Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:34

Waarschuwing: lange post ahead :o

Uitmesten… de paddock doe ik altijd met een zaagselvork (zo’n metalen met heel veel tandjes), omdat ik dan alleen de mest meeneem en het zand laat liggen :+ De track en wei doe ik meestal met een mestboy. Maar dan wel een met een harkje met gesloten bovenkant, zodat je ‘m op z’n kop als schuiver / trekker kunt gebruiken.
Voordeel van de track: tussen de mesthopen kun je vaak even lang genoeg rechtop lopen om geen last van je rug te krijgen :D Wel merk ik dat ik last krijg van mijn hand als ik te veel met het mestboyharkje moet prutsen om mestballen uit kuiltjes of blubber te krijgen. Dan wissel ik ook graag af; eerst een stuk track, dan de halve paddock, dan weer een stuk track enz.
Met handschoenen uitmesten heb ik ooit wel gedaan, maar toen had ik nog maar één pony. Stond op rapsodie (gehakseld koolzaadstro), en ik deed een of twee dagen langer met een pak rapsodie als ik met m’n handen uitmestte. Ik ging dan trouwens wel op een krukje zitten :D
Met 3 pony’s en een paard (hoewel qua mesthoopformaat de verdeling 2 pony’s, 2 paarden eerlijker is) hebben we ongeveer 2 kruiwagens mest per dag. Dat zijn dan kruiwagens van 90 of 100 liter.

Azmay, misschien kun je voor je kruiwagendilemma een grote vuilniszak gebruiken? Uitmesten, vuilniszak mee, kruiwagen legen, vuilniszak erin, hooi in je kruiwagen. Of zo’n grote tuinafvalzak gebruiken om je hooi te vervoeren. Of natuurlijk naar Van Cranenbroek.

Ik hou van Van Cranenbroek :+ Mijn eerste experience (haha) was ruim een jaar geleden. We stonden toen nog op onze vorige stal en hadden wat dingen nodig. Van een vriend had ik al eens begrepen dat ze bij die winkel goedkope werkkleding hadden, dus wij dachten “ach leuk, even winkeltje kijken”. Mèn wat keken wij onze ogen uit := We hadden een leuk klein winkeltje verwacht, niet formaat Amerikaanse supermarkt. Veel van onze spullen die we voor ons nieuwe plekje nodig hadden hebben we daar gekocht, waaronder de kruiwagens. Een grote groene met twee wielen voor het hooi, en een kleine gele voor de mest. Expres een kleine kruiwagen genomen voor de mest, zodat je die niet te zwaar kunt maken. Ook onze isolatoren en prikpalen komen daar vandaan, net als mijn winterlaarzen, onze bramenhandschoenen, dompelpomp, tuinslangen, oprijplaten, bladhark, enz. Het is voor mij ongeveer 45 min rijden, dus we proberen altijd een lijstje te maken en even een goede aanbieding af te wachten.
Caily, ik weet niet hoe Noord-Nederland jij woont, maar mijn opa & oma wonen in Steenwijk en ik kom af en toe in Ruinerwold. Als je iets bij Van Cranenbroek wilt hebben, roep maar even, dan kijk ik of ik het voor je mee kan nemen. Geldt ook voor anderen trouwens, maar ik ga er niet 100 km voor omrijden :+

Afmetingen… Onze paddock is 30 x 15; het zou kunnen dat daar een stukje af gaat (onze verhuurster is op zoek naar nog iemand om te huren, hoeft van ons echt niet :+ ). De wei is ca 3600 m2. Langs de buitenranden loopt de track; die is minimaal 5 meter breed (op sommige stukken breder omdat wij wel rechte binnendraden kunnen zetten, maar de buitenomheining dus niet recht loopt).

