[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:18

Ik zou ook gewoon voor een kruiwagen gaan. En als duwen met een kruiwagen niet goed lukt, kan trekken ook. :j

monsera

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:30

Hij niet hier door het zand dan gebruik ik mijn geld liever voor andere dingen.
Bedankt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:40

Wij hebben twee grote kruiwagens voor het hooi voeren. De tweewieler gebruik ik voor het losse hooi, de eenwieler voor de hooinetten op de track (ivm smal tegelpaadje waar de tweewieler net wel net niet op past).
Ik stapel de kruiwagens goed vol en gebruik dan een elastiek om te voorkomen dat ze er onderweg afvallen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:55

is een kruiwagen met een motortje dan geen idee? Of bij meer budget: Quad/minitractor met aanhangertje?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:20

Wij deden voorheen alles met de kruiwagen. Tegenwoordig met de mini tractor waarvoor we met pallets een handige bak hebben gemaakt. Kan zowel los hooi (zeker 6 plakken) in als hooinetten
Afbeelding
Afbeelding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:12

zijn er hier meer mensen met een track door het bos? en hoe doen jullie dat wanneer de paarden de bodem verdichten? frezen is niet echt een optie met alle boomwortels.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:37

Jade schreef:
zijn er hier meer mensen met een track door het bos? en hoe doen jullie dat wanneer de paarden de bodem verdichten? frezen is niet echt een optie met alle boomwortels.

Daarom hebben wij uiteindelijk de bomen weggehaald, maar goed, dat was ook niet echt een bos; meer 1500m2 verwilderde "tuin". Ik vrees dat als je echt bospaden wilt dat je dan moet gaan werken met zoiets als paddockplaten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:49

Hier ligt de grond tussen de bomen hoger. Hier ligt woudzand en die paden blijven droog en goed.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:34

Matheno schreef:
Jade schreef:

Daarom hebben wij uiteindelijk de bomen weggehaald, maar goed, dat was ook niet echt een bos; meer 1500m2 verwilderde "tuin". Ik vrees dat als je echt bospaden wilt dat je dan moet gaan werken met zoiets als paddockplaten.

Ja, ik zou dat ook doen denk ik. Ook om te voorkomen dat je bomen (wortels) te lijden hebben van de paarden. Dus preventief.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:05

Ik zou denk ik de paden ophogen. Met boomschors, zand of paddock platen.
Zou het veel te leuk vinden zo'n bospad of paadje.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:10

Is er iemand die interesse heeft in:

Een meidoorn
Een berk
Boeren Jasmijn (heeft een aardige stronk)
En pluimspirea (deze laatste moet ik dan even afsteken in de voortuin, we hebben hier 3 aardige bosjes staan die gehalveerd moeten/mogen/kunnen worden)

De meidoorn en de Berk zijn beide van aardig formaat.
Ergens tussen half november en half december komt de hovenier. Mocht iemand interesse hebben dan moeten ze er dus voor die tijd uit zijn.
Zelf eruit halen en vervoeren/vervoer regelen. Locatie: Eibergen

Meidoorn (kan flink terug gesnoeid worden, er achter staat een krent, die moet ook weg maar is niet paard veilig)
Afbeelding

Berkje
Afbeelding

Boeren Jasmijn

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:38

Oh hier heb ik nog wel de nodige kleine meidoorn die mensen mogen ophalen hoor. Zelf uitscheppen :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:35

Symke schreef:
Leuk!
Welke regio zit jij ir111?

Bij ons zijn jullie ook welkom natuurlijk, wel ver vd meesten ben ik bang, regio Leeuwarden

Ik zit in Hemrik, dorpje vlak aan N381. 30 minuten van Leeuwarden. (Mijn buurvrouw heeft ook een PP.)

Hier ook altijd welkom. Zonder kosten. :D Ik vind het ook leuk om op andere plekken te kijken.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:46

joyce B schreef:
Symke schreef:
Leuk!

Bij ons zijn jullie ook welkom natuurlijk, wel ver vd meesten ben ik bang, regio Leeuwarden

Ik zit in Hemrik, dorpje vlak aan N381. 30 minuten van Leeuwarden. (Mijn buurvrouw heeft ook een PP.)

Hier ook altijd welkom. Zonder kosten. :D Ik vind het ook leuk om op andere plekken te kijken.

Superleuk en vlakbij! Heb je pb gestuurd

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 17:17

joyce B schreef:
Symke schreef:
Leuk!

