[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:36

Interessant Swift. Zakken ze er niet in weg? Hier zak ik behoorlijk weg in de mesthoop. Maar misschien dat volledig gecomposteerd wat minder zacht is :j

Ik heb een stuk bij de stal uitgegraven en daar zand in gestort als bodembedekking. Het uitgegraven spul heb ik een heuvel van gemaakt. Dat ingezaaid met gras, bloemen en kruiden en een jaar laten liggen. Nu is hij stevig genoeg. Ik heb dit jaar de zijkant ook weer ingezaaid met eetbaar spul voor versteviging en de andere kant is al begroeid met gras en onkruid. Daar overheen heb ik een pad lopen. Zonder boomstammen overigens. Dat vond ik te heftige passive physio voor mijn ruin.
De heuvel zelf is een meter hoog denk ik. Niet heel groot, maar een leuke toevoeging zo :j
Afbeelding

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:51

Hier hebben we een pad gemaakt.
Stukje afgegraven en daar een heuvel van gemaakt.
Menggranulaat er op en laten aantrillen. Ze luroen er te weinig over en er werdt niet echt een mooi glad pad op gelopen dus heb ik er een maand geleden een kuub zand overheen geschept.

Ergens anders hebben we ook nog wat van de vrijgekomen grond/klei neer gelegd voor een mooie glooiing.Afbeelding

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:43

Swift schreef:
Wij hebben denk ik de meest onconventionele heuvel ooit :')
Maar het werkt als een trein dus ik deel de tip toch maar; wij hebben een mesthoop laten composteren, daar met boomstammen treden in gemaakt heel goed aangestampt en er een bovenlaag van grind op gelegd. De paarden maken er erg veel gebruik van waardoor het grind wel verdwijnt zoals op de foto te zien is. We hebben hem net weer aangevuld met compost en wat nieuw grind, dat zal wel een terugkerend iets worden.

[ Afbeelding ]

Ik vind het echt geniaal en heel mooi _/-\o_

Wij hebben 2 mini heuveltjes gemaakt. Heb eerste de mestbak leeg geschept op 2 bulten in het land en toen hebben we 2 greppels laten uitgraven en de zwarte grond er overheen laten gooien. Beetje zelfde idee als van Swift dus, alleen heb ik het met gras ingezaaid. Nu nog draadjes eromheen maar volgend jaar gewoon toegankelijk.

Symke

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:30

Ik had niet gedacht dat dat stevig genoeg zou worden!
Mest hebben we ook genoeg namelijk :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:36

Het nadeel van organisch materiaal is dat het vergaat en je dus echt regelmatig zult moeten ophogen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:52

Wij hebben een grote heuvel. Dat was grond die uitgegraven is voor de fundering. Is vanzelf vastgelopen.

De kleine bult is een per ongelukje bult. Er was grond afgegraven voor het pad en dat was uitgereden op de weitjes. Met het heen en weer rijden was er een bult. Ik zei toen; gooi maar in die wei op een bult, dan rij je dat later nog uit.
Er kwam een mega berg onkruid op en hoe verder we kwamen, hoe minder ik zin had in weer wat grond uitrijden.
Toen de palen van de wei verplaatst, onkruid eraf gemaaid en konden ze over de bult. Dat is nu vlakbij de poel een zomaar bult, maar ze staan er vaak gewoon bovenop. Zeker de jonge jongens gebruiken dat veel bij spel.

