Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 14:31

Spatter mijn vent is elektricien hij wil misschien ook wel naar die foto kijken voor ze je op kosten jagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:47

Thanks Spatter!

Ben nu dus maar even gelijk een uurtje heel stoer geweest: Heb grote even gelongeerd in de bak en toen ze allebei tegelijk maar even meegenomen op een korte wandeling (zal nog geen 1,5 km geweest zijn in totaal hoor). Ik heb ze in geen jaren meer samen mee naar buiten genomen (voelde mij niet sterk genoeg daarvoor), maar het verbaasd mij toch wat je kan als het moet!, hihi, ben wel kapot hoor nu, maar ga dit toch ook maar een paar keer per week doen. Gek genoeg liep kleine de hele tijd weer voorop als vanouds, dus voor nu lijk ik op tijd te zijn nog...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:51

gypsy wat lief van je maar voor nu doet het het weer.

Dit huis zit vol met verouderde stoppenkasten en langzaam aan is het meeste wel vervangen voor moderner spul maar zoals dat gaat, wat goed werkt, vervang je niet.
Ik moest 11 euro betalen voor de nieuwe schakelaar en ben 2 x in de winkel geweest met uitgebreide uitleg er bij.
Hij heeft me eerst uitgelegd hoe ik kon meten of er wel stroom door kwam en toen dat niet zo was , kwam ik bij dat kastje uit.
Als dat heel was geweest had ik de stroomleverancier moeten bellen want dan was het de meterkast zelf geweest.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:07

Ohjajoh, lastig. Doe je al slowfeeden? Misschien stro of graszaadhooi erbij als buikvulling?

Beetje geluk bij ongeluk dus spatter.

Twee paardrn tegelijk mee wil ik ook graag, maar ik moet eerst nog moed verzamelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:21

Ja caily al jaren zelfs en stro ligt idd erbij in stal maar daar zitten ze niet aan hoor...

Stond ook nog even met de buurman te praten, die een stel mini's heeft.
Dus ik zeg; "hoe houd u ze toch zo slank , zo alle dagen op de wei? Want bij mij krijgen ze nog niet eens gras en ze ontploffen al zowat"

Stond hij te vertellen dat hij ze mais en brood gaf, dus toen werd ik al helemaal groen van jaloezie. Hij lachen, zegt hij heel terecht. "maar ik fok ermee he, die veulens trekken ze echt helemaal leeg".

Ga er toch nog steeds geen veulen in laten proppen, want dan zit ik straks met een hele kudde, die ik niet onderhouden kan, want ik doe niks weg...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:22

meggiemeg schreef:
Heerlijk een minivakantie tussen door met een mooi kadootje mee terug naar huis!

Net even tussen de werkzaamheden door even een frisse neus gehaald, lekker hoor!

[ [url=m/brUyZ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wtM5Jq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heerlijk, heb je goed gedaan mutsie mooi weer meenemen :-) het weekend wordt heerlijk!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:25

meggiemeg schreef:
Zapje het liefst heb ik stalmest van koeien omdat dat de structuur van je land verbeterd, maar omdat daar zo slecht aan te komen is kies ik voor mest van rosé kalveren, die mest is een stuk dikker dan andere mest van blanke kalveren. Dan strooi ik in de loop van zomer nog een keer kunstmest. Wil graag het hele weideseizoen gras hebben.

Ik heb een mengeling van koeien en kalverenmest, dus gier he geen vaste mest

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:29

ohjajoh6 schreef:
Pfff...

DA is net geweest om weer acth waarde te bepalen bij MiniMe.
Ik voelde gistermiddag pulsaties in haar achterbeentjes en ze staan allebei weer ongelofelijk massief te zijn, terwijl ze nog niet eens op het gras komen...

