Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:05

Ach, ik heb een zomer excemer en een muildier, beide dieren die niet op een vette wei mogen.
Dus ik voel me niet schuldig dat ik weinig grasland heb, ze zouden er toch niet op mogen.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:19

Heb ik ook ja, Spatter. Ik heb ze niet voor niks op het zand. Als ik die van mij op 7 hectare gooi, kan ik ze eruit rollen, denk ik! :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:21

Hier nog zo een.
Overigens zou dat bos voor mij ook niets zijn, dan lopen ze de hele dag blad te eten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:29

lizy: klinkt heerlijk :) jij hebt er dan nog een handige man bij als hulp, mijn vriend is heel lief en heel onhandig ;)

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:30

Klopt we hebben inderdaad geen gras, is voor ons ook een bewuste keuze. Hebben 1 eczemer, hij heeft vorige zomer 24/7 op stal moeten staan vanwege een peesblessure en hij had zo veel minder jeuk. Dat ik nu dus zeker ben dat het voor hem deels komt door het gras. Hoop dat ook we nu een jaar manen kunnen sparen :D
Gelukkig mesten ze vooral voorin, loopt wel standaard het rondje, maar begin dan ook waar ze het minste mesten. Voor het voeren hoeven we ook niet zo ver te lopen want de kuilbalen staan in het midden.
Blaadjes eten zijn ze gelukkig snel mee gestopt :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:34

Nus is het blad bruin en zal minder smakelijk zijn. Maar als straks het nieuwe -nog groene- blad weer gaat vallen dan moet je -zeker met eiken- toch uitkijken voor vergiftiging.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:35

Ik heel veel andere landen hebben paarden ook nooit/zelden gras... Het gemiddelde Nederlandse paard is ook vaak te dik.. :') Maar nu stoot ik misschien wel mensen voor het hoofd. Die van mij mogen gematigd op het gras maar staan verder gewoon op de paddock met dreug heui. :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:38

kristelhans schreef:
Ik heel veel andere landen hebben paarden ook nooit/zelden gras... Het gemiddelde Nederlandse paard is ook vaak te dik.. :') Maar nu stoot ik misschien wel mensen voor het hoofd. Die van mij mogen gematigd op het gras maar staan verder gewoon op de paddock met dreug heui. :P

Nee hoor :P hier zijn er twee te dik (binnenkort waarschijnlijk drie want een ijslander zet ook zo gemakkelijk aan) en eentje nét goed. Overvoer er dus eigenlijk twee om eentje goed te houden.

Ook geen ideale situatie :( maar het zijn gelukkig geen hoefbevangen-gevoelige dieren. Nu met de ijslander erbij ga 'k wat anders moeten verzinnen want die zal wel niet zo geweldig tegen gras kunnen.

Wij bemesten ons gras overigens amper, vooral kalken, zodat het niet te rijk wordt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:15

Vandaar dat ik ook al zeg onze ondergrond en kwaliteit gras is volledig anders dan in Nederland. Sterker nog ondanks onze vele ha moeten wij in een droge zomer gewoon hooi bijvoeren om te voorkomen dat ze te veel invallen. Desalniettemin zou ik mijn paarden niet op een stuk van minder dan een ha willen houden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:22

Mijn paarden staan op 800m2 De stal staat daar nog buiten. En straks mag de shetlander weer op het gras. Is denk ik ook iets van 400m2 (gokje) Af en toe mogen de 2 anderen er ook even bij. En ik laat ze ook nog wel eens gewoon los op ons hele erf lopen. Hek aan de straat dicht en verder niemand thuis. Maar dat doe ik niet al te vaak nog. Ik ben toch nog steeds aan het hopen op een stuk gras erbij. Maar dat lukt nog niet. Vooral na zo nat winter als deze, maar straks is de bak/paddock gedraineerd en dat zal ook een heel stuk schelen. En misschien lukt het nog een keer om er een stukje bij te krijgen voor af en toe. Al hoe wel ik inderdaad wel bang ben dat ze dan dicht groeien. Mijn merrie stond bij de vorige baas ook op de wei. Iedereen dacht dat ze drachtig was. Echt een tonnetje.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:35

Anti PP omdat ik het in NL veel te krap vind daarvoor. De achterliggende gedachte van paarden meer aan natuurlijke behoeften voorzien door afwisseling in landschap/ondergrond, lopen voor voer en water en km's maken, vind ik geweldig. Maar de insteek zoveel mogelijk paarden op een zo klein mogelijk stuk grond vind ik enorm misplaatst. (sorry voor wie ik nu tegen het hoofd stoot). Hier krijg je niet alleen ongelukkige paarden en onrustige kudde's van, maar ook nog eens behoorlijk horizonvervuiling en onbruikbare, raar ingedeelde, stukken grond in de toekomst.

