan de orde. Wel was ik laatst superblij met een regenworm, is dat alternatief genoeg? :')
Het punt is dat ik vorig jaar een bodemonderzoek heb laten doen, daaruit kwam vooral naar voren dat de organische stof erg laag was en er weinig bodemleven was. Regenwormen zijn een teken van verbetering :j
Mijn land heb ik in 5 delen verdeeld (hopelijk in de toekomst 6). Daarop pas ik wisselbeweiding toe, de paarden staan een week op 1 stuk, dan verhuizen ze naar een volgend stuk. Na de verhuizing maai ik de lange stukken weg met de zitmaaier en bemest ik het. Dan heeft het 4 weken rust, waarna de paarden er weer een week op komen.
Het bemesten doe ik met kippenmestkorrels van een boer in de buurt.
Het idee van de wisselbeweiding komt van de man van voergezond, die is langs geweest en heeft op basis van de uitkomsten van de analyse met me mee gedacht.
Het voordeel van mestkorrels is dat ik die gewoon zelf kan opbrengen met zo'n karretje achter de zitmaaier :j

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:18

Anke schreef:

Vanuit de rest van Nederland gezien wel, maar aangezien jij volgens mij bij Nieuwstadt in de buurt woont denk ik relatief gezien niet echt. :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:28

Anke schreef:

Ja ik! :)
Denk nog geen 10 km hihi

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:31

horsies5 schreef:
Anke schreef:

Ja ik! :)
Denk nog geen 10 km hihi

Jij wint. :)F