Er zit toch niets anders voor mij op om weer het hooi te gaan wegen en weken en ze op dieet te zetten, als ze snachts op stal staan. Maar ben der zo huiverig voor, want de laatste keer dat ik dat serieus geprobeerd heb, stond Lona met koliek en hadden ze beide maagproblemen (extreem veel gapen ook). ;( |o

Ojee balen, het is zo moeilijk met die kleintjes. Spreek uit ervaring ook hier hetzelfde op zand staan en toch weer pulsaties.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:36

Ik heb een vraagje mijn weide begint nu al aardig te groeien, zal ik ze er nu al opzetten? Of wachten dat het wat langer is, zodat ik minder kans heb op bevangenheid. Al mijn 3 die ik heb zijn gezond een geen bevangenheid verleden. Maar wil gewoon safe zijn. Als ze bij mij op de weide gaat gaat ook drastisch het bix voor de helft omlaag, de grote krjgt nu op een dag maar 1,5 kilo.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:39

Heb je mogelijkheid om ze er een paar uurtjes op te zetten? Dat doe ik nu ook met mijn koudbloeden. De kans op bevangenheid is er ook nog wel als je gras iets langer is, het is zo vers en groen wat er nu uit de grond schiet!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:52

Ik bouw het idd altijd op met een aantal uurtjes. Ik vraag me echter af nu doen of effe wachten tot het net wat langer is, paarden houden is moeilijk. Wat te doen haha ben zon muts.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:53

Ga je de weide nog opdelen of houd je het in 1 stuk?
Hoe hoog staat je gras nu? Vergelijkbaar als bij mij?
Ik hoop ze half april er op te kunnen zetten.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:02

meggiemeg schreef:
Ga je de weide nog opdelen of houd je het in 1 stuk?
Hoe hoog staat je gras nu? Vergelijkbaar als bij mij?
Ik hoop ze half april er op te kunnen zetten.

Jij hebt veel meer gras staan, mijn weide was helemaal kaal gegeten. Ik weet nog niet of ik de weide opdeel in 2en met prikpaaltjes, voor die grote van mij zijn die prikpaaltjes een lachertje 1 hupje en daar is ie zo over. Verleden jaar nam hij een heinig van de weide :oo hij zag me van de weide weg lopen om zijn maatje te halen van stal en kwam me achterop. Jachtpaard he springt alles :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:08

Dat is waar. Dan zou ik nog even wachten met ze er op doen. Je hebt tenslotte bemest zodat het gras kan gaan groeien. Ligt er ook aan wat voor gras je er op hebt staan. Is het een koeiengras of paardenmengsel?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:19

Zou het niet weten waar het mee is ingezaaid dat hebben de vorige bewoners gedaan, het is nu 10 jaar in ons bezit.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:35

Als het echt kort is zou ik ook wachten. Wij hadden genoeg lang gras voor de hele winter dus dan is het wel anders. :j En dan misschien, als het kan, straks met strookbegrazing werken? Dus iedere dag een reepje erbij en dan na een week of 3 verweiden naar een ander stukkie/de rest wat opgegeten is weer afzetten zodat je de boel verschuift zeg maar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:54

Als het een koeienmengsel is (waarschijnlijk wel) dan heeft dat een heel ander groeipunt, koeien eten veel minder kort af dan paarden. Bij een paardenmengsel ligt het groeipunt veel lager dan bij een koeienmengsel. Vandaar dat je dat dan beter even de tijd kunt geven om te groeien anders blijf je een relatief kale weide houden ondanks dat je bemest hebt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:33

Wij hadden nog gras over van vorig jaar, dus bij ons staan ze er nu dagelijks heel even op, 30 minuten voor de drie 'normale' en 10 minuten voor de hb'er. De normale gaan met twee minuten per dag omhoog, de hb'er met 1 minuut per dag. Wij zijn watjes als het om gras wennen gaat :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:58

Ik heb ze nu bijna dagelijks een uur of 2 op het gras. Ben begonnen met een uurtje per dag. Het zijn vrij korte weides, waarvan er eentje bemest is en de andere (nog) niet. Er stond nog wel iets op van vorig jaar. Straks op de grotere stukken ga ik met strookbegrazing werken. De grote stukken zijn een week geleden bemest met Perlka.

Hoop ze zo snel mogelijk 24/7 buiten te kunnen zetten.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:10

meggiemeg schreef:
Als het een koeienmengsel is (waarschijnlijk wel) dan heeft dat een heel ander groeipunt, koeien eten veel minder kort af dan paarden. Bij een paardenmengsel ligt het groeipunt veel lager dan bij een koeienmengsel. Vandaar dat je dat dan beter even de tijd kunt geven om te groeien anders blijf je een relatief kale weide houden ondanks dat je bemest hebt.

