Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:55

Ja, er hangt een mooi vol net. Het gekke is dat ze het sinds een week of 2 doet, voor die tijd stond ze gewoon stil. En ze doet het alleen als ik van huis ga.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:21

Ga jij rijden als ze de trailer op z'n kop zet? Dan kan het zijn dat je het gedrag onbewust stimuleert. Het paard staat op de trailer en is gewend dat de trailer snel gaat rijden. Als het te lang duurt dan gaat ze herrie maken. Als jij tijdens dat herriemaken gaat rijden dan is dat eigenlijk een beloning voor het paard.

Mijn idee, ga die routine doorbreken. Laat haar maar eens herrie maken in de trailer (het moet natuurlijk wel veilig blijven). Pas als ze meer dan 10 à 15 seconden stilstaat dan pas start je de auto. Laat de auto even stationair draaien (om te voorkomen dat ze de link legt starten=wegrijden) en als ze dan na een nieuwe 15 seconden nog steeds stilstaat dan pas ga je echt rijden.

Waarom ze het op een andere locatie niet doet? Misschien doordat ze dan al 'gewerkt' heeft en d'r hoofd 'moe' is (en dr buik leeg?).

Belangrijk is wel negeer het gedrag als ze herrie maakt. Negatieve aandacht is ook aandacht.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:37

[***] schreef:
Oh er waren hier toch ook mensen die weleens helpen bij het trailerladen? Hilary en Sakvis als ik het mij goed herinner?
Effe een vraagje voor jullie:
Mijn 4 jarige gaat keurig de trailer op. Soms een kleine hapering, maar binnen 5 sec staat ze erop en ze blijft ook keurig staan. Ik loop eruit, balkje dicht, loop weer terug, geef snoepje en dan doe ik de klep dicht. Niets aan de hand zou je zeggen :+ , maar ze heeft nu bedacht dat ze zodra ik wegloop om het hek open te doen en in de auto te stappen, ze als een debiel gaat staan stuiteren, bokken, voorvoetjes van de grond, weer bokken, voorvoetjes van de grond, met haar hoofd schudden enz enz. Ik ga gewoon rijden en dan is het met 20 mtr over en als ik bij de manege aankom staat mevrouw heerlijk op rust in de trailer te wachten.

Als ik haar na het rijden weer in de trailer zet is er niks aan de hand :? . Zou dit te maken hebben met het van huis gaan? Voorheen deed ze het nl niet.

Oh en nog een vraag, als er andere paarden zijn of ze is afgeleid, dan is ze een stuk lastiger te laden omdat ze wil zien wat er om haar heen gebeurt. Hebben jullie daar nog tips voor?

Ja, sakvis en ik doen idd wel eens lastige laders :j Er zal, zoals sakvis noemt, een link zijn gelegd tussen "deur en klep zijn dicht, we gaaaan". Er zijn m.i. twee mogelijke links:
- "joepie, we gaan, toe nou, toe nou"
- "we gaan zo, even schrap zetten"

Het laatste geval heb ik wel eens mee gereden; dat paard was niet zo voorzichtig mee gereden, dus bij elke bocht dacht ze dat ze zich klem moest zetten met alle voeten wijd omdat ze anders om zou vallen. Duurde ook even voordat ze doorhad dat ik een stuk langzamer rij en ze dus gewoon kon blijven staan :(:)

sakvis schreef:
Ga jij rijden als ze de trailer op z'n kop zet? Dan kan het zijn dat je het gedrag onbewust stimuleert. Het paard staat op de trailer en is gewend dat de trailer snel gaat rijden. Als het te lang duurt dan gaat ze herrie maken. Als jij tijdens dat herriemaken gaat rijden dan is dat eigenlijk een beloning voor het paard.

Mijn idee, ga die routine doorbreken. Laat haar maar eens herrie maken in de trailer (het moet natuurlijk wel veilig blijven). Pas als ze meer dan 10 à 15 seconden stilstaat dan pas start je de auto. Laat de auto even stationair draaien (om te voorkomen dat ze de link legt starten=wegrijden) en als ze dan na een nieuwe 15 seconden nog steeds stilstaat dan pas ga je echt rijden.

Waarom ze het op een andere locatie niet doet? Misschien doordat ze dan al 'gewerkt' heeft en d'r hoofd 'moe' is (en dr buik leeg?).

Belangrijk is wel negeer het gedrag als ze herrie maakt. Negatieve aandacht is ook aandacht.

