Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:02

Anoniem schreef:
Ik moet zeggen, toen ik net om 16:00 op stal was, stond er toch ook een behoorlijk stel te springen om naar binnen te mogen met dit weer... ;) Heeft dus niks met eten te maken want dat krijgen ze dan nog niet en hebben ze buiten ook

Dat kan, paarden hebben graag beschutting tegen slechte weersomstandigheden. En vandaag is het wel heel erg extreem weer (in België dan toch). Grote kans dat mijn paard vandaag dus ook maar heel kort eruit geweest is. Ga straks even langs om te checken en nog eens los te gooien.

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:05

Die van mij stond vandaag om 10:00 buiten, kan mij met dit weer wel enigsinds voorstellen dat ze dat na 8 uur wel zat zijn...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:17

Met dit weer, ja hoor, goed voor te stellen dat ze naar binnen willen. Maar ik ga er dan even vanuit dat daar geen goede schuilstal is. Degelijk verschil. Een weide zonder beschutting in de wind en regen of een weide met een goede degelijke ruime schuilstal

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:19

Anoniem schreef:
bruintje123 schreef:
Ik vind het altijd wel grappig, op bokt de mensen vertellen dan, mijn paarden willen na een uur naar binnen en willen echt niet anders. Het zal bij een zeer grote uitzondering vast voorkomen, maar niet zoveel als hier beweert word. Dat kán gewoon niet.
Want ik wonende mijn hele leven op een plek waar alles buiten staat van opfok tot en met rijden hebben dat probleem nooit, echt helemaal nooit.
En dan krijgen we eens een randstad paard hierheen die dat doet en er binnen een maand doorheen is.
Altijd zo bijzonder.

Maar was jij niet degene die zelf ook aangaf dat jou paarden met de scherming graag naar binnen wouden?

Ik moet zeggen, toen ik net om 16:00 op stal was, stond er toch ook een behoorlijk stel te springen om naar binnen te mogen met dit weer... ;) Heeft dus niks met eten te maken want dat krijgen ze dan nog niet en hebben ze buiten ook

Maar geen enkele na een uur.
En ik heb ook aangegeven dat het aangeleerd gedrag is bij mijn paarden. Dat weet ik goed genoeg en durf dat dan ook in te zien. Dat ontbreekt hier bij sommige wel.
Dus ook die paarden die na een uur naar binnen willen dan is het aangeleerd of bar slechte omstandigheden.

Ik ben dus ook geen 24/7 pleiter (voor de 25e keer) maar wel een pleiter dat een paard minimaal 4 uur buiten hoort, vrij los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:23

bruintje123 schreef:
Anoniem schreef:
Maar was jij niet degene die zelf ook aangaf dat jou paarden met de scherming graag naar binnen wouden?

Maar geen enkele na een uur.
En ik heb ook aangegeven dat het aangeleerd gedrag is bij mijn paarden. Dat weet ik goed genoeg en durf dat dan ook in te zien. Dat ontbreekt hier bij sommige wel.
Dus ook die paarden die na een uur naar binnen willen dan is het aangeleerd of bar slechte omstandigheden.

Ik ben dus ook geen 24/7 pleiter (voor de 25e keer) maar wel een pleiter dat een paard minimaal 4 uur buiten hoort, vrij los.

Excuus, dat het om 'na een uur ging' had ik overheen gelezen :)

Verder met je eens. Voor mij hoeft 24/7 ook niet. Voor mijn paard niet (daar zal ze behoorlijk lang aan moeten wennen denk ik) maar als ik heel eerlijk ben vind ik het zelf ook een fijner idee als ze 's nachts gewoon binnen staat. Dan wel met de eis dat ze er overdag genoeg uit is geweest. (wat op deze stal ook het geval is a 12 tot 15 uur :) )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:26

En die van mij willen ook naar binnen hoor met dit extreme weer hoor. Maar ook dan pas weer na een uurtje of 6 buiten staan. Terwijl ze een schuilstal hebben. Daar gaan ze dan weer niet in. Zo hoog is de nood :+
En soms doe ik dat binnen zetten, maar vaak ook niet en dan staan ze ook gewoon weer te grazen daarna.