Wel een goed verdienmodel, een inspiratiedag of open dag organiseren :))

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:03

Daihyo schreef:
joyce B schreef:

Wel een goed verdienmodel, een inspiratiedag of open dag organiseren :))

Ja, heb het wel eens overwogen hoor. Al jaren leid ik mensen rond en deel mijn ervaringen, geef tips waarschuw ze met mijn gemaakte fouten om herhaling te helpen voorkomen. Kennisdelen. Gratis. En dan zie je hoe anderen er een verdienmodel uit halen. het stond mij erg tegen maar op zich ook wel fijn als je iets overhoud aan de tijd die je er in stopt.

De hele PP/equi habitat en welke nieuwe naam er ook verzonnen wordt, de aanleg is wel enorm geprofessuonaliseerd in de loop der jaren. Echt mooie paarden paddocks, parken, bewegingsstallen en leefruimtes worden er gecreëerd!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:08

Ik mis de ondernemersgeest denk ik :+
Tot ik die inspiratiedagen leerde kennen was het niet eens in me opgekomen om geld te vragen voor een rondleiding en kletspraatje en ervaringen uitwisselen op mijn plek. Tot ik een keer andersom naar iemand toe wilde en daar ineens moest wachten op de inspiratiedag voor een tientje. Voelde wel een beetje als stank voor dank.
En daardoor heb ik een beetje een allergie ontwikkeld voor al die kliekjes ondernemers. Vroeger hielpen we elkaar nog wel eens, tegenwoordig moet alles geld kosten. Maar misschien ben ik gewoon niet ondernemer genoeg.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:42

Ik deel jouw gevoelens Daihyo, ik krijg er helemaal de kriebels van.
Ik vind tips van mensen die het ook gewoon zonder verdienmodel doen ook veel waardevoller.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:46

Je slaat de spijker op de kop. Tegenwoordig is alles marketing en geld lijkt het.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:55

Dat dus. Ik weiger er voor te betalen.
Ik vond ons theemiddagje heel gezellig en informatief dus waardevol.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:25

Elkaar helpen zonder verwachting dat het geld zou kosten was altijd normaal dacht ik... Nu lijkt elke tip geld te moeten kosten -O-

Over tips
Mensen met een (kleine) heuvel;
Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik hoef geen joekel heuvel van 3 meter hoog, gewoon dat het net wat omhoog gaat.
Verder moet ik nog een plek verzinnen waar ik het ga maken :+

Reden is dat mijn jonge rijpony wat problemen lijkt te hebben (gaan waarschijnlijk nog verder onderzoeken, maar hij heeft vocht in de hakken). Mij is geadviseerd veel passive fysio elementen te gaan maken
Een heuvel(tje) en boomstammen zouden al een heel goed begin zijn.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:48

Nou idd niks aan doen dure dagen en dan nog veel te druk ook. Fijn dat we elkaar hier gratis kunnen inspireren en bij elkaar kijken :):)

Over de heuvel, wij hebben een wadi laten graven en die modder op een heuvel, heeft wel jaar gelegen om echt stevig te worden. En dan nog kleinere die is ontstaan van grond van een stuk track afgraven ( voor roosters met zand)
Helaas wordt het bij ons wel glad als nat is. Ik gooi er oud hooi op en dat helpt wel wat

Marlies volgens mij met hand een heuvel aan t maken!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:00

Ik snap dat als je zo’n dag organiseert je een beetje wil weten hoeveel mensen er komen, dat je de kosten die je maakt gedekt wil hebben, maar een verdien model vind ik echt overdreven. Je wil toch de kennis delen, meer paarden helpen enz.
Heb ondertussen ook al heel wat mensen rondgeleid en ja dat kost tijd, maar kleine moeite en toch fijn als je de ander kan helpen met tips en keuzes maken.

Dus als er nog mensen zijn die een rondje PP’s kijken in Brabant/Limburg (of België), laat maar weten. Ik zit stukje onder Eindhoven.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:08

Heuvel:
Wij hebben de klei van onze vijver op een hoop gegooid, de kraan het laten vormen en aanrijden en vervolgens een pad er over gelegd met G4 roosters van Bos Rubber en opgevuld met lava split.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:20

Wij hebben denk ik de meest onconventionele heuvel ooit :')
Maar het werkt als een trein dus ik deel de tip toch maar; wij hebben een mesthoop laten composteren, daar met boomstammen treden in gemaakt heel goed aangestampt en er een bovenlaag van grind op gelegd. De paarden maken er erg veel gebruik van waardoor het grind wel verdwijnt zoals op de foto te zien is. We hebben hem net weer aangevuld met compost en wat nieuw grind, dat zal wel een terugkerend iets worden.

Afbeelding