Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:55

Ik ben het er inderdaad mee eens dat weidegang een vereiste is voor een eigen paard. Maar ben het er niet helemaal mee eens dat dit in de randstad niet te realiseren is.

Je moet inderdaad vaak wat consessies doen op eigen luxe. (Luxe is trouwens ook een subjectief begrip, ik vind het een luxe dat mijn paardje lekker buiten kan staan, waar een ander een solarium en een binnenbak luxe vind.)

Mijn paardje staat nu het hele zomerseizoen buiten, 24/7. (En ik woon echt midden in de randstad. *LOL* ) Er is geen binnenbak, geen overdekte poetsplek, wel 3 goede buitenbakken van ong. 20/60. Toch vind ik het gek dat maar 13 mensen in de omgeving hun paard hier in het land zetten --> anderen kiezen dan toch liever voor 24/7 op stal, met binnenbak, solarium en alles erop en eraan. (Ik ken er genoeg in de omgeving die hun paard er zo bij hebben staan...)

Ik wil niemand beledigen ofzo, maar ik vind het eerlijk gezegd wat egoistisch om op die manier (24/7 op stal) je paard te houden. Paard staat de hele dag wortel te schieten Vork tot jij een keer komt om wat te doen. Vaak met het argument dat het in de randstad niet anders kan.

Bovendien denk ik dat dit niet alleen geldt voor de randstad maar voor het hele land. Denk dat er ook in het noorden zat paarden op stal staan. Cool

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:35

klopt niet in de zomer, maar wel in de winter...
Meerendeel van de stallen heeft 's zomers weidegang, vaak ook dag en nacht indien gewenst.
's winters is het ook lastiger. Er zijn maar weinig stukken grond die de hele winter goed blijven als daar continue paarden op lopen.

Daar waar het kan laten in elk geval particulieren en een deel van de boeren hun paarden in elk geval overdag buiten lopen, en een klein deel ook dag en nacht. Mede omdat dat dan ook goedkoper is (minder strooisel en ruwvoerkosten) en scheelt in werk. (meerdere voerbeurten en uitmesten)

Bij pensionstallen moet je goed zoeken naar plekken waar ze in de winter ook elke dag buiten staan in weide of paddock. En als die stallen dan ook nog een super bodem in de buitenbak moeten hebben of een binnenbak, dan is het al zoeken naar een speld in een hooiberg.

Wel kun je vaak in de buurt vrijrijden in een binnenbak. Dat hebben wij afgelopen winter dan ook regelmatig gedaan als de bak te nat was of bevroren. En zo doen veel meer mensen het die alleen een buitenbak hebben.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 07:45

ik vind dat een paard inderdaad recht heeft op weidegang zomers.
Zou je het dat paard niet kunnen bieden hield ik persoonlijk geen paarden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 07:48

Wat ik mij ook wel afvraag trouwens. De mensen in dit topic, over wat voor paarden hebben we het eigenlijk?

Natuurlijk, buiten/soortgenoten/weidegang, gaat voor elk paard op. Ik ben alleen ook benieuwd in wat mensen doen met hun paard en hoe ze hun paard daarbij houden. Stevig in de sport? Recreatief? Welke tak van sport? Paard met pensioen? Paard gezond of geblesseerd? Dat soort zaken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 07:58

Goh, Recreatief sportend. Dat wil zeggen. Lan heeft redelijk zware training, ca 20 minuten galopswerk tenminste. Wiz is nog met de basis bezig. Maar ik ga ook rustig een week buitenrijden als ik geen zin in trainen heb.

Rij western, level 2.
twee kwpn-er
Laatst bijgewerkt door Anya op 04-05-08 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:09

Mijn paard staan op de wei met HKO,hij kwam stok kreupel de stal uit in januarie en dat was reden te meer hem de wei op te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:20

Kwpners.
Kawa Voorheen sport (M springen, Z dressuur)
Nu recreatief door blessure.
Ik hoop dat Zanda ook weer in training gaat. Maar dat is rustig door zijn leeftijd
Narcos wordt fanatiek gereden, maar niet op wedstrijden gestart

Op de stallen waar ik reed werd alles klaar gemaakt voor de springsport.
Enkele die wat langer bleven liepen in de sport
Ook voornamelijk kwpn-ers

Alles dagelijks buiten, zomer en winter
Daarom weet ik gewoon dat het met sportpaarden ook gewoon kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:20

Mijn volwassen paard: recreatief, zowel dressuurmatig als flinke buitenritten. Geen wedstrijden.
Mijn jonge paard is 2, dus zij wordt niet gereden/getraind.
Beide paarden zijn KWPN-ers, kerngezond, geen blessures. Ze lopen 24/7 het hele jaar door buiten. Sinds ik ze bij huis heb, hebben ze ook de beschikking over een inloopstal (die altijd open staat).

