Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:08

Is dat niet, omdat de grond dichtslibt door veel water in 1 x? Lijkt mij, dat juist door de kokos, de bovenste laag dan minder drassig/glad wordt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:58

De kokos is natuurlijk geen drainage, als je een waterprobleem hebt door dichtslibben van de onderlaag, wordt dat niet opgelost door de kokos. Het is geen wondermiddel voor alle kwalen.....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:59

Het is heel belangrijk om altijd de mest uit de bak te halen, door de mest slibt een bak dicht...het zand vervuilt dan zo erg, dat het dicht slibt.

Als je paarden in de bak staan en de gewoonte hebben in de hoop te mesten, zou je die plek af kunnen graven en nieuw zand er in kunnen doen?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:09

Wij hebben op stal een rijbak met allemaal bouwzand, van dat witte zand wat je ook gebruikt bij bestraten. Mensen hebben zich bij aanleg bak er niet in verdiept. Nu kan ik met mijn oude paard en de andere mensen met de shetlander echt niet in die bak rijden. de shet zakt er met de hele hoeven in en mijn oude paard heeft al moeite met benen optillen, dus is ook niet zo handig. De jonge paarden vinden het wel zwaar maar lopen er redelijk doorheen. Zou Kokos dat hierdoor gemengd wordt een oplossing zijn? Na hele hevige regenbuien is de bak wel redelijk te rijden, maar na flinke droogte (ondanks dat je dan gaat sproeien) kun je er niet fijn in rijden.
Zou hierbij kokos dan een goede oplossing zijn of zou er een hele laag zand van de bak af moeten (denk niet dat de eigenaaren daar blij mee zouden zijn, er misschien wat door mengen zijn ze misschien nog voor te porren).
Bedankt voor de reactie alvast!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:16

Ik ben gewoon een beetje ongeduldig, haha!
Wil gewoon graag snel bestellen.

Zammie schreef:
Is volgens mij inderdaad hetzelfde bedrijf. Ik moest ook een paar dagen wachten voordat ik bericht kreeg. En ik weet niet hoe het zit met bijv. vakantie? Maar ze zijn erg correct hoor, ook als het op het vervoer aankomt. Dan wordt je van te voren gebeld. Dus misschien nog even geduld hebben of even bellen?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:25

hagelkruis schreef:
Wil gewoon graag snel bestellen.

Zammie schreef:
Is volgens mij inderdaad hetzelfde bedrijf. Ik moest ook een paar dagen wachten voordat ik bericht kreeg. En ik weet niet hoe het zit met bijv. vakantie? Maar ze zijn erg correct hoor, ook als het op het vervoer aankomt. Dan wordt je van te voren gebeld. Dus misschien nog even geduld hebben of even bellen?

Bij mij hebben ze ook nog niet gereageerd, terwijl ik al een weekje terug info had gevraagd. Het zal dus idd met de vakantietijd te maken hebben. Ik ben heel benieuwd naar de prijzen en leveringstijden..

Fortuna22

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:29

Jullie moeten ze gewoon even bellen.
Bij mij duurde het ook erg lang.

@Firefly,mijn bak was mul zand en daarin heeft kokos er goed gewerkt!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:00

[quote="hagelkruis"]Ik ben gewoon een beetje ongeduldig, haha!
Wil gewoon graag snel bestellen,

je kan ook ophalen in friesland bij charlot2000,
prima spul, goeie prijs en makkelijk uit elkaar te halen (ook met de hand),

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:57

Ik weet het, heb contact gehad met Charlotte.
Maar ze heeft de korte vezels, en ik ga voor de lange vezels.

En daarbij komt ook nog dat een retourtje Friesland voor mij 600 km is !

india schreef:
hagelkruis schreef:
Wil gewoon graag snel bestellen,

je kan ook ophalen in friesland bij charlot2000,
prima spul, goeie prijs en makkelijk uit elkaar te halen (ook met de hand),

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:42

zo, heb een mailtje gestuurd naar het bedrijf van die kokosbalen, prijs is wel flink gestegen zeg.... 5 balen inclusief transport en inclusief BTW komt op Euro 636,65
Pfff... nouja, maar eens overleggen... Nu hebben wij wel een kleinere bak dan 20x40, maar dan is het nog wel een bedrag...

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:36

ik kwam met 3 balen al een heel eind,
mijn bak is 18x36

eerst 3 balen lange vezels,
en ik heb ter aanvulling(nu nog niet nodig)
de korte vezels van charlot klaarstaan, daar heb ik 300 kg van
genomen,

en de lange vezels waren geloof ik 125 kg x 3

valt mij wel mee met de totaal prijs

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:31

Firefly4 schreef:
zo, heb een mailtje gestuurd naar het bedrijf van die kokosbalen, prijs is wel flink gestegen zeg.... 5 balen inclusief transport en inclusief BTW komt op Euro 636,65
Pfff... nouja, maar eens overleggen... Nu hebben wij wel een kleinere bak dan 20x40, maar dan is het nog wel een bedrag...

