Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:03

Spottedpony, woensdag was de dag van frisse paarden, ik hoorde niks anders om me heen. In mijn les gingen er ook een paar af of aan de kletter. Die van mij gelukkig niet, die staat liever stil.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:33

Die van mij ook, vooral zomers, maar nu ben ik daar ook even niet zo zeker van :D

Net toch nog wel koude handen met uitmesten, maar wel duidelijk sneller klaar als ze buiten lopen 's nachts :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:34

Ook in de les toen de anderen aan de kletter gingen, gelukkig. Wij gaan zo mennen, even rondje frisse neus.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:35

Sp hmmm snap wel dat je dan even onzeker opstapt de tweede keer. Maar idd hier waren ze woensdag ook in de poink poink modus.

Df waarom niet buiten laten als het vriest? Kunnen ze prima hebben. Als het dagen regent dan is het een ander verhaal maar Kaatje ligt nooit binnen alleen buiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:54

Het zit waarschijnlijk tussen mijn oren, maar Boon is 25 en ik vind het zo sneu voor haar oude botjes om op een koude/bevroren ondergrond te moeten liggen. Ook kan ze bij strenge vorst en bevroren ondergrond erg gevoelig gaan lopen en lijkt mij een zachte stalvloer dan wel even zo prettig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 12:00

DubbelFun schreef:
Het zit waarschijnlijk tussen mijn oren, maar Boon is 25 en ik vind het zo sneu voor haar oude botjes om op een koude/bevroren ondergrond te moeten liggen. Ook kan ze bij strenge vorst en bevroren ondergrond erg gevoelig gaan lopen en lijkt mij een zachte stalvloer dan wel even zo prettig.

Snap ik, niks mis met je oudje een beetje pamperen <3

Las nog het verhaal van een 'moeilijke' pony... er is al veel advies gegeven dus ga het mijne er niet meer aan toevoegen. Wel een rotsituatie zo.

En veel frisse paardjes blijkbaar :):)

Is het bij jullie ook zo'n drama met nattigheid? Lijkt wel door het afwisselend dooien-vorst-dooien-regen-sneeuw dat het één grote soep geworden is van half bevroren plekken waardoor het water blijft staan. Pffff.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:02

Nee de nattigheid valt wel mee.
Maar alles word omgewoeld door mollen.
Nog nooit zoveel gehad. Onderhand meer zand dan gras door die beesten.
Als je loopt voel je zelfs regelmatig dat je weet een paar cm inzakt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:04

Ik hou jullie echt niet bij, dus haak gewoon af en toe maar aan.

Hier geen nattigheid... de wei is sowieso nooit nat, dat scheelt echt.
Mollen zijn wel echt vervelend, kan je paard zich ook nog lelijk in verstappen ook. Schijnt wel een teken te zijn dat je een goede bodemdiversiteit hebt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:05

Hier nu ook een droge paddock. Geen overlast van mollen al zitten er wel een paar in het stuk gras naast de buurwei. De wei achter de koeien (van de pensionstal) is helemaal vergeven van de mollen. Ik dacht eerst dat het mest was, maar er staan geen paarden momenteel en de hopen groeien met de dag (in aantal en in hoogte).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:13

De bodemdiversiteit is hier dan perfect :D

Echt een hoopje hier en daar geen probleem, maar dit neemt wel ernstige vormen aan.
Heb al eens klemmen gezet, maar dat doe ik duidelijk verkeerd, de eerste moet ik nog vangen :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 12:40

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:45

Je moet een klem niet ín de hoop zetten, maar in een jachtgang (ondiepe gangen) en daar niet meer dan 2 a 3 dagen in laten staan. Verder altijd handschoenen aan tegen de lucht (ik doe mijn mesthandschoenen aan) en over de val heen zet ik een zwarte emmer met een steen er op zodat er geen licht op de val komt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:19

Dan zouden beide er wel eens kunnen zitten :j
Want van die gangen lopen er maar ook hopen dat ik vermoed dat er een obesitas mol zit :+

Zo probeer ik het ook df, want die tips al eens van de buren gekregen die ze wel vangt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:23

Zo ziet de paardenwei achter er momenteel uit... en dat is dan maar 20 mtr lengte

Afbeelding

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:35

Jemig die mollen wei :+ … sterkte.
Ik lees meer verhalen over frisse paardjes. Even volhouden, lente in aantocht :D .

Robijntjah schreef:
Ja ik heb wel ervaring met mijn eigen extreem angstige pre modesta. Die heeft ook flink wat brokken veroorzaakt bij zowel mij als toenmalige stalhouder en mensen verklaarden me voor gek. Heel rustig en voorspelbaar wordt ze nooit en ik zet er nooit meer iemand anders op maar samen redden we het prima inmiddels.