Ik heb ze ook binnen voor mezelf, geef ik 100% toe.
Ik vond dat vannacht maar wat fijn, de paarden doen het ook prima.
Maar ze deden het ook prima met 24/7 en hun schuilstal.
Dus nee op stal vinden ze niet per definitie erg.
Maar een peuter eet ook liever de hele dag snoep en dat laten we ook niet toe. Een paard is een kudde en bewegingsdier, dan zouden we de hele dag op stal ook niet toe moeten laten.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 03-01-18 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:28

Het gat niet om de redenen die je verzint om een paard binnen te houden het gaat om het punt dat gezegd wordt dat dier graag na 1 uur weer naar binnen wil en dus beter af is met dan ook naar binnen gaan.

Aantal weken geleden is mijn merrie met veulen terug gekomen uit de kliniek. Warme stal 24/7 binnen voor x aantal weken wegens beenwond. De eerste 2 dagen hebben ze onder het afdak geleefd. Wilde daar hun natje en droogje ontvangen en dat heb ik ze daar ook aangeboden. Daarna ben ik wat gaan varieren. Door krachtvoer eens ergens anders aan te bieden uiteindelijk stonden ze ook weer in de bak naast de kudde. Maar ook nog veel binnen. Toen de kudde in. Ook daar weer eerst onder afdak geleefd en ook dat is nu weer helemaal over. Staan in de kudde eten weer gezamelijk staan in de verschillende schuilstallen. Zijn ook weer regelmatig nat geregend etc. Veulen is weer zoveel relaxter en moeder kan ik weer rijden.

Het is dus wat de eigenaar wil. En niet zozeer wat het paard wil want de meeste kunnen zich gewoon aanpassen aan de omstandigheden zeker als ze dit van jongs af aan gewend zijn en de kudde taal hebben leren spreken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:35

Gelukkig hier wel overwegend droog vandaag, anders had ik ze toch ook eerder binnen gehaald.
Wat een wind zeg, echt bizar!
De helft heeft maar 1 uurtje buiten gestaan, eigenaren wilde ze binnen, de andere helft heeft het buiten volgehouden tot donker worden.

Ik ben maar aan de knutsel gegaan om de hooi/strobak die ze als extra vermaak in de paddock hebben van een net te voorzien dat nog in de schuur lag, zodat niet alles wat in de bak zit na 1 hap weg waait en ze er langer werk mee hebben.
Verder krijgen ze uit fijnmazige netten en hebben ze wilgentakken om te knagen.
Zal geen optimaal vermaak zijn maar beter dan niks.

Ik heb ze om half 9 buiten gezet, omdat ze anders om half 7 al zouden zijn gegaan door een stalgenootje die die dienst voor haar werk had, maar dat vond ik met dit weer wel erg vroeg, en omdat ik toch vrij ben kon het best ietsje later...

TedjeBed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:38

die van mij staat maar een uur buiten, heb helemaal niks tegen lang buiten staan maar helaas is dat voor die van mij niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:39

bruintje123 schreef:
En die van mij willen ook naar binnen hoor met dit extreme weer hoor. Maar ook dan pas weer na een uurtje of 6 buiten staan. Terwijl ze een schuilstal hebben. Daar gaan ze dan weer niet in. Zo hoog is de nood :+
En soms doe ik dat binnen zetten, maar vaak ook niet en dan staan ze ook gewoon weer te grazen daarna.

