Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:03

Fantastisch weer {:}
Lynn nog gefeliciteerd.

Alles is hier weer kurkdroog, zelfs de paddocks stoffen al weer :=.
Heb de paardjes vannacht lekker buiten gelaten en vanmorgen lagen ze allemaal lekker in de zon te slapen.
Scheelt mij weer stallen uit mesten haha.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:55

lynn nog
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:44

Zo net het trailerladen weer opgepikt. Vorig jaar in januari vanaf het begin opgebouwd. Marinka wilde er echt niet op. Dit rustig opgebouwd zodat ik in september mee kon met het weekendje van dit topic. Dat is me gelukt. Maar helaas als het voor het echie is dan gaat het nog niet echt goed. Met oefenen ging het prima. Dus dat is de uitdaging voor nu. Marinka stormt namelijk graag de trailer weer uit. Nu de focus gelegd op het rustig de klep weer af. Dus geen stang of iets gedaan. Alleen gezorgd dat alles op mijn commando gaat. Erop en eraf. Dit ging op 2 keer heel goed. Ze heeft er een keer of 5 helemaal in gestaan maar ook half of alleen de klep en weer terug. Ik vond het goed gaan voor de eerste keer weer. En zeker relaxed. Daarna nog even Rosie de trailer laten zien. Die ging er zo in haha. Niet een hele goede foto, maar toch.Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:23

Super fijn! Goed dat je zo oefent!

Ik heb een enorme angsthaas staan. Meermaals op cursus geweest zonder succes. Ben nu echt een plan van aanpak aan het bedenken. Zo lastig als ze niet willen laden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:40

Ik kom met Marinka ook van ver. Ze ging er echt niet op. Het heeft ook nooit echt gehoeven en ze is nu 22 en ik den toen ik begon zo ver ik weet 3x op de trailer geweest. En bij mij was dat de verhuizing toen 16 jaar geleden. En ik heb me een trailer gekocht deze zelf gerestaureerd en dus moest het er maar van komen. Een mooi weekendje als stok achter de deur. En ruime tijd van 9 maanden. Ik oefende dan weer een paar keer dan weer niet. Maar kreeg haar er zonder dwang op. Alleen is bij mij blijkbaar spanning als ik echt weg moet en dan doet ze dus moeilijk. Marinka wil niet bij de anderen weg. Ze wil ook niet dat de anderen weg gaan. Ze was vanmiddag goed van streek toen Rosie de trailer op liep.
Ik ga het deze week een paar keer proberen. Het is nu mooi weer. En we gaan gewoon rustig weer aan het werk en dan komt het ook weer goed. Mijn ding is dat ik het alleen wil doen. Meestal is er zo wie zo niemand die mij kan helpen. Dus wil ik het ook maar meteen zo leren. Het erop geen probleem. De stang dicht daar ligt het probleem. Dat is een moment dat ze moet blijven staan. Maar zodra ik aan de stang zit gaat ze in de achteruit. Ze is ook wel heel slim. Want als ik oefen met de stang stegen haar billen dan weet ze gewoon dat die los is en vibd ze het niet erg. Een lastige dame dus. Maar voor nu ook vooral het oefenen van het eruit stappen. In de hoop dat haar dat meer rust geeft. Soms vergeet ze de hele klep en staat ze al buiten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:43

Heerlijk dat het goed gaat kvulden :)

Die van mij zijn hierheen niet zachtzinnig de trailer op gegaan door haast dus ik vrees dat ze er niet meer zomaar op gaan. Heb zelf geen trailer dus oefenen gaat ook niet.
Denk dat dit voorlopig mijn motto maar is.
Afbeelding

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:03

Ik vind het altijd wel erg belangrijk dat een paard de trailer kent, er makkelijk opgaat en ook rustig is tijdens het rijden. We hebben al meerdere malen paarden moeten helpen die op dat moment op de trailer moesten en weigerden.... De eigenaren werden dan stuk voor stuk enorm zenuwachtig ("Hij moet echt nu op de trailer" en mede daardoor besloten de paarden helemaal om niet meer in zo'n 'rammelhok' te gaan staan.
Ik vraag mij altijd af (uit interesse), wat als je paard met spoed naar een kliniek moet? Of met spoed moet verhuizen (ik kan mij nog duinbranden herinneren in Schoorl waarbij paarden acuut op last van de brandweer moesten verhuizen)... wat doe je dan? Geeft het je, als eigenaar, niet enorm veel rust als je gewoon weet dat je paard in een gewone situatie de trailer als normaal ziet?