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:30

Fanatiek recreatief: veel boscrossen, ex-endurance, dressuur, springen, grondwerk, basis betuigen, dit jaar gedekt. Welsh Cob, 24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:31

[quote]en zoals bij vrijwel elke stalling, wordt jouw paard waarschijnlijk ook binnen gevoerd, en gaan zijn weidegenoten ook op stal? ]
Hij krijgt een deel van het voer binnen en weidegenoten heeft hij momenteel niet.
Krijg ik nu heel Bokt over me heen, zeker???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:07

suleilitha schreef:
Citaat:
en zoals bij vrijwel elke stalling, wordt jouw paard waarschijnlijk ook binnen gevoerd, en gaan zijn weidegenoten ook op stal? ]
Hij krijgt een deel van het voer binnen en weidegenoten heeft hij momenteel niet.
Krijg ik nu heel Bokt over me heen, zeker???

ik denk dat dat afhangt van de reden waarom hij alleen staat.

mijn paarden: Faram (Engels Volbloed x New Forest, 10 jaar) wordt dagelijks gereden, het meeste is toch wel intensief dressuur maar ik breng hem niet uit op wedstrijden. Flicka loopt voor de wagen en regelmatig aan de longe (NMPRS, bijna 5 jaar), bij haar is het nog niet heel intensief.
Snatje gaat regelmatig mee de weg op of het bos in, of we doen wat spelletjes/ oefeningetjes in de wei of bak. hij is een tweejarige Welsh A.

voor de rest staan er bij ons op stal KWPN-ers, die allemaal in training staan, de één intensiever dan de ander. in de zomer loopt alles 24/7 buiten in kuddes, en in de winter gaan 12 van de 27 paarden 's nachts op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:10

Hij kan niet bij de merries, daar komen brokken van. Verder komt hij elke dag buiten van 7 uur in de ochtend tot 21 uur in de avond en op de dagen dat hij niet aan de bak hoeft met dressuurtraining, gaat hij mee voor een buitenrit, hetzij onder het zadel, hetzij aangespannen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:18

Ik vind het belangrijker dat hij de hele dag zijn benen kan strekken, in de bak of weide, ipv dat hij de hele dag op stal staat.
Maar (onbeperkt) hooi vind ik wel een must have als die de hele dag in de bak staat.

Maar ik heb zelf liever de wei
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:24

NRPS pony van 15, fanatiek recreatief; veel dressuur, veel springen, veel boscrossen.
Het halve zomerjaar 24/7 op de wei, in t halve winterjaar 10/7 op de wei..

Sabrientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:34

Ik heb dan wel geen eigen paard, maar ik heb er al wel veel over nagedacht, aangezien ik in de toekomst mijn droom van een eigen paard hoop te realiseren. Weidegang en soortgenoten om zich geen vind ik persoonlijk één van de vereisten om een paard te houden. Ik zou persoonlijk geen paard houden als ik hem niet op een plaats zou kunnen stallen waar ook weidegang is.

Toen ik net begon met paardrijden (en een jaar of 10 oud was) reed ik op een manege waar de paarden één keer per week een dagdeel in een kleine zandpaddock kwamen. De rest van de tijd stonden ze op stal, tenzij ze eruit werden gehaald voor een les. Toen leek me dat allemaal heel logisch, als ik er nu bij nadenk, bedenk ik me hoe ontzettend tegennatuurlijk dat is. Een paard is tenslotte een kudde dier die de ruimte moet hebben. Als ik ooit de kans krijg een paard aan te schaffen, zouden onbeperkte weidegang en de aanwezigheid van soortgenoten om zich heen, zeker bovenaan mijn lijstje van huisvesting-vereisten staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:52

