Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:24

1 hectare hebben wij. Met een eigen bos :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:39

Robijntjah schreef:
1 hectare hebben wij. Met een eigen bos :')

Gaaf! Wij hebben 5000m2 voor de paarden, maar dat is inclusief rijbak van 800m2, dus we hebben een paddock en 2x een wei van ca 200m2. Hopelijk kunnen we over een paar jaar naastliggend land bijkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:41

Ja daar hopen wij ook nog op, wei van de buren overnemen, wie weet.

Heel gaaf maar soms ook wel heel veel werk. Onze oudste boom is aan het sterven dus die komt in delen naar beneden dus ook daar hebben dan extra werk aan. Ook wel extra brandhout, dat moet ik er dan ook bij zeggen _O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:06

Dankjewel allemaal.

Daan heeft vanmorgen ook wat meer hooizakken opgehangen, zodat ik er geen omkijken naar heb.
Zodra Marloes en David van school zijn, kunnen ze weer wat voeren als dat nodig is :)
Heb de hondjes in de hondenwei gedaan, ze moeten zich maar zien te vermaken. Een wandeling zit er niet meer in. :')

Het was inderdaad wel fris :brr:
M'n moeder had het over sneeuw binnenkort? Ik heb er niks van gezien/gelezen, misschien ziet ze ze vliegen. Of hoopt ze gewoon op sneeuw, zodat ze met de slee van de bult kan :Y) :+

Robijntja, die boom kan dienen als een natuurlijk obstakel :D Of cross hindernis. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:19

Goed geregeld Chasey!
Sneeuw? Wel leuk!

Hahaha ik durf niet te crossen :o
We hebben inderdaad wel wat natuurlijk omgevallen bomen op de track liggen :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:48

Crossen is leuk :D
Boomstammetjes lijkt me ook nog leuk om te hebben. Maar hier geen eigen bomen, dus geen idee waar ik het dan vandaan moet halen. De bomen die hier staan zijn fruit bomen en die gaan niet om ;)

Voor wie het leuk vindt om nog wat foto's te kijken.
[ITP] David en Nick maken samen een meesterwerk!

Waar laten jullie je likstenen eigenlijk? Als ik ze in de buitenlucht hang, zijn ze zo op. Maar hang ik ze binnen, dan komt er echt zo'n plasje water onder. Trekt ontzettend vocht aan.
Zou wel een likstenen bar willen hebben met een afdakje voor buiten, maar dat is nu geen prioriteit. Daan ziet me aankomen als ook dat nog gemaakt moet worden op korte termijn. :')
Gewoon maar los buiten hangen dan?
Of tijdelijk in de binnenbak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:52

Bij ons hangen er nu 3 stuks, allemaal onder de schuilmogelijkheden.

Ik vind crossen echt doodeng, ben al lang blij dat ik weer 30 cm durf te springen _O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:57

Gewoon heel langzaam opbouwen :D
Nick is echt zo'n jan doedel, maar zet hem op een crossveld en hij wordt ineens heel heet.
Keer een crosstraining met hem gedaan, ik wist niet dat ie zo hard kon :')
Wil het springen en crossen in 2022 weer heel graag oppakken. Gewoon lekker kalm aan, want we zijn beide nogal uit conditie. Bollie en dikkie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:01

Ik heb ze niet hangen; Boon vreet er één per week. Dus die krijgt gewoon een extra schepje zout door de brok als het zweterig weer is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:01

Wel toffe vooruitzichten.

Nah, met Mo sowieso niet want die vind het te leuk, die veranderd echt in een ongeleid projectiel als we in een parcours aan de slag gaan. 1 hindernis is dan nog te overzien en zelfs dan moet ik gewoon echt na een kwartiertje stoppen want ze is niet te doen zo hectisch dan.

Aurelia ben ik net in de lessen mee aan het balkjes draven en 1 keer een hindernisje gepakt, die snapt er nog geen zak van _O-
Wie weet als die het leuk genoeg vind dat ik daarmee wat hoogte op ga bouwen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:09

Robijntjah,
Ah ook zo'n fanatiekeling dus!
Nu is Nick 'maar een Haflinger' en kan zich al vreselijk opwinden en druk maken. Ik denk dat jouw type paard nog wel een tandje heter en sneller is :Y) Nick heeft op een gegeven moment geen 'vermogen' meer om sneller te kunnen ivm zijn bouw. Hoe hard hij ook zijn best doet, hij houdt andere type paarden - die hoger op de benen staan - gewoon niet bij.

DF. Dat is ook nog een optie om gewoon wat zout met de hand te voeren.
Heb de likstenen ook wel eens in een emmer gelegd, maar dat ligt uiteraard binnen no time naast de emmer in het zand :+ :Y)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:24

Liksteen hangt in een Liksteenhouder overdekt aan de muur.
Wel wat vocht, maar niet dramatisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:28

Chasey schreef:
Robijntjah,
Ah ook zo'n fanatiekeling dus!
Nu is Nick 'maar een Haflinger' en kan zich al vreselijk opwinden en druk maken. Ik denk dat jouw type paard nog wel een tandje heter en sneller is :Y) Nick heeft op een gegeven moment geen 'vermogen' meer om sneller te kunnen ivm zijn bouw. Hoe hard hij ook zijn best doet, hij houdt andere type paarden - die hoger op de benen staan - gewoon niet bij.

DF. Dat is ook nog een optie om gewoon wat zout met de hand te voeren.
Heb de likstenen ook wel eens in een emmer gelegd, maar dat ligt uiteraard binnen no time naast de emmer in het zand :+ :Y)

Mijn merrie kan 62 km per u := en maar 1.49 hoog...

