Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 11:51

Gefeliciteerd driebergen.
Veel geluk en plezier in jullie nieuwe stekje.

@audesta hoe gaat het met je? Je hebt wel veel voor je kiezen gekregen de afgelopen weken.

Dat hoofdstel is echt heel mooi :j
En van hoefschoenen en speelgoed geen verstand.

Ik ben ook nog altijd blij met zelf een bak, op vorig jaar na dan :P
Hij is niet prof aangelegd dus dan is het behelpen.
Maar andere jaren altijd goed, dus voor mij meer dan voldoende.

Binnen 1 km ook een binnenbak die wel te huren is, maar ben daar niet fanatiek genoeg meer voor.

DuoPenotti

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 12:44

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:01

Handig ding, maar ik kan er weinig over vinden o.a. wat de laagste -temp is dat het water dooi blijft. Het is nl wel een groot open oppervlak om de boel goed dooi te houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:05

"houdt de watertemperatuur rond de 10-15°C. Met een geïntegreerde thermostaat die wordt geactiveerd wanneer de omgevingstemperatuur ongeveer 3°C is."

bedoel je dit of niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:24

Maar aan ieder vorstbeveiligsapparaat zit een limiet en dan bedoel ik -10 of -20 ?? Ik weet dat er in Amerika vorstbeveiligers zijn voor op de wei /stal die tot -30 gegarandeerd zijn... en dat zonder elektriciteit want de kombi water, elektriciteit en paarden is niet mijn ding :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:27

Zijn die binnenbakken in Laag Soeren?
Ik moet daar nog eens gaan kijken. Hoe vaak ze overdag bezet zijn. Ik twijfel tussen die en een andere RV.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:54

DubbelFun schreef:
Maar aan ieder vorstbeveiligsapparaat zit een limiet en dan bedoel ik -10 of -20 ?? Ik weet dat er in Amerika vorstbeveiligers zijn voor op de wei /stal die tot -30 gegarandeerd zijn... en dat zonder elektriciteit want de kombi water, elektriciteit en paarden is niet mijn ding :)

-20 staat er.

Maar dat zal zijn met de stroom.
Waar ik niet bang voor zou zijn hoe dat zit aangesloten.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 15:35

Ik weet nooit zo goed wat het voordeel is van zo'n grote (vorstvrije) bak. Ik heb hier een verwarmde drinkbak hangen in de paddock, zo'n simpele kleine groene aan de muur die je ook in een stal kunt plaatsen met staaf ventiel. Kostte rond de 100 en dmv warmtelint is ook het stukje leiding van 10cm ong vorstvrij. Dan zie ik de toegevoegde waarde van zo'n grote bak op de grond niet helemaal? Maar waarschijnlijk mis ik iets

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 15:45

Geen idee waarom mensen dat willen.

Ik heb normale maat vlotter bakjes en zet als het vriest een kuubse waterbak neer.
Ja die bevriest, maar 2 gieters warm water en heb 'm weer open.

Maar dacht, misschien vinden mensen hier het wel handig, even delen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 16:04

Delen is altijd handig :) je kunt altijd iemand aan een goed idee helpen :)
-20 heb ik blijkbaar overheen gelezen, dat moet wel voldoende zijn in NL :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:55

Wat een luxe Happinez, ideaal.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 21:17

Hier in de stallen speciekuipen en buiten ook. Maar bij echt vriezen is het eventueel warm water erbij doen bij de laatste ronde, buiten stuk hakken, eruit halen en eventueel bijvullen met warm water.

Welkom driebergen!

Hier in de buurt heeft iemand een laag zand (ziet eruit als geel zand) laten storten en die rijbak ziet er eigenlijk altijd wel fijn te rijden uit. Hier vooral het probleem dat het gladder wordt bij regen. Maar droogt op zich wel redelijk snel op.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 22:36

Boemel hoe ging het bij de fjord?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:22

De Fjord …..
Daar ben ik nog steeds over na aan het denken.
Het vervelende was dat de rijbak best wel bevroren was. Dus echt goed kon ik m niet beoordelen.

Werd voorgereden en ging aan de kletter. En werd vervolgens gelongeerd, waarbij hij een behoorlijk tempo had. Hij hoestte een paar keer. Maar klonk niet serieus.
En werd daarna opnieuw voorgereden. En daarna ging ik er op.

Ik begon zonder sporen en zweep en ging al heel snel terug voor beide. Ene helft van de bak wou die snel, andere helft amper vooruit. Hij was kijkerig op t punt waar hij aan de kletter gegaan was en deed bij mij ook een zwakke poging. Ik moest erg hard werken en dan vind ik het al snel ingewikkeld om zelf fijn te kunnen ontspannen.

Dier zat heel fijn en had op zich een fijn mondje, maar vond m af en toe best lastig exact te sturen. Hij had zelf best een mening waar hij wilde lopen. Doordat ik weinig voorwaartse drang had, kreeg ik de verbinding ook niet fijn.
Er zaten zeker wel fijne stukken tussen, maar ook genoeg niet fijne stukken.

Tja, was ie niet voorwaarts vanwege de deels harde bodem?, was hij niet voorwaarts omdat ie met z’n dikke berenvacht z’n energie al teveel kwijt was geraakt tijdens het longeren? Was ie niet voorwaarts omdat hij zo is?
Zeg het maar.

Hij kwam over het algemeen niet werklustig over. Tikje met zweep om voorwaarts te krijgen, resulteerde in een bok en na het volgende tikje geen bok meer, maar wel wat narrig.