Caily, ik snap die slechte ervaring bij een PP wel, met zoveel paarden op te weinig grond en vooral met te weinig voerplekken. Ik heb zowel goede als een minder goede ervaring. banketstaaf is dat zowel de goede als de minder goede bij dezelfde stal vandaan komen. De KWPN’er heeft daar 1,5 jaar gestaan voor ze naar onze nieuwe plek kwam. Toen ze net op die stal stond was het erg leuk; niet zo’n grote groep, voldoende voerplaatsen en onbeperkt hooi, paden breed genoeg en deels wel nat / blubber op de track, maar niet heel vervelend. Tot er steeds meer paarden bij kwamen en dat ook allemaal dominante k*tknollen waren. Als er voldoende voerplekken zijn, is dat niet zo erg, maar er waren uiteindelijk te weinig plekken die ook nog eens te dicht op elkaar zaten. De merrie die altijd te dik was en bovenaan in rang stond in elke groep veranderde in een mager hoopje paard met schrammen en krassen overal, een flinke wormbesmetting, daardoor schimmel in haar darmen en ze zat eigenlijk in haar hele lijf erg vast. Ze is nu (inmiddels 9 maanden later) nog steeds herstellende van de opgelopen schade. Ze heeft haar ontbrekende kilo’s weer aangevuld. De schrammen en krassen zijn weg, de wormen zijn succesvol om zeep geholpen en de schimmel wordt aangepakt. Ze is inmiddels twee keer door Laarakker behandeld en begint weer in haar lijf te swingen. Ook nu staat ze in een PP. Maar nu hebben ze bovengenoemde paddock en track met zes voerplaatsen verspreid over de track (grootste afstand tussen twee bakken is 180 meter). Met vier beesten in totaal. Ze deelt nu de leiding met mijn ruin. Ik zag net tussen mijn foto’s dat ik een foto van haar heb van 2 april 2015. Ik zal even aan de eigenaresse vragen of ik die foto en die van een jaar later hier mag plaatsen.

Bwor, jij hebt ook een leuk plekje zo tussen de bomen! Bij mijn darm-gevoelige ruin zie ik al die blaadjes al voor diarree zorgen, maar als het voor jou werkt ;)

Tinky, wat k*t dat er eigenlijk een oplossing / verbetering lijkt te zijn voor jouw ziektebeeld, maar dat het hier weer niet mag. Ik geloof dat NL niet echt vooroplopend is met veel van dat soort dingen… Kan Laarakker (of soortgelijk) niets voor je betekenen?

Wendy, ik merk eigenlijk bij al onze paarden (misschien bij de KWPN’er minder) dat gras schade kan aanrichten. Mijn Welsh is hb gevoelig. Mijn ruin en de shet krijgen jeuk van gras met teveel suiker. Wij zijn er dan ook erg zuinig mee en letten goed op de fructaanindex. Bij mijn Welsh ben ik daar overigens strikter in dan bij de anderen; jeuk is met een paar dagen weer weg, hb niet.
Ons huidige weiland is al tijden niet bemest, volgens mij. We staan er zelf nog geen jaar, dus we hebben eerst maar even aangekeken wat het ging worden afgelopen jaar en dit jaar. Één ding is duidelijk: het gras is te lang de winter ingegaan, waardoor het nu is omgevallen en ze het niet meer lekker vinden. Plan is voorlopig om ze in snel tempo de wei af te laten grazen (drie a vier keer op een stukje, dan draadje verzetten) en daarna de buurman met z’n trekkertje inschakelen om te bloten. Volgend jaar willen we waarschijnlijk wel bemesten, maar hoe en wat zijn we nog niet over uit. Geen eigen / paardenmest. Geen kunstmest. Geen drijfmest. Geen varkensmest. Blijft eigenlijk kalverstalmest over, geloof ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:53

Mijn ruin te lang op gras geeft koliek, mijn merrie op gras geeft jeuk. En de Bpony is te dik. Dus gras is hier met mate.

De PP geeft hier best veel ruimte en ze hoeven elkaar niet op te zoeken. Maar dat doet de Belg dus wel. En niet altijd met de beste bedoelingen. Hier 5 paardn en 10 eetplaatsen. Plek voor iedereen dus. Sommige paarden zijn gewoon (net als sommige mensen) belast met een verleden wat niet mee zit. Ik weet niet of je dat oplost met veel hectares grond, want hij wil bij de chef staan. En daar is hij niet welkom.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:04

Hier ook de magnesium vd Welkoop.

Mesten in de bak en wei met de mestboyset.
De stal veelal met bezem en mestboybak (stalmatten)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 23:27

Vit e selenium zou idd kunnen zijn wat iemand hier noemde, het zit in een zonlicht dicht flesje met pompje begreep ik. Weerstand problemen is een vd symptomen en dat herken ik wel dus ik ga er maar voor.

