Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:56

Citaat:
Als jij ammoniak op de pisplek ruikt,dan is dat omdat je geen tarwestrokorrels gebruikt.

Dat is natuurlijk ONZIN. Het heeft eerder te maken met de verzadigingsgraad van de bodembedekker - dan met het materiaal waaruit de korrel bestaat. Ik kan je garanderen dat mijn Strovankorrel nét zo hard stinkt als ieder ander.

Mij werd bij het in gebruiknemen overigens ook aangeraden de natte plekken terzijde te schuiven en deze te laten drogen. Als je zuinig wilt doen is dat best te doen, het droogt inderdaad wel op als je het goed losschudt. Echt doorweekte plekken haal ik er liever uit - en vul de gaten op met oud strooisel van de droge plaatsen.
Tot op heden nog niets bijgestrooid - de bodem is nog steeds behoorlijk dik.

Overigens.. mijn Strovan-leverancier raadde mij aan ook minder dan 6/7 zakken per stal te strooien bij de start - zijn ervaring was dat je gerust met 4 zakken toe zou kunnen.Gezien het feit dat er nu nog steeds zo'n 15 cm bodem opo de rubbertegels ligt, denk ik dat ik bij een volgende ronde dat 's ga proberen. Bijstrooien kan altijd nog én de minder dikke bodem zal wellicht ook beter 'uitluchten'.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:07

trekruiter schreef:
Als jij ammoniak op de pisplek ruikt,dan is dat omdat je geen tarwestrokorrels gebruikt.
Ik ruik helemaal geen ammoniak. Daar waar de strokorrels het vocht maximaal hebben opgenomen hebben ze wat mij betreft hun werk gedaan en verdwijnen uit de box. Ik ga dat niet recyclen. Echt drogen doet het namelijk niet, maar omdat je het verdeelt zuigt het nog droge deel van je box de natte troep op. De natte troep zal wat droger worden, de rest wordt natter. Een soort van hervedeling. En uiteindelijk wordt de box dus kleffer en kleffer.

@fitzroy, ja idd, zo doe ik het ook.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:38

Haphaphap, het is goed visweer vandaag :=
Goh en ik heb net zo'n goed humeur en dan al dat gekrakeel hier al...
Als we gaan vitten op de diverse merken, dan wil ik ook wel meedoen, want hoe Merkloos te werk gaat slaat werkelijk kant noch wal. Als ik dáár een boekje over open zou doen.... Dat lijkt me dus géén goed idee.
TR heeft zijn mening over Merkloos, dat mag.
Over beide producten zijn voors en tegens, dat volgt nog in mijn algehele verslag als het experiment beëindigd is.

Maar goed, ik ben het deels wel eens met TR, niet geheel, maar deels.
Bij mijn update van vandaag wilde ik immers ook mededelen dat de Strovanstal in het geheel geen nare geur geeft, ruikt fris. De Merkloos (waarvan jullie inmiddels allemaal wel weten welk merk het is }> ) heeft echter een penetrant ammoniakluchtje om zich heen hangen. Dat valt me bij Achilles zijn stal ook op. Bij Imker kan ik het niet controleren, omdat die niet binnen plast.

Maar goed, even verder.
Ik denk dat TR niet verplicht is gehele aantallen te noemen over hoeveel een klant afneemt, maar indien hij dat toch doet, hij eerst zéker moet zijn hoevéél er af is genomen. Anders krijg je hier insinuaties die niet kloppen en krijg je scheve gezichten.

Míjn stallen lagen er vandaag iig weer lekker bij!

Paars, wat ongelofelijk smerig om plasluiers opnieuw te gebruiken. Dat is echt mierene*ken op zijn Hollands.
Ik heb eens uitgerekend wat het kost om bijv. Pampers te gebruiken ipv goedkopere merken (Kruidvat, Lidl, Aldi etc), maar het scheelt maar 50!! euro per jaar, daar ga je toch niet op beknibbelen? IEUW!! :r

*edit: aanvullinkje*
Laatst bijgewerkt door Imker op 25-02-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:48

imker schreef:
Haphaphap, het is goed visweer vandaag :=

De Merkloos (waarvan jullie inmiddels allemaal wel weten welk merk het is }> ) heeft echter een penetrant ammoniakluchtje om zich heen hangen. Dat valt me bij Achilles zijn stal ook op. Bij Imker kan ik het niet controleren, omdat die niet binnen plast.