Nou is haar hectiek denk ik niet perse verbonden aan haar ras maar meer aan haar prikkelgevoeligheid, zo extreem als zij is kom je echt nauwelijks tegen, ik ken er iig geen. Of dat trauma gebonden is of een combinatie met het ras, geen idee.... Het is niet te doen, gevaarlijk zelfs :+
Daarom vind ik Aurelia ook echt zo'n verademing af en toe. Behalve na een uur op buitenrit, dan vind ik haar saai _O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:44

Das hard! :))

Ik kocht een Friese merrie onder t mom " ik word wat ouder, lekker in t bos rijden, ik weet niet of ik nog wedstrijd ambities heb".

Heb veel ervaring met jonge paarden, de paarden waren duur en dus een 4 jarige merrie gekocht...net paar weekjes onder t zadel.

Voor mijn doel een complete miskoop.
Maar, t is een heerlijk sensibel paard en heel fijn om mee te werken.

Later een Fries erbij gekocht, zodat mn vriend ook kan rijden en we een braaf bospaard hebben, zodat de angsthaas lekker achter haar veilige billen aan kan lopen :D

Dat paard is gevoelsmatig niet mijn paard. Ik vind haar lomp. Ze komt altijd in mijn space, traag in reactie. Wel een diesel. Ze kan wel loeiheet worden en als ik lang genoeg wacht ook heel fijn aan de hulpen.

Helaas is ze met vriendlief aan de kletter gegaan in t bos. Die vind t ineens een stuk minder leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:46

Ohja zoals jouw laatste, zo is Aurelia ook. Die kun je aan zetten maar dan moet je er wel wat voor doen. En dan kan ze sjouwen als een gek. Vind ook werkelijk waar alles leuk en gezellig. Waardoor ook veel in je ruimte ja :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:47

Het is ook nooit goed :D
Maar ik herken het wel hoor, alleen heb ik het in één paard. Boon kent geen tussenweg; het is óf zo lui dat je bang bent dat ze in stap omvalt óf zo fris dat je constant kopschudjes en piep/knor-geluidjes hebt.
Zelden gewoon lekker voorwaarts zonder al te veel 'humor'...

Kleine Jasmijn begint wat voernijd te ontwikkelen lijkt het. Ik wilde net wat houtkrul van haar bil/been verwijderen en toen kreeg ik een dreigend opgetild been in mijn richting. Laatst zag ik haar ook al naar Boon haar snuit 'uitvallen' toen die ook wilde gaan eten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:39

Zo die kan dus echt wel hard. :=
Nick redt dat niet met z'n korte pootjes. En die veel te steile achterhand helpt natuurlijk ook niet mee. ;)
Hij heeft gewoon een kaarsrecht achterbeen :') Daar zit geen knik in.

Boemel, wat jammer dat je vriend aan de kletter is gegaan en nu minder leuk vindt. Wel begrijpelijk natuurlijk.
Het lijkt me wel eens handig of leuk om verschillende paarden te hebben staan waaruit je kan kiezen met wat je op dat moment wilt doen. crossen, of een rustige buitenrit... oh dan pak je dat paard. Of het andere.
Ik heb alleen Nick. Is wel een alles kunner voor zijn doen hoor, maar wat meer keuze zou leuk zijn natuurlijk!
Hopelijk wordt de fuchs die over een paar maanden komt uiteindelijk ook een leuk allround paard :D

Haha Df, dan weet je wel wat je er aan hebt, Boon staat of aan of uit ;)
En wat Jasmijn betreft, dat klinkt wat minder. Zoiets moet je niet hebben.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:04

Ja, het is wel leuk om paarden met verschillende eigenschappen te hebben, maar als je 1 fijn paard hebt waar je alles mee kan, dan is t leuker. :o

Mn 7 jarige vind ik nml niet fijn op buitenrit (alleen). Ze vindt t gewoon veel te spannend allemaal en gaat continue staan.
Is wel een fijn dressuurpaard, ook fijn met grondwerk en longeerwerk.
Buitenritten doe ik dus wel, want het is een mooie afwisseling en ze zal er toch wel een keer dapperder van worden (hoop ik :D

Mn 12 jarige is echt een fijn buitenritpaard.
Maar, vind ik weer veel minder fijn in het bakwerk.
Maar, dat doe ik dus wel, om haar braaf en los te houden. Helaas meestal niet met veel plezier van mijn kant.
Terwijl het er blijkbaar van buitenaf wel goed uitziet, want krijg regelmatig complimenten.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:25

Hier staan de "groters" sinds gisteren snachts op stal zodat de shetlanders ook in de schuilstal kunnen.

Afbeelding
De cavia's eten gezellig mee van de slobber :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:28

Hihi die cavia erbij *D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:29

Ha ha cavia's. Leuk! we hebben er hier ook een paar. 1 heeft een prachtige krulsnor.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:29

Ahh wat schattig :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:35

Afbeelding

Even flink aan t modderen geweest.
Met een hele grote gatenboor allemaal gaten in de bakbodem gemaakt.
1e 20cm is 1 dikke koek dichtgeslibte grond met water erop. Eenmaal daar doorheen is de grond bijna droog.

Bij ieder gat kleine sleufjes gegraven om het water uit de plassen af te voeren.
Pfff wat een gedoe en het stinkt verschrikkelijk.

Maar, alles er voor over hebben dat ze maandag kunnen beginnen aan de bak. :D

De paarden hebben duidelijk energie teveel, volgens mij staan ze te popelen om wat te doen. :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:38

Hopelijk kan er snel aan de bak gewerkt worden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:53

Die caafs <3