Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:25

tita schreef:
Paard kan sowieso geen paard meer zijn in de huidige tijd.

Maar iedereen probeert het op zijn manier

Idd en ze staat van de 12maanden 8maanden in een koppel van 6paarden een halve dag buiten,wanneer de zon te sterk wordt staat ze ook lekker koel binnen en savonds word ze dan gereden of gelongeerd en ben je er nog zo'n 2.5 of 3uur mee bezig dus zo slecht hebben ze het dan niet hoor!

Trouwens weleens een paard op natte kleigrond zien rennen en er onderuit zien gaan?Wordt je niet vrolijk van hoor!
En voor de hondenbezitters hier op bokt nemen jullie die ook heel de dag mee naar je werk of school dan??
Of worden die ook maar hooguit 3x per dag 10 of 5minuten uitgelaten door weer en wind?
Beetje oftopic maar toch... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:30

Op zandgrond wel onderuit zien gaan...nee word je niet blij van...maar hoort erbij

Honden kochten we expres 2 tegelijk, toen ik parttime ging werken.
Als ik weg was konden ze in het hele huis en er zat een hondenluik in de deur zodat ze altijd in de tuin van 15 x 10 konden. Voor een jackrussel best wel wat plek.
Want als ze de dolle 5 minuten hadden dan renden ze over de bank richting keuken en berging, paar rondjes door de tuin en zo weer naar de kamer Lachen

Nu hebben we 3 hectare land....afgemaakt dat de paarden er veilig staan, maar ook de honden kunnen er niet uit (gazen hekwerk, ook een stukje in de grond) Was niet goedkoop, maar zijn geld miljoen keer waard Lachen

Dus ja...ik denk na over de aanschaf van elk dier hier. Lachen
Ga ik ook redelijk ver in, maar ik vind dat dat ook moet, anders geen dier kopen Lachen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:31

Wat ik wel erg vind voor sommige paarden en pony's is dat ze 24/7 op de wei staan en zich volvreten,moddervet worden,baasje komt 2 of 3 keer per week een keertje half uurtje rijden en die dieren maar vreten en vreten en uiteindelijk hoefbevangen worden.
Of wanneer ze een baasje hebben die ze dus gerust twee dagen of langer op stal laten staan omdat ze geen zin of tijd hebben om te komen en het dan gek vinden dat ze koliek krijgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:32

Ik las aantal maanden terug dat men een onderzoek had gedaan naar de HUIS-katten

Die werden zwaar verwaarsloosd een gemiddelde kat kreeg per dag 8 min aandacht.

Dit soort topics zijn nogal ruzie maak topic.
Sommige beweren dat andere geen paard mogen houden...ik begrijp iedereen maar kan het toch niet over mijn hart verkrijgen om mijn paard te verkopen omdat ik in de randstad woon met klei-grond.

Momenteel staan onze paarden nog buiten maar dat komt alleen maar omdat we in dec of in het voorjaar 80% van de weide kwijt zijn..Normaal rond deze periode met drassig grond mogen ze de weide niet meer op.

Hoe het verhaal gaat aflopen weet nog niemand maar we zullen niet voor de zomer verhuizen en dat betekend dat de paarden hooguit 2 uur in de weide zullen komen of om de dag.
Hier ben ik niet blij mee maar dat wist ik 15 jaar gelden niet toen ik mijn paard aanschafte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:33

Ik denk dat iedereen dat wel belachelijk vind perenboompje Lachen
Kan zulke mensen ook echt niet snappen Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:37

Ik zou wel eens willen weten op mijn volgende vraag

Ik sta op een pensionstal in de winter geen weidegang..maar 1 paddock en mijn pony staat vaak 23 uur op stal

Ong 30 min rijden en 30 mijn poetsen verzorgen enz enz.
Nu zijn er mensen die vinden dat ik dat beest vaker los moet gooien dus ik gister om 6.45 naar stal paard in de binnenbak gezet en toen ben ik gaan sporten

Vervolgens om 7.45 weer op stal ga naar de binnenbak paard gilt de boel bij elkaar en wil dol graag naar stal..uiterdaad na mijn werk ook weer geweest.
Dus gister 2x uit geweest en zeker 2x een uur.
Maar ik heb niet het idee dat hij het geweldig vind te staan in de binnenbak tot ik er weer aan komt.

Ik ken aantal mensen op bokt die vinden dat mensen op een pensionstal het slecht doen..meeste paarden komen er 1x per dag uit en dan vaak voor training.
Goed die mensen hebben de paarden aan huis staan...gooien die beesten 3 uur in de buitenbak...en verder doen ze er niks aan rijden 2-3x in de week...ben je dan per definitie beter voor je paard.

