Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:Nee, dat begrijp ik, maar de betonplexwand is juist wel een steunwand. Niet het betonplex an sich, dat is er pas later tegenaan geschroeft, maar deze wand bestaat uit dezelfde soort staanders als de voorwand van de stallen (maar dan dus over de hele breedte van de stal). Ik moest mijn ontwerp ook aanpassen, zodat er voldoende draagvlak zou zijn voor het dak.@simone: het zal best stevig zijn, maar bouwtechnisch mag een dak nooit gedragen worden door een niet-steunwand (a.i. het betonplex). 18 mm is daar écht niet sterk genoeg voor.
Niet zozeer dat het nú het gewicht van het dak niet zal kunnen houden, maar als er ooit nog eens 30 cm sneeuw op komt dan wordt het dak héél véél zwaarder.
En zeggen dat het hier zelden zoveel sneeuwt is echt 'de goden verzoeken'....
DubbelDun schreef:Ik zie nu dat er nog een ruimte achter het betonplex zit dus het draaggewicht is verdeeld, maar de palen die ik eerder zag liggen niet óp de constructie, maar zitten er tegen aan. En die draagt wel het gewicht van die achterste middenbalk. Ik zou daar minstens een schot onder willen zien
Een aannemer kan heel handig met de handen zijn, maar niet direct een constructief engineer die zicht heeft op basisberekeningen en krachten.