Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:14

Ik zit lekker op kantoor. Bah!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:39

Leuk hè, Kvulden, plannen maken? Zand gaat idd je duurste post zijn, een beetje shoppen bij verschillende handelaren wil nog wel eens voordelig uitpakken.

@ohjajoh: Jeuken de bulten ook? Ziet er idd niet fijn uit, maar ik gok ook op insecten, zeker vanwege de deken. Hopelijk trekt het snel weg!

@DD: Bedoel je mijn dakconstructie? Ik mag toch hopen dat het stevig is, de stal is gebouwd door een bevriende aannemer die jaren zijn eigen zaak heeft gehad, dus die zou kennis van zaken moeten hebben :P
Het is me niet helemaal duidelijk welke dragende balken je dan bedoelt die ernaast lijken te hangen.

Hier ook aan het werk, maar gelukkig veel op pad, dus ik kan nog een beetje van het zonnetje genieten :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:46

@simone:
Hier de balken die ik bedoel (de 2 aan de linkerkant)
Afbeelding

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:47

*Eindelijk kom ik uit mijn meeleesmodus*

Lees al van begin af aan mee en vond het toch eigenlijk wel eens tijd om mij te melden. Ik heb thuis twee gezelschaps-shetlanders staan, maar nooit echt voor gekozen deze te houden, dus moet roeien met de riemen die ik heb. Ik probeer het voor ze zo gezellig/leuk/paard vriendelijk te houden als ik maar kan.
De grote shet, Dendy, is door onwetendheid van vorige eigenaar chronisch hoefbevangen, ik had hier eerder nooit ervaring mee door vallen en opstaan nu 1 jaar ‘aanval’ vrij :D De kleine shet, Loetje, is eigenlijk het verjaardagskadotje voor mijn moeders 50-verjaardag, maar de verzorging en alles is aan mij. Hij is erbij gekomen als gezelschapspony voor Dendy.
Op de paddock hebben zij een zeecontainer staan als schuilstal/stal. Ze staan hele jaar in deze paddock, met heel af en toe een uitstapje naar de aangrenzende wei.
Verder heb ik nog 3 katten, 2 honden, 2 konijnen, 1 hamster en van mijn oma nog 3 ganzen, 6 kippen en een haan.
Dat was heel grof mijn thuis situatie, verder heb ik bij kennissen nog mijn eigen paard staan, maar door stage kan ik hier de volledige verzorging niet van doen, dat red ik niet qua tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog wat foto's. Hier was Loetje er net en had ik nog hun oude schuilstal.

Nou ik hoop dat ik welkom ben :j

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:59

Hahaha wat een leuke shets heb je!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:16

Wat een leuke beestjes amiette.

Welke diameter drainage hebben jullie? Ik krijg verschillende adviezen.
60mm en dan om die 2 meter
80mm en dan om die 3 meter

Wat zouden jullie doen?

Ben vandaag weer lekker in de weer met mijn trailer project. De kap schiet nu mooi op. Net bij de zagerij geweest en ze gaan mijn platen vandaag zagen. Dus ben benieuwd wanneer ik ze krijg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:58

Een Shet in de aandachtvraag modus :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:17

Kvulden, hoe meer drainage buizen hoe beter is mijn ervaring.

Hooi koop ik hier altijd gelijk voor het hele jaar. Dit keer 18 balen van 450 kilo maar dan hou ik er al rekening mee dat ik er van het voorjaar of het begin van de zomer een paard bij ga kopen. En mijn gekke ruin gaat enorm lopen zeuren als hij denkt dat er niet genoeg hooi klaar staat. Zelfs als ze op de wei staan....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:27

Hoe meer drainage er ligt, hoe sneller het water afgevoerd is bij veel regen.
Dit is ook wel afhankelijk van het niveau van het water in de sloot/greppel, want als je buizen eenmaal onder water staan gaat het natuurlijk een stuk minder snel.

Een alternatief hiervoor is het graven van een put waar het water in komt en vervolgens dmv een pomp weggevoerd word.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:41

@DD: Ah, nu is het me duidelijk. Ik denk dat het gezichtsbedrog is, het dak wordt namelijk vooral gedragen door die betonplexwand en de voorwand van de stal (die met de 5 staanders). Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar stevig is het wel.

