Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:17

Ik heb maar een bak van 16/45 meter. Heb ze zomers wel in een wei maar die huur ik.

De bak is "eigen", van mijn ouders.
Aan de bak zit een pad van 2,5/15 meter vast. Plus stal
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:19

karev: ook een idee hoeveel vierkante meter het ongeveer is? ( :o discalculie sorry, geen flauw benul hoe 'k dat kan berekenen uit de cijfers die jij nu geeft)

Gypsy schreef:
Spatter die vloer is echt bijzonder, je eigen ballroom als het ware! En meeeeen wat een werk hebben jullie daar zeg.

Dat brengt mij trouwens op een idee.... Kunnen we van de zomer niet eens gaan meeten bij een van ons thuis? Misschien kan iedereen een stuk gereedschap en z'n blote handen meenemen dat we de gastvrouw s'middags ergens bij helpen, wie dat niet kan helpt met hapjes en drankjes oid, en de gastvrouw organiseert s'avonds een leuke bbq als dank? Gezellig en praktisch haha. Alleen de bbq en zelf wat meebrengen kan natuurlijk ook!
Nu gok ik wel dat jullie het allemaal te druk hebben voor zoiets geks. :')

Zucht ik heb eindelijk mijn bloedtest terug, niks bijzonders alleen verhoogde spierwaardes, da had het over vit e en selenium om de spieren te beschermen, maar ben ik zo raar als ik me dan afvraag waarom die spierwaardes verhoogd zijn? Ik bestrijd liever de oorzaak dan de symptomen. Misschien had 't dier wel spierpijn van het griepje/virusje dat ze onder de leden had, dat poedertje kost vast weer 80 euro of zo, en hoogstwaarschijnlijk moet ik het dan elke dag met een spuit in z'n mond gaan peuren. Ik heb hier zo geen zin in. :roll:

Gipsy, vriendin van me had laatst zoiets... leverwaarden bij beide paarden verhoogd.. tig bloedonderzoeken en poeders verder, nog steeds verhoogd. Dan maar een leverpunctie bij beide dieren in de kliniek... medicatie meegekregen gebaseerd op punctie... en na al die moeite, na maanden medicatie, terug bloedonderzoek: leverwaarden nog steeds verhoogd! 8)7

Voor nu gaat ze er maar gewoon vanuit dat haar paarden simpelweg hogere waarden hebben (zijn beiden van hetzelfde ras), je kan ook bezig blijven... DA van de kliniek gaat het wel verder uitspitten want ze kent nog rasgenoten met die waarden.

Soms is het echt een zoektocht, snap dat je er niet op zit te wachten :(:)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 29-03-16 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:19

@solleke: ik heb ergens rond de 500-600 m2. Daarop staan 2 stallen, een schuiltent, een hooihok een PP-gang, een L-vormige paddock, een mestbak en in het midden een postzegelweitje. Rondscheuren doen ze hier ook wel eens, vooral de bonte kan wel eens uit haar panty gaan.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:21

Sterkte voor iedereen die het nodig heeft.
Wat een wind zeg gisteren, aan de ene kant wel blij dat we dan een bos hebben scheelt een hoop wind. Aan de andere kant als de dood dat er een boom omwaait, vandaag zo veel regen dat we helaas 1 grote blubber bende hebben.
Wij hebben ook een kruiwagen met 2 wielen, vandaag maar met een kleintje gemest, kwam anders niet door de modder ;)
Zal is even proberen of ik een filmpje kan uploaden van onze op :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:23

Gypsy schreef:
Spatter die vloer is echt bijzonder, je eigen ballroom als het ware! En meeeeen wat een werk hebben jullie daar zeg.