Dat laatste heb je dan geluk mee! Als die van mij in d'r koppie heeft dat het klaar is, dan is ze er ook echt klaar mee :')
Als ik d'r zou laten staan (wat ik inderdaad ook doe als ze rond 12:00 al bij het hek staat te draaien), geeft ze het drammen wel op en gaat ze vaak gewoon staan, maar echt niet dat ze bij dat hek gaat, want stek nou dat er wel iemand mijn prinsesje van suiker uit de regen komt redden :') Als het regent is het ook altijd de eerste die hinnekt als er iemand langskomt, just in case _O-

Nee, mijn sportpaard gedraagt zich nog steeds als een sportpaard, en vermoed niet dat dat ooit anders zal worden. Alleen heeft ze dan pech _O- (niet om iemand mee te beledigen ;) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-18 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:42

Gaan ze ook voor het hek staan die paarden die graag naar binnen willen na een uur als je ze buiten hooi geeft om de paar uur of onbeperkt?

Hier gaan ze inderdaad bij het hek staan of klieren met elkaar als het bijna tijd is om naar binnen te gaan of als het slecht weer is en ze hebben niks te doen, maar als ze dan hun hooinetten krijgen zijn ze eigenlijk allemaal wel weer even zoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:45

Die van mij heeft buiten altijd een gevult hooinet :) Ze houdt gewoon niet van regen, net als de baas ;)
Maar zoals gezegd, mag ze echt niet altijd direct naar binnen. Als je d'r om 12:00 binnen zet staat ze om 15:00 weer te springen om naar buiten te mogen.
Maar met "erge" regen gaan ze wel is een uurtje of max 2 eerder naar binnen, en dan staat ze ook gewoon prima :) Soms is het even een dagje niet anders, we proberen ook de paddocks zoveel mogelijk te sparen natuurlijk.
Dus een dagje wat korter vind ik niet erg, dan kom ik zelf wel een keertje extra om nog even de wandelen of iets dergelijks, maar voor ons willen we dat niet meer als standaard :)

Verder begint die van mij vaak te klieren op het moment dat het donker wordt, zomer en winter. Dus niet om een vaste tijd. Maar dat zal best komen omdat ze weet dat ze met het donker naar binnen gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:50

Dat is hier ook, schemer associëren ze met binnen.
Is ook zo, nu staan ze het kortste buiten maar dat schuift nu elke dag weer een klein beetje op.

En een keer wat eerder binnen, dat is ook niet waar het om gaat.
Als hier de smid om 3 uur komt en die is om 4 uur klaar zet ik ze voor dat uur ook niet meer buiten.
Vragen ze dan ook niet om. Pluk hooi erbij en klaar.
Het gaat voor mij er echt om de stallen die minder dan 4 uur vrije beweging normaal vinden in normale omstandigheden, dus niet op uitzonderingsdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:56

Precies, ik ben toen ook op zoek gegaan naar een stal met minimaal 4/5 uur buiten. Puur omdat ik hier in de omgeving al enorm blij zou zijn als ik dat überhaupt kon vinden...
Uiteindelijk nog beter terrecht gekomen, maar die mening deel ik helemaal met je :j

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:32

We weten toch hopelijk allemaal wel dat paarden geen klok kijken en absoluut niet in termen van tijd denken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:36

danzzz schreef:
We weten toch hopelijk allemaal wel dat paarden geen klok kijken en absoluut niet in termen van tijd denken toch?

Maar wel in termen van ritme/structuur. Net zoals een hond kan een paard ook prima inschatten wanneer ze eten horen te krijgen, wanneer ze naar binnen gaan enz als dit altijd rond hetzelfde tijdstip is.
Dus in die zin, kunnen ze best "klok kijken". Al noemen we het niet echt denken natuurlijk, maar zoals bekent leren paarden door herhaling. Als ze elke dag om 18:00 eten krijgen weten ze het echt als het is een uur later is ;) Dan staan ze om 18:00 toch een stuk onrustiger/ongeduldiger

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:38

En een vraagje, zijn de paarden die 24/7 buiten staan nou ook wat hmmzz alerter met dit weer? Tjees, heb echt mijn handen vol gehad, wat een neuroten zijn het dan. Zelfs de doorgewinterde oude allesgezienhebbende liep snorkelend op eieren, zelfs de 30plus jaar shet, die altijd los over het erf banjert was een beetje de weg kwijt?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:39