Je moet er toch niet aan denken dat je paard met dit heerlijke weer binnen moet staan...... Scheve mond

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:02

Ik heb een Draver merrie van bijna 4 jaar 12 mei word ze vier! Knipoog
Ik heb een NRPS merrie van net 4
En ik heb een Paint kruising van net 2
Ik wandel veel met ze hier in de polder, Doe ook aan Parelli, buiten rijden af en toe maar. Zijn nog vrij jong! Dus dat komt nog wel.
Staan altijd buiten 24/7 zomer en winter! Veel dus op de weide afgewisseld met de zand paddock als de wei te nat word! We hebben kleigrond hier! Paarden zijn hier gelukkig, dat weet ik zeker. Altijd vrolijk en aan het spelen met hun maatje! En niet te vergeten lekker te grazen en veel in beweging Tong uitsteken
Ik zou ze geen ander leven willen geven! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 04-05-08 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:04

Nadya schreef:
Je moet er toch niet aan denken dat je paard met dit heerlijke weer binnen moet staan...... Scheve mond

Idd ik zou me dood schamen als mijn paard met dit weer op stal moest staan!
Of ze zouden lek gestoken worden door de insekten dan is het anders maar dan nog!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:32

ik heb de eerste 25 pagina's gelezen en heb het idee dat de discussie een beetje in een cirkeltje gaat...

Ik, persoonlijk, vind het ook not done om een paard te houden als je hem geen weidegang kan bieden. Ik zou dan idd de keuze maken om geen paard te nemen, want het houden van paarden is geen recht, maar een verantwoordelijkheid. Dit om dezelfde reden dat ik geen hond neem als ik fulltime werk. Is dat dan zo vreemd, dat je het belang van het dier voorop zet? Dat dat belangrijker is dan je eigenbelang?

23/7 op stal zou ik nooit willen, vind het al vreselijk als het een dag écht rotweer is en mijn paard niet buiten komt (daar doe ik haar ook geen plezier mee, in de zooi). Nu is de mijne een eczemer dus die komt gemiddeld 7 a 8 uur per dag buiten (moet tegen 5 uur naar binnen, want anders wordt ze helemaal kriegel op de wei). Ik zou haar het liefste nog langer buiten hebben staan maar daar doe ik haar geen plezier mee. Gelukkig kunnen ze hier ook in de winter naar buiten, en dan staat ze vanaf 11 uur tot het donker is buiten. het land is dan weinig meer waard, maar er wordt flink bijgevoerd op de wei. De kudde wisselt wel geregeld, maar aangezien mijn dametje de tweede plaats in de kudde inneemt is dat niet zo'n probleem, ze laat zich het kaas niet van d'r brood eten Haha!. En ik merk dat het haar zo goed doet, ze is zo blij met haar vriendjes op de wei...

Dat gezegd hebbende, weet ik dat er ook een heleboel paarden zijn die er op zich goed tegen kunnen om op stal gehouden te worden, hetzij door gewenning (wat ze niet kennen missen ze niet), hetzij door karakter/bijzonderheden. Mijn merrie doet het ook goed op stal, mits er genoeg te eten is Haha!. Maar mijn keuze zou het niet zijn, een paard moet ook gewoon paard kunnen zijn en minstens enkele uren per dag kunnen klooien, spelen, tutten en benen strekken. Ik denk dat in dat grijze gebied van 'enige tijd' het meeste voordeel te halen is: 3 uurtjes buiten is beter dan niks, en een kleine paddock een halve dag is beter dan de hele dag binnen. Maar 'beter dan' maakt nog niet 'goed'. En wat is 'goed', ook daarover kun je een pracht van een boom opzetten... 24/7 buiten is ook niet standaard 'goed'. Kijk wat dat betreft vooral naar je paard als individu zou ik zeggen (en besef me meteen dat heel veel mensen dat niet doen/kunnen en hun eigen ideëen op hun knol projecteren).

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat mensen het idd als een recht zien om een paard te hebben. Daar ben ik het niet mee eens: het is een verantwoordelijkheid. Maar het gaat me te ver om te zeggen dat alle stalpaarden een paardonwaardig bestaan hebben, daar komt nog zoveel meer bij kijken. Maar eerlijk is eerlijk, ik word er ook een beetje triest van als ik op een stal kom waar de paarden er anderhalf uur per dag in totaal uitkomen.. Zo zou ik iig geen paard WILLEN houden.