Dit hebben wij ook gedaan en hadden het echt nodig ( en vergis je niet in wat een tijd je er in moet steken
Wij hebben twee weken lang iedere avond met 3-8 man de kokos eerst geweekt en daarna plak voor plak handmatig uitgeplozen, per kruiwagen naar de bak, daar verdeeld
Natgespoten
En een dag erna is het met zo'n speciaal apparaat verwerkt

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:34

Wij hebben met 4 tot 5 man, 2,5 avond aan de droge balen zitten plukken.Daarna is het door de mestverspreider gegaan.Toen nat gemaakt en ingewerkt met een rotorkopeg.Resultaat top!
Ik heb een 20x60 baan en heb 5 1/4 baal (lange vezel!)in gedaan en dit was ruim voldoende!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:04

Kunnen altijd keer overleggen met de staleigenaar of dit wat is. Denk dat wij met 4 balen uit kunnen (bak van 18x36 dacht ik).
Lijkt me ook veel werk, dus moet echt goed overlegd worden en of we een boer hebben die met een rotor de bak kan doen :) En het vlakmaken natuurlijk! Zal wel stuk fijner zijn om in te rijden :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:28

Wij weken plakken van de baal in een grote container en kunnen daags erna er zo met iets bewegen in het water het eruit halen. Eind aug. zal het erdoor komen. Ben er niet elke dag mee bezig, maar het "plukken" valt ons 100% mee...

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:37

Ik heb de lange vezels besteld, wordt volgende week geleverd. :D
Dus volgende week kunnen we aan de 'arbeid' !

Tips voor het verwerken zijn welkom :o

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:45

Hoi hoi,

ik heb de lange vezel door mijn bak maar heb nog erg veel over.
Dit is al uitgeplozen dus je kunt het zo door je bak verspreiden. Het zit nu in grote plastic zakken (waar het vlas in heeft gezeten).
Het is genoeg voor een 20x40 bak. Wie heeft er interesse? Ik woon in noord-holland.
Prijs: 250 euro zelf afhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:56

Hoeveel zakken zijn het totaal?

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:27

Iemand al "de oplossing" gevonden om de lange vezel uit elkaar te krijgen?

Weken in water is al geprobeerd maar maakt weinig verschil.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:02

zie blz 38 terug mijn idee met de grasmaaier,
incl foto's werkt perfect!

denny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:23

Wij willen ook onze zware zandbak van 20 x 40 m verbeteren. Ik heb hier het een en ander gelezen maar word uit sommige dingen nog geen wijs.
Inmiddels vond ik op internet 2 fima's waarbij ik het zou kunnen aanschaffen. De 1 geeft geen antwoord op de mail en de ander blijkt erg duur te zijn.

Ze komen ook met verschillende producten als ik het goed begrijp en weet nu niet meer waar ik aan toe ben. Ik stelde bij deze firma's het volgende vast.

Kokosvezel.nl
5 balen a ongv 140 kg is 700 kg. kosten ongv. 95 euro per paal. dus 1.47 p/kg
de vezels bij deze firma zijn tussen de 5-17 cm lang. Nogal een verschil per vezel vind ik.

Goko zegt 60 balen van 25 kg. Dit is 1500 kg. Meer dan het dubbele. de totalen kosten 1825 kg dit is ong. 1.22 euro p/kg.
Hij verkoopt korte vezels van 7 cm omdat hij zegt dat lange vezels niet te slepen zijn. Dus per kg goedkoper maar wel veel meer van nodig.
Ik snap het niet meer.

Wie heeft zijn vezels bij Kokosvezels.nl vandaan en zijn deze lang en valt het makkelijk te slepen en met wat sleep je het??

Help ik wil een betere bak.
Groetjes Den

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:33

denny1 schreef:
Wie heeft zijn vezels bij Kokosvezels.nl vandaan en zijn deze lang en valt het makkelijk te slepen en met wat sleep je het??

Help ik wil een betere bak.

Heb hier in de buurt erg slechte verhalen gehoord over het slepen, dat alles dan op een hoop komt te liggen.
Daardoor zijn mijn schoonouders nu niet heel enthousiast nu ik kokos in de bak wil hebben.
Daarom dus precies ook deze vraag voor mij: Is het nog te slepen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:04

Wij hebben de korte versie in de bak en we hoeven niet eens te slepen.
Zo nu en dan even met de hark en meer niet.

denny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:14

Loriene

Hoe kort is die versie en waar heb je die vandaan??

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:14

Met de korte vezels kan er heel goed gesleept worden.