Voorbeeld van ongelukkige paarden heb ik hier zelf gehad. Die merrie, Carrera, die ik in de zomer 2 weken heb gehad kwam uit een paddock paradise. Ook nog eentje met behoorlijke naam hier in noord nederland. Ze was twee jaar oud en daar gekomen toen ze amper een jaar oud was. Ik ken haar fokker en was al weg van dat diertje toen ze net geboren was. Geen mogelijkheid om te kopen, dus is ze naar daar verkocht. Omdat de verkoper teveel eigen paarden en te weinig tijd had, kwam Carrera weer te koop. Ik kende haar niet anders als een lieve, sociale jonge merrie die bij de fokker ook altijd in een gemengde kudde had gelopen. Echter kreeg ik een volledig verknipt paard die absoluut de insteek had "eten of gegeten worden" als het om weidegenootjes ging, en dat gewoon in een weide vol gras. Mijn jongste Tinker (een jaar jonger dan Carrera) was doodsbenauwd voor haar en echt de pineut tot geregeld door het draad jagen aan toe. Mijn ruin liet ze aardig met rust, die laat niet met zich sollen maar bemoeit zich ook absoluut niet ermee in de zin van opvoeden. Mijn alfa-merrie had op dat moment een veulen van amper een maand oud aan de voet. En ook hun waren de sigaar. Ik denk dat vanwege het jonge veulen mijn alfa merrie ook eieren voor haar geld koos en voor de twenter op de loop ging. Met alle gevolgen van dien. Na een paar dagen aanzien en geregeld omheining repareren, amper van huis durven, heb ik de enter en twenter samen apart gezet in de rijbak met een hooibak. Met pijn in mn hart gekeken hoe "mijn baby" achterna gezeten werd en niet/nauwelijks mee mocht eten. Maar al na de eerste nacht lagen ze samen te slapen en leek het beter. Nog een dag of wat zo gehouden en toen terug de wei op bij de anderen. Helaas binnen 24 uur waren we weer terug bij af.

Ik heb toen besloten Carrera alleen te zetten en dat ze wel weer mocht gaan. Ze kwam hier als maatje (ook toekomstig span) voor de enter, niet om de heleboel te verstieren. Als ik haar nu zou laten lopen zou dit gedrag niet meer goed komen. Haar fokker wilde haar wel terug (gzd), dus die hebben haar opgehaald. Terug naar waar ze geboren was, bij de paarden waar ze haar eerste levensjaar ook bij gelopen had. Een van die 3 volwassen merries daar had ook een veulen aan de voet, en madam was de trailer nog niet af of zat achter dat veulen aan. Fokster appte mij nog dat dit gedrag wel een stuk heftiger was dan ze had gedacht na mijn verhalen, dat jagen een understatement was. Gelukkig had de alfa-merrie daar geen veulen aan de voet en die heeft haar een paar dagen flink aangepakt, en zodoende is het gedrag vrij snel verminderd, en kon ze ook met het veulen prima samen staan. Inmiddels is het veulen afgespeend en staat ze daar zonder problemen mee samen. Maar potver, dat is die verknipt geraakt in een jaar, en dat voor een twenter...

Toen ik bij die PP was om bij haar te kijken, viel mij al op hoe onrustig de kudde daar was. Het leken meer kleine kliekjes in een ruimte. Twee paarden kwamen elkaar tegen en met volle kracht de konten tegen elkaar en meppen maar. En dat op zo'n smal paadje... Op mijn vraag of een van die paarden net nieuw was werd geantwoord dat ze elkaar gewoon niet mochten. Er waren ca. 15 paarden en 2 voer plekken. Twee van die grote ijzeren hooiruiven met dak, en dan ook nog een net met zeer kleine maas (2 x 2 denk ik) erover.

Ook een andere bekende heeft 6 paarden en 3 ponys op 7500m2. 24/7 buiten, het jaar rond...
Zal er heus goed voor zorgen, maar absoluut niet mijn manier van paarden houden.

Hele dikke :(:) Tinky! Naar Noorwegen gaan voor behandeling is geen optie, wellicht op de langere termijn?