En de honden liggen er ook graag bovenop. Dat uitstekende stuk heb ik ook glad getrokken even terug

Afbeelding

En de grote heuvel

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:18

Ik heb een heuveltje, 3 vrachtwagens gratis zand gestort gekregen, zat wel wat kiezel doorheen maar daardoor is die ook steviger. Ik heb zoveel mogelijk op een bult laten storten en erna met de hand wat meer in vorm gebracht en de kinderen er met de quad overheen laten rijden
is goed stevig en ze staan er echt graag op, zowel de paarden als honden en kinderen vinden het leuk om overheen te crossen
is wel behoorlijk ingezakt na verloop van tijd, hij was hoger

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:35

Grappig op hoeveel verschillende manieren iedereen een bult maakt

Vooral met mest is erg origineel :+ daar heeft iedereen altijd genoeg van

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:52

Onze bult is ook gemaakt van zwart zand dat we over hadden. Ik heb het door de loonwerker aan laten drukken met de schep van de kraan. Daarna ingezaaid en een half jaar laten liggen. Daarna de paarden erop en dat gaat probleemloos. :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:08

Ik heb een bult zand op de paddock liggen. Expres een beetje "rijdend laten storten" zodat het wat meer een langgerekte bult werd (straatzand). Daar liepen ze al vrij snel gewoon overheen, natuurlijk wel iets mul maar echt wegzakken deden ze niet.

Daarnaast nu bezig met het graven van wadi's (met de hand, dus gaat niet vlot). Het zwarte zand wat daaruit komt heb ik deels gebruikt voor een klein mini heuveltje en maak ook een miniheuvel/verhoging over een stukje van de track.

Deze video is van ergens in Augustus. Inmiddels zijn de wadi's beide verder en heuveltjes dus groter :') . Ze lopen het gaandeweg wel aan.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:57

Gelukkig vinden jullie mij niet knettergek met mijn rare heuvel :D
De paarden zakten in het begin wel hoef diep weg in de heuvel maar ze hadden daar blijkbaar geen problemen mee want ze maakten er al meteen heel veel gebruik van en hadden het daardoor snel compact aangestampt. Nu zakken ze helemaal niet meer weg. Het scheelt wel dat de heuvel bij ons een losstaand element is en geen onderdeel van de track. Ze kunnen dus kiezen of ze erop gaan en hoeven er niet overheen. En we hebben verschillende mogelijkheden variërend in moeilijkheid zodat ze er allemaal zonder problemen op en af kunnen. Door de treden met de stammen blijft het mooi stabiel allemaal, het blijft beter dan ik had verwacht dus dat is fijn. Het bijvullen vind ik geen probleem, zo raken we mooi weer wat compost kwijt en grind is vaak wel ergens gratis op te halen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:30

Mijn paarden hebben nog geen track, maar dmv strookbegrazing hebben ze nu wel een looppad die iedere dag wat opgeschoven wordt. Gezien mijn weide 100 m lang is(of iets langer) schuiven we niet zo snel op. Na die paar dagen regen zie ik dat het pad wel al serieus kapot gelopen is eigenlijk.
Op zich herstelt dat wel, maar ik voorspel dus al dat mijn vaste paden in de winter blubberzooi gaan worden.

Budget om die paden in zand te leggen ontbreekt voorlopig nog (en wss de komende jaren wel nog).

Vinden jullie een gewoon graspad alsnog voordeel tov in de winter op de paddock (en op droge dagen op de weide) of op de paddock met toegang tot een ruimer stukje weide dat ze mogen kapot lopen? In de praktijk staan ze in de winter vooral aan de ruif, maar ik vind het wel fijn als ze eens een rondje kunnen gaan buurten. Vooral de rijpaarden (PRE en draver )ga ik geen plezier doen met op de kleinere paddock te houden zonder dat ze kunnen rennen vrees ik.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:22

Als we de paarden een stuk kapot laten lopen wordt het echt drek, daar wordt niemand gelukkig van.

De pp-eigenaren hebben een deel laten keren. Dat is jaarrond goed te doen. Wordt nat, maar de paarden zakken er niet diep in weg.

Op de erge plekken van het zwarte stuk hebben we wat wit zand gestort, het is minder erg dan de andere blub, maar houd niet lang...

Hebben ook een stuk verhard rond de grote hooiruif en het pad richting de mestbuld. Dat is echt ideaal! Onze bekappen vind dat voor de hoeven ook echt een goede toevoeging.