Volgens mij niet, je hebt de middelen om hem eruit te gooien maar de mijne maak je ongelukkig met 3 uur in de buitenbak te laten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:41

simpelweg omdat hij het niet gewend is Lachen
En gooi ik die van mijn in zijn uppie buiten is hij ook niet blij.

Ik heb Kawa op pension gehad met weitjes naast elkaar, dat vond hij al niet goed.
Die sprong over 140 om bij een ander in de wei te gaan staan.
Dus toen maar op mijn kosten de wei verhoogd (had ik al gedaan naar die 140 maar toen nog maar een keer naar 160)
Toen ging hij met zijn snorharen stroom leren tellen
tik...tik...tik-en eronder door....
Zo graag is die bij andere, die hoef ik dus ook niet in zijn uppie buiten te zetten.
En toen ik uiteindelijk het geluk kreeg van paarden aan huis heb ik een maatje voor hem gezocht, die even op pension heeft gestaan zodat hij geen 1 dag alleen heeft hoeven zijn Lachen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:47

Veel mensen snappen niet dat je wanneer je een paard koopt,je iedere dag de verantwoording draagt voor het welzijn van het dier en het is geen accessoires of hebbedingetje,ja en het is in de winter savonds koud en donker maar dat is altijd al zo geweest desondanks zul je toch naar je paard moeten om hem/haar lekker te borstelen/knuffelen en beweging geven,wanneer ze heel de dag binnen gestaan hebben,so be it,ik doe dat al 28jaar en kennissen van mij die niks met paarden hebben vinden dat een hele opgaaf,nou het is gewoon mijn levensstijl geworden.

Kijk die andere 8mnd sla ik ook weleens een dag over omdat ik dan weet dat ze toch in de wei gelopen heeft en mij dan vast wel een dagje in de week kan missen,maar langer dan 2dagen kan ik haar niet missen,ga zelfs niet eens op vakantie omdat ik dan m'n paard en hond zou moeten missen. Bloos Erg he!!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:48

inderdaad kawa. Mijn merrie wil ook nog wel eens zeuren, maar zodra de anderen erbij staan en ze zijn het gewend willen ze juist lekker buitenspelen. 's morgens staan ze bij ons tegen de box deuren aan te schoppen zo'n zin hebben ze Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:49

Zo erg ben ik ook Lachen

kan de beestjes echt niet missen Lachen
Dus ik ga er elke dag heen (nu natuurlijk makkelijk)
Ook al stonden ze op pension buiten, toch elke dag ff tutten Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:52

kawa

In de weide is geen probleem soms in de zomer vergeten ze hem omdat hij de enige is die zich stil houdt Haha!

Maar losgooien in de binnenbak of buitenbak dat vind ie niet leuk alleen.
Helaas wil ook niemand samen met hem los.
Omdat het een luchtzuiger is nu vinden de meeste mensen dat niet erg maar na een tijdje gaat ie zand eten en daarom wil niemand met hem los.

Bovendien is de mijne dominant en gilt soms als een kameel mensen worden daar bang van..

Triest ja soms wel helaas

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:53

@tita nou een half uurtje poetsen en half uurtje rijden vind ik persoonlijk ook wat weinig,maar misschien is er nog iemand bij jullie op stal met een pony die met de jouwe maatjes zou kunnen worden en dan samen in de bak,want anders verveelt hij zich denk ik wel een beetje?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:54

Die van mij heeft dat al in de weide, ondaks dat het een grote vreter is ziet hij dan geen grassprietjes staan.

Dominant, ach dat legt wel bij, mensen zijn gewoon te beschermend.
En dat die van jou zand gaat eten, daar heb jij toch alleen last van, toch niet die van een ander?
Snap zulke mensen niet....

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:57

tita schreef:
kawa

In de weide is geen probleem soms in de zomer vergeten ze hem omdat hij de enige is die zich stil houdt Haha!

Maar losgooien in de binnenbak of buitenbak dat vind ie niet leuk alleen.
Helaas wil ook niemand samen met hem los.
Omdat het een luchtzuiger is nu vinden de meeste mensen dat niet erg maar na een tijdje gaat ie zand eten en daarom wil niemand met hem los.

Bovendien is de mijne dominant en gilt soms als een kameel mensen worden daar bang van..

Triest ja soms wel helaas

Misschien een kameel erbij zetten haha grapje Haha!
Wat dacht je van een skippybal,moet je wel even die lus dichtknijpen en dichtbinden zodat ie daar niet met zijn hoefje in kan gaan staan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:57

PERENBOOMPIE schreef:
@tita nou een half uurtje poetsen en half uurtje rijden vind ik persoonlijk ook wat weinig,maar misschien is er nog iemand bij jullie op stal met een pony die met de jouwe maatjes zou kunnen worden en dan samen in de bak,want anders verveelt hij zich denk ik wel een beetje?!