Dat brengt mij trouwens op een idee.... Kunnen we van de zomer niet eens gaan meeten bij een van ons thuis? Misschien kan iedereen een stuk gereedschap en z'n blote handen meenemen dat we de gastvrouw s'middags ergens bij helpen, wie dat niet kan helpt met hapjes en drankjes oid, en de gastvrouw organiseert s'avonds een leuke bbq als dank? Gezellig en praktisch haha. Alleen de bbq en zelf wat meebrengen kan natuurlijk ook!
Nu gok ik wel dat jullie het allemaal te druk hebben voor zoiets geks. :')

Zucht ik heb eindelijk mijn bloedtest terug, niks bijzonders alleen verhoogde spierwaardes, da had het over vit e en selenium om de spieren te beschermen, maar ben ik zo raar als ik me dan afvraag waarom die spierwaardes verhoogd zijn? Ik bestrijd liever de oorzaak dan de symptomen. Misschien had 't dier wel spierpijn van het griepje/virusje dat ze onder de leden had, dat poedertje kost vast weer 80 euro of zo, en hoogstwaarschijnlijk moet ik het dan elke dag met een spuit in z'n mond gaan peuren. Ik heb hier zo geen zin in. :roll:

Met dit soort dingen zou ik toch naar Laarakker (of vergelijkbaar) gaan. Bij de DA kom je hier niet uit enben je wel bakken met geld kwijt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:23

16 x 45 = 720.
Plus een pad van 30 m2 ongeveer.
Reken maar 750 m2

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:24

Solleke_Noah schreef:
meggiemeg schreef:
Wij hebben bijna 6000 m2 grond Sollke_noah, de meeste grond gaat naar de paarden. Heb mijn stallen direct aan de buitenbak (zie foto profiel). Die is normale maat 40x20.
Dan direct er aan vast de paddock die een 500m2 is. Dan hebben we de wei nog die een 3500 m2 is. Dat alles voor 2 grote kwpn-ers.

Dat vind ik al een groot stuk meggiemeg :D De huizen met een best stukje grond hebben meestal maar 1500 vierkante meter, vanaf 5000 m2 zou 'k al héél blij zijn. Mooi geregeld bij jullie :j

edit: jij ook koningspoedels zie ik, tophonden he <3

Ik aas nog op een hectare erbij van de buurman als deze er ooit mee stopt. Vind wat we nu hebben eigenlijk aan de kleine kant omdat ze in de wintermaanden nu niet op het gras kunnen.
Ja zijn tophonden die koningspoedels!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:26

karev schreef:
16 x 45 = 720.
Plus een pad van 30 m2 ongeveer.
Reken maar 750 m2

Ik raak steeds optimistischer over mijn kleine oppervlak, hoe houden jullie het begaanbaar?
(bij mij is zo'n 300 meter al betegeld en ik wil denk ik van de overige 500 400 meter paddock maken).

Hier ook een fan van Koningspoedels, die van mij ligt nu op haar ikea stoel zoals bijna altijd :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:26

Toch al een paar mensen dus met een stuk <1000 m2! Maar voor maar de helft aan paarden. Geeft de burger weer moed :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:27

Azmay, hoop voor je dat die weide door gaat en het gaat bevallen zo. Dat pad in het midden is wel erg mooi. Niet zo lang geleden ging het hier over zandsoorten en dikte vd laag, misschien kan je daar nog wel tips uit halen?

Ik heb het huidige stuk van mijn dames wederom gehalveerd vanmiddag. Toen ik hier kwam begon ik met het hele stuk van 1800m2 (er zijn nog 5 - 6 stukken, 1,5 - 2 ha totaal), paar weken geleden gehalveerd naar 1200m2 omdat het voorste gedeelte erg nat werd. Nu begon het gras daar zo leuk op te groeien dat ik ze nu nog maar een stuk heb afgesnoept, ze staan nu nog op ca 800m2. Dat is dus met twee Tinkers van 1.52 en +/- 1.45, ik zou ze ook echt geen kleiner stuk willen geven :o Als ik het zo lees ben ik dus strontverwend :')

Voor oppervlakte kan je makkelijk deze site gebruiken: http://www.kilometerafstanden.nl/opperv ... ekenen.htm
Voor lengtes gebruik ik deze: http://www.afstandmeten.nl/
(en dan rechts onder het kopje "plannen" even klikken op "automatisch plannen uit" voor je begint)

Klinkt leuk Gypsy! Denk dat ik teveel in een uithoek woon om het hier te houden, maar het zou mogen :)

Jouw stuk vind ik erg mooi formaat voor 2 meggiemeg.