Ik schep poep in de wei met een aardappelriek. Moet je wel het gras gelijkmatig kort houden. Maar daar helpen de ganzen en vriendlief met zijn bosmaaier mee. In de paddock gebruik ik een vlasschep met opstaand randje zodat je makkelijk het zand eruit kan schudden.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:21

Van het weekend zaaien....katjing.....ook op les.... En mogelijk zondag een leuk ritje bos of strand....
Paardjes moeten dus nog even wachten op weidegang... Plukje hooi extra dan maar.

Vanavond maar weer es serieus trainen... Tempo zit er nu goed in.... Nu toch juist Tolten ipv steeds overgaan in telgang.... Meestal vinden ze dat moeilijker, maar dit lijkt haar voorkeursgang... Ik vind het wel leuk, want het gaat keihard....

Poep; ik heb een grote en een kleine kruiwagen vol per dag.... Voor het hooi heb ik van die soort wasmanden...je kunt ze bij de welkoop kopen...10 euro, action heeft ze voor 3,95...

Vanmiddag komen ze mijn kippenhok ophalen... Die heb ik verkocht.... Onze kippies wonen ergens anders. Die dieren waren van de vorige eigenaar,gewend om altijd los te lopen, dat ging bij ons niet. In hun mooie huisje waren ze doodongelukkig.

Grote balen hooi bevallen tot nu toe goed... Als dat zo blijft neem ik volgend hooijaar allemaal grote balen...

Ik wens iedereen een fijne werkdag, rijdag, nixdag.... Doe iets waar je blij van van wordt!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:23

zoefie schreef:
Citaat:
sure lee, is dat echt wat? Loopt het fijn?

Ik gebruik ze nu 3 jaar lang iedere dag. Ik ben er tevreden over. Maar ik had ook geen vergelijkingsmateriaal. Ik denk als je gewend bent om met een echte merk kruiwagen te rijden je deze wagens niks vindt.

Voor mijn 4 paardjes heb ik ongeveer 1 ha beschikbaar. Vind ik een mooi stukkie voor ze. Ze hebben een inloopstal, een verharde paddock, een zandpad en 2 weides.
Ooit komt daar nog een stukje paddock, zand en rijbak bij.

Ik ga dit jaar de weidegang wel wat aanpassen, kijken of dit beter werkt. Vorige jaren gingen ze steeds een maand of 2 op de ene wei en daarna weer over op de andere. Gevolg... Heel lang gras. Dikke paarden en een hel met mesten.
Ben dit jaar van plan om de om de 2 a 3 weken om te zetten zodat het gras niet te lang kan worden.
Door het lange gras had ik vorig jaar in het najaar een schimmel in de wei en konden ze er ook niet op. Dat hoop ik op deze manier ook te voorkomen. En hopenlijk kunnen ze zonder graasmaskers! En misschien tussendoor een dieet dag of week waarbij ze niet op de wei komen maar het gewoon met onbeperkt hooi moeten doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:29

Goed plan.

Mesten doe ik niet op wei. Verspreid de mest en verweid ze.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:52

Ik zou graag een PP willen maken maar ik heb daar te weinig en te onvoordelig ingedeelde grond voor. De weides aan huis, die van onszelf zijn, zijn in totaal ongeveer 3000m2. Als ik daar een heel simpele basic PP van maak hou ik nog maar 2000m2 weide over. Dat vind ik te weinig. Allebei onze paarden zijn vanuit een stal gekomen waar ze 24/7/365 op gras stonden. Daar doen ze het super op en dat wil ik ze ook geven.

Afspraak met de osteopaat voor onze ruin is ook gemaakt, maar ik geloof niet hard dat we hem zover kunnen 'bijstellen' dat hij het gewicht van mijn man kan gaan dragen. En dan moeten we iets anders gaan verzinnen. Gisteren het probleem even aangekaart met de vorige eigenaar omdat we beloofd hadden dat als het niet goed ging wij contact met haar zouden opnemen. Die reageerde eigenlijk een beetje verontwaardigd dat we nu al een manier zochten om van hem af te komen. Terwijl we het beste zoeken voor het paard. Voel me er echt heel vervelend bij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:00