Helaas carriere gemaakt veel werken.
De mijne is inmiddels ook 24 jaar en heeft Z gelopen tussen de paarden..de tijd is nu rijp voor leuke dingen.
Ik wil niet meer trainen hij heeft zich al bewezen.
In weekend maken we vaak buitenritten verder zie ik het nut er niet van in om langer dan 30 min in de bak te rijden.
Ik rijd voornamelijk laag voorwaarts neerwaarts enkele keer pak ik oefeningen maar het hoeft niet meer.
Rijd dus alleen voor de gezondheid

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:00

ballen ed zijn niet aan hem besteed vind ie niks hij ziet er de lol niet van in.
Heb jaren een bal in zijn stal gehad die ging ie elke dag begraven onder zijn stro

Kawa mensen zeggen dat hun paard het zand eten ook doen omdat ze zien dat de mijne dat doet.

Bij mij op stal zijn er of al groepjes of mensen willen niet dat hun paard los gaat met een ander...
Lang los kan ook niet bij drukt mogen ze maar 15 min in de paddock daarom vind ik het wel handig dat ik 2x in de week vroeg sport...dan zit ik niet zomaar te wachten en hij is ff uit zijn box.

Meestal leg ik wat hooi neer maar der mag geen hooi meer in de bakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:06

Ik snap dat mensen dat zeggen, maar ik kan dus zulke mensen niet begrijpen.
Snappen niks van het wezen paard....

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:06

Dan zou ik dus wanneer ik een 24jarige had een stukkie wei zoeken met andere "bejaarde"pony's en hem lekker laten rentenieren!
Wel steeds het stukje lint verplaatsen dus bijv.om de dag een reepje gras erbij geven zodat ie anders weer niet te dik wordt en hoefbevangen zoals ik eerder aangegeven heb wat wel vaak gebeurt en dan kun je nog iedere dag een half uurtje rijden of buitenritje maken?!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:14

ja perenboompje kleigrond hier er is echt geen boer die daar trek in heeft.
Ben al langs een aantal boederijen geweest.

een rusthuis is nog niet aan de orde hij is nog zo kwiek.

Kawa iid ik snap dat ook niet maar ik ben al blij dat ie zonder luchtzuigband mag staan.
Heeft me zoveel gekost om men te overtuigen dat het luchtzuigen niet over genomen worden.

triest ech ja helaas weer wel.

Inmiddels heb ik opslag gehad en besloten geen 2e aan te schaffen omdat de manier van paard houden zoals ik het zou willen in deze omgevening niet mogelijk is.
Ik ben er tenminste bewust mee bezig maar het idee dat ik ooit zou moeten stoppen maakt me verdrietig (verhuizen is geen optie)

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:15

Prinslover schreef:
Hallo iedereen!

Naar aanleiding van een ander topic. Even voor de duidelijkheid, ik wil geen rel schoppen, maar ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Hier op bokt lees ik dat het zielig is dat paarden niet op de wei kunnen. Ook vinden jullie dat een paard gezeldschap nodig heeft van een ander dier (paard, geit oid).

Nu woon ik zelf in de omgeving van Den Haag. En ik ben paardengek. Heb zelf geen paard, maar wel verzorgpaarden. Heel veel maneges hier in de buurt beschikken niet over weidegang. De paarden hebben dus alleen een stal. Ze komen niet naar buiten, omdat daar gewoon geen plek voor is.

Natuurlijk ben ik het met andere bokkers eens dat dit echt niet ideaal is voor een paard. Natuurlijk hoort een paard op de wei met weidegenootjes te lopen. En 24-7 lekker buiten te kunnen lopen. Ik zou niets liever willen dan een paard op de wei met een (schuil)stal!
Maar wat als je daar geen beschikking over hebt? Wat als er bijna geen weilanden zijn waar ze op kunnen lopen? Mogen wij in deze buurt dan maar geen paarden houden, omdat ze niet 24/7 het land op kunnen? Moet iedereen uit deze buurt dan maar verhuizen waar ze dat wél hebben? Dit is dus mijn vraag, wat is jullie mening hierover? Wat de meeste hier in deze situatie doen is het paard in de zomer zo'n 2 a 3 maanden 'vakantie' geven. Vaak rijden ze er dan helemaal niet op, of misschien heel af en toe.

Ben hier dus erg nieuwsgierig naar. Laten we het wel gezellig houden in het topic Lachen

Ik quote even sorrie hiervoor maar dan blijft de vraagstelling duidelijk Haha!

Het grootste probleem wat veel mensen hebben is schijnbaar toch het feit als ze iets willen hebben, dan zal en moet, wat het ook kost aangeschaft worden.
Persoonlijk heb ik enorm veel moeite met de stelling ¨wat jij hebt wil ik ook hebben¨. En hier gaat het in veel gevallen ook om. Ik schaar dit onder de noemer impuls-aankoop.

