Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:18

Het betonplex vind ik inderdaad ook heel fijn, mooi spul en lekker dik. Mijn grote bokt tegen de wanden als ze op stal staat en ze is het er niet mee eens, dus ik wil geen risico lopen dat ze er doorheen gaat. Dit spul is bijna 2 cm dik, dus daar moet ze iig flink haar best op doen. Betonplex is idd wel aan de prijs, uit mijn hoofd € 60,- per plaat van 2,50 bij 1,25 m, maar voor mij zeker het geld waard!

@kvulden: De 'voorstal' of in mijn geval doorloop zit er al bij in, maar dat is niet zo goed zichtbaar op de foto zie ik. Wij hebben ook niet gekozen voor een puntdak, zoals op de website wordt aangegeven. In dit geval komen aan de linkerkant de 2 stallen, de betonplex afscheiding die je ziet in het midden wordt onderdeel van de voorwand. Misschien geeft deze foto wat meer duidelijkheid.

Afbeelding
Overigens ziet het er hier heel smal uit, maar de foto vertekend een beetje.

Ik heb drainage in mijn bak gelegd, PP450 buizen van 60 mm doorsnede, lopen aan beide kanten uit op de sloot. Aan de uiteinden zit een halve meter regenpijp van 70 mm, zodat de buizen niet omhoog gaan staan. In de gleuven waar ze in liggen hebben we drainagezand gestort, zodat het water goed doorgelaten wordt. Op wat voor ondergrond zit je?

@mentjuh: Met 2 grote rijpaarden en 1 shet ben ik overgestapt op grote balen, zo'n 450 kg. Ik voer eigenlijk 2 soort hooi, gedorsen/graaszaad hooi en weidehooi. Aangezien die van mij dik worden van de lucht krijgen ze onbeperkt graszaadhooi en daarnaast (als ze niet op het land staan) een paar plakjes weidehooi. In het graszaadhooi zit bijna geen voedingswaarde, dat is puur buikvulling. Het weidehooi krijgen ze erbij voor de vitamines e.d.

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:24

Mooi stalletje! Wij hebben ook betonplex, van onder naar boven, tot waar het dak begint. :P Vind het ook mooi staan!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:32

Ze staan hier van half 8 tot 19 op de wei. Dan de paddock in met 2'5 plak hooi en wat stro. In netten.

Heftig kvulden. ..ik heb ook geen Kids maar dat lijkt me als ouder wel echt verschrikkelijk. .

Ik ben geboren en getogen drenth. Geboren in de langste plaatsnaam van Nederland :+

Woon nu een dorpje verder op. Zou voor geen goud naar een grotere plaats willen. Doe mij maar de rust en het gemoedelijke van een durpie.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:36

Oh Kvulden, vergeten te reageren op jouw post.. sorry.. wat heftig zeg.. :(

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:44

wij hebben in 3 (nieuwe ) prefabstallen ook betonplex en ben er niet zo tevreden over , ze slaan er wel gaten in bij het bokken -zijn jonge paarden -
en ik moet geregeld in de winter naar achter om ééntje recht te helpen bij het rollen : doordat het zo glad is hebben ze geen grip om af te zetten

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:51

besita schreef:
wij hebben in 3 (nieuwe ) prefabstallen ook betonplex en ben er niet zo tevreden over , ze slaan er wel gaten in bij het bokken -zijn jonge paarden -
en ik moet geregeld in de winter naar achter om ééntje recht te helpen bij het rollen : doordat het zo glad is hebben ze geen grip om af te zetten
Oh, dat is wel balen! Hier is het niet de bedoeling dat de stallen ook daadwerkelijk dicht gaan (hooguit met da-bezoek en oud&nieuw), dus voor dat rollen ben ik niet zo bang. Op mijn oude stal hadden we ook betonplex en daar is ze iig nog nooit doorheen gegaan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:11

Ik kan maximum 15 kleine baaltjes hooi stockeren. Hier doe ik nu ongeveer een 10 dagen mee. De paarden staan tussen de 2 en 6 uur per dag op de weide en de rest paddock met hooi. De baaltjes die ik nu heb zijn wel nog van vorig jaar.
De shet staat voor het eerst in anderhalf jaar echt te dik naar mijn zin en ik weet niet hoe ik het moet oplossen..

Ik heb ook nog nooit problemen gehad met de betonplexplaten in de stal. De merrie van mijn stiefzus heeft het eerste weekend dat ze er hingen er wel een ferme deuk in gestampt maar ging er niet doorheen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:14

Heftig kvulden!