Routine verbreken is het belangrijkste :j

Laden met afleiding is vooral veel oefenen, en hoofd en voeten kunnen blijven controleren. Ik gebruik graag hoofd laag, een pasje voorwaarts, pasje achterwaarts (jojo'en) om de aandacht bij jou te houden.
Als je de situatie kunt controleren of specifiek hiermee wil oefenen, maak dan gebruik van de situatie. Maak een gecontroleerde situatie (bijvoorbeeld thuis) waarin je zeker weet dat ze laadt. Regel dan iemand die bijv. met een ander paard heen en weer loopt, meer niet. Dus jij houdt je bezig met het laden, de ander houdt zich alleen bezig met het andere paard. Of kies voor iets simpels, leg bijv. een paraplu ergens neer (dat zal ook al afleiding zijn, en dan heb je geen extra persoon nodig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:46

Meiden, superbedankt voor jullie tips!

Het rijden (in de zin van schrap zetten) is niet het geval. Ik ben mij zeer bewust van wat het met een paard doet als een chauffeur "verkeerd" rijdt.

In mijn idee is het vooral opwinding. Het kan in sommige gevallen een behoorlijk opgewonden standje zijn. Ik ga uiteraard jullie tips toepassen. Dus wachten als ze van haar voorhoeven op haar achterhoeven staat te springen en het laden in een gecontroleerde situatie ga ik ook zeker proberen. Mag manlief met de pony heen en weer wandelen.....

Voeten controleren gaat wel lukken. Hoofd wordt lastiger omdat ze zich er groot maakt en dan uiteraard graag d'r koppie in de lucht steekt (soms zelfs op haar achterpootjes gaat staan).

Paraplu is ook een goed idee, al denk ik dat ze die vrij snel "gewoon" vindt en er niet meer naar kijkt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:52

[***] schreef:
Het rijden (in de zin van schrap zetten) is niet het geval. Ik ben mij zeer bewust van wat het met een paard doet als een chauffeur "verkeerd" rijdt.

Dat vermoeden had ik al, maar ik dacht, laat ik 'm toch even noemen ;)

[***] schreef:
Voeten controleren gaat wel lukken. Hoofd wordt lastiger omdat ze zich er groot maakt en dan uiteraard graag d'r koppie in de lucht steekt (soms zelfs op haar achterpootjes gaat staan).

Ik gebruik een touwhalster en leadrope (en handschoenen) en vraag dan hoofd laag. Eerst in een gewone situatie, daarna in een spannende situatie (anders dan bij de trailer, bijvoorbeeld met een zeiltje of paraplu), daarna pas bij de trailer. Dan is de oefening al bevestigd voordat je 'm echt nodig hebt.

[***] schreef:
Paraplu is ook een goed idee, al denk ik dat ze die vrij snel "gewoon" vindt en er niet meer naar kijkt.

Das op zich juist mooi; dan heb je de afleiding opgelost :D Maak je het circus gewoon wat groter. Wapperend kleedje erbij, opblaaskrokodil, whatever.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 17:00

Goede tips worden er al gegeven! Hoofd laag is bij mij gewoon een grondwerk oefening. Wijken voor druk. Onwijs belangrijk. Denk aan paard wat vast staat en touw over zijn hoofd achter de oren langs vast heeft. Hoofd omlaag als reactie op de druk is de oplossing. Als paard tegendruk gaat geven en los wilt trekken beschadigen ze zichzelf flink. Wijken voor druk is zooooo belangrijk. Kan iedereen dat aanraden te oefeneoefenenoefenen.

Grappig is wel dat ik dacht mijn beide paarden daar vrij goed in voor elkaar te hebben. Maar dat de oudste schijnbaar meent dat het alleen in ontspannen situaties moet zonder dwang. Al kan ik achteraf allang zeggen dat het niet goed gaat omdat ze soms ook staakt of protesteert op mijn been.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:07

Caily schreef:
Goede tips worden er al gegeven! Hoofd laag is bij mij gewoon een grondwerk oefening. Wijken voor druk. Onwijs belangrijk. Denk aan paard wat vast staat en touw over zijn hoofd achter de oren langs vast heeft. Hoofd omlaag als reactie op de druk is de oplossing. Als paard tegendruk gaat geven en los wilt trekken beschadigen ze zichzelf flink. Wijken voor druk is zooooo belangrijk. Kan iedereen dat aanraden te oefeneoefenenoefenen.