Anoniem schreef:
danzzz schreef:

Maar wel in termen van ritme/structuur. Net zoals een hond kan een paard ook prima inschatten wanneer ze eten horen te krijgen, wanneer ze naar binnen gaan enz als dit altijd rond hetzelfde tijdstip is.
Dus in die zin, kunnen ze best "klok kijken". Al noemen we het niet echt denken natuurlijk, maar zoals bekent leren paarden door herhaling. Als ze elke dag om 18:00 eten krijgen weten ze het echt als het is een uur later is ;) Dan staan ze om 18:00 toch een stuk onrustiger/ongeduldiger

Precies, waarom willen we dan expliciet een goed en een fout aantal uren aan het buitenstaan hangen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:39

Tango1979 schreef:
Maar ze zijn er, dat weet jij ook. Ook danzz geeft in dit topic aan dat ze nu met t slechte weer 20u op stal staan. Er zijn in NL genoeg paarden die maar een paar uur per dag uit de stal komen. En dan mag jij opmerkingen hierover "gedram" noemen, maar zolang die paarden er nog zijn, mogen er van mij wetten komen. Eigenlijk moeten die er gewoon komen.

Ook bij mij stonden ze vandaag niet langer dan 4 uur in de wei. Windkracht 9 en 20 mm regen, paarden met de kont in de wind en de wei naar de filistijnen... dan maar een dagje wat minder buiten. Maar dat terzijde.

Ik vind regelgeving prima (zoals in Zweden), maar dan moet er wel een bak voorlichting bij. Gedragsverandering bereik je meestal niet door simpelweg een regel in te voeren, het moet ook realistisch zijn en mensen moeten het gevoel hebben dat het zinvol is. Wortel, preek en stok dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:00

danzzz schreef:
Anoniem schreef:

Precies, waarom willen we dan expliciet een goed en een fout aantal uren aan het buitenstaan hangen?

Volgens mij staat dat los van hun ritme?
In mijn ogen zijn dat in ieder geval geen dingen die bij elkaar horen. Een paard dat maar 2 uur buiten komt zal dat als ritme hebben, maar dan beweegt hij/zij nog steeds te weinig als je naar het welzijn gaat kijken.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:06

Het gaat er niet om of 4 uur goed is en 5 uur slecht. Nee paarden kunnen niet klokkijken voor zover ik weet maar dat is ook totaal terzijde. Het gaat erom waarmee je het welzijn van je paard verbeterd. 20 uur op stal staan per dag doet dat niet mijns inziens. Ik vergelijk het altijd met een mens zelfde aantal uren op de wc opsluiten en 1 keer per dag eruit trekken om flink te sporten. Is niet goed voor je. Ieder levend wezen doet het goed op bewegingsvrijheid. En zelf bedenken dat het goed is om een paard op stal te zetten omdat de natuur eruit is geëvolueerd na de werkpaarden tijd gaat mij echt te ver. Er wordt gesproken dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat paarden de hele dag buiten moeten zijn. Ik mis dan ook wetenschappelijk bewijs over dit betreffende onderwerp. Waar wel wetenschappelijk bewijs voor is is dat een paardenlijf het goed doet op veel beweging. Net als alle andere levende lijven.

Nou ja goed. Ik ben hier niet om ruzie te trappen of te stoken. Zie alleen argumenten voorbij komen die als een tang op een varken slaan.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:11

Ik zag ook iets over paarden op hete kolen met dit weer. Ik heb dit nooit gehad. Een aantal jare geleden hadden we ook een keer storm met een wolkbreuk die de straten in een paar minuten blank had gelegd. Mijn toenmalige vriend maakte zich toen ook zorgen dus ik in dat takkeweer kijken, stond mevrouw heerlijk te grazen terwijl er 50 liter in 5 seconden op haar rug plensde. No problem.
Maar ik denk dat die paarden op eieren lopen doordat ze gewend zijn binnen te staan? Zo niet, geen idee, nooit meegemaakt en nooit gezien ergens.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:13

Anoniem schreef:
danzzz schreef:

Volgens mij staat dat los van hun ritme?
In mijn ogen zijn dat in ieder geval geen dingen die bij elkaar horen. Een paard dat maar 2 uur buiten komt zal dat als ritme hebben, maar dan beweegt hij/zij nog steeds te weinig als je naar het welzijn gaat kijken.