Maar idd, als het zulk mooi weer is en ik zie mijn jonge merrie over de wei dansen met al haar vriendjes achter haar aan, staartjes in de lucht en snurkend, als ik denk aan al die uren dat ik in de hoek van de wei naar de kudde heb zitten kijken, gewoon die rust, die tevredenheid van die paarden.. dat is onbetaalbaar en aan die natuurlijke behoeftes kun je als mens gewoon nooit voldoen door alleen werk, voer en bezigheid aan te bieden.

Mijn paard is trouwens een andalusiërxfries van bijna 3. Lachen

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:58

Wat doe ik met m'n paard....denk dat Anya het het beste omschrijft, recreatief sportend.
Jacqie is een Quarterhorse die behoorlijk getraind wordt in de discipline pleasure en trail. Tevens doe ik met haar aan natural horsemanship (Parelli/Voest/eigen werk), we maken graag een buitenrit of een trektocht van een paar dagen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:23

KWPN merrie, 10 jaar, in verleden Z1 dressuur en veel op stal gestaan, nu getraind op ongeveer L/M niveau en buitenritten tot zo'n 15 km. (zo'n 1 tot max. 2,5 uur rijden, 5 a 6 dagen per week) Mogelijk beginnende hooiallergie, mede daarom nu al op advies dierenarts dag en nacht op het gras en gedurende het jaar zo lang als het kan. Wordt bijgevoerd met vitamine korrel en beetje sportbrok en muesli.

Pony, kruising New Forest/Engels Volbloed, 17 jaar, stofallergie, spat en zomereczeem (onverkoopbaar dus Knipoog ) en dus ook zoveel mogelijk het hele jaar dag en nacht buiten, liefst grotendeels op gras. Wordt recreatief dressuur en buiten gereden 30 tot 60 minuten 2 tot 4x per week. Wordt bijgevoerd met vitaminekorrel en handje muesli als beloning en zodat hij mee kan eten met de rest.

Verder staat hier nog een Arabier die endurance klasse 1 wedstrijden loopt en western getraind wordt. Wordt bijgevoerd met sportbrok en muesli, en een NRPS-ruin die dressuurmatig gereden wordt.

Alle paarden staan hier vrijwel het hele jaar door dag en nacht buiten, Ofwel in paddock met schuilstal en bak, ofwel in de wei. Alleen bij erg natte bodem en nat weer 's nachts binnen. (ivm opdrogen en droog kunnen liggen)

De paarden staan graag buiten, willen best even op stal staan om te eten of op te drogen, maar gaan er daarna ook het liefst weer uit naar buiten. Nadeel: vaker slappe mest ivm het gras en dikkere gras/hooibuiken door dag en nacht ruim ruwvoer kunnen eten. Weiden doen we met stripbegrazing om ze te beperken (we hebben veel grond, 3ha voor 4 paarden en wordt deels ook gehooid, en het land wordt een paar keer per jaar bemest om de kwaliteit en kwantiteit goed te houden)

De paarden zien er prima uit en zitten lekker in hun vel.
Op stal vreten ze mijn houten balken op Schijnheilig en zijn ze de eerste avonden onrustiger omdat ze dan onwennig zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:08

Mijn pony is nog jong (2,5 jaar) en heeft nu vakantie gekregen. Voordat ze op het land ging, liepen we soms uren door de polder om conditie en (verkeers-)ervaring op te doen. Soms gingen we longeren (10 minuten) en verder veel in de paddock met vriendjes en vriendinnetjes. In ieder geval meerdere malen per dag voor langere tijd haar stal uit en zoveel mogelijk afwisseling. Nu is het vakantietijd en mag ze een paar maanden lekker socializen, zonder "last" van mij te hebben. Nou ja, ik ga er wel elke dag heen om te kijken of ze geen wondjes of wat ook heeft, maar dat is maar een kwartiertje. Na de vakantie gaan we het beleren rustig oppakken. Ze mag nu even lekker paard zijn, want na de zomer moet ze (helaas voor haar) weer op stal... Ik heb haar vanaf 4 maanden en tot op heden heb ik het elk jaar (nu dus het 3e jaar) zo gedaan dat ze een paar maanden op het land kan en dan echt vrij is. Zo wil ik het ook vol blijven houden tot ze haar laatste adem uitblaast. En.... ik woon in de Randstad. Er is echt wel plaats, maar je bent wel afhankelijk van het weer en dus de veengrond. Gelukkig is het nu opperbest land Knipoog