Grappig is wel dat ik dacht mijn beide paarden daar vrij goed in voor elkaar te hebben. Maar dat de oudste schijnbaar meent dat het alleen in ontspannen situaties moet zonder dwang. Al kan ik achteraf allang zeggen dat het niet goed gaat omdat ze soms ook staakt of protesteert op mijn been.

Inderdaad, hoofd laag is gewoon onderdeel van grondwerk, net als pasje achterwaarts, stelling, pasje om etc.
Als ze het alleen in een ontspannen situatie braaf doet, kun je dus juist de situatie expres spannend maken om gecontroleerd te kunnen oefenen :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:08

Lynn, goed idee. Hopelijk gaat het je meer rust geven.
Als je een keer zin hebt om samen te gaan rijden dan roep maar. Volgens mij wonen wij zo dicht bij elkaar dat we naar elkaar toe kunnen hobbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:45

Hoofd laag is een probleem.... Ze heeft al een aantal keer "gehangen" en zich daar ook (gelukkig maar een klein beetje) mee bezeerd. Hoe oefen je hoofd laag? Ik ben een leek op grondwerk gebied. Pasje om, achterwaarts, stelling e.d. gaat prima.

Ik heb mezelf meteen ingeschreven voor een clinic grondwerk op 27 november a.s.

Super tips trouwens +:)+ +:)+ .

Ik heb het voorheen nooit nodig gehad. Kreeg het eigenlijk altijd op mijn "eigen" manier gewoon voor elkaar, maar zo'n jong ding is toch weer even wat anders.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:48

Ik zet wat druk op het touwhalster (via de leadrope) naar beneden; zodra ik een millimeter reactie krijg, haal ik gelijk de druk eraf (= beloning). Hoe veel druk je moet zetten is even aftasten, bij de jouwe zou ik heel rustig en voorzichtig beginnen, heel langzaam opvoeren. Als ze gelijk al reageert door het hoofd omhoog te gooien, zou ik er even (tijdelijk) een snoepje bij pakken. Heel klein beetje druk en vlak voordat het 'omslagpunt' komt even een snoepje onder de neus houden zodat het hoofd naar beneden gaat; druk eraf, snoepje geven en opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:50

Hilary schreef:
Ik zet wat druk op het touwhalster (via de leadrope) naar beneden; zodra ik een millimeter reactie krijg, haal ik gelijk de druk eraf (= beloning). Hoe veel druk je moet zetten is even aftasten, bij de jouwe zou ik heel rustig en voorzichtig beginnen, heel langzaam opvoeren. Als ze gelijk al reageert door het hoofd omhoog te gooien, zou ik er even (tijdelijk) een snoepje bij pakken. Heel klein beetje druk en vlak voordat het 'omslagpunt' komt even een snoepje onder de neus houden zodat het hoofd naar beneden gaat; druk eraf, snoepje geven en opnieuw.

Ga ik doen!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:54

Ik lees weer gretig mee. Marinka kan dat ook altijd nog goed gebruiken. En voor Rosie is het ook al mooi om te doen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:13

[***].... ik heb ook grondwerklessen, elke drie weken aan huis..
Zij kan je ook helpen met trailerladen....
Als je wil stuur ik je een pbtje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:39

Monmaster schreef:
[***].... ik heb ook grondwerklessen, elke drie weken aan huis..
Zij kan je ook helpen met trailerladen....
Als je wil stuur ik je een pbtje...

Graag!
Dankjewel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:12

AbbyBlues schreef:
Lynn, goed idee. Hopelijk gaat het je meer rust geven.
Als je een keer zin hebt om samen te gaan rijden dan roep maar. Volgens mij wonen wij zo dicht bij elkaar dat we naar elkaar toe kunnen hobbelen.

Ik heb ook een trailer dus ik kan overal naartoe

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:14

Lynn_Nikita sterke beslissing. Hier ga je vast blij van worden.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:17

Ah leuken tips komen er voorbij. Ik vind dat mijn paarden prima op druk reageren maar ik hoor soms ook wel andere meningen dus kan het altijd goed blijven oefenen. (Vooral als er snoepjes in de buurt zijn, zijn ze ineens hun basistraining vergeten^^)

We zijn net weer thuis gekomen van vakantie. Heerlijk warm in Portugal, zelfs 27 graden gehad! Duikbrevet gehaald en de hele vakantie gezwommen in zee. Wel een beetje sneu voor mijn verzorgster want het weer was echt slecht:o Zij heeft ze wel een 5sterren behandeling gegeven dus helemaal blij met haar. Vandaag haar paard(nieuw) bij de anderen ingezet (Nadat mijn vriend hem had bekapt en de nagels eruit had gehaald. Zaten er nog in..) en ze doen het leuk met zijn vieren. De bende van ellende wordt steeds groter haha

Afbeelding
Ik drijf hier rechts in de golven, heerlijk!
Afbeelding
Octo
Afbeelding
papa jack voedt de jonge knul even op:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:25

Wauw Pauline, dat is niet gek! 27 graden nog wel!