Wat fijn dat het allemaal goed gekomen is. *\o/*

quote="Malenka"]Stephanie, ik moet in dit soort gevallen aan de malformatie ecvm denken. Is dat onderzocht?

https://www.thirzahendriks.com/post/het ... erde-paard

https://nl.ecvmallbreeds.com/

https://www.horseinmind.nl/aangeboren-a ... vermeulen/[/quote]

Ik heb al je linkjes tot in de nacht met fascinatie gelezen… ik snap waarom je hieraan denkt na mijn verhaal. En er zijn meer puzzelstukjes die op z’n plek zouden kunnen vallen als je naar het klinische beeld kijkt. En voorspelbaar onvoorspelbaar is precies zoals ik hem wel eens omschrijf. Ik zat namelijk altijd op zijn rug met de verwachting dat hij elk moment wat kon uitvreten. Ik lees ook dat het met de jaren erger wordt. Struikel/scheefheid en gebrek aan balans en coördinatie zou ik hem ook wel toeschrijven. Dat scheefheid heb ik altijd heel frustrerend gevonden. Daar had ik altijd terugval in naar het punt dat ik opnieuw moest beginnen. Zijn hals is overigens nooit op de foto gezet en heeft ook nooit een opmerking gehad dat daar iets mis mee was of zou kunnen zijn.

Dit zet mij wel aan het nadenken… als dit het is zou ik ineens echt verlost zijn van het schuldgevoel dat ik al jaren heb.

mooney schreef:
Lastig Stephanie.

Ik ben wel juist van mening dat als het echt gedrag is, dus 100% goed op foto's etc, dat ik zo'n paard hemelen echt heftig vind. Maar de handel in is ook niets en houden is kostbaar.
Ik vind dit soort casussen super interessant, maar mijn verzameling is echt groot genoeg.
Ik hoop dat je een fijne oplossing kan vinden.

Dankjewel. Hier is dat eigenlijk ook zo. Ik heb besloten mijn twee veulens te willen houden. Maar 6 aan huis vind ik echt net een te veel. Helemaal als je er niets mee doet.
Ik had eigenlijk nog nooit over inslapen nagedacht omdat hij zo jong is. Maar ik begrijp uit de verhalen hier dat dierenartsen een gezond lijkend paard ook gewoon inslapen als de eigenaar dat wil?

mooney schreef:
Mijn ruin was ook een vreselijke neuroot en angsthaas. Schat van een dier, maar gemiddeld 1x per jaar gaf hij je een bijna-doodervaring tijdens het rijden. Die kon echt blind op de loop gaan, en het was een Arabiertje dus die kon ook nog best hard. Achteraf was die medisch ook niet goed, dat was wel intens sneu.
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik die met de kennis van nu ook anders had opgeleid in het scenario dat ik het over kon doen en hij was wel medisch goed geweest.

Mijn oudste merrie heb ik gratis gekregen omdat ze complex en onbetrouwbaar was, dat viel dan weer ontzettend mee en heb ik echt al 10+ jaren een wereldpony aan.
Soms is verandering in management of trainingsmethode net de klik die ze nodig hebben om bij te draaien. Dat zegt niets over de kunde of wilskracht van de vorige plek, maar soms moet iets net goed vallen. Ik heb mijn merrie een keertje 7 weken uit handen gegeven toen ze echt al jaren stabiel en prima was en toen kwam ze ondanks goede zorgen weer compleet wappie terug, draaide uiteindelijk wel weer bij met veel geduld maar dan zie je weer hoe fragiel die balans kan zijn bij sommige typetjes.

Daarom vind ik het lastig om dan hemelen te noemen in zo'n geval van een jong dier dat al vanaf het beleren bij hetzelfde baasje is. Nu denk ik ook dat als je een geschikt persoon vindt voor zo'n dier met het eerlijke verhaal erbij, dat dat geen mensen zijn die er bij de bezichtiging gelijk op klimmen.
Maar als de keuze is hemelen of naar mensen toe waar het gegarandeerd weer mis loopt, dan snap ik ook dat mensen voor hemelen kiezen.

Wat fijn dat die merrie bij jou helemaal bijgekeerd is. Zo’n verhaal heeft mijn lusi merrie ook. De stal waar ze stond toen ze aangereden was bestempelde haar als onhandelbaar. Hij zei letterlijk tegen mij als je mij had gevraagd of je dat paard hier mag stallen zou ik daar serieus over moeten nadenken. Het gedrag wat hij omschreef herken ik trouwens totaal niet bij haar. Het is het liefste dier dat ik ken. Situaties kunnen veel aan een paard veranderen. Dat is ook een reden dat ik probeer om Qupido ergens anders onder te brengen. In hoop dat hij op een andere plek ineens kan landen en echt lekker in zijn vel zitten.