Wij zijn in de afgelopen paar jaar al een redelijk aantal keer gevraagd om een paard last-minute op de trailer te zetten. Als in: "Hij moet echt vandaag verhuizen en we zijn al 4 uur aan het hannesen, kunnen jullie helpen? " We vragen aan die eigenaren altijd "wil je het paard zelf op de trailer zetten (met onze begeleiding) of zal ik het halstertouw overnemen?" Echt, 99% van de eigenaren geeft zo snel mogelijk het touw aan mij. Het probleem zit er vaak in dat die mensen de trailer eng vinden. Het paard pikt dat op en weigert om de trailer in te gaan.

Ik vind het daarom echt tof dat Kvulden zich zo ingezet heeft om het probleem met Marinka op te lossen! Het duurde even, ze loopt er wellicht nog steeds niet zo makkelijk op als dat je graag wilt. Maar je bent al zoveel verder en je blijft de trainingen rustig herhalen :j Je plakt er niet de druk achter van 'je moet nu' op de trailer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:15

Mijn angst is inderdaad dat het eens echt moet maar niet gaat. Hoewel ze mij inmiddels wel beide vertrouwen dus het zou ook zomaar wel goed kunnen gaan.
Heb alleen gewoonweg geen trailer tot mijn beschikking en niet eens een auto met trekhaak -O-

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:30

Dank je wel sakvis. Lief dat je het zo benoemd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:31

Kvulden, als je nou een heel lang touw neemt, mee de trailer in, uit het deurtje liopt en dan stang erachter? Dan kun je haar nog vasthouden, als ze achteruit gaat.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:36

Hahaha dat ken ik azmay. Trailer staat hoog op het verlanglijstje en als ik de juiste tegenkom mag hij ook gelijk mee. Maar of mijn 21 jaar oude nog geen 1000 kilo wegende Opel daar nou echt op zit te wachten?
Scheelt wel dat mijn paarden allemaal makkelijk laden. Al is dat voor esra en kliek wel 10 jaar geleden dat ik het voor het laatst gedaan heb.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:38

Zo blij dat die van mij netjes de trailer op loopt. Die zet je er met z'n 1000 kilo ook niet zomaar ff op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:51

Een fjord van 500 kg ook niet hoor, als die er geen zin in heeft }> .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:53

trailerladen ja, pffff
Blij dat ik nu een eigen traile rheb en met mijn jonkie goed en rustig kon oefenen die kan ik nu alleen laden, alleen onderweg heeft hij wat moeite.
Mijn oma paard is dus een ramp, nooit kunnen oefenen, trailer ingeslagen toen ik haar kocht en ook doodsbang ervoor. Eigenlijk moet ik nu ook met haar aan de gang maar ze heeft artrose en vind het dan weer extra belastend. Zij zal ook tot haar dood blijven waar wij nu staan, als er iets gebeurd is het inslapen bij haar ipv kliniek

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:56

Fabster schreef:
Kvulden, als je nou een heel lang touw neemt, mee de trailer in, uit het deurtje liopt en dan stang erachter? Dan kun je haar nog vasthouden, als ze achteruit gaat.

Ja dat klopt. Daarom was mijn focus vandaag ook rustig uit de trailer lopen en stoppen als ik dat zeg. Want als ze gaat gaat dat zo hard daar houdt je niks aan. Op dit moment loop ik met haar op de trailer. En ik kan ook gerust langs haar naar achteren lopen. Daar kan ik haar ook lekker aaien. Maar o wee als ik maar bedenk om de stang dicht te doen.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 20:58

Ik schud een paar keer met mijn voeremmers en mijn vreetzakken zijn volledig overtuigd haha :P

Afbeelding

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:22

Trailer is bij mij ook echt ding dat ik in de basis al meeneem. Het gaat bijna spelenderwijs in het proces van leren meelopen. Nu heb ik wel het voordeel dat alledrie mijn paarden al vrij jong bij mij kwamen, en daardoor ook weinig ervaring met de trailer hadden (ook geen slechte dus).

Lynn, het zou toch wel heel mooi zijn als je andere kansje wel doorgaat! En ontzettend jammer van het andere huis!