We zijn nog wel aan het nadenken over wat we met het modderige deel van de track willen. Hopelijk tzt ook laten keren of zijn er andere mooie oplossingen?

Hebben jullie nog tips qua hoofdlampjes oid? Het is nu zo vroeg donker met uitmesten en dergelijke is het nu echt een strijd tegen de klok.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:31

Cabelona schreef:
Hebben jullie nog tips qua hoofdlampjes oid? Het is nu zo vroeg donker met uitmesten en dergelijke is het nu echt een strijd tegen de klok.

Hoor staat veel over hoofdlampjes

[VSW] uitmesten wei met een hoofdlampje

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:41

Cabelona schreef:
Als we de paarden een stuk kapot laten lopen wordt het echt drek, daar wordt niemand gelukkig van.

De pp-eigenaren hebben een deel laten keren. Dat is jaarrond goed te doen. Wordt nat, maar de paarden zakken er niet diep in weg.

Op de erge plekken van het zwarte stuk hebben we wat wit zand gestort, het is minder erg dan de andere blub, maar houd niet lang...

Hebben ook een stuk verhard rond de grote hooiruif en het pad richting de mestbuld. Dat is echt ideaal! Onze bekappen vind dat voor de hoeven ook echt een goede toevoeging.

We zijn nog wel aan het nadenken over wat we met het modderige deel van de track willen. Hopelijk tzt ook laten keren of zijn er andere mooie oplossingen?

Hier per groepje een verharde schuilstal met rubbertegels van 3* 6. Daarvoor een groot stuk met paddockplaten (de ene 10*7; andere 7*7). daaraansluitend zandpaddocks (trekpaarden 18*19, rijpaarden 18*10), en vanuit de zandpaddocks zullen de tracks vertrekken.
Voorlopig zal het gewoon zijn wat het is, ze kunnen erop maar zijn niet verplicht, dus wordt het drek het wordt drek.
Bedoeling is om bij de rijpaarden aan de andere kant nog een zandpaddockje te maken en bij beide groepen nog voerpunten, maar ik vermoed dat deze eerder in de droge periodes zullen gevuld worden en in de echter winter we het voer en waterpunt gewoon aan de stallen houden zodat er geen verplichtingen zijn om door de drek te gaan.
De trekpaarden zijn erg gevoelig aan hoefzweren, dus verharden met steentjes oid is geen strak plan.

Plan nu is om een brede (4-5 m) wintertrack rondom de weides te maken. En dan smallere tracks tussen de stukjes weide die enkel in de zomer opengaan, die kunnen we bij het wennen aan het gras in stukjes openzetten, ook regelmatig afsluiten en varieren zodat ze verschillende routes moeten doen. En zo wordt het weiland ingedeeld in meerdere kleinere stukken ipv een grote vlakte.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:49

Hebben jullie ook tips voor een goede slowfeeder/bak van kunststof voor buiten? En goed adresje? :-)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 10:05

cijsalover schreef:
Hebben jullie ook tips voor een goede slowfeeder/bak van kunststof voor buiten? En goed adresje? :-)

Ik zoek eigenlijk precies dit maar dan met een minder lange wachttijd: https://www.h-ps.nl/kunststof-slowfeeder Als iemand iets vergelijkbaars weet hoor ik het graag :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 10:30

Waarom niet gewoon een kuubskist van kunststof? Kun je gewoon op marktplaats vinden

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 11:42

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:58

Cabelona schreef:

Hier is het echt niet veilig om in de winter (of beter: in de natte periode) grond te keren. Je kunt het keren maar het wordt drijfzand. Je ziet het niet eens heel duidelijk, het lijkt veilig. De buren hebben dit eens gedaan en die hadden een paard dat tot de buik vastzat... Kan dus niet overal zo maar.