Hij is natuurlijk nooit wat te kort gekomen. Maarja wat je zegt soms is een bepaalde plek gewoon niet ‘de plek’ voor dat paard. Hij goed het paard daar ook behandeld wordt.

horsii schreef:
En voor de wagen, vertoont hij dat gedrag dan ook ?
Ik ken er een welke onder het zadel levensgevaarlijk was, toen als laatste poging voor de wagen en het braafste paard ooit.

Voor de wagen dan zou hij verkeersmak moeten zijn. Ik zou dit niet met hem durven te doen… Maarja wellicht iemand die ook meer verstand heeft van mennen dan ik.

DubbelFun schreef:
Wat een mooi dier, dat zou elk besluit bij mij er niet makkelijker op maken. Hopelijk kan deze figuur er iets mee al zou ík dan nog steeds er niet makkelijk/zonder stress op stappen, maar dat heeft ook met mijn leeftijd te maken (dé reden dat ik nu ook niet meer zo snel op Boon klim).

Hier zijn ze vannacht mooi buiten gebleven en Boon heeft een dikke ligplek in het zand gemaakt. Helaas gaat het vannacht weer vriezen en dan kan ik het toch niet over mijn hart verkrijgen om ze buiten te laten.

Ik heb ook niet de intentie om weer met hem te gaan rijden. Als hij weg gaat is dat voor een tweede kans en een poging voor een nieuwe forever home. Ookal weet je dat nooit zeker van te voren…

Lekker dat ze buiten konden blijven.

DuoPenotti schreef:
Stephanie wat een naar verhaal.
Prachtig paard, maar vind hem om de een of andere manier wel een bijzonder blik in de ogen hebben.

Ik begrijp heel goed dat je daar niet zomaar mee opstapt, maar wat dan inderdaad.
Hopelijk kan deze persoon je nog helpen.

Hij heeft een Appaloosa oog. Dat witte dat je ziet is niet van angst zeg maar. Zijn blik zou ik omschrijven als gefocust. In deze staat moet je bij hem altijd erg alert zijn. Als hij ‘wakker wordt’ en ineens iets ziet wat er aan het begin van de rit niet stond slaat hij op hol.

Deze specifieke rit weet ik nog. Iemand was foto’s aan het maken en liet ze mij zien toen ik nog op Qupido zat. Ineens na een minuut bedacht hij dat er iemand naast hem stond en sprong hij opzij en ging een stukje aan de kletter. Ik werd meteen bestraft dat ik hem een lang teugeltje gaf :+ .

——

Bedankt voor al jullie reacties. Waardeer het zeer. Ik zal jullie laten weten wanneer ik reactie krijg. Verder hebben jullie reacties mij aan het denken gezet over dingen die ik niet ken en nog niet in mij waren opgekomen… zoals ecvm en inslapen. Ik weet nog niet zo goed wat ik ermee kan en wil. Maar het geeft wel weer wat perspectief op alternatieven. Ik bracht het inslapen trouwens gister bij mijn vriend op maar die gaf direct als reactie nou laat hem dan maar in de tuin staan… tsja… die reactie hebben we beide vaker gehad als een potentiële oplossing weer niet de uitweg blijkt. Maar toch blijft het idee dat hij hier niet thuis is terug komen en dan ga je weer opzoek naar een alternatief. Zucht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:41

Nee het is niet gewoon alleen maar dat wit van het oog.
Heb ook een paard gehad waar je dat snel zag, het is die hele blik. Het oog, niet het wit, de blik, de oren, het voelt naar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:47

Het zou mooi zijn als iemand een mooie grasmaaier zoekt, maar je kunt nooit vooraf 100% zeker zijn dat ie op een bepaald moment toch niet weer de handel in gaat met alle gevolgen van dien.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:00

@stephanie: wat een prachtig paard zeg! En wat een verhaal, heel lastig ook. Lijkt wel of hij soms ineens "kortsluiting" maakt in zijn hersenen ofzo. Ik vraag me weleens af in hoeverre een dier een psychiatrische ziekte kan hebben, misschien gek gedacht hoor. Maar zou een paard autistisch kunnen zijn in combinatie met niet goed tegen prikkels kunnen of bijv psychotisch zijn?? Zeker omdat medisch gezien je hem helemaal na hebt laten kijken. Maarja al zou dat bestaan dan is het nog lastig om daar wat mee te doen.

Hoe is hij in de omgang verder aan de hand? En hoe oud is hij?