Welkom amiette! Leuke pony's heb je en een mooie plek met een flinke beestenboel :)

@kvulden: Hier 60 mm op 1.75 meter van elkaar. Mijn loonwerker zei dat groter echt niet nodig was op deze afstand. Ik had ze wel graag dicht op elkaar, zodat je voldoende afvoer blijft hebben, ook al liggen er eens een paar onder water zoals Palousa ook zei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:15

@simone: het zal best stevig zijn, maar bouwtechnisch mag een dak nooit gedragen worden door een niet-steunwand (a.i. het betonplex). 18 mm is daar écht niet sterk genoeg voor.
Niet zozeer dat het nú het gewicht van het dak niet zal kunnen houden, maar als er ooit nog eens 30 cm sneeuw op komt dan wordt het dak héél véél zwaarder.
En zeggen dat het hier zelden zoveel sneeuwt is echt 'de goden verzoeken'....

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:18

Ik denk niet dat de buizen ooit onder water komen. De sloot ligt veel lager en er staat eigenlijk nooit water in.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:15

Wel, ik heb net mijn droomhuis gevonden.
Om de hoek bij mijn werk een casco hoeve met anderhalf hectare grond, 10 paardenstallen en een piste.

Zucht! Prijs valt op zich wel mee maar niet als je de binnenkant van het huis nog helemaal moet afwerken :)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:17

DubbelDun schreef:
@simone: het zal best stevig zijn, maar bouwtechnisch mag een dak nooit gedragen worden door een niet-steunwand (a.i. het betonplex). 18 mm is daar écht niet sterk genoeg voor.
Niet zozeer dat het nú het gewicht van het dak niet zal kunnen houden, maar als er ooit nog eens 30 cm sneeuw op komt dan wordt het dak héél véél zwaarder.
En zeggen dat het hier zelden zoveel sneeuwt is echt 'de goden verzoeken'....
Nee, dat begrijp ik, maar de betonplexwand is juist wel een steunwand. Niet het betonplex an sich, dat is er pas later tegenaan geschroeft, maar deze wand bestaat uit dezelfde soort staanders als de voorwand van de stallen (maar dan dus over de hele breedte van de stal). Ik moest mijn ontwerp ook aanpassen, zodat er voldoende draagvlak zou zijn voor het dak.
Ik snap je punt hoor, maar ik ga er wel vanuit dat onze aannemer daar goed over na heeft gedacht. Zo niet, dan weet ik waar hij woont (bij ons tegenover) en dan zet ik mijn paarden in zijn woonkamer :D.

Afbeelding
Dit is trouwens een foto van voor het betonplex, daar is de constructie misschien beter zichtbaar.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:39

Waarom zuchten yontheke? Niet op zoek naar een droomhuis of toch echt boven budget? Klinkt erg mooi! Afwerken kan ook in stapjes toch?

Wij wonen trouwens in Drenthe, tussen diever en Dwingeloo in en het is hier fantastisch (heeeel veel bos) Ik kan echt niet wachten tot ik de paarden aan huis heb en eindeloze ritten kan maken.

Die hond/shet foto is echt leuk!

Wij willen ook een stuk draineren straks, dus ik let goed op.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:41

Altijd op zoek naar een droomhuis maar niet echt concreet. Als we wat tegenkomen willen we het altijd overwegen maar helaas geen geldboom in de tuin dus ik vrees toch echt boven budget.
Al zou het wel echt, echt, echt ideaal zijn!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:50

Simone is er rekening mee gehouden dat er dieren in komen die er met hun derriere tegenaan kunnen duwen?
Als er 400 kilo of meer tegen zulke houten paaltjes gaat aanduwen houdt dat echt niet :n
Zal prima kunnen bouwtechnisch zolang er geen levende have in rond loopt.