Mooie stallen. Hoop er ook ooit nog een paar te realiseren haha.
Wij hebben pas 400 balen laten komen. Ik denk er tot juli mee te kunnen doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:15

Mijn merrie stampt echt door zulke platen heen , heb gelukkig stevige muren gemetseld.
Is wat werk maar dan ben je ook voor altijd klaar.
Ze probeert nu alleen de deur er nog uit te rammen als ik niet snel genoeg ben -:(-
snachts staan ze op stal en als ik rij en madam vindt dat zij aan de beurt is of ziet het hooi liggen wat ik klaar leg en meent dan dat ze er direkt uit moet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:28

Simone ziet er echt goed uit. Krijg zin om te beginnen. Maar heb eerst nog wat andere klussen. Ik denk dat hout of betonplex bij mijn paarden wel volstaat. Ik heb ze nog nooit horen of zien trappen in de stal. mijn bak/paddock is van zwarte grond. Zo'n 70cm naar het geel. Dat is flink diep en dat zand blijkt niet geschikt voor een bak heb ik mij laten vertellen. Dus keren is geen optie. Drainage dus wel. Aan de kant van de sloot kan de bak wel iets van 40 cm omhoog aan de andere kant niet. Maar zou eventueel wel een stuk opzij kunnen schuiven. En dan geelzand erop bv. Maar zou die 40 cm genoeg zijn voor de drainage. Ik had begrepen hoe ondieper hoe dichter op elkaar je de buizen moet leggen. En ik lees 50/60mm buizen en dan grofzand erover. Dat zou dan zo'n 150/200kub moeten zijn. Nog geen idee wat dat kost.

Ik voor ook uit grote balen. Heb nu voordoog. En heb nog 1,5 baal. Doe iets van 3 weken met 1 baal. Moet nu opzoek naar een nieuwe leverancier. Diegene die het al jaren hier bezorgd stopt ermee. Ik laat meestal een jaar voorraad komen, maar zit te denken om het per 2 te gaan doen.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 30-09-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:30

Mooie stallen Simone!

Hier nu 13 pakjes hooi gehaald en dat red ik als het goed is net per maand. Ze staan per dag maar 1 of 2 uurtjes op de wei.
Ze krijgen met z'n 3e maximaal 3 plakjes. Shetjes hebben niet veel nodig maar kan ze nog niet apart voeren gaat pas als de stal gebouwd is. Maak wel 2 hopen... 1 hoop voor de grote en klein hoopje voor de shetjes

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:56

Weten jullie misschien wat stierenzand kost losgestort. Kan zo geen prijzen vinden.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:00

Wat voor zand zouden jullie aanraden voor in de paddock wat beetje goed is en niet te duur ? Even voor tijdelijk want deel is nog grond en deel met ophoogzand en dat is redelijk oke.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 06:47

Kvulden..heftig allemaal.Knap dat je de draad weer oppakt.

Betonplex is idd mooi spul..eerdaags maar eens een nieuwe bodem in de aanhanger maken :)
Even over degene die meppers in de box hebben...waarom niet een dunne rubber mat tegen het betonplex aan.
Dit dempt en geeft grip als er een onderuit ligt.

Van die 2e hands trailermatten of veematten zijn daar perfect voor.

Ik geef ook niet zoveel hooi,2 krijgen nu maar 2kg p/d...3 uur op het gras en zo goed als onbeperkt stro.
Ik kan 4 grote balen stro opslaan en 6/7 grote balen hooi(rond de 300kg p/st),dat is voldoende voor een heel jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor het off topic gaan,maar ben er al achter dat hier veel wijsheid zit.

Maar kijk nou hoe dat ik Lona nu net uit haar box haal! Echt alles wat niet bedekt was door manen en deken, is compleet bedekt met deze bulten.
Temperatuur is goed, en zij staat op klein beetje stro en haar vochtdoorlatende rubber matten.
MiniMe heeft helemaal nergens last van en die staat op zaagsel.
Schrik er eigenlijk een beetje van, wat kan dit zijn?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:21

De merrie van mijn stiefzus heeft dit ook een keer gehad toen ze bij mij stond. Was een allergische reactie op iets waar ze van gegeten had op de weide. Mijn eigen paarden hadden nergens last van.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:30

Die bulten heeft Zam ook eens gehad. Waarschijnlijk een allergische reactie, maar waarop? Trok vrij vlot weer weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:35