Heb je er al eens een andere hoefsmid bij gehad abby? Of een ander zadel proberen? Misschien zit jouw vriend anders dan het meisje dat er pas op heeft gereden? Ik zou als voormalige eigenaar ook niet blij worden als jullie hem nu al afschrijven. Naar mijn idee kan er best wat onderzoek gedaan worden voordat je die conclusie trekt. Ik ben benieuwd wat de osteopaat zegt. En wie weet is het ook een kwestie van wennen en wat spieren opbouwen, misschien wat van zijn eigen gewicht eraf. Sommige dingen worden ook met de tijd en kilometers beter. Ik zou het de komende maanden verder gaan uittesten en over 3 - 6 maanden pas een besluit nemen. Wel eventueel foto's van de voorbenen dat als zijn gewrichten echt kapot zijn je weet in welke mate. Dan gaat het er niet om door wíe hij nog bereden kan worden, maar óf hij nog bereden kan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:08

Ik zou idd ook eerst op foto's willen zien hoe en wat er precies al aan de hand is voor ik een paard verder zou gaan belasten in de hoop dat het zou verbeteren.
Dingen als afvallen en een lichter zadel zetten vaak geen zoden aan de dijk (iig niet genoeg).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:07

Ohhhh die klok verzetten is echt niks voor mij. Kom maar op met dat zonnetje, want die heb ik nu echt wel nodig. Ik merk het ook aan de kinderen. Die zijn ook helemaal uit hun doen. Ik hoop dat het weer wat droger word, mijn bak is weer drijf nat. Dit weekend wil ik wat mest op de helft van het weitje doen, waar veel mos staat. Onderhand meer mos dan gras, dus in de aanval.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:11

kvulden schreef:
Ohhhh die klok verzetten is echt niks voor mij. Kom maar op met dat zonnetje, want die heb ik nu echt wel nodig. Ik merk het ook aan de kinderen. Die zijn ook helemaal uit hun doen. Ik hoop dat het weer wat droger word, mijn bak is weer drijf nat. Dit weekend wil ik wat mest op de helft van het weitje doen, waar veel mos staat. Onderhand meer mos dan gras, dus in de aanval.

Kan je beter kalken dan mesten denk ik :) mest = zuur, en zure grond = mos, dus kalk erop!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:15

Grrr, ben ik gisteravond net de deur uit, knalt de stroom er van het achterhuis uit.
Nog geen idee wat er stuk kan zijn.
Alles staat aan maar niks doet het , aardlekschakelaars zijn niet uitgesprongen, stoppen ook niet maar alles ligt plat.
Lang leve een oud huis %)

Enige wat ik kan verzinnen is dat de aardlekschakelaar zelf stuk is dus maar eens naar de electro zaak met een foto van de stoppenkast.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:17

Voorbereidingen aan het treffen voor volgende week een paar dagen Spanje (gaan een pup ophalen, gelijk maar even een paar dagen vakantie aan vast knopen :+ voordat het in het pension te druk wordt)
Mijn 2 3-jarigen gaan even uit logeren, is wat rustiger voor de oppas. De ene 3 jarige blijft daarna bij mijn vrienden op het logeeradres, zij gaan haar keuringsklaar maken, de ander komt weer naar huis, die ga ik zelf doen.
De volwassen paarden blijven thuis, eind april kan ik de veulens verwachten.

Hier geen PP, ik wil ze zomers 24/7 buiten, 's winters kan niet omdat we hier op de veen/klei te nat zitten. Daarnaast vind ik mijn stuk te klein om op te delen, ik wil dat ze over het hele stuk kunnen rennen ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:02

Heerlijk een minivakantie tussen door met een mooi kadootje mee terug naar huis!

Net even tussen de werkzaamheden door even een frisse neus gehaald, lekker hoor!

Afbeelding

Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:27

Balen spatter! Helaas geen tips..

Fijne vakantie! Lekker hoor paar dagen Spanje.

Ben ook benieuwd wat de osteo zegt abby. Hoop iets waar je wat mee kunt.

Waarom kalvermest? En wat is er zo slecht aan helemaal niet bemesten? 1 van onze weides mag namelijk niet bemest worden, ik koop ook hooi van onbemerkt land omdat me dat beter leek voor de tinker. Onze andere weide wilde ik dit jaar ook niet bemesten eigenlijk, gras leek me al vrij vet? Maar is dus nieuw voor me dus misschien zeg ik wel domme dingen.