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:59

Leuk topic.
Ik woon in de Randstad en herken best wel het een en ander wat er gezegd wordt. In de zomer is weidegang hier geen probleem, hier in het Groene Hart is genoeg land. Alleen wordt dat in de winter echt te nat (zeker hier op de veengrond).
Toen ik mijn paard net had, kwam ik nog vers van de manege en vond ik het al fijn als ze naast het rijden een uurtje los kon in de winter. Alleen in de loop van de jaren leer je bij, lees je dingen, zie je dingen bij je eigen paard. Op mijn huidige stal ben ik 3 jaar geleden terecht gekomen. De eerste 2 jaar waren super, de paarden konden in de winter een dagdeel de paddock in in een groepje (in de zomer 24/7 land). Nog niet heel veel, maar wel erg veel voor deze regio.
Afgelopen jaar is echter het pensiondeel uitgebreid en kunnen ze meestal niet meer dan 2 uurtjes de paddock in. Voor ons te kort, mijn stalgenoot en ik hebben het aangekeken maar verhuizen volgende maand naar een stal waar ze de winter de hele dag in een droge paddock kunnen, met hooi en water. Buiten en binnen zetten gebeurt in onderling schema, elke dag wordt de paddock mestvrij gemaakt, goede bak erbij, zomers naar keuze 24/7 weidegang, echt een ideaal (en betaalbaar) plekje in deze regio. Maar niet makkelijk te vinden, het is hier al heel wat er als uberhaupt een paddock bij is en er zijn zat paarden die van binnenstal naar binnenbak gesleept worden en niet eens buitenlucht zien in de winter.

Ik heb overigens 2 Haflingers, bovenstaande gaat om mijn volwassen merrie. Mijn jaarling loopt in de opfok in de Achterhoek, wel 1,5 uur rijden maar ze kan daar ook in de winter overdag het land in, hier in mijn regio is dat toch een stuk lastiger.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:33

Mhh een wet dat de paarden verplicht een aantal uren weidegang moeten hebben. LEUK. De eerste jaren zullen de markten en slagerijen vol staan. Ik weet niet wat zielug is.

Daarna gaan de mensen misschien denken met hun halve gare merrie en de hengst van de buurman te gaan fokken. En zo komen we van het overschot af en verdwijnt langzaam alle troep die rondloopt.

Tja weidegang is leuk maar ik vind het niet leuk meer. Iedere keer weer gezeik weer een da dan weer een smid enz.. nee dit is prima. Ik heb geen tijd om hem erin en eruit te halen aangezien hier wonen duur is en ik dus moet werken. Hij komt zeker 2 a 3 uur uit zijn stal per dag. Kijkt lekker de hele dag naar buiten. En wat voor mij belangrijk is 2 bakken met super bodems waardoor been problemen voorkomen worden EN ik kan rijden als het regent dus mijn paard krijgt iedere dag zijn beweging. Verder goede controle veel frisse lucht in de stal goed voer en hooi. Oja nog een zielug ding hij gaat iedere dag in de molen en ik heb echt vrolijk en fijn paard die ik 3x per week fanatiek en 1x rijdt mijn vriendin hem...rest van de dagen mag hij los en in de molen.

Tja ik weet niet of hij het wel zo slecht en zielug heeft.

Denk dat erop rijden vaak slechter is dan de hele dag op stal staan Haha!.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:37

Nou, Prisca. Ik heb helemaal geen gezeur van de DA of de hoefsmid, omdat mijn paard op het land loopt, hoor. Knipoog
Hij is daar juist het allergezondst, zowel fysiek als mentaal. Haha!

Heb gisteravond nog heel lang in de kudde gezeten en dat was prachtig. Wat een rust, wat een saamhorigheid.
Nee hoor, never nooit niet dat mijn paard op stal komt te staan. Ben blij dat we zo'n fijne plek buiten hebben. Ja