Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:59

Ja, dat is een feit. Gelukkig wonen we hier al een aantal jaren en waar wij het ooit voor gekocht hebben heb je hier nu net eengezinswoning in het dorp voor.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:16

Nts19 fijn plekje voor ze toch? En zeker met potentie om iets heel moois van te maken!

[***] heerlijk dat je zo van ze kan genieten en de ontspanning dan even terug kan vinden :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:51

Wendy ik was afgelopen weekend in Berlijn ;-)

En ik heb ook in Hengelo gewoond op de grens naar Enschede.

Ik woon nu 15 jaar in Twello. Op de fiets naar het dorp in 5 minuten. Woon tussen Apeldoorn en Deventer. Allebei op goede afstand zelfs met de fiets. En als ik naar familie en vrienden wil is dat ongeveer 45 minuten. Voor de meesten is dat prima... Haha hoef niet iedereen in mijn buurt. Bij anderen jammer, maar goed onderhouden dan komt dat ook goed. En verder zitten we 10 min van de snelweg en zijn we bij de meeste andere grote steden ook wel in een uur, maar doe dat niet vaak.

Ben nu de omgeving hier weer aan het her ontdekken met mijn paard. Er wordt op dit moment veel gewerkt aan recreatie gebied. Heb zelf ook met de gemeente om de tafel gezeten om de gebieden ook toegankelijk voor paarden te maken.

Het is jaren geleden dat ik er veel op uit ging met mijn paard. 1 keer een val gemaakt door een aanstormende rotweiler. Die staat me nog fris in mijn geheugen. Ik durfde daarna niet echt meer naar buiten en kende hier nog geen andere ruiters. In 2005 heb ik mijn zoontje verloren en toen ontbrak het me geheel aan inzet om er zo wie zo op uit te gaan. Hier op Bokt na jaren iemand leren kennen uit de buurt die mij geholpen heeft het weer op te pakken. Helaas heeft zij nu geen verzorg paardje meer en studeert ze in Utrecht. Maar ik heb het vertrouwen weer terug en ga er nu ook alleen op uit. Mijn trailer project hoop ik binnenkort af te hebben zodat ik wat meer samen met anderen kan rijden. En misschien naar de club. Waar ze eens in de 2weken een les hebben voor de wat minder actieve rijders op wedstrijd gebied dan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:54

kvulden dat is dichtbij, ik woon in Oene, tussen epe en heerde.

ideaal, ik hou niet van de grote stad, maar ben binnen het half uur op mijn werk.
ook ideaal met opgroeiende kinderen, toch minder verleidingen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:01

Twello kan je leuk rijden op zich, heb daar vorig jaar een TREC wedstrijd gereden :+

Ik heb alleen tijdens mijn studie een uitstapje naar Friesland gemaakt, verder altijd hier in de buurt gewoond. Nu in 'de stad' maar voorheen kop van Drenthe, dat scheelt krapaan 10km :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:14

Wij houden echt niet van de stad dus wij zitten hier helemaal goed. We hebben in ons gehucht nog 6 buren dus zitten niet helemaal alleen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:26

Het grappige is dat je hier totaal niet afgelegen zit, alleen voorzieningen heb je hier gewoon minder. Stel dat we kinderen hadden: de school in het dorp is 1,5 km verderop, bijvoorbeeld.
Ook staan de huizen hier niet super ver van elkaar af, aan alle kanten buren (nou ja, soort van). Dus eenzaam is het bepaald niet.
Als er iemand crosst, dan kennen ze het hier waarschijnlijk wel. De Bollert Brons is in het bos hier vlakbij.

Twello is ook mooi! Mijn ooms, tantes, neven en nichten wonen allemaal in en rond Deventer. Opa en oma woonden aan de dijk bij Olst (Boskamp), andere opa en oma eerst in Bathmen, later in Schalkhaar. Ook mooi daar :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:01

Ik ben helemaal niet bekend in Nederland dus jullie praten allemaal Chinees voor mij :+ :Y)

Enkel Eindhoven en de kanten van Medemblik (jarenlange vaste vakantiestek) ken ik een beetje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:07

Medemblik is vlakbij mij!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:16

@kvulden: jeetje joh wat een verhaal :(:) Wel fijn dat je je vertrouwen weer terug hebt.

Net de regenpijp maar eens goed aangesloten (dakdekker had hem verkeerd om getrompt, dus paste de bochten alleen maar aan de verkeerde kant) en de rest van de heg van de buren geknipt.
Eigenlijk wil ik er iets voor hebben waar die ongein niet doorheen groeit, maar een stenen muur is me iets te gortig en een stuk landbouwplastik is ook niet echt prettig om tegenaan te kijken.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:29

Weinig uitstapjes gemaakt in mijn leven, geboren Rotterdammer, opgegroeid in Hazerswoude en woon nu 6 kilometer daar vandaan in Alphen aan den Rijn. Het voordeel van hier wonen is dat we zo in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam zitten maar de omgeving is redelijk inspiratieloos.
We gaan graag een paar dagen weg naar de bossen, zitten nu een weekje in Schaik , schitterende omgeving . Kijken altijd als we een makelaar zien even in de etalage wat er dan zoal te koop staat.
Ik heb net weer een straatje 1/5 e loten gekocht :) dusssss....