Van jou vind ik het erg knap zo karev!

Azmay, ik wil jou absoluut niet ontmoedigen, maar karev heeft een Fjord en een shet op 750m2 en jij wilt 3 paarden houden op 500m2 (wellicht straks 800m2), denk dat die uitdaging toch een stukje groter gaat zijn...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:32

Thanx caily..Zo bijzonder is het niet opzich hihi. Gewoon een rijbak met middenin een postzegel gras :D
maar idd " maar" een fjord en shet. Alhoewel er ook 2 fjorden gestaan hebben. 3 zou me voor pertinent teveel zijn op dit oppervlakte

Hier hou ik het begaanbaar Door geel zand. Mijn geluk is dat er veeeeel puin onder de grond zit. Dit is een prima drainage. Vroeger was het gewoon zwart zand en dat werd erg glad als het nat werd. Dus geel zand op gestort. Beste beslissing ooit.
Het is niet veel ruimte, maar ze kunnen rennen en vliegen en 24/7 naar buiten en binnen.

Bwor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:34

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:36

Bwor gaaf zeg!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:37

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:39

Caily schreef:
Azmay, hoop voor je dat die weide door gaat en het gaat bevallen zo. Dat pad in het midden is wel erg mooi. Niet zo lang geleden ging het hier over zandsoorten en dikte vd laag, misschien kan je daar nog wel tips uit halen?

Azmay, ik wil jou absoluut niet ontmoedigen, maar karev heeft een Fjord en een shet op 750m2 en jij wilt 3 paarden houden op 500m2 (wellicht straks 800m2), denk dat die uitdaging toch een stukje groter gaat zijn...

Is inderdaad ook zo, ben iets te moe geloof ik :')

Ik denk dat het mij gaat redden dat zo'n 400 meter betegeld is. Voordat de derde erbij komt is het zowieso 800 vierkante meter, en wil ik ook 0,8 hectare aan weide hebben waardoor ze enkel in de nacht aan huis staan :j

Prachtig dat bos, is altijd behoorlijk droge grond dus ik ben nu al jaloers :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:41

Dat is ook een mooi stukje bwor! Alleen weet je wat ik dan altijd denk, wat een roteind lopen met uitmesten en voeren :'). Maar heel erg tof! En dat zeg ik als anti-PP'er :D

0,8ha weiland zou een mooie aanvulling zijn azmay :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:44

Solleke_Noah schreef:
Toch al een paar mensen dus met een stuk <1000 m2! Maar voor maar de helft aan paarden. Geeft de burger weer moed :)

Dan wil je zeker niet lezen dat wij nu ruim 4,5 ha in gebruik hebben en dat echt te weinig vinden voor onze 4 paarden :')
Nu hebben we wel een hele andere ondergrond en andere kwaliteit gras natuurlijk maar voor de bewegingsvrijheid vind ik het toch minstens net zo belangrijk. Niets zo leuk als ze heen en weer zien galopperen over dat hele eind....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:44

Waarom ben je anti pp dan caily?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:45

lizy29 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dan wil je zeker niet lezen dat wij nu ruim 4,5 ha in gebruik hebben en dat echt te weinig vinden voor onze 4 paarden :')
Nu hebben we wel een hele andere ondergrond en andere kwaliteit gras natuurlijk maar voor de bewegingsvrijheid vind ik het toch minstens net zo belangrijk. Niets zo leuk als ze heen en weer zien galopperen over dat hele eind....