Sorry, ziet er voor mij doodlink uit, 1 flinke stamp van mijn merrie en je bent je draagmuur kwijt. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:58

Vind de balken niet echt dik tonen in samenspraak met de ruimte van de stal zelf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-15 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:06

Ik zie nu dat er nog een ruimte achter het betonplex zit dus het draaggewicht is verdeeld, maar de palen die ik eerder zag liggen niet óp de constructie, maar zitten er tegen aan. En die draagt wel het gewicht van die achterste middenbalk. Ik zou daar minstens een schot onder willen zien :)
Een aannemer kan heel handig met de handen zijn, maar niet direct een constructief engineer die zicht heeft op basisberekeningen en krachten.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:39

@DD: Dat klopt inderdaad. Zal het daar nog eens met de aannemer over hebben, wel goed om daar nog een keer naar te kijken. Bedankt voor de tips. Zo te horen heb je verstand van zaken, kom je uit de bouw?

@Spatter en ohjajoh: De draagmuur bestaat zeer zeker niet uit latjes, dat zou wel behoorlijk ondoordacht zijn. Of het stevig genoeg is gaan we deze winter ondervinden :)

Yontheke, datzelfde dachten wij van ons huidige huis. Uiteindelijk bleek dat ook best haalbaar, dus geef de hoop niet op. Wie niet waagt, die niet wint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:45

heb mijn post gewijzigd, vond het rotter overkomen dan dat ik bedoelde eigenlijk...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:50

Simone nog een tip
geen idee hoe hoog de stal is en hoe groot je dieren zijn die er in gaan maar bedenk dat paarden af en toe bevers zijn dus als ze bij de dakspanten kunnen, die vroeg of laat aangeknaagd gaan worden, iedere paal waar ze bij kunnen zal dat risico hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:59

DubbelDun schreef:
... Ik zou daar minstens een schot onder willen zien :)...

Schot = schoor. Ik kon mijn post niet meer wijzigen.

Ik kom niet uit 'de bouw' maar heb jaren meegedraaid in een technisch team en behoorlijk wat eigen verbouwingen achter de rug :D

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:05

Yvontheke als je je droomhuis tegen komt kun je er altijd eens dieper in duiken en een bezichtiging aanvragen, het gevoel wat je krijgt als je er bent kan veel doen!
Wij gaan de afwerking e.d. ook in delen doen de komende jaren. Het is ook leuk als er altijd nog dingen zijn om het meer eigen te maken dan alles in 1x. Is voor ons ook niet te betalen haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:35

DubbelDun schreef:
Ik zie nu dat er nog een ruimte achter het betonplex zit dus het draaggewicht is verdeeld, maar de palen die ik eerder zag liggen niet óp de constructie, maar zitten er tegen aan. En die draagt wel het gewicht van die achterste middenbalk. Ik zou daar minstens een schot onder willen zien :)
Een aannemer kan heel handig met de handen zijn, maar niet direct een constructief engineer die zicht heeft op basisberekeningen en krachten.

Klopt...toen ik nog werkte was er bij een nieuwe ronde jetstallen ook een ontwerp gekomen.Ze hadden de tussenschotten van honingraad structuur gemaakt.Prima op zich...licht in het gewicht en sterk.
Stallen kwamen en wij hebben meteen bezwaar gemaakt tegen deze contructie.

Honingraad structuur is weleenswaar zeer sterk maar niet als je een "steile-wandracer"hebt (paard met engtevrees).Eerste paard met engtevrees maakte ook gehakt van de tussenwand.Klappen van bovenaf waren uitstekend op te vangen...van de zijkant...dan blijkt zo'n honingraadstructuur bijzonder zwak te zijn :+

Back to the drawingboard :P De stallenronde daarna waren ze iets slimmer...prototype eerst 14 dagen op de werkvloer laten staan zodat degene die ervaring hadden,meteen de min-punten eruit konden pikken (en dat was een waslijst...was net gebracht en de vertegenwoordiger stond erbij...bleef schrijven := ) voordat ze in productie kwamen.
Dat is uiteindelijk ook een super jetstall geworden waar iedereen graag mee vliegt :j

Kortom...een aannemer is nog geen stallenbouwer,vaak onderschatten ze de kracht van een paard.Niet erg maar wel meteen neus ertussen zodat het meteen veranderd wordt.Als ondernemenr ook een ervaring rijker voor het geval er weer eens een stal gebouwd moet worden :)