Jeetje Kvulden, dat zijn heftige dingen die je meegemaakt hebt. Blij dat je het met de paarden weer op de rit hebt. Ik heb zelf geen kinderen maar als ik over verlies van een kind hoor krijg ik kippenvel, is het ergste wat een mens kan overkomen. Pfffff......

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:35

kvulden: lees net jouw verhaal pas maar wat heftig zeg!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:44

Nou, Yontheke, voor mij is het ook Chinees hoor en ik woon toch echt in Nederland :P

@Jadybabe: Jij zit vlakbij mij zag ik al, maar de omgeving is inderdaad behoorlijk inspiratieloos, goede omschrijving :j Als ik de kans heb ga ik ook graag met paardlief naar het bos, maar heb geen eigen trailer, dus ben altijd afhankelijk van anderen met huren/lenen.

Pfoe Kvulden, dat is inderdaad een pittig verhaal! Fijn dat je wel weer naar buiten kunt, dat vind ik toch altijd de fijnste manier om je hoofd leeg te maken.
Ik heb trouwens even gauw wat foto's gemaakt. De stallen an sich zijn nog niet af, het is nu nog 1 grote ruimte met een schot, omdat ik nog niet precies weet hoe ik de afscheiding wil maken. De planning is om in elke scheidingswand iig een deur te maken, zodat ze altijd rond kunnen lopen.

Totaalplaatje van buitenaf (grote open deur voor de paarden, 2e deur is naar het voer-/rommelhok):
Afbeelding

Binnen:
Afbeelding

Hardhouten paaltjes in de grond met daarboven betonplex:
Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:57

Simone, ik heb mijn stallen aan de binnenkant ook met betonplex afgewerkt. Ben er heel tevreden over.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:06

Kvulden wat onwijs heftig zeg, lijkt me afschuwelijk om je kind te verliezen…

Simone dat wordt netjes! Je hebt dezelfde betonplex platen als ik aan de binnenkant heb gebruikt. Heel makkelijk schoonmaken omdat ze glad zijn!

AshleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:26

Wat een mooie stallen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:30

Kvulden heftig om te lezen :(:)

Simone mooie stal!

ik wil rijden ;( maar durf het nog niet, eerst de 6 weken nog maar vol maken en hopelijk is dan op de foto geen breuk meer te zien.

AshleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:34

Spatter : ik keek net even je profiel wat heb je leuke paarden zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:45

Ben er stil van Kvulden, ik heb zelf geen kinderen, maar weet nog hoe mijn moeder er aan toe was, na mijn achteraf foute diagnose. Heel veel sterkte!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:59

Ashley dank je, wel behoorlijk slecht bijgewerkt zie ik.
Tika staat er niet in en Spatter ven Lotte zijn pas ingeslapen.

AshleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:08

Gaan jullie nog naar Military Boekelo komende week? Ziet er wel heel gaaf uit. Is het ook leuk?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:24

Dank je wel allemaal. Het is inderdaad erg aangrijpend. Het is nu 10 jaar geleden en ik gun me zelf nu pas weer een beetje het leven. Maar ik ben er nog iedere dag druk mee. Of dat ooit veranderd.....maar wel fijn dat ik nu steeds een beetje meer weer kan genieten van het doen van leuke dingen. Was altijd erg bang dat dat niet meer zou gaan.

Oene inderdaad vlak bij. Leuk...

Die stallen zien er al erg goed uit. Door de betonplex word het prijs kaartje natuurlijk al wel een stuk duurder. Maar geeft zo al wel een mooi beeld. Ga je er ook nog zo'n voor stal aan maken?

Helaas was er dit jaar geen trec in Twello. Ik hoop dat ze volgend jaar weer wat organiseren. Ik heb zoiets nog nooit gedaan, maar zou er graag eens aan meedoen.

Ik ben nu eens kritisch aan het kijken naar mijn bak/ paddock. De boer die hem los wilde trekken kan er met de trekker niet in. Veel te glibberig.

Zit nu toch te denken om bv een laag geelzand er over te doen. Misschien eerst een stuk zwart eraf. En dan gelijk ook maar drainage. Hoe dik zou de laag zand moeten zijn denk je? En zouden jullie ook eerst afgraven?

Wie van jullie heeft drainage gelegd? Ik kan buizen naar de sloot leggen. Is dat dan alles wat je moet doen? Of moet je nog iets aan die buizen koppelen? Welke buizen raden jullie aan?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:28

Hoeveel hooi voeren jullie per dag bij? (24/7 buiten)
Bestellen jullie meteen in 1x voor een half jaar of?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:32

mentjuh schreef:
Hoeveel hooi voeren jullie per dag bij? (24/7 buiten)
Bestellen jullie meteen in 1x voor een half jaar of?

Hooi krijgen ze nu nog niet, maar in de winter onbeperkt en nog een restje gras dat op de wei staat.

En hooi bestel ik zo veel ik kwijt kan ;) dat komt neer op ongeveer 3 of 4 ton.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:59

Ik heb altijd 50 kleine pakjes per keer, weet niet precies hoe lang ik daarmee doe, hangt van de nattigheid in de wei af. :+ Ongeveer 3 maand, give or take.. Mijn paarden staan maar 2 uur per dag op het gras en verder paddock met hooi, iets met obesiknol hahaha, ze zijn beide goed op gewicht nu (koudbloeden), mijn ruin mag zelfs ietsje slanker nog maar de meeste in zijn 'genre' zijn 150 kilo liever zeg maar. :')