Je moet maar eens komen kiekn, mijn buurman heeft nu 2 jonge pinken uit een natuurreservaat gekocht met dat lange draadhaar en lange hoorns (krijgen ze nog).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:12

[***] schreef:
Ik heb ze nu bijna dagelijks een uur of 2 op het gras. Ben begonnen met een uurtje per dag. Het zijn vrij korte weides, waarvan er eentje bemest is en de andere (nog) niet. Er stond nog wel iets op van vorig jaar. Straks op de grotere stukken ga ik met strookbegrazing werken. De grote stukken zijn een week geleden bemest met Perlka.

Hoop ze zo snel mogelijk 24/7 buiten te kunnen zetten.

Wat is perlka?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 20:46

Hier staan ze de hele dag al op wat er van de winterwei over is. Ik merk dat rijden en longeren meer helpt dan minder gras of langzaam opbouwen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:49

Ohjajoh succes met mini! Ik duim voor je dat de waarde meevalt. Al is het voor jou mischien wel fijn als het nu duidelijk te hoog is. Dan heb je in ieder geval zekerheid.

Abbey ook sterkte! Ben benieuwd wat de osteo zegt al zou ik zelf denk ik voor een kreupelheidsonderzoek gaan. Komt voornamelijk omdat ik osteopaten niet vertrouw maar dat is persoonlijk.

Gypsy gezellige plannen heb jij! Ik woon centraal en de stallen moeten van de zomer gewit worden :D ben alleen heeeeeel slecht in bbq's organiseren. Ben vegetariër maar als iedereen maïskolven lust?????

Caily, ik snap je punt. Ben zelf ook niet echt een fan van pp's. Het idee erachter vind ik briljant en ik denk dat de meeste paarden daar flink blij van worden. Vind de uitvoering echter meestal belabberd. Veel te veel paarden, te weinig ruimte, te weinig voerplekken en na een jaar alleen nog maar modder :(

Wij hebben 4000 2m totaal. De paarden hebben een bak/paddock van 16x32m met drainage. Hier zit een uitloop bij naar een verhard stuk met een ruif en een aansluitend stuk met de schuilstal en hooinetten. 2 van de paarden staan hier 24/7 en het is de bedoeling dat de hongerige heks van de zomer echt in de 'kudde' mee gaat draaien. Maar om het laatste stukje introductie rustig te laten verlopen wil ik meer ruimte hebben. En die heb ik straks op de wei! 2000 2m+. Op de rest van het terrein staan de vaste stallen en mijn huis.
We bemesten de wei trouwens wel. Met kunstmest speciaal voor paardenweides. Dat geeft met name de stikstof niet in een keer vrij waardoor de echte groeispurt van het gras uitblijft . Ik hen niets staan met een hb verleden maar ze vallen inmiddels wel alledrie op een of andere manier in een risicogroep. Ik ben dus ook een soort nazi als het op graasuren aankomt. Jammer voor ze, mama knows best :D weiland is hier nog veel te nat maar heb goede hoop voor het weekend. Als de zon eenmaal gaat schijnen is het zo droog. Was een paar weken geleden ook eventjes toen mochten ze voorproeven.

Mest opruimen hier ook gewoon mer handschoenen. Al vind ik die metalen hark met lange tanden er ook wel heel handig uit zien!

Tinky :(:)

Oude merrie hier blijft maar hoesten. We zijn nu halverwege de kuur sputolysin maar ze hoest zich nog een ongeluk. Eerst de kuur maar afmaken en anders toch maar naar laten kijken. Ruin is wel lekker aan het bijkomen, ging gister in de les zelfs nog heel lekker lopen !

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:53

Wat hebben jullie allemaal al veel gras. Hier groeit t amper. Aan ene kant fijn met nu al te dikke paarden maar moet nu wel ruwvoer bijvoeren.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:06

Hier is het gras nog niet echt aan het groeien, keur wordt wel beter. Ik hoop dat het vanaf het weekend gaat knallen.
Ben net nog ff rondje om geweest.... Heerlijk hoor, t gaat allemaal net ff relaxter.
Na het rijden ff vitamineshot gegeven... Doe ik elke seizoen een keertje...

Ojajoh succes met je pony... En Abby ook... Hier zit je niet op te wachten uiteraard.