Cranenbroek klinkt super! Mocht iemand iets mee willen brengen richting Drenthe, Ik las steenwijk of ruinerwold? Dan zou ik daar heel blij mee zijn. Ik dacht dat ze van die meststrooikarretjes hadden voor achter de zitmaaier? Kruiwagen is vast te groot om mee te nemen :p zijn er nog meer aanraders om daar te halen? Ik heb nog vrijwel niks.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:34

Zapje het liefst heb ik stalmest van koeien omdat dat de structuur van je land verbeterd, maar omdat daar zo slecht aan te komen is kies ik voor mest van rosé kalveren, die mest is een stuk dikker dan andere mest van blanke kalveren. Dan strooi ik in de loop van zomer nog een keer kunstmest. Wil graag het hele weideseizoen gras hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:47

Pfff...

DA is net geweest om weer acth waarde te bepalen bij MiniMe.
Ik voelde gistermiddag pulsaties in haar achterbeentjes en ze staan allebei weer ongelofelijk massief te zijn, terwijl ze nog niet eens op het gras komen...

Er zit toch niets anders voor mij op om weer het hooi te gaan wegen en weken en ze op dieet te zetten, als ze snachts op stal staan. Maar ben der zo huiverig voor, want de laatste keer dat ik dat serieus geprobeerd heb, stond Lona met koliek en hadden ze beide maagproblemen (extreem veel gapen ook). ;( |o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:29

Zapje schreef:
Balen spatter! Helaas geen tips..

Fijne vakantie! Lekker hoor paar dagen Spanje.

Ben ook benieuwd wat de osteo zegt abby. Hoop iets waar je wat mee kunt.

Waarom kalvermest? En wat is er zo slecht aan helemaal niet bemesten? 1 van onze weides mag namelijk niet bemest worden, ik koop ook hooi van onbemerkt land omdat me dat beter leek voor de tinker. Onze andere weide wilde ik dit jaar ook niet bemesten eigenlijk, gras leek me al vrij vet? Maar is dus nieuw voor me dus misschien zeg ik wel domme dingen.

Cranenbroek klinkt super! Mocht iemand iets mee willen brengen richting Drenthe, Ik las steenwijk of ruinerwold? Dan zou ik daar heel blij mee zijn. Ik dacht dat ze van die meststrooikarretjes hadden voor achter de zitmaaier? Kruiwagen is vast te groot om mee te nemen :p zijn er nog meer aanraders om daar te halen? Ik heb nog vrijwel niks.

Ja die hebben ze. Men dat ik 50 euro heb betaald. Zitten in een doos bak en onderstel mag je zelf in elkaar zetten
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 30-03-16 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:36

Zo n doos kun je nog wel opsturen ook, denk ik? Wij hebben zo n ding ook gekocht. Wilden er vaste mest mee uitrijden, maar dat ging echt niet := . Ik kom er zelf bijna nooit, maar mensen die er wel vaker komen, daar moet, voor dit soort dingen, toch iets voor te regelen zijn? Beetje a la Marktplaats: geld overmaken + verzendkosten en de doos op de post.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:41

Heb net een foto toegevoegd van de kunsmestspreider. Prima voor kalk en npk Vaste mest gaat niet. Past 1 zak van 25 kg in per keer. Denk dat gewoon met pakketpost kan idd. Is geen 10 kg dus kost het €6.95
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 30-03-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:45

Dat lijkt wel geheimschrift, Lynn-Nikita! _O- Staat de autocorrectie aan?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:48

Solleke_Noah schreef:
kvulden schreef:

Kan je beter kalken dan mesten denk ik :) mest = zuur, en zure grond = mos, dus kalk erop!

De kalk zit er al op. ;-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:49

Fabster schreef:
Dat lijkt wel geheimschrift, Lynn-Nikita! _O- Staat de autocorrectie aan?

Whaha ff aanpassen idd autocorrectie

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:10

sterkte met minime ojajoh :(:)

en de stroom doet het weer!
zelf gemaakt :P
er bleek nog een stoppenkastje te zitten, met 2 stoppen, tussen de meterkast en de meterkast in het achterhuis en daarin was een stop stuk.
Dat kun je niet zien maar in de winkel kon hij ze meten .
Hele stoppenkastje uit elkaar gehaald en nu zit er een schakelaar die uitslaat.
Helemaal blij want de wasmachine, droogtrommel en de keuken zit op dat gedeelte.

Nu de boekhouding, daar heb ik echt zin in. :r

en door de stroomstoring is het parket ook niet gelakt gisteravond want er was geen licht.