Ooit op een dag.. O:)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:47

Thanks dames...gaat hier nog niet zoals het zou moeten.Iemand vroeg of er iets tegen te doen was?Nee,er is niets...tenminste,in Nederland nog niet.Ze lopen hier hopeloos achter en zolang men blijft negeren dat het een biomedische ziekte is,blijft dat ook zo.
In Noorwegen heeft men veel succes behaald met Rituximab,een chemokuur die je immuunsysteem reset.Ze zijn nog steeds met trails bezig...2 of de 3 patiënten geneest of merkt aanzienlijke verbetering.Of de ziekte terugkomt weet men nog niet omdat met pas in 2008 per ongeluk ontdekt heeft dat dit aanslaat.

Voorlopig hier alleen pijnstilling pijnstilling en B12 injecties en vit D onder controle houden.

Solleke...de paarden staan op ongeveer 4000m2 waarvan een kleine 2000m2 gras.

Ik zag een prachtige vloer voorbij komen,hopelijk kun je wat fijne danspasjes maken :)

Gebruik hier een mestboy met kruiwagen en als het erg droog is een vlasvork op de baan.

Iedereen een knuffel die het nodig heeft en/of veel plezier met de paarden.Ik hoor dat aankomend weekend er goed uit gaat zien.

Ga ik nu weer even terug in de meelees-modus :evaw:

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:48

Ach dr zijn nog altijd paarden die 20/7 in een hok van 3-3 staan. Dan is het al gauw beter haha

Sterkte tinky!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:51

lizy29 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Nee, klopt... :')

Wij hebben nu dus 2,2 hectare maar op zo'n rottige grond dat het enkel leuk is in de zomer.

Zo'n mooi, beheersbaar stuk, stukje betegeld, stukje zand, stukje gras, nette houten omheining, daar droom ik ondertussen van :P maar je hebt gelijk, het zal de paarden geen drol kunnen schelen of het mooi en netjes is, lekker de ruimte vinden ze erg fijn hier, merk ik wel. De combinatie met fulltime werken en zo'n groot stuk onderhouden (omheining! onkruid! aargghh) is alleen erg zwaar.

Tinky: dank voor je antwoord, toch nog een groter stuk dan ik dacht. En sterkte :(:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:54

Tof stuk Bwor! Lijkt me ook leuk, stuk bos. Zijn wenu zelf maar aan het kweken, maar voor de stekjes bomen zijn, ben ik al met pensioen, benik bang....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:54

Net even teruggebeld door DA, flesje kost 60 euro maar doe je een jaar mee. Nouja vooruit dan maar.

Hihi nou Caily da's al een anders kom ik gezellig een keer bij je op bezoek. :P

Ik wil ooit wel een giga PP maar dan wil ik ook een paddockcleaner. Gewoon rondje rijden hup alles schoon haha. *droomt verder*

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:00

Solleke_Noah schreef:
lizy29 schreef:

Nee, klopt... :')

Wij hebben nu dus 2,2 hectare maar op zo'n rottige grond dat het enkel leuk is in de zomer.

Zo'n mooi, beheersbaar stuk, stukje betegeld, stukje zand, stukje gras, nette houten omheining, daar droom ik ondertussen van :P maar je hebt gelijk, het zal de paarden geen drol kunnen schelen of het mooi en netjes is, lekker de ruimte vinden ze erg fijn hier, merk ik wel. De combinatie met fulltime werken en zo'n groot stuk onderhouden (omheining! onkruid! aargghh) is alleen erg zwaar.

Tinky: dank voor je antwoord, toch nog een groter stuk dan ik dacht. En sterkte :(:)

Modder etc valt bij ons reuze mee. Maar hij is gewoon een stuk armer dan in Nederland en dat zie je terug in het gras. Ideaal, kunnen ze gewoon onbeperkt er op. En maaien hoeven we dus alleen onder het draad en hier en daar een verdwaald stukje brandnetels en braamstruik. Nu zijn we nog bezig met aanleggen en aanpassen maar als het goed is is dat volgend jaar een heel eind af, hebben we ruim 7ha tot onze beschikking verdeeld over 2 locaties (1x 3; 1x4) en is het vrij simpel te onderhouden.