Wij hebben lekker geklust de afgelopen tijd! *\o/* *\o/*

Een nieuw pad laten maken. In het midden zit een cirkel. Daaromheen gaan we van de winter een wilgen'schutting' vlechten. De palen staan er al. Omdat het pad slingert hebben rare hoekjes in t gras over. Daar komen bomen en struiken. Dat wordt vast heel gaaf over een paar jaar!
Afbeelding

Het pad langs de schuur is opgehoogd en goed op afschot gelegd. Daar was 2 jaar geleden toen het nat was met een kraan overheen gereden ivm de verbouwing. Daaardoor werd dat pad heel slecht in de winter. Nu blijft het weer supermooi droog!
Afbeelding

En een nieuwe voerplek gemaakt! Zo kunnen we steeds meer afwisselen waar we voeren. We hebben nu 7 voerplekken. Y)(^) Op de nieuw gemaakte track komen er ook nog 3 bij.

Voor
Afbeelding

Tijdens
Afbeelding

Na
Afbeelding

En nu mag ik even geen grote klussen verzinnen. Even genieten van wat er is. Nou ja, van de winter de planten langs de nieuwe track zetten. En de wilgen'schutting' vlechten. Maar meer niet... O:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:00

Nice die platen! Welke heb je?

Hier zijn we ook de laatste dingen aan het doen die echt voor de nattigheid moeten gebeuren. Laatste zand verdelen, track even helemaal maaien. Iets met poepplekken en zuring. Eens in de zoveel tijd moet dat weer even gemaaid worden. Morgen gaat het weer regenen, dus het moest nu :+

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:05

Ik gebruik altijd de G4 van de Paddockplaatshop. We pakken ieder jaar een klein stukje aan. De oudste platen liggen nu 4 jaar. De randen trappen de paarden een beetje krom maar dat is niet erg vind ik (je kunt er alleen geen nieuwe platen meer aan vastklikken).

Ze zijn licht en supermakkelijk te leggen. En top service door het bedrijf! Ben er heel tevreden over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:25

Wauw Ir111!!!! Wederom een zeer gave toevoeging... hoog tijd je paradijs weer eens te aanschouwen :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:37

Oh die had ik ook inderdaad. Die krijg je er alleen niet meer uit als je ze op de modder legt met een laag zand er over :+
Maar op zand zal dat misschien makkelijker gaan. Fijne dingen zijn dat :j

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:13

Ir111 schreef:
Cabelona schreef:

Hier is het echt niet veilig om in de winter (of beter: in de natte periode) grond te keren.
Je kunt het keren maar het wordt drijfzand. Je ziet het niet eens heel duidelijk, het lijkt veilig. De buren hebben dit eens gedaan en die hadden een paard dat tot de buik vastzat... Kan dus niet overal zo maar.

Wij hebben lekker geklust de afgelopen tijd! *\o/* *\o/*

Een nieuw pad laten maken. In het midden zit een cirkel. Daaromheen gaan we van de winter een wilgen'schutting' vlechten. De palen staan er al. Omdat het pad slingert hebben rare hoekjes in t gras over. Daar komen bomen en struiken. Dat wordt vast heel gaaf over een paar jaar!
[ Afbeelding ]

Het pad langs de schuur is opgehoogd en goed op afschot gelegd. Daar was 2 jaar geleden toen het nat was met een kraan overheen gereden ivm de verbouwing. Daaardoor werd dat pad heel slecht in de winter. Nu blijft het weer supermooi droog!
[ Afbeelding ]

En een nieuwe voerplek gemaakt! Zo kunnen we steeds meer afwisselen waar we voeren. We hebben nu 7 voerplekken. Y)(^) Op de nieuw gemaakte track komen er ook nog 3 bij.

Voor
[ Afbeelding ]

Tijdens
[ Afbeelding ]

Na
[ Afbeelding ]

En nu mag ik even geen grote klussen verzinnen. Even genieten van wat er is. Nou ja, van de winter de planten langs de nieuwe track zetten. En de wilgen'schutting' vlechten. Maar meer niet... O:)

Nee keren moet je idd niet doen in een natte periode. Ik doelde erop dat het gekeerde stuk heel het jaar rond goed begaanbaar is.