Ging dat vanzelf weer weg? Ik vind dit zo vaag, paarden staan maar 2 uurtjes per dag op het gras, sochtends en rest van de dag op zand met hooi en de nachten op stal en gisteravond was er nog niets aan de hand met laatste voerbeurt, vind het ook zo vaag dat er niks van bulten zit onder haar manen en rest van het lijf waar deken zat.
Zit echt overal op hals vanaf de kaken letterlijk naar beneden, buik en bovenkant voorbenen,rest nergens...
Oh ja en ik haal dus elke ochtend alle gevonden esdoorn zaadjes weg uit de bak en verwijder de eikels uit de wei, is bij beide gelukkig maar van een paar takken van 1 boom, dus te doen.
Verder is er niets veranderd in voer of huishouding, ja dat ze nu een paar dagen, grote dan 1 appeltje per dag geef...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:39

Ja, ging vanzelf weer weg. Moest de ademhaling in de gaten houden van DA. Is al een paar jaar geleden. Kon door iets in voedjng zijn, maar ook door een insect, wat ik me zo kan herinneren. Bij zware ademhaling moest ik bellen, want dan moest hij een spuit krijgen. Kon ook meteen, maar Zam is niet te prikken, dus eerst aangekeken. Trokbinnen een paar dagen weer helemaal weg. Weet nog steeds niet waarop de reactie was.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:54

Bij de merrie trok dit ook redelijk snel weer weg. Kon ook zijn dat ze in de wei ergens in gelegen had waar ze niet tegen kon in plaats van iets gegeten te hebben maar dat leek mij niet het geval omdat ze ook helemaal vol stond.
Ze heeft voor de rest nergens geen last meer van gehad en heeft het ook geen tweede keer meer terug gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:56

ok thanks, gaat het goed in de gaten houden iig. Ze vind zichzelf idd wel een beetje sneu maar niks gemerkt nog verder aan haar, maar vind die ademhaling wel een goeie! Dank jullie wel, ik kan zo vreselijk mutsen af en toe...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:02

Kvulden mijn bak is ook gedraineerd, iedere 2 meter een slang en bij mij loopt het ook op de sloot af. De slangen liggen ongeveer 40cm diep. De drainageslangen heb ik in lava grind liggen op waterdichte folie. Daarover doek en een laag grof gebroken puin, maar dat is bij jou misschien niet nodig, we hebben hier een nogal zachte ondergrond dus dit is om meer stabiliteit te creëren. Over het puin weer een doek en dan 15cm zand. Ik kan de buizen die naar de sloot uitlopen afdoppen om daarmee het vocht in de bak juist te behouden.

Mijn paarden staan niet vaak op stal en als ze op stal staan alleen ’s nachts. Een trapt dan wel eens naar degene naast haar, behoorlijk hard wel. Gelukkig niet door het betonplex heen maar er zitten wel beschadigingen op.

Ohjajoh ik zou denken een allergische reactie of misschien eiwitbulten? Heb je iets in het voerschema veranderd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:34

Bulten kan een allergische reactie zijn, maar gezien het alleen de 'blote' delen betreft denk ik eerder aan insekten die zich even hebben uitgeleefd.
Idd ademhaling in de gaten houden en als het binnen 3 dagen niet weg is DA er bij.

Stal is mooi, maar ik heb mijn bedenkingen bij de dakconstructie (dragende delen). Het lijkt of sommige balken naast de draagbalken hangen ipv er op rusten.
En 18 mm betonplex is idd niet erg sterk. Voor paardenwanden wordt veelal minimaal 35 mm aangehouden. Ook de randen vind ik vrij scherp en zou daar zelf een vijl langs halen om ze te 'zoeten'.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:38

Ohjajoh, mijn ruin heeft dat ook wel eens gehad, niet zoveel bulten maar wel genoeg om me even zorgen te maken zeg maar.. toen ook aangekeken want er was niets anders dan anders en achteraf denk ik ook insecten. Het stikt momenteel van de muggen bij ons, misschien een muggen aanval in de schemering gehad? Als ze goed eet en drinkt en normaal oogt zou ik het ook even aankijken.

En wat een mooie ochtend weer he! Ik ben lekker vrij, genieten!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:04

Nou heb al een leuke leverancier gevonden voor de drainagebuizen. En een mail verstuurt naar de grond bewerker die ik ook gevraagd had om de grond te keren. Ben benieuwd wat voor prijs hij voor het afgraven bekend. En dan nog het zand. Dat zal de duurste post zijn. Maar een paar adresjes gekregen waar misschien een deal te regelen is. Je weet nooit.