Eigenaresse reed door omstandigheden zelf al lang niet meer zelf. Volgens haar was ie in het verleden in de training wel scherp maar reed ze wel met een wielspoor. Hij heeft zich in het verleden bij voorgaande baasjes behoorlijk misdragen. Boos, trappen en door mensen heen walsen. Hij was nú vriendelijk, iets bepalend, maar liet zich gemakkelijk corrigeren. Maar, wel 1 die je direct uittest.
Vraag is wel hoe hij is op een nieuwe plek. Ik heb geen zin in een Mir 2.0 verhaal.

Twijfel om voor een 2e keer te gaan. hij is echt groot voor een Fjord, heeft een fijn mondje en zit fijn en ik kon m niet helemaal eerlijk beoordelen door de ondergrond
Maar dat is wel weer 3 uur in de auto en het is niet dat we ons vervelen momenteel.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:41

Poeh als ik dat zo lees zou het een no go zijn voor mij, zeker als je een ongecompliceerd dier wil.

Belker schreef:
Zijn die binnenbakken in Laag Soeren?
Ik moet daar nog eens gaan kijken. Hoe vaak ze overdag bezet zijn. Ik twijfel tussen die en een andere RV.

Nee, ik rij bij PMO ( paard,mens,onderwijs) in de kop van Overijssel.

Die waterbakken zien er wel handig uit !
In canada hadden we een soort drijver er in liggen die de boel open hield van bovenaf.
Waren ook temperaturen rond de -25 , was ideaal

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:50

Toen we Diekke gingen proberen 4,5 jaar geleden, liep ze ook hoe en waar zij wou en kon ze niet stilstaan bij het opstappen. Maar, ze was vriendelijk en werkwillig en in het verleden M1 dressuur met winst.

Zij stond al een jaar stil en was daarvoor van 2 kids van 9 en 11 jaar geweest. Ik had haar dus echt gekocht op basis van sportprestaties in het verleden en het feit dat ze wel braaf genoeg was geweest om als kinder”pony” te dienen.
Dit dier heeft geen sportprestaties waar ik iets uit kan opmaken. Ze zeggen zelf dat hij door kinderen gereden kan worden en dat hij normaal niet aan de kletter gaat.

Hij voelde niet als een rotzak aan, maar ook niet van “leuk, we gaan wat doen” en dat voelde ik bij Diekke destijds wel heel sterk.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:52

Handige bak DP! Liefst hadk ook zo'n automatische drinkbak zoals xladyx maar helaas geen water aan die kant. Nu is ons terrein ook niet zo ingericht dat we dat 123 daar hebben. Dus ik sleur ook met losse emmers water als het vriest. Voor n paar dagen ok, moet alleen geen weken aanhouden :')

Welkom driebergen, goed vooruitzicht!

Mmm lastig boemel.. als je twijfelt dan was er iig wel iets dat je wél fijn vond. Of geef je m het voordeel vd twijfel? Ik heb Picasso niet obv prestatie gekocht, maar omdat ik helemaal verliefd was op zn karakter :P

Happinezz daar zijn ook die ruiter en men instructieweken toch? Gaat n dorpsgenootje altijd heen met haar paard meen ik.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:38

Tuurlijk snap ik dat er werk in dieren kan zitten.
Maar mijn ervaring is dat een flegmatieke/trage niet ineens een vlotte word.
Maar goed je gevoel moet goed zijn dat is het belangrijkste.

Lys, dat klopt in de zomermaanden hebben ze rij en menweken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:08

Er mag best wat werk zijn aan een paard, als je maar meteen het gevoel hebt dat je er iets mee kunt. Dit klinkt twijfelachtig. En als ze dan niet het laatste aan werklust hebben, dan wil je het eigenlijk gecompenseerd krijgen met braafheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:35

@boemel: klinkt als een echte Fjord, iig zoals ik ze me herinner toen ik er nog veel op reed :)

Hier (nou ja bij de buren) is vannacht alsnog een Hooglander kalf geboren, die van vorig jaar was al aan de late kant (eind augustus), dus ik hoopte dat ze een jaar zou overslaan. Hopelijk redt ie het met dit weer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:36

Ik zou deze laten staan gezien jou bericht.

Kijkerige tank is niet wat je zoekt.
En dat zou niet zo erg zijn als ze daarbij braaf bleef, maar in de eigen bak al spoken zien en eruit naaien.
Dikke kans dat lekker naar buiten helemaal niet werkt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:44

Deze zou ik ook laten staan Boemel! Te veel rode vlaggen. En je bent superhandig met moeilijke paarden, maar dan kan je net zo goed Mir behouden.

DF, nu nog een kalf is wel erg laat. Zeker als ze onbeschut buiten lopen -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:46

Ze hebben een schuilhok, maar daar zijn ze zelden in te vinden.
De koe heeft ook honger, maar ze durft met kalf nog niet naar de stier toe te gaan die staat te eten.

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:47

Ik heb net gemeld dat ik het niet doe.
Ik ken behoorlijk wat Fjorden hier in de omgeving en ik heb vroeger zelf ook een fjord gereden en dat narrige randje wat ik bij deze voelde, dat herken ik niet als horend bij een fjord.
Het voelde ook niet als gewoon wat eigenwijs en een mening hebben, maar als er geen plezier in hebben.

Komt voor mij bij dat hij in het verleden bij andere baasjes niet erg gelukkig was en hetzelfde gedrag als Mir vertoonde. Hij heeft het erg fijn als paard waar hij nu is. Veel ruimte, rust , maatjes en buitenritten.

Hoewel een paard het hier echt goed heeft, is de ruimte beperkter en het werk anders. Als hij daar niet gelukkig van wordt, dan zit ik mogelijk weer met de gebakken peren.

Was ik echt een bosruiter geweest met meer land en maatjes, dan had ik “ja” gezegd :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:54

Ik denk de beste beslissing, het moet meteen goed voelen.