Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:29

Schrikken zeg Maartje!! Vriendin van mij woont aan een doorgaande weg, onbegrijpelijk hoeveel honden, katten en zelfs pony's daar al onder de auto zijn gekomen...

Hier gisteren een leuke foto gemaakt van mijn weiland! Het zijn drie weilandjes. Links is het hek niet in orde dus daar staan ze niet in. Midden is erg nat, geen plassen maar wel zompig. Is nu afgesloten, behalve een paddockje