Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Oh er waren hier toch ook mensen die weleens helpen bij het trailerladen? Hilary en Sakvis als ik het mij goed herinner?
Effe een vraagje voor jullie:
Mijn 4 jarige gaat keurig de trailer op. Soms een kleine hapering, maar binnen 5 sec staat ze erop en ze blijft ook keurig staan. Ik loop eruit, balkje dicht, loop weer terug, geef snoepje en dan doe ik de klep dicht. Niets aan de hand zou je zeggen, maar ze heeft nu bedacht dat ze zodra ik wegloop om het hek open te doen en in de auto te stappen, ze als een debiel gaat staan stuiteren, bokken, voorvoetjes van de grond, weer bokken, voorvoetjes van de grond, met haar hoofd schudden enz enz. Ik ga gewoon rijden en dan is het met 20 mtr over en als ik bij de manege aankom staat mevrouw heerlijk op rust in de trailer te wachten.
Als ik haar na het rijden weer in de trailer zet is er niks aan de hand. Zou dit te maken hebben met het van huis gaan? Voorheen deed ze het nl niet.
Oh en nog een vraag, als er andere paarden zijn of ze is afgeleid, dan is ze een stuk lastiger te laden omdat ze wil zien wat er om haar heen gebeurt. Hebben jullie daar nog tips voor?
sakvis schreef:Ga jij rijden als ze de trailer op z'n kop zet? Dan kan het zijn dat je het gedrag onbewust stimuleert. Het paard staat op de trailer en is gewend dat de trailer snel gaat rijden. Als het te lang duurt dan gaat ze herrie maken. Als jij tijdens dat herriemaken gaat rijden dan is dat eigenlijk een beloning voor het paard.
Mijn idee, ga die routine doorbreken. Laat haar maar eens herrie maken in de trailer (het moet natuurlijk wel veilig blijven). Pas als ze meer dan 10 à 15 seconden stilstaat dan pas start je de auto. Laat de auto even stationair draaien (om te voorkomen dat ze de link legt starten=wegrijden) en als ze dan na een nieuwe 15 seconden nog steeds stilstaat dan pas ga je echt rijden.
Waarom ze het op een andere locatie niet doet? Misschien doordat ze dan al 'gewerkt' heeft en d'r hoofd 'moe' is (en dr buik leeg?).
Belangrijk is wel negeer het gedrag als ze herrie maakt. Negatieve aandacht is ook aandacht.
[***] schreef:Het rijden (in de zin van schrap zetten) is niet het geval. Ik ben mij zeer bewust van wat het met een paard doet als een chauffeur "verkeerd" rijdt.
[***] schreef:Voeten controleren gaat wel lukken. Hoofd wordt lastiger omdat ze zich er groot maakt en dan uiteraard graag d'r koppie in de lucht steekt (soms zelfs op haar achterpootjes gaat staan).
[***] schreef:Paraplu is ook een goed idee, al denk ik dat ze die vrij snel "gewoon" vindt en er niet meer naar kijkt.
Caily schreef:Goede tips worden er al gegeven! Hoofd laag is bij mij gewoon een grondwerk oefening. Wijken voor druk. Onwijs belangrijk. Denk aan paard wat vast staat en touw over zijn hoofd achter de oren langs vast heeft. Hoofd omlaag als reactie op de druk is de oplossing. Als paard tegendruk gaat geven en los wilt trekken beschadigen ze zichzelf flink. Wijken voor druk is zooooo belangrijk. Kan iedereen dat aanraden te oefeneoefenenoefenen.
Grappig is wel dat ik dacht mijn beide paarden daar vrij goed in voor elkaar te hebben. Maar dat de oudste schijnbaar meent dat het alleen in ontspannen situaties moet zonder dwang. Al kan ik achteraf allang zeggen dat het niet goed gaat omdat ze soms ook staakt of protesteert op mijn been.
Hilary schreef:Ik zet wat druk op het touwhalster (via de leadrope) naar beneden; zodra ik een millimeter reactie krijg, haal ik gelijk de druk eraf (= beloning). Hoe veel druk je moet zetten is even aftasten, bij de jouwe zou ik heel rustig en voorzichtig beginnen, heel langzaam opvoeren. Als ze gelijk al reageert door het hoofd omhoog te gooien, zou ik er even (tijdelijk) een snoepje bij pakken. Heel klein beetje druk en vlak voordat het 'omslagpunt' komt even een snoepje onder de neus houden zodat het hoofd naar beneden gaat; druk eraf, snoepje geven en opnieuw.