Niks is zo plezant als een paard hebben, echter een paard hebben en houden schept meer verplichtingen als de meeste mensen lief is. Een paard heeft ook rechten en deze rechten worden door het onjuist houden met de voeten getreden. Een van de meest ergerlijke zaken is, dat er in Nederland nog steeds vergunningen worden afgegeven aan maneges die volgens mij het predicaat het meest paard-onvriendelijk nog niet waard zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:58

Als ik dit allemaal zo lees, realiseer ik me dat mijn paarden het maar goed hebben.

Ik doe wat ik denk dat goed is, in de loop v.d tijd leer ik een 'nieuw' paard beter kennen en kan evt de huisvesting of verzorging aangepast worden, zodat het paard met z'n eigen wensen daar beter van wordt.
Ik snap heel goed dat dit binnen een pensionstalling een stuk moeilijker te verwezelijken is, maar sommige mensen kunnen ook best wat flexibeler zijn naar hun paard toe.
Mensen die hun paard in volpension hebben staan en gaan wanneer ze tijd en zin hebben, kan en wil ik niet begrijpen, (de verzorging van je paard uitbesteden zou voor mij al moeilijk genoeg zijn).
Iedereen geeft zn/haar eigen invulling aan het houden van paarden, daar is op zich niks mis mee, maar het welzijn en het geluk van een paard wordt daarbij vaak uit het oog verloren!
Ik krijg zoveel terug van mn paarden waaronder 'vertrouwen' het minste wat ik dan kan doen is dat vertrouwen koesteren en ervoor zorgen dat hun vertrouwen in mij niet geschaad wordt, daar hoort in mijn ogen ook een fijne huisvesting/verzorging bij.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:36

Daar wilde ik toch even op reageren cissie

Mensen op een pensionstalling kunnen gaan wanneer ze willen ben ik het niet mee eens.
Dat is meer wanneer ze bij huis staan, dan kun je doen wat je wilt komen en gaan wanneer je wilt.

Mensen op een pensionstalling moeten zich houden aan tijden.
Veel mensen werken om een dak boven hun hoofd te hebben ik ook dus en wel 40 uur per week dus ik kan niet gaan wanneer ik wil.
Als belangrijkste staat mijn paard bij een goede stal en daarvoor moet ik elke dag 15km heen en 15 terug rijden dus ff 2x of ff een deken verwisselen is er niet bij.

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:55

ik vind wel dat sommige van jullie hier erg overdrijven.
Dierenmishandeling als je paard op een stal zonder weidegang staan? nou sorry hoor beetje overdreven Knipoog
Mijn paard staat in de zomer 5 maanden op een pensioenstal waar ze de hele dag op het land loopt en swinters staat ze dan op een manege zonder weidegang(bij lekker weer een half uurtje per dag weidegang) verder gaat ze vaak genoeg los in de bak. Wandelen buiten en grazen rijden springen buitenritjes. doe ik mijn paard dan tekort? ik vind van niet. ik probeer mijn paard het zo goed mogelijk naar haar zin te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:44

Mijn pony heeft nu ook niets meer te grazen in zijn wei: alles is vertrapt doordat het natte kleigrond is. Hij is beter af in een mooie paddock met hooi maar ja dat mag weer niet van natuurmonumenten Clown

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:10

tita schreef:
Daar wilde ik toch even op reageren cissie

Mensen op een pensionstalling kunnen gaan wanneer ze willen ben ik het niet mee eens.
Dat is meer wanneer ze bij huis staan, dan kun je doen wat je wilt komen en gaan wanneer je wilt.

Mensen op een pensionstalling moeten zich houden aan tijden.
Veel mensen werken om een dak boven hun hoofd te hebben ik ook dus en wel 40 uur per week dus ik kan niet gaan wanneer ik wil.
Als belangrijkste staat mijn paard bij een goede stal en daarvoor moet ik elke dag 15km heen en 15 terug rijden dus ff 2x of ff een deken verwisselen is er niet bij.

Dat bedoel ik niet, meer in de zin van of je nu wel of niet gaat (uberhaupt) bije en volpension wordt je paard toch verzorgt, dan kun je dus zelf bepalen wanneer je wel of niet gaat.

Als je ze thuis hebt staan kun je wbt tijd indirect bepalen wanneer je gaat, maar eigenlijk ook weer niet, want je paard moet s'ochtends verzorgt worden en s'middags en s'avonds (als ik naar mn eigen paarden kijk), dan kun je je afvragen wat je kunt bepalen wbt tijdsindeling, je voerschema misschien?.
Je kunt bij wijze van spreke ook snachts gaan dat klopt, maar dat was niet mijn insteek in mn eerste reactie.

Heel kort bedoelde ik daarmee, als je paard in volpension staat kun je per dag bepalen of je WEL of NIET gaat.....thats it!