Pampers te gebruiken ipv goedkopere merken (Kruidvat, Lidl, Aldi etc), maar het scheelt 50!! euro per jaar, daar ga je toch niet op beknibbelen? IEUW!! :r

*edit: aanvullinkje*

Het is regenachtig dus dat visweer kan kloppen :D

De Ecobodemkorreltjes hebben hier met de viespeuk die overigens deels in de stal plast en bij mijn schone paard die volledig in de stal plast, zolang ik het laat liggen geen ammoniakluchtje..Als ik het open haal komt er wel een geur vrij, geen stinkende ammoniaklucht zoals bij vlas, zaagsel etc.....

En ook ik gebruikte jaaaaaaren geleden voor mijn kids Pampers en dat was misschien duurder maar kwalitatief beter en dus is het moraal van beide verhalen.....goedkoop is duurkoop.... }>

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:56

Van strokorrels naar luiers is wel een leuke overgang :D

Heb een vraag. Heb ooit eens dinkelstrokorrels gebruikt. Jaren geleden en vond het geen succes;
omdat mijn paarden gewoon de hele tijd aan het eten waren
en ik de onderlaag gewoon keihard vind, wanneer de korrels nog heel zijn.

Maar na jullie enthousiaste verhalen begint het weer te kriebelen :D Nu mijn vraag...
jullie hebben allemaal echte stallen en ik heb meer een soort staanderstallen. Het is een open stal waar ze in staan wanneer het regent, te veel vliegen zijn of ze naar de wc moeten }>
Echter omdat het niet al te groot is vertrappen ze de keutels erg. Heeft het zin om hier strokorrel in te gooien of misschien beter helemaal geen bodembedekking?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:59

Dinkelstro, dat ken ik niet (tijd om te googelen).

Maar in een open stal zou ik het niet snel gebruiken, MITS:
- je 3 zijden van je stal dicht hebt, zodat het er niet in kan regenen
- je een afdak-idee voor aan je stal hebt, tegen inregenen
- je een biels voor je stal maakt, zodat ze de strokorrel/stromot er niet uit kunnen lopen

Anders zou ik het niet doen.

Diana, regenachtig? Het is hier práchtig weer, zonnetje erbij en heerlijk te doen met een graad of 7.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:02

Dinopino schreef:
Van strokorrels naar luiers is wel een leuke overgang :D

of ze naar de wc moeten }>
Echter omdat het niet al te groot is vertrappen ze de keutels erg. Heeft het zin om hier strokorrel in te gooien of misschien beter helemaal geen bodembedekking?

Het vangt allebei ontlasting en urine op dus wat dat betreft is de overgang niet zo groot :+

Dat jouw paarden naar de wc gaan is echt handig en dus heb je geen korreltjes nodig, haha..

Ik zou als het een soort van staanplaats is waar ze op een kluitje door elkaars hopen lopen, denk ik niets gebruiken....maar ja....wie ben ik }>

@ Imker...
Denk dat ik hier uit het hoge noorden moet verhuizen richting zuiden???
Laatst bijgewerkt door diana1 op 25-02-09 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:04

diana1 schreef:
@ Okido
Jij bent rijkelijk aan het strooien.
Heb je de natte plek al eens verwijderd? Zo te horen heb je Ecobodemkorrels (witte zakken met groenige korrels). Moet goed zijn!

Citaat:
Nog even een bericht van jou op 17/2 opgezocht: Ik heb echt een viezerik
ik ben begonnen met 6 zakken
en strooi er om de 7 dagen 1 zak bij
dan staat ie wel droog elke dag drollen scheppen en ik hussel alles door elkaar

Is het in die 6 dagen zo slecht geworden?

ja het is echt bizar
ik heb er al heel veel natte plekken uit gehaald
maar hij pist veel en wat verzadigd was heb ik eruit gehaald
en iedere zondag 1 zak erbij

@Jennyk en Fitzroy
Ik heb één en ander aangepast in de lijst. Volgende keer staan de aantal kg. er bij.

@Fitzroy.
Volgens mijn berekening zit jouw Box 1 op 65 dagen: 10/1 als begindag..naar 31 + 31 + 23= 65 dagen.

okido

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:04

ja het is echt bizar

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:11

De stallen zijn wel gewoon dicht en hebben tot nu toe altijd zaagsel of vlas. Maar dat is tegenwoordig na 2 dagen al weer helemaal weg.