@ dubbelfun: jeetje wat balen, die mollen slopen je hele wei! Kan je nog iets doen om ze te bestrijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:05

Niet mijn wei jongens :D maar van de pensionstal 2 deuren verder :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:11

Phoe wat een hoop mollen!
We hebben er wel veel in de boomgaard, maar in de wei nagenoeg niet.
In de wei van de buurman staan momenteel een stuk of 20 vallen.

Onze kat Ratje vangt ze wel eens, maar ze eet ze nooit op.
Over Ratje gesproken. Ze kan nu deuren openmaken en dus is onze stalkat ineens schootkat :D . Denk dat we de deurklinken andersom moeten gaan zetten. Straks lopen onze binnenkatten nog buiten :(

Robijntjah, ziet er mooi uit al die bomen rondom de pallet.

Ik moet dit weekend 2x daags 15 minuten met Tess stappen. En na het weekend mag ze de wei weer in en dan moet ik afwisselend stappen en longeren.

Ik heb gisteren lange lijnen besteld. Dat geeft me meer het gevoel van training dan er steeds naast wandelen.

Zo'n pony als die van Stephanie moet inderdaad niet de handel in gaan. Jammer dat het echt niet wil. Het is een gaaf dier om te zien.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:27

Stephanie, hij is zo knap dat hij in de handel komt…… Ik ben misschien iets te direct, maar ik geloof niet in goedheid in de paardenwereld. Zeker niet met zo een knappe.

Wij hebben net een fijn rondje gemend. Fiesta was wakker en heeft veel en vooral fijn gegaloppeerd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:38

Klinkt goed Belker!
Boemel succes met opbouwen enzo! Komt vast goed. En ratje wil gewoon wat de rest ook mag :')
En idd handel in paarden, breek me de bek niet open. Wat een drama is dat! Wil ooit nog een fijn rijpaard er bij want iets in me zegt dat Kaatje niet lang meer geschikt is om fanatiek mee te doen. Amy is nog te jong en ben bang dat die misschien voor het rijden te klein blijft. Maar zie nu al op tegen dat ooit _O-

Hier hooi gedoe haha ik had elke keer grote balen die ik plak voor plak in de schuur deed. Veel te veel gedoe. Dus dacht ik ga Midibalen proberen. 1 opgehaald ergens, zo mega stoffig! Niet te doen, paarden vinden het wel lekker maar ik niet :+ net twee baaltjes opgehaald in m’n pauze. Mooi spul maar ja 35 euro per baaltje. Kan ik bijna net zo goed weer kleine baaltjes gaan halen. Grote balen bezorgen kon ook via dat bedrijf, heel mooi hooi €93. Maar ja zucht hoeveel kan ik er dan kwijt!? _O- wat een gedoe..

Qua werk krijg ik wellicht de kans om door te groeien naar een management functie, dus dat is wel leuk :D maar dan moet ik wel thuis het eea gaan versimpelen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:41

Net een heel verhaal getypt, ligt de server er ineens uit. Bij deze.

Gedverderrie die uierzalf :+

Boemel succes met de revalidatie, niet het leukste vonnis. Hopelijk is ze straks als rijpaard inzetbaar en anders heb je een leuke fokmerrie.

Ik heb even over de angstperikelen heen gelezen, omdat dat mijn angst triggert. Van de pony viel ik vroeger minimaal twee keer per rit af, maar daar ga ik, ondanks zijn streken, met het volste vertrouwen opzitten (ware het niet dat ik nu te zwaar ben). De merrie is zo topbraaf, maar ik zit mezelf enorm in de weg. Ze doet absoluut niets. Zou nog het liefste hebben dat ze me er wel een keer afgooit. Niet te gek, maar dan word ik misschien ook weer wakker geschud. Puntje bij paaltje moet het gewoon langer licht worden zodat ik 's avonds kan gaan rijden doordeweeks.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 14:42

Pff 93 euro voor een grote baal?? Wat een geld zeg! Hier betaal ik 50 euro voor een grote baal, incl levering.. Kan er ook niet veel kwijt trouwens, max drie. Dus elke drie weken brengt de hooiboer een nieuwe voorraad.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:43

Ik snap precies wat je bedoeld Belker.
Had het er gisteren nog met de dierenarts over dat ik het ook gewoon heel eng vindt om afstand van Tess te doen, omdat ik bang ben dat ze in de handel terecht komt.
Hij gaf aan dat ze wel een aantekening in het paspoort kunnen maken waaruit blijkt dat ze ongeschikt is als rijpaard. Maar ook dat is niet zaligmakend natuurlijk.
Maar goed, eerst maar eens dit revalidatie traject afmaken. :D

Wel een mooie kans Marjan. Gewoon doen waar je je goed bij voelt.