Dat ligt eraan wat die in die twee uur doet. We hebben helemaal in het begin een discussie gehad over dat weidepaarden en stalpaarden die werken niet zo gek ver uiteen liggen qua kilometers die ze maken. Eigenlijk konden we uit die discussie wel de conclusie trekken dat beweging eigenlijk geen argument meer is mits de stalpaarden in de tijden dat ze niet op stal staan goed bewegen. En dat een aantal uren in een paddock niet bijdraagt aan het aantal kilometers dat een paard maakt.

Ik weet niet meer wie, mijn excuses, maar die heeft in het begin van dit topic een plaatje geplaatst hoeveel een paard beweegt per dag in paddocks van verschillende formaten, daaruit blijkt dat een stalpaard die in goede training staat ongeveer net zoveel loopt als een paard dat in de grootste weide (kon ook een na grootste weide zijn dat weet ik niet meer precies, en ik ben te lui om het op te zoeken) staat qua kilometers.

Als heel goed argument werd gegeven dat als paarden dus in paddocks staan ze altijd bewegen, en krijgen ze daar nog goede training bovenop dat ze dan per definitie meer kilometers maken dan een stalpaard die hetzelfde aantal uren in dezelfde training aan het werk is. Dat is natuurlijk absoluut waar.

Maar ik denk dat als we het gemiddelde nemen dat stal en weidepaarden qua kilometers beweging niet zoveel uit elkaar liggen per dag. Uiteraard de extremen of bijzondere situaties weggelaten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:17

PowerReiner schreef:
Het gaat er niet om of 4 uur goed is en 5 uur slecht. Nee paarden kunnen niet klokkijken voor zover ik weet maar dat is ook totaal terzijde. Het gaat erom waarmee je het welzijn van je paard verbeterd. 20 uur op stal staan per dag doet dat niet mijns inziens. Ik vergelijk het altijd met een mens zelfde aantal uren op de wc opsluiten en 1 keer per dag eruit trekken om flink te sporten. Is niet goed voor je. Ieder levend wezen doet het goed op bewegingsvrijheid. En zelf bedenken dat het goed is om een paard op stal te zetten omdat de natuur eruit is geëvolueerd na de werkpaarden tijd gaat mij echt te ver. Er wordt gesproken dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat paarden de hele dag buiten moeten zijn. Ik mis dan ook wetenschappelijk bewijs over dit betreffende onderwerp. Waar wel wetenschappelijk bewijs voor is is dat een paardenlijf het goed doet op veel beweging. Net als alle andere levende lijven.

Nou ja goed. Ik ben hier niet om ruzie te trappen of te stoken. Zie alleen argumenten voorbij komen die als een tang op een varken slaan.

Als je nou niet hier bent om ruzie te trappen, is het handiger om " Zie alleen argumenten voorbij komen die als een tang op een varken slaan." niet te zeggen. De rest van je post is heel goed te pruimen hoor want je hebt gewoon gelijk, niks is goed om koud van stal vol in het werk te gaan en dan weer terug naar stal.

Daarom zorgen wij ervoor dat ze er een aantal keren per dag eruit komen voor kortere of langere tijd, met een ander trainingsdoel en met een andere intensiteit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:24

Nee geen hete kolen paarden hier.
Ook niet extra gerend in de wei.
1 van hen is een echte snorkel maar op weer reageert hij niet.
Een ander is echt een speelpaard. Maar ook nu niet extra.