Dinkelstro heeft toen iets over in freizeit im sattel gestaan en hebben ze in het testcentrum van reken getest. En wat denk je in reken gebruiken ze het NIET.
Moest toen ook een hele pellet kopen en die man begreep niet waarom we niet meer wilden. Hij zij dat alleen koudbloedrassen er van aten.

Maar wanneer ik dat zo lees gaat dat dus voor mij een hele dure oplossing worden. |(

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:11

okido schreef:
ja het is echt bizar

Het verbaasde mij dat je 6 dagen voor het geplaatste bericht nog schreef dat hij dan wel droog staat en vervolgens schrijft dat het een natte boel is.
Zoals jij de manier waarop je te werk gaat beschrijft doe je het goed, alleen zou je nog kunnen proberen om elke dag de natte plek te verwijderen, lijkt misschien veel werk maar zo voorkom je dat de plek zich teveel uitbreidt.

Mijn schone merrie plast ook alles in de stal (24uur op het rijden na binnen) en dat is toch al gauw zo'n 5 x per dag? en dat zijn toch aardig wat liters, schat zo'n 40 ltr per dag. Opzich dus niet zo gek dat de plasplek nat is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:14

Dinopino, waarom zou dat een dure oplossing worden?
Strokorrel kun je gewoon per zak kopen, je zal het dan alleen bij je dealer moeten gaan halen.

Okido, misschien even een andere aanpak van werken? Je moet het even de tijd gunnen en wat verschillende dingen proberen.

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:14

Ja het klopt
hij stond eerst droog en alleen in het midden een urine plek
maar de laatste dagen heeft hij last van zn kies gehad
dus stond ie heel de dag door te drinken deze is er nu gisteren uitgehaald
ik ben maandag begonnen met iedere keer de doorweekte plekken eruit te halen de bodem blijft dik zat
maar dat zag er gisteren al een stuk beter uit
dus kijken gewoon hoe we het anders kunnen doen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:50

Citaat:
Overigens.. mijn Strovan-leverancier raadde mij aan ook minder dan 6/7 zakken per stal te strooien bij de start - zijn ervaring was dat je gerust met 4 zakken toe zou kunnen.Gezien het feit dat er nu nog steeds zo'n 15 cm bodem opo de rubbertegels ligt, denk ik dat ik bij een volgende ronde dat 's ga proberen. Bijstrooien kan altijd nog én de minder dikke bodem zal wellicht ook beter 'uitluchten'.

Dat heb ik dus uitgeprobeerd bij Achilles en het werkte bij mij iig niet. Het was erg snel verzadigd en een sopboel (overigens was dit met Merkloos). In de stal van Achilles had ik bij aanvang 4,5 zak van 20kg gestrooid. Bij de stal van Imker heb ik 7 zakken van 15kg gestrooid en dat ligt er nog prima bij.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:40

vandaag heb ik bij larouscha een kruiwagen vol natte korrels weggehaald. De stal stonk behoorlijk, nu is dat weer weg en ik hoefde niet bij te vullen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:19

Citaat:
vandaag heb ik bij larouscha een kruiwagen vol natte korrels weggehaald

bedoel je echt korrels of uitelkaargevallen korrels ( mot dus) ?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:31

ja dat vroeg ik me ook af. Wanneer de korrels niet uitelkaar vallen kunnen ze toch niets opgenomen hebben? Vandaag in de tierkliniek in gescher hochmoor geweest en daar stond ook een paard op strokorrels. Die van hoveler.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:46

Ik denk dat Jennyk mot bedoelt want anders zouden de korrels nog heel zijn en dus nog niet geplet of vol gezogen met vocht.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:10

@Dinopino: ik gebruik ook strokorrels in een inloopstal. Het bevalt mij goed.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:09

