[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 07:50

Ze staan steeds op dezelfde plek en worden al gemaaid of uitgestoken voor ze in het zaad zitten. Dus het blijft bij die 2. Maar die zijn wel heel hardnekkig :+
Ik ga ze nog eens dieper uitsteken dan. Schapen komen er wel op, maar ik weet nog niet wanneer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:25

Symke schreef:
Malenka schreef:
Gewoon snoeien wat je niet wil hebben.

Ja.maar dat zal niet meevallen boven de boog denk ik?

Ik wil ook graag een boog maar weet nog niet precies hoe. Want moet ook beschermen tegen vraat maar als je ze buigt komen ze binnen bereik

Dat dus. Ik heb genoeg takken om een boog te maken, maar de uitschieters naar boven zullen ook weer groot en dik worden als je er moeilijk bij kan.

Misschien moeten de takken eerst ergens aanslaan en dan overzetten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:14

Ik ga geen boog maken, maar laat ze gewoon groeien als laantje. Er loopt een pad van 3 meter breed tussendoor en ze staan ongeveer een halve meter van het hek. Dat pad blijft zeker een jaar dicht om de boompjes goed te laten wortelen. Alleen de shet kan erbij om gras te snoeien. Maar die kan niet bij de boompjes :D

Vandaag van alles opgehaald bij Mri. Veel hazelaars, maar ook een geoorde wilg, pruimenboompje en haagbeuk. De haagbeuk en een hazelaar moesten wel gesnoeid worden, want die pasten niet in de auto. En ik heb een grote auto :))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:23

Lekker, mooi op maat ook al.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 19:20

Dr zitten ook veel kleintjes bij hoor.
Maar deze haagbeuk en hazelaar moesten de tuin uit. De rest waren wel kleintjes ;)
Kwa "paard geschikte " planten/bomen die nog weg moeten staan er nu alleen nog een boerenjasmijn, een meidoorn en een berk. Alle 3 flink van formaat.
Oh, en nog roze pluimspirea die gehalveerd kan/mag/moet worden.
En met de hoeveelheid hazelaars in de tuinen verwacht ik dat ik volgend jaar ook wel weer 10-20 zaailingen te hebben :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 23:02

Daihyo schreef:
Iemand trouwens nog een gouden tip tegen reuzenberenklauw? Op mijn nieuwe stuk staan er 2 en die komen nogal hardnekkig terug ondanks frequent maaien en uitspitten :

Consequent uitscheppen en verbranden :')

Het heeft bij ons 4 jaar geduurd en toen waren we eraf.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 23:17

Ja de kleintjes staan nog in pot. Die mogen nog wat meer groeien voor ze de grond in gaan. De grotere heb ik nu in de grond gezet. Hopen dat ze aanslaan.
De buurman komt binnenkort de wei maaien. Super fijn! Inclusief het stuk met de berenklauw en esdoornzaailingen. Dan graaf ik de berenklauw uit. We houden vol :+

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 06:49

Volgens mij zit ik nogal uit de richting anders had je zo mijn schaapjes mogen lenen, die doen een moord voor berenklauw. Zal wel hun idee van "lekker pikant" zijn _O- maar anders inderdaad uitscheppen of heel regelmatig afknippen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:20

Ja plan is dat er na het maaien schaapjes op komen inderdaad :D
Ergens tot februari. Dan alles eraf en groeien en dan kunnen de paarden er in juli/augustus weer op.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:42

Hoi bokkers, ik kom even jullie topic binnenvallen. Lees altijd graag mee en heb nu zelf een vraag. Hopelijk hebben jullie goede tips :-)

Een aantal jaar geleden is een beplantingsplan voor ons terrein gemaakt, waaronder voor het paardengedeelte. We wonen in noordwest-Friesland, vlakbij zee. Dus vaak veel wind. De paardenwei ligt helemaal op open vlakte, dus vanuit geen enkele hoek beschutting. Onderdeel van het plan is dus om veel bomen en struiken te planten, waarvan 1 hoek met hoge bomen:

- 2x Acasia
- 2x Esdoorn
- 1x Koningslinde
- 1x Beuk

Nu zitten hier bomen bij die giftig zijn voor paarden, dus ben ik op zoek naar hoge bomen die niet giftig zijn, het goed doen op kleigrond, vol in de wind en zon kunnen staan. Hebben jullie goede ideeën? :-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:16

die esdoorn liet ik dus weg

kleigrond weet ik niet, ik zit op zand maar hoge bomen die veilig n die ik heb staan zijn oa wilgenm Berken, Moerbei, Es, Linde, Beuk, Ginko ( die wil ik nog)

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:28

cijsalover schreef:
Hoi bokkers, ik kom even jullie topic binnenvallen. Lees altijd graag mee en heb nu zelf een vraag. Hopelijk hebben jullie goede tips :-)

Een aantal jaar geleden is een beplantingsplan voor ons terrein gemaakt, waaronder voor het paardengedeelte. We wonen in noordwest-Friesland, vlakbij zee. Dus vaak veel wind. De paardenwei ligt helemaal op open vlakte, dus vanuit geen enkele hoek beschutting. Onderdeel van het plan is dus om veel bomen en struiken te planten, waarvan 1 hoek met hoge bomen:

- 2x Acasia
- 2x Esdoorn
- 1x Koningslinde
- 1x Beuk

Nu zitten hier bomen bij die giftig zijn voor paarden, dus ben ik op zoek naar hoge bomen die niet giftig zijn, het goed doen op kleigrond, vol in de wind en zon kunnen staan. Hebben jullie goede ideeën? :-)

Geen esdoorn doen idd. En acacia ook niet vgl.mij?
Populieren kan goed, even bij Populier kweker vragen welke.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:41

Acasia en esdoorn zijn giftig. Die dus weglaten. Beuk en eik eten ze niet, zijn licht giftig, maar niet dodelijk. Zijn zeker te gebruiken bij paarden, alleen de beukenootjes en eikels in de herfst wel opruimen. Linde, iep, populier, zwarte els zijn denk ik ook interessant voor je. Berk wortelt wat minder diep, dus die zou ik op de wind wat minder doen. Wilgen doen het ook goed op klei, mits de grond niet kurkdroog wordt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:44

Eik zou ik zelf nooit aanplanten. Wat een gedoe elk jaar om de eikels en het blad uit de wei / van de track te houden of te halen. Ik besteed m’n tijd liever anders %)

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:18

Eikenblad vergaat ook niet, echt irritant inderdaad. In mijn boomsingel is er eentje spontaan opgekomen, daar eten ze wel graag van. Daardoor wordt ie niet groter en krijgt ook geen eikels neem ik aan. Beuk lusten ze hier ook

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 21:40

Top hier kunnen we zeker wat mee! Bedankt allemaal

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:58

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Afbeelding

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:11

Jippieee! :):) :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:14

Ja super blij mee. Dat stuk wordt erg glad met regen. Er ligt daar puin en dan een laag zwarte grond er op. Het water zakt dus heel snel weg, geen plassen. Maar die zwarte grond wordt glibberig glad. Nu met een laag zand kan dan mooi mengen en wordt het stroever. En hebben de paarden er een lekker paddockje bij.
Verder nog wat zand bij een voerplek gegooid die wat drassig werd. En voor de verharding bij stal wat kapotgelopen is en ook hier ligt puin met een laag zwarte grond. Daarom heb ik ook een grastrack. Het gras zorgt ervoor dat het niet te glad wordt. Maar de stukken waar ze veel lopen zijn kaal en dan wordt het glad. Dus super blij mee. Nu nog verspreiden. Ben al op 15 kruiwagens en mijn rug en armen vinden het niet per sé leuk meer. Dus even pauze nu :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:42

Komt het puin op lange termijn niet naar boven?

Ik heb het ook overwogen, maar we mogen dat eigenlijk hier niet in de grond stoppen én ik heb een paard die erg gevoelig is voor hoefzweren en al de nodige hoef problemen heeft, dus ik durf het niet echt aan...

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:53

Hier laatst ook wat verbeteringen gemaakt zodat het hopelijk van de winter droger blijft. 14 kuub wit zand verwerkt. Gelukkig hebben we een vrees dus het opmengen is zo gedaan :o
Shovel gehuurd en een maatje van mijn vriend is nog met zijn kraantje in de weer gegaan. Geen geschep en kruiwagens nodig *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het mini machine park die dag :') Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:54

Ja dat komt wel naar boven. Op de helft van de grond hebben vroeger kassen gestaan. Die zijn toen verwijderd (laaaaaang geleden), gat is gevuld met puin en laag grond erop en dat ingezaaid. Plat gezegd. Dus er komt inderdaad wel puin naar boven op plekken. Vooral grotere stenen (bakstenen).

Ik ben jaloers op je shovel hiphorse :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:33

Vrachtwagen zand lijkt dan ineens zon klein hoopje hè.

Stond hier gisteravond een lieve buurman aan de deur die begrepen had van zijn dochter dat we bezig waren met de paddocks. Of we belang hadden bij een kuub zand zodat we de rest ook vast zand erop hadden. Lief... Maar we hebben 15 vrachtwagens zand nodig, geen kuub.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:05

Nou, mijn rug vond de hoop ENORM :+
Er ligt nog een hoopje. Denk ook een kuub. Is niet veel meer. Maar dat verspreid ik later nog wel. Of de paarden doen dat. Waar zand moest liggen, ligt nu zand. Ben tussendoor naar huis geweest. Nu even mesten en voeren (met hulp) en dan vind ik het mooi geweest. Vanavond doe ik niks meer. Morgen ook niet gok ik :')

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:16

Heeft iemand van jullie tips voor karabijn haken zonder scherpe punten?

Mijn paarden hebben ontdekt dat ze hun hoofd in de envelop netten kunnen steken. Dus die wil ik dicht maken. Maar alles individueel dicht rijgen met een koord is vrij veel werk. Dus ik dacht aan karabijnhaken. Maar die ik nu heb zijn scherp.

Een ander idee mag ook. Maar ik vul netten ongeveer 3-4 dagen vooruit dus wil wel eenvoud. Nieuwe netten is geen optie omdat deze duur zat waren.