Haha Gypsy, welkom hoor, het is maar 3u15min enkele reis _O-

Hier wel de paarden op het gras. Moet nog even kijken hoe of wat dit jaar. De jongste groeit nog en de oudste rij ik best fanatiek plus dat die niet echt aanleg heeft om dik te worden tot op heden. Kan nog komen, want mijn voerbeleid en inzichten zijn behoorlijk anders dan die van de vorige eigenaar. Helemaal van het gras zou ik nooit doen, want grazen heeft voor paarden ook een psychisch aspect. Maar strookbegrazing met dagelijks hooi lijkt mij wel wat. Mijn DA heeft me de wijsheid gegeven dat een paard in 8 uur tijd net zoveel gras kan weg eten dan een paard wat er 24/7 op staat, dus 's nachts van het gras af laat ik maar zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:39

@caily: maar je hebt dus één slechte ervaring met een verkeerde PP en dan werkt meteen alles niet meer ??
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik zie hier toch dat ze veel meer bewegen (in goede harmonie) dan toen ik ze op het hele stuk zand had staan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:44

Hier staan ze standaard op een stuk van 25 bij 45.
Aangrenzend het afdak van 16 bij 3 en het bos is ongeveer 3000m waar ze dus regelmatig in mogen naar gelang weer enz.
Blad kunnen ze niet meer bij, bomen zijn opgekroond en ze verliezen pas in december blad, dan komen ze er al weer weinig vanwege de nattigheid en bruin blad is trouwens vies.
Eikels eten ze wel graag maar dat hou ik goed in de gaten.
Vallen er veel groene mogen eerst de kalkoenen zich uitleven en zogauw de bruine vallen mogen ze er met mate op.
Nu ze nog maar met zijn drietjes zijn kunnen ze er wel vaker op, vooral Spatter crosste veel stuk.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:13

@dd klopt van die blaadje, vrees dat ik zodra ze gaan vallen veel met de bladblazer rondloop ;)
@ caily ik snap wel dat je niet zulke prettige ervaringen hebt met het pp daar, wij hebben er nu 2 haflingers oplopen en een stuk of 4 5 voerplekken dus ze kunnen altijd eten, hoop in de toekomst ook met verschillende ondergronden te kunnen werken.
Had mijn voerplekken al helemaal getegeld, maar helaas hadden we geen opsluitband gehaald en binnen de korte keren lagen overal tegels. Helaas krijg ik mijn moeder ook echt niet zo ver dat we tapijt gaan gebruiken

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:26

kristelhans schreef:

Die van mij heeft sinds dec geen gras gehad en is nog dik haha..

Ellendige fjord ook..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:32

karev schreef:
kristelhans schreef:

Die van mij heeft sinds dec geen gras gehad en is nog dik haha..

Ellendige fjord ook..

:') :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:33

Maar dan is teveel paarden op een pp met smalle paden net zo min ideaal als weinig paarden op een kleine ruimte.
Zoals jij het schetst caily lijkt me ook gedoemd te mislukken. 2 voer plekken op zoveel paarden moet natuurlijk mis gaan. .
Zoveel paarden en smalle paden kan ook niet anders dan mis gaan dan. Dan moet je gaan aanpassen. Minder paarden als je ruimte het niet toelaat.

Ik vind het wel een mooi systeem. Heb helaas niet de ruimte op een mooie track te maken. Maar bij genoeg ruimte in mijn wei ( als het mijn eigen was) zou ik het zo doen.

Tuurlijk ieder zijn eigen mening maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Dus 1 slecht voorbeeld maakt nog niet dat het geen goed systeem is toch?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:22

Ik ken meer verhalen van paarden die het absoluut niet goed doen in een PP. Wat voor ons een ideaal beeld lijkt is het soms voor een paard niet. Mijn vorige merrie kon absoluut niet samen met anderen. Ze joeg en sloeg er op los, dreef ze in een hoek en daar ging ze. Paard met heel verleden. Dan maar alleen met wel zicht op andere paarden, zowel op stal als buiten. Niet ideaal maar je moet wat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:32

Ik heb een PP tot volle tevredenheid. Maar ik ben wel erg blij dat mijn enige pensionpaard er niet meer is. Dat was de stoorzender. Geen fijne pony om in de kudde te hebben.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:40

Citaat:
ik doe nu steeds 30 dagen challenge
spatter hmm ook maar eens op googelen :o Mooie vloer!

Citaat:
Ik mest de wei altijd uit met een mestboy, ideaal
me to, en de stal ook
Citaat:
Ik heb 2 grote... 54,95 bij cranenbroek. 2 wielen. Heel fijn.
sure lee, is dat echt wat? Loopt het fijn?

Hier helaas ook slechts zo'm 2000m2 ter beschikking van de paarden. Voorheen hadden ze de hele tuin, maar sinds de kids hebben we het veranderd zodat die ook een springkussen en een glijbaan enzo achterom kunnen zetten 8-) Meer grond zou fijn zijn, maar helaas pindakaas!

pp lijkt me op zich ideaal, mits je natuurlijk niet te veel paarden op een te klein stukje neerzet. En uiteraard is het niet voor alle paarden geschikt, uitzonderingen zijn er altijd wel.
eindelijk eindelijk eindelijk, het goede weer lijkt er nu echt aan te komen *\o/* *\o/* *\o/*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:21

Waar gaan jullie snel!

Ik heb nu 80 are. Wordt vermoedelijk monder bij aankoop nieuw huis. 3000 m2 is minimale wat ik ziek. Zij nu 4 paarden maar wel er 2 meenemen. Wel mijn huidige wei zolang aanhouden tot mijn oma paard er niet meer is

Las iets over hoge leverwaarden boj paarden. Is al eens van hooi geswicht?

Craenebroek. Heerlijke winkel aleen zijn zowel Budel als landgraaf 45 min rijden. Kopen er ook alrijd het kippen en konijnenvoer en prikpaaltjes

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:27

Ik mest ook merendeel met stalboy....als ik de stal leeghaal met mestvork....

Ik heb van alles een beetje... Gras, zand en beton... Voor twee paardjes genoeg.

Vandaag een avondritje gemaakt... Het kan weer!!
Gelukkig en stuk minder wind... Wordt mal van die wind om mijn kop.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:00

Ik hebook een PP. Ben erwel blij mee. Maar mijn Bels is ook van het aso- type. Voor mensen is hij super. Maar inde groep redelijk dramatisch. Hij had 1 vriendin, maar die is overleden. Sindsdien had hij weinig aansluiting. Wat hij wel wilde opeisen. Beetje het rotjochie in de klas die met geweld en chantage 'vriendjes' regelt. Dat bracht inderdaad onrust in de groep. Toen hij vorig jaar zijn knie sloopte, moest hij apart. Dat heeft goed gedaan voor zowel hem als voor de groep. Hij kon over de draad gewoon contact hebben met zijn 'vrienden', maar niemand lastig vallen. Inmiddels gaat hij overdag weer inde groep. Maar 's avonds gaat hij weer apart. Beter voor hem ende groep. De inzet voor hem is de chef (oude ruin). Die wil hij als vriend. Maar die heeft de Bpony al aan zijn zijde. En de Bels wil hij niet. Dus de Bela jaagt opde Bpony. Het wordt nu minder. Maar hij blijft wel ern stoorzender. En dat terwijl hij redelijk laag inde rangorde staat. Hij werd zelf altijd weggejaagd.

Ik vind hem wel zielig. Maar aan de andere kant; hij verpest het zelf. Als je nietleuk bent, heb je ook geenvrienden.

Gelukkig gaat het echt beter. Zelfs het contactmet de Bpony verbetert. Ookhet contact met de merrie is verbeterd. Maar het blijft een buitenbeentje. Ik denk niet dathet aan de PP ligt. Meer aan zijn verleden. Maar is wel sneu, vind ik.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:21

Toch denk ik dat ook dat met een stuk ruimte te maken heeft. Onze paarden zijn allemaal heel verschillend van bitch naar banketstaaf rozenwater maar doordat ze de ruimte hebben om afstand te nemen van elkaar en dus kunnen kiezen of ze wel of geen contact met elkaar willen is het een hele fijne stabiele kudde.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:21

Ik heb een perceel van bijna 1,4 hectare, waarvan een kleine hectare weiland voor mijn 2 paarden. In de winter staan ze overdag op de wei, in de zomer dag en nacht. Geen pp hier dus. Ik ga er ook niet meer paarden op zetten hier, in de zomer kunnen ze ongeveer leven van het gras. Ideaal.
We hebben bouwplannen, waarbij we een inloopstal bouwen, met een tegelpad richting zandpaddock (deel van mijn huidige bak, 20 bij 60 heb ik eigenlijk echt niet nodig, is aangelegd door de vorige eigenaar). De zandpaddock grenst dan aan de stukken weiland.

Ik heb vast makkelijk praten met mijn kwpn'er en -kruising, maar ik vind dat er af en toe een beetje dramatisch gedaan wordt over gras. Ik begrijp dat het met sobere paarden anders is, maar voor veel paarden is er niks mis met gras. Nou ja, tenzij je het niet bemest natuurlijk, dat is nooit een strak plan.

@gypsy: heeft je DA chevivit E seleen voorgeschreven? Het tekort kan goed veroorzaakt worden door het teruglopen van het vitamine E gehalte in hooi. Dat heeft mijn ruin in de winter eigenlijk ook altijd. Hij is daar simpelweg gevoeliger voor dan andere paarden.