Lynn-Nikita: ik denk ook een goede keuze +:)+ . Word je blij van.

En wijken voor druk, geldt dat ook voor geluid? <<) . Net de paarden hun avondvoerbeurt gegeven en de Belg krijgt een uithaal van Caj de heks en hij deinst naar achter....waar ik dus stond tussen zijn enorme kont en de muur. Ik dacht even dat ik geplet zou worden, maar ik gaf even een brul en hij trok zijn kont weer in en was weg. Ik was niet eens aangeraakt. En dat wasbest knap op de postzegel waar we stonden :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:36

Pauline wat heerlijk, prachtige vakantie zo te zien!

Ik weet ook niet waaraan het ligt maar mijn paarden rennen nog net niet de trailer op,moet ze altijd tegen houden omdat ik graag voorop ga.

Net een heerlijk lesje gereden bij de rijvereniging.
Eeerst zo'n mooi galopje gehad en fijn getraind <3 en daarna 4tal gereden wat bij ons altijd lachen is want we zijn geen van allen goed thuis in dressuur en al die oefeningen.
Rijden we op de linkerhand, zegt juf, met eene rechts marrrriis, draaien er 2 af naar links en 2 rijden door omdat ze door hebben dat juf loopt te pesten. _O-

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:46

Kvulden, ik zag toevallig in een ander topic dat jij tapijt hebt liggen buiten (in je paddock?). Kun je mij daar meer info over geven? Werkt het? Tevreden over? Bij mij is t aardig nat overal, dus ik zoek nog naar oplossingen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:58

Oooooh lekker Pauline, 27 graden! Wat een contrast met Nederland.

Leuke foto van je paardjes!

Fijn is dat hè spatter als zo'n les lekker gaat?! Ik wil dan graag meteen de volgende dag nog een les rijden!

4-tal heb ik vroeger ook gedaan, maar dat is niks voor mij.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:02

Ik heb het nu nog niet weer liggen. Ik heb mijn bak gedraineerd en nu is alles nog steeds goed droog.
Ik heb het tot augustus dit jaar gehad en nog wel veel vloerbedekking liggen die ik wilde gaan gebruiken. Het is mij super goed bevallen. Ik heb het toen der tijd uit ellende gewoon boven op de modderpoel gelegd waar ik tot mijn kuiten in weg zakte. Ik heb daarna gewoon er lekker overheen kunnen gaan. Zelf een trekker die elke 2 weken hooi komt brengen reed eroverheen. Ik zou zeggen niet over denken gewoon doen.

Mooie foto's Pauline. Heerlijk zo in de zee.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:44

Voorbereiding op
Afbeelding

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:06

Ik zou hier ook graag vloerbedekking willen proberen maar vriendlief ziet dat echt niet zitten helaas.. hij is bang dat het erg gaat broeien en een nest van bacteriën wordt dat erg gaat stinken..

Hier schijnt op het moment de zon! Dus ik ga zo lekker buiten aan de slag.. heb nog wat achterstallig onderhoud :+
Veel gewerkt en zorgen om de honden (een had een blaasontsteking en de andere een gesprongen abces :r ).. dus de paarden hebben even wat minder aandacht gekregen..

Wel vorige week nog een super interessante les gehad.. in weert hebben ze nu groepslessen centered riding.. het is een stuk rijden maar dat heb ik er graag voor over! Ontzettend mooie locatie, kleine groep, betaalbaar en super leerzaam! Heb weer genoeg nieuwe handvatten om mee aan de slag te gaan! En ik merk dat ik met een doel rijden toch altijd leuker vind dan gewoon wat rondrijden.. nu nog lid worden van de rijvereniging zodat ik ook een mooie bak heb om te trainen en dan moet die luie dikzak toch weer echt aan het werk ~~}>

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:13

Er werd hier flink slecht weer afgegeven, dus maar een klein rondje gedaan. Maar het valt alles mee. Op een paar spatjes na ishet nog steeds droog. Morgen nog maar een rondje dan. Voordeel is dat ik wel weer 2 andere paarden ook heb kunnen pakken, dus flink bezig.