Uitmesten… de paddock doe ik altijd met een zaagselvork (zo’n metalen met heel veel tandjes), omdat ik dan alleen de mest meeneem en het zand laat liggen

Voordeel van de track: tussen de mesthopen kun je vaak even lang genoeg rechtop lopen om geen last van je rug te krijgen

Met handschoenen uitmesten heb ik ooit wel gedaan, maar toen had ik nog maar één pony. Stond op rapsodie (gehakseld koolzaadstro), en ik deed een of twee dagen langer met een pak rapsodie als ik met m’n handen uitmestte. Ik ging dan trouwens wel op een krukje zitten

Met 3 pony’s en een paard (hoewel qua mesthoopformaat de verdeling 2 pony’s, 2 paarden eerlijker is) hebben we ongeveer 2 kruiwagens mest per dag. Dat zijn dan kruiwagens van 90 of 100 liter.
Azmay, misschien kun je voor je kruiwagendilemma een grote vuilniszak gebruiken? Uitmesten, vuilniszak mee, kruiwagen legen, vuilniszak erin, hooi in je kruiwagen. Of zo’n grote tuinafvalzak gebruiken om je hooi te vervoeren. Of natuurlijk naar Van Cranenbroek.
Ik hou van Van Cranenbroek

Caily, ik weet niet hoe Noord-Nederland jij woont, maar mijn opa & oma wonen in Steenwijk en ik kom af en toe in Ruinerwold. Als je iets bij Van Cranenbroek wilt hebben, roep maar even, dan kijk ik of ik het voor je mee kan nemen. Geldt ook voor anderen trouwens, maar ik ga er niet 100 km voor omrijden

Afmetingen… Onze paddock is 30 x 15; het zou kunnen dat daar een stukje af gaat (onze verhuurster is op zoek naar nog iemand om te huren, hoeft van ons echt niet

Caily, ik snap die slechte ervaring bij een PP wel, met zoveel paarden op te weinig grond en vooral met te weinig voerplekken. Ik heb zowel goede als een minder goede ervaring. banketstaaf is dat zowel de goede als de minder goede bij dezelfde stal vandaan komen. De KWPN’er heeft daar 1,5 jaar gestaan voor ze naar onze nieuwe plek kwam. Toen ze net op die stal stond was het erg leuk; niet zo’n grote groep, voldoende voerplaatsen en onbeperkt hooi, paden breed genoeg en deels wel nat / blubber op de track, maar niet heel vervelend. Tot er steeds meer paarden bij kwamen en dat ook allemaal dominante k*tknollen waren. Als er voldoende voerplekken zijn, is dat niet zo erg, maar er waren uiteindelijk te weinig plekken die ook nog eens te dicht op elkaar zaten. De merrie die altijd te dik was en bovenaan in rang stond in elke groep veranderde in een mager hoopje paard met schrammen en krassen overal, een flinke wormbesmetting, daardoor schimmel in haar darmen en ze zat eigenlijk in haar hele lijf erg vast. Ze is nu (inmiddels 9 maanden later) nog steeds herstellende van de opgelopen schade. Ze heeft haar ontbrekende kilo’s weer aangevuld. De schrammen en krassen zijn weg, de wormen zijn succesvol om zeep geholpen en de schimmel wordt aangepakt. Ze is inmiddels twee keer door Laarakker behandeld en begint weer in haar lijf te swingen. Ook nu staat ze in een PP. Maar nu hebben ze bovengenoemde paddock en track met zes voerplaatsen verspreid over de track (grootste afstand tussen twee bakken is 180 meter). Met vier beesten in totaal. Ze deelt nu de leiding met mijn ruin. Ik zag net tussen mijn foto’s dat ik een foto van haar heb van 2 april 2015. Ik zal even aan de eigenaresse vragen of ik die foto en die van een jaar later hier mag plaatsen.
Bwor, jij hebt ook een leuk plekje zo tussen de bomen! Bij mijn darm-gevoelige ruin zie ik al die blaadjes al voor diarree zorgen, maar als het voor jou werkt

Tinky, wat k*t dat er eigenlijk een oplossing / verbetering lijkt te zijn voor jouw ziektebeeld, maar dat het hier weer niet mag. Ik geloof dat NL niet echt vooroplopend is met veel van dat soort dingen… Kan Laarakker (of soortgelijk) niets voor je betekenen?
Wendy, ik merk eigenlijk bij al onze paarden (misschien bij de KWPN’er minder) dat gras schade kan aanrichten. Mijn Welsh is hb gevoelig. Mijn ruin en de shet krijgen jeuk van gras met teveel suiker. Wij zijn er dan ook erg zuinig mee en letten goed op de fructaanindex. Bij mijn Welsh ben ik daar overigens strikter in dan bij de anderen; jeuk is met een paar dagen weer weg, hb niet.
Ons huidige weiland is al tijden niet bemest, volgens mij. We staan er zelf nog geen jaar, dus we hebben eerst maar even aangekeken wat het ging worden afgelopen jaar en dit jaar. Één ding is duidelijk: het gras is te lang de winter ingegaan, waardoor het nu is omgevallen en ze het niet meer lekker vinden. Plan is voorlopig om ze in snel tempo de wei af te laten grazen (drie a vier keer op een stukje, dan draadje verzetten) en daarna de buurman met z’n trekkertje inschakelen om te bloten. Volgend jaar willen we waarschijnlijk wel bemesten, maar hoe en wat zijn we nog niet over uit. Geen eigen / paardenmest. Geen kunstmest. Geen drijfmest. Geen varkensmest. Blijft eigenlijk kalverstalmest over, geloof ik.