@ diana,in eer en geweten,ik heb geen enkel merk bedoeld.
Maar het is nu eenmaal de meest economische manier van werken.
De pisplaats opzij en dagelijks verluchten,en dan terug inwerken.
Heb zelfs met niemand van jullie persoonlijk contact gehad over' merkloos',en wist tot nu niet wie het was,en dat doet ook niet terzake.
Feit is dat STROVAN in Tienen ,Belgie wordt geproduceerd,en dat de rest geen enkel idee heeft, van waar ,of zelf van wat! het gemaakt is.
En uit onderzoek is gebleken dat tarwestro korrel het langst van al uit houdt,ivm ammoniakgeur.
Ik ben vandaag terug op ruiterschool rodeberg geweest,om meer uitleg.
De paarden staan gemiddeld 20 h per dag op stal,ik heb alle stallen bezocht,en van de 85 stallen waren er maar 5 die aan bijvullen toe waren.
Rik heeft vroeger op deze manier met vlasstallen gewerkt(euro-lin)en kon het op deze manier ook bijna dubbel rekken.
Maar zegt dat het verschil met Strovan fenomenaal is,vooral met betrekking tot de vuile paarden.
Alwwar het met vlas vechten was tegen de bierkaai.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:20

@ Trekruiter,
Misschien de meest economische manier maar of het ook de meest hygiënische manier is betwijfel ik. Maar goed ieder zijn manier.
Uit welk onderzoek is dan gebleken dat Tarwekorrel het langst uithoudt?
ECOBODEM heeft ook tarwekorrels én koolzaadkorrels en dus zou ik graag dat onderzoek lezen.
De ECOBODEM korrels gaan bij mij ook qua prestaties boven vlas.
Wat bedoel je trouwens met: de rest geen enkel idee heeft, van waar, of zelf van wat!??? Leg uit...

Heb je trouwens de post van vandaag gelezen...je hebt een heel verhaal over die stal maar hoe doet die man dat nu met die stallen en het aantal zakken, dat heb ik gevraagd. Alvast bedankt voor het antwoord.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:58

Ik denk zelf dat een stal gewoon nooit hygienisch is... Of je nou elke dag helemaal uitmest, of niet, er ligt altijd wat in. Voordeel is wel lijkt me dat het paard een vegetarier is. Uitwerpselen zijn toch nooit hygienisch...? Ik denk dat het feit dat je de mest zo goed en volledig kan verwijderen in een strokorrelstal -tenminste dat begrijp ik uit de verhalen, ik heb nog geen ervaring- t.o.v. een strostal -waar altijd die verrekte mest tussen het stro blijft hangen, verstopt is, enz.- ook qua hygiene opweegt. Maar goed, dit is een gevoel. Mijn Strovan pallet is vandaag gekomen, ik ga een dezer dagen over, en ben heel benieuwd hoe het mij gaat bevallen. De leverancier had het over slechts 3 pak erin, en 1 gieter water. Grappig want hij had het over de topics op Bokt!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:03

@Stefje

3 Zakken is wel erg weinig. Je moet het zelf weten maar ik zou toch echt met 6 zakken beginnen.
Ik bedoel hygiënisch in de zin van stank ed. Als het natte spul in de hoek ligt "te drogen" lijkt me dat voor mens en dier gewoon niet fris.
Het zal jou vast goed bevallen hoor de korrels.

Ik heb jou via PB een stukje van de site van Strovan gezonden, wel raar dat ze op hun site adviseren om met 6 zakken te beginnen, tegen jou zeggen dat 3 genoeg is en tevens op hun site verwijzen naar dit topic.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:26

[quote="diana1"]@ Trekruiter,
Misschien de meest economische manier maar of het ook de meest hygiënische manier is betwijfel ik. Maar goed ieder zijn manier.
Uit welk onderzoek is dan gebleken dat Tarwekorrel het langst uithoudt?
ECOBODEM heeft ook tarwekorrels én koolzaadkorrels en dus zou ik graag dat onderzoek lezen.
De ECOBODEM korrels gaan bij mij ook qua prestaties boven vlas.
Wat bedoel je trouwens met: de rest geen enkel idee heeft, van waar, of zelf van wat!??? Leg uit...

Vraag eens aan 'merkloos' waar hun product gemaakt is,?
En van waar hun stro komt,
Denk dat je het dan zal snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:28

Trekruiter, waarom vertel je het niet gewoon in dit topic? Zo posten, past niet in dit topic. Iedereen is heel serieus met dit experiment bezig. Als jij meer weet dat wij, praat ons bij, anders geen speculaties....daar wordt ik nieuwsgierig van en ik hou niet van mensen die een wortel voorhouden en dan ineens zeggen, "zeg ik lekker niet.."