Abby_Blues: he getver, Stef aan de luizen! Vervelend hoor, schuurt en stampt hij nu ook veel?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:04

Je hebt helemaal gelijk sakvis! Daarom heb ik ook 2 cursussen gevolgd en heb ik oefeningen mee voor thuis. Ik heb de mijne als jaarling gekregen maar hij is doodsbang. Gewoon zielig zo bang. Ik zou een trailer moeten kopen om te oefenen maar een trailer voor mijn heren is lastig. Ze zijn te zwaar en te groot. Dus ik heb een extra grote nodig.

De auto hebben we al gekocht nu sparen voor een trailer. :)

We oefenen nu met vreemde ondergronden en een poort met slierten waar hij doorheen moet. Vooralsnog rent hij er omheen :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:08

Walter is ook heel bang voor de trailer. De laatste keer is de vinger gebroken van degene die hem probeerde te laden. Ook wekenlang wennen en oefenen voor die laatste verhuizing heeft dus uiteindelijk weinig uitgehaald.
Tja, ik heb ook geen eigen trailer helaas, dus oefenen gaat niet :n Dus nee, met spoed naar de kliniek gaat ook niet lukken.
Lirina hoeft het al helemaal niet meer.
Voor beide paarden geldt dus eigenlijk dat ze in noodgevallen een spuitje krijgen, het is niet anders.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:18

Mijn paard moest op 1 januari dit jaar met spoed naar de kliniek (er stak een prikpaal uit zijn buik, heb het hier al wel gepost..) Wij hebben ook geen trailer of trekauto. De kliniek heeft een vervoersdienst en heeft hem super professioneel (op 1 januari _/-\o_ ) komen ophalen binnen het uur.

In noodgevallen zijn er altijd oplossingen te vinden :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:32

Ik ben er zo aan gewend om zelf vervoer te hebben. Dat ik er niet aan moet denken om zelf geen vervoer te hebben. Mijn ene paard loopt er altijd zo op, die heeft dan ook al heel wat provincies van Nederland wel gezien. Bruintje loopt er zo op als vosje er op staat. En mijn jonkie heb ik alleen gehaald met de trailer maar verder niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:39

Mijn mannen gingen goed de trailer op, tot Bacardi op korte tijd 5 tripjes naar de kliniek moest ondernemen. De 3de keer is er vanalles fout gelopen. Op het laatste stukje, we waren op de parking, is hij gedraaid op de trailer en op zijn kont geschoven waardoor hij onder de stang vooraan vast zat. Gelukkig blijft hij kalm zo lang ik bij hem ben, dus we hadden hem vlotjes los. Op weg naar huis hing er een vrachwagen zo kort tegen de trailer, dat ie er bijna bij in zat. Meneer vond het ook nog eens nodig om luid toeterend in te halen. Sindsdien wil Bacardi de trailer niet meer op, helaas voor hem is hij nog 2 keer terug gemoeten. -O- Als hij nog eens terug moet, weet ik niet hoe ik dit ga aanpakken.

Mijn weekdoel voor de jongste, longeersingel om, heb ik vandaag al bereikt. Ik wilde volgend jaar pas grondwerklessen nemen met hem, maar ik overweeg nu om tegen de zomer al iemand te zoeken. Meneer lijkt nieuwe dingen echt leuk te vinden.
Afbeelding
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:27

Dat snoetje. Wat lief!

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 09:06

Haha die oortjes ook :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:33

Argh!
Net met maarliefst 2 van de 4 buren van de wei ruzie gehad -:(-

1 vrouw is een dierenliefhebber en die probeer ik al weken minder bij te laten voeren, nu stond ze ineens in de wei met ze te knuffelen :?
Nou was ze wel vol begrip verder dus dat komt wel goed.

En de mensen bij de poort waren hun auto aan het afspuiten met een hogedrukreiniger toen ik ze in de wei zette dus ik heb de paarden even laten kijken. Net met het ophalen vroeg hij of ik hem moest hebben toen. Ik zeg nee wilde ze alleen even laten kijken. Zegt ie "als dat ook al niet meer mag" >;) Mener ik wil alleen mijn paarden laten zien dat dat niet eng is.
Begint ie daarna dat ik de mest ook maar snel op moet ruimen in het vervolg want hij wil daar niet tegenaan kijken. Ja op die toon niet voor jou he _-:(

Dus ik zit hier even kalm te worden :Y)