Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:05

eeeeh chickies! <<)

Leggen is afhankelijk van het licht. Je kan licht aandoen in het hok als je persé meer eieren wilt :)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:06

kvulden schreef:
Simone0308 schreef:
Op die website heb ik mijn stal ook gebaseerd. Mijne is 7 bij 7 meter, waarvan 1,5 meter voerhok/opslag is. Verder heb ik dan 2 stallen van 3 bij 3,5 en een doorloop van ong 3 meter breed. Ik heb maar 1 kant open vanwege de wind. Ik vind het dus wel een goede site :D

Heb je een foto? ;-) en heb je de opbouw het zelfde gedaan? En dan doel ik op bv de wanden die ze op bielzen hebben gezet? Of heb je de palen in de grond.
Ik zal er morgen eens een paar voor je uploaden, dan ben ik vrij en heb ik even tijd.
Opbouw is op palen, bielzen is hier geen doen met de klei, binnen no time zakt dat weg.

Palen staan hier trouwens zo'n 70 cm in de grond, hoogste draad zit op 1.50m dacht ik. Met het aanleggen van de bak gelijk met de kraan erin gedrukt, scheelde super veel werk!

Ach, kipjes! Wij hoeven daar echt niet aan te beginnen, we hebben een Jack Russell die gek is op kippenvlees :9 Onze beide buren hebben kippen, bij 1 van de 2 is hij al eens via de sloot gezellig op bezoek geweest..
Die haan, wat een verhaal :') Arme kippen!

Wauw mooie plek Mentjuh!

Heerlijke foto's van voeren in de ochtend! Ik ben niet zo'n ochtendmens haha, dus ik zie dat soort dingen zelden :')

@Elan: Haha nee, ik bedoelde stofzuigers in de zin van de paarden die de blaadjes opeten :D

Ik woon ook nog in het dorp waar ik ben opgegroeid in Zuid-Holland. We hebben overwogen om naar Groningen te gaan, maar idd hield het verhaal van vrienden en familie achterlaten ons tegen om te vertrekken, zoals ik bij iemand anders ook las.

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:41

Gaat prima met karev kristel. Nu 5 dagen achter elkaar gereden. Elke dag iets meer. Dag 4 over een akker gegaloppeerd. Was zwaar, Had me verkeken, maar het ging goed gelukkig!

Dus ik ben vooralsnog content

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:17

Zo.... Wat een dag....

Zere en dikke voet, maar Hjala en lucky staan bij elkaar en ik heb een duur stroomapparaat aangeschaft.
Rib uit mijn lijf! Maargoed wel noodzakelijk.
Lucky laat zich niet meer pakken. Dat wordt morgen poos in de weide met brood aangezien hij dat lekker vindt.
Tig keer onder de draad door dus extra draadje erbij. Dat vachtje isoleert te best!

Morgen echt veel rust houden ook al moet ik nog zoveel doen, maar voet moet echt omhoog. Donderdag weer proberen te werken.

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:57

Tinky12 schreef:
Kvulden... :oo Heb je een lifeguard langs de kant? Zwempakjes aan en gaan :+

Ben zo blij dat ik op zandgrond zit,jarenlang op blauwe zeekleigrond gezeten...drama.

Gif is ergens tussen de 14 en 28 dagen,bij twijfel altijd een maand aanhouden maar moet op verpakking staan.

Bij Round-up kun je het gras/de planten niet meer laten eten door de paarden. Maaien en afvoeren volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:27

Ha, ha, je meiden "achter het raam" wat een schattig gezicht.

Oh mijn pony eet met het grootste gemak, bramen waar flink Round-up op is gespoten :roll: . Hij was voor de verandering weer eens ontsnapt..... Niets aan overgehouden. Kat eet ook gras waar Round up op zit. Wij hebben in het land plaatselijk met Round up gespoten (dus alleen op onkruiden), maar na een maand of 2 hebben we ze er wel weer opgezet .

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:07

Mentjuh wat een mooie plek !
Hier ook twee maal nieuwe groep kippen gehad ..... Tweemaal de vos langs helaas
Hier gezegend met zandgrond en heb met rasters en bestrating voldoende oppervlak als het veel regent.
Fijn dat het rijden met Karev goed gaat
Wat heb jij aan je voet Lisa ?
Hier afgelopen dagen elke dag gereden , wat hebben we een mooie nazomer

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:26

Fijne berichten, Tamara, hopen dat het zo stabiel blijft. :j

Lisa, het is dus een terror-shet? :P Succes ermee. :')

En het weer is inderdaad fantastisch! Gisterenavond in plaats van naar les (even geen zin in trailer en bak) een rondje galoptraining in het bos gedaan.. heerlijk! Had echt zo'n beeldschermhoofd van de hele dag werken en na het ritje was ik gewoon lekker moe. :j Vandaag de zadelmaker, ook leuk!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:41

Het is echt heerlijk weer deze week! Lekker profiteren.
Gisteren zelf heerlijk in de les gereden en voor de rest zelf ook veel les geven. Vooraleer alles stilvalt in de winterperiode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:42

Ik ben de rest van de week lekker vrij!!!! Ga straks lekker even rijden als het iets warmer is. Het is nu prachtig weer, maar nog een klein beetje fris en ik ben een mietje :o .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:59

Dit is heerlijk weer om buiten bezig te zijn. Dus paard moet e r ook zo (als het hooi op is) aan geloven :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:08

kristelhans schreef:
Voor degenen met kippen; leggen die de hele winter door of wordt het minder of stopt het? Ze leggen alledrie een ei per dag, soms 2. :') We hebben nog geen winter samen gehad.

Dat ligt aan je kippen. Je hebt doorleggers. Veel kippen leggen alleen in de warmere maanden. Je kunt dit verlengen door verlichting in het hok. Zodat de dagen wat langer lijken. Vaak houden ze het dan iets langer vol.

Alles waar roundup op is gespoten is nu opgeruimd en het draadje is weg gehaald. Nu heb ik nog wat stronken staan van vlierbes. Iemand nog tips om dit weg te krijgen?

Waar halen jullie weide palen?
Laatst bijgewerkt door kvulden op 30-09-15 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:14

Haha, we hebben geen licht in het hok, is gewoon een hok, los van stroom etc zeg maar. :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:29

Hihi die kipjes achter het raam :D

Hier waren gisteren 2 kalfjes ontsnapt. Kreeg een telefoontje dat ze tussen de merries liepen :=
Gelukkig zat er nog een draadje tussen, de kalfjes zijn erg nieuwsgierig maar de merries wantrouwen die rare wezens nog een beetje :')
Bleek de accu van het schrikdraad leeg te zijn en hadden ze het draad omhoog geduwd.
Gelukkig liepen ze zo weer mee naar de juiste wei en hun moeders.

Straks maar eens met de hondjes naar het bos, even genieten van het mooie weer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:47

Hier schieten de kalfjes van de buurman ook weleens onder het draad door als ze nog klein zijn. Hier staan ze wel meteen tussen de paarden maar die vinden het wel prima en de kafjes gaan vanzelf wel een keer terug.

Maar bij een andere buurman daar springen de kalfjes gewoon tussen 5 rijen prikkeldraad door dus dat houdt ze ook niet tegen.

Ben hier in de wei ook weer begonnen om een stuk prikkeldraad weg te halen, dat gaat nu zonder de paarden om me heen toch wat makkelijker. Ook staan de koeien niet aan de andere kant dus kan nu rustig (en zonder gevaar voor m'n leven) het hekje vervangen.

Wij hebben ook meteen een goed schrikapparaat gekocht en daar zijn we nu met de andere wei wel blj mee. Als we straks de hele 4ha rond zijn zit er wel een paar meter draad omheen ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:50

Goedemorgen! Dat was even flink bijlezen :D
Alsnog welkom voor de nieuwkomers!

De paarden lopen hier nog steeds 24/7 buiten, de wintervachtjes beginnen te komen nu. Lekker :)
Ik ben de afgelopen tijd nogal druk geweest met werk en een weekendje Berlijn, dus weinig tijd voor de paarden. In het weekend heeft mijn moeder opgepast en heeft een aantal vriendinnen uitgenodigd, die zich keurig gedragen hebben :P Meestal is dat andersom, en nodigen kinderen vrienden uit als hun ouders op vakantie zijn :')
Helaas heeft mijn rijpaard af en aan dikke achterbenen, dus die heeft 2 weken vakantie gekregen. Dus ik denk dat ik misschien nog met de oude merrie aan de gang ga vandaag, die is immers nog steeds van mij en niet alleen van de buurvrouw :D

Een goed schrikdraadapparaat is idd goud waard, net als een goede spanningsmeter om problemen met de draad op te sporen!

Qua woonplaatsen is het voor mij niet zo spannend. Ik kom uit de Achterhoek, heb daarna op een aantal plaatsen in Enschede en Hengelo gewoond, en zit nu weer in de Achterhoek (paar km met de grens van Twente af) op een heerlijk plekje wat verrassend weinig mensen kennen (houden zo!).
Het leuke is dat het voor ons een ideale locatie is, voor anderen the middle of nowhere. Maar wij zitten beide een half uur van ons werk af, en een half uur van familie en vrienden.
Paardenvriendinnen heb ik hier nog niet echt, behalve de buurvrouw, maar bij de rijvereniging gaan is niet echt een optie.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:12

Het gaat hier veel te snel om goed bij te houden haha.

Wendy leuk dat je in Berlijn bent geweest, staat hier ook op het lijstje. Maar ik ben voorlopig blij dat ik gewoon weer lekker thuis ben. Oost west thuis best is bij mij wel van toepassing :D

Ik vind in de randstad wonen heel prettig, vanaf ons huis zitten we wat grote steden betreft binnen een half uur in Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam is ca 45 minuten. Het dorpscentrum is 5 minuten fietsen dus dat is ook ideaal. Nadeel is wel dat de grond/huizenprijs hier hoog ligt dus wat minder mogelijkheden voor vrij wonen (en paarden aan huis). Ik zou het helemaal niet erg vinden als we nog wat vrijer zouden wonen wat buren betreft maar ik ben al dolgelukkig dat we hier überhaupt vrijstaand kunnen wonen dus mij hoor je niet klagen :D

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:22

Simone0308 schreef:
@Elan: Haha nee, ik bedoelde stofzuigers in de zin van de paarden die de blaadjes opeten :D

Aah, paarden stofzuigers.. Ja, al waren ze laatst ontsnapt, natuurlijk de pony's.. de schurken, ze gingen mooi op het speelveldje staan vreten.

Ik ben gister tot de helft gekomen op het terras, maar vanmiddag ga ik naar een vriendin. Die dus nu idd gewoon drie kwartier verderop woont. Ook mijn ouders e.d. Het is te doen en met wa e.d. komt het wel goed, maar het is toch best ver. Ook gewoon de vage kennissen e.d. waar je een praatje mee maakte zijn weg.

Het is heerlijk op de ruimte, maar aan de andere kant vind ik buren ook wel gezellig hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:32

Ik ben al vaker in Berlijn geweest, maar de laatste keer was alweer een jaar of 8 geleden. Het blijft echt een heerlijke stad.
Grappig dat je het fijn vindt om in de randstad te wonen Daan... gisteren was ik voor mijn werk in Utrecht en vond het heel fijn om weer terug te rijden. Rust, ruimte, geen files, heerlijk.
Zo mooi, het wordt hier gewoon écht donker 's nachts, de sterrenhemels zijn dan echt indrukwekkend. En de gunstiger huizenprijzen zijn een fijne bijkomstigheid.

Natuurlijk zijn hier ook nadelen: OV is zo ongeveer niet bestaand, fatsoenlijke internetverbindingen ook niet (alleen 4G is redelijk betrouwbaar), ik zit 4,5 km van de dichtstbijzijnde winkel af, mobiel bereik is wel een issue en je moet zo ongeveer wel een auto hebben, anders wordt het erg lastig.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:27

De nadelen die je noemt zijn de reden dat ik het zo fijn vind hier te wonen. Leuke steden in de buurt, op korte afstand ook genoeg winkels, restaurants, station, ed, half uur rijden naar strand/bos, eigenlijk gewoon alles dichtbij. Files heb ik geen last van, ik ga op de fiets naar mijn werk. Rust en ruimte hebben we hier ook, al zal het natuurlijk niet in de mate zijn zoals buiten de randstand.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:38

Het gaat voor mij hier ook aardig snel om bij te houden en op iedereen te reageren.
Haal af en toe echt wel handige tips uit dit topic altijd fijn! +:)+

Hier sinds 2 weken van de wei af. Ze liepen zo erg in de modder dat ik het zo zielig vond. Dus heb het winterverblijf klaar gemaakt en toen in het weekend erop gezet. Helaas woon ik er nog niet dus moet ik nu 2x heen en weer om te voeren maar alles voor de paardjes!
Ze krijgen in de ochtend vroeg hooi van me, en in de avond ( rond kwart over 5) mogen ze nu eventjes op de wei omdat het droog en mooi weer is. En dan voor ik weer naar huis gaat krijgen ze nog wat hooi voor de nacht.
Ze doen het echt super! Zaterdagmiddag voor het eerst een rondje dorp gedaan en het ging echt geweldig goed. Falko is best nog onzeker buiten en ik al helemaal na het ongeluk. Maar me vader ging mee op de fiets en alles ging goed!
We hebben van de week een offerte aangevraagd voor de stal. Die komt op de platen terecht.

even wat foto's, ons budget is momenteel echt erg laag, zodra ons huis verkocht is gaan we het allemaal opknappen.
In de toekomst gaat de berg grond de sloot in en komt er ook nog zand .
Afbeelding

Afbeelding

Stukje van de weiland
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:39

Overal is wat voor te zeggen inderdaad. Ik woon niet totaal afgelegen en dat vind ik ook wel fijn. 5 min vanaf het "dorpscentrum" op de fiets en de dichtstbijzijnde stad is [***] (waar ik geen moer aan vind) op ongeveer 25 km.

Verder zit ik dichtbij Hoorn en als er geen file is binnen 45 min in Amsterdam <3 .

Net even heerlijk gereden *\%/* . Zoals ik al eerder schreef gaat het echt even poedersuiker (sorry :o ) op mijn werk, maar wat ben ik dan blij met mijn vriendjes en vriendinnetje.
Meet: Vlek, alias PikkeDonny (wat weer een verbastering is van Dikke pony :P )

Afbeelding

Dan hebben we Pressie, beter bekend als Lompe Lolly:

Afbeelding

En mijn allerbeste vriendin [***] na een ritje:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-15 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:40

Ik zit dan wel zuid maar Eindhoven en Maastricht zitten beide op een half uur rijden.
Ardenne op een uurtje en de Eiffel ook.

En wil ik naar de zee of Noord Holland is dat ook maar 2 uurtjes rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:47

Ik zit een kilometer van het officiële middelpunt van Nederland in de grootste gemeente van NL (qua oppervlakte dan :D ) . Diverse dorpen op 5 a 6 km en een bushalte voor de deur :)
De weg voor de deur is wel druk en er wordt vaak te hard gereden en regelmatig vouwt een auto zich om een boom, maar de Veluwe als 'achtertuin' maakt een hoop goed :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:52

DD jij zit erg mooi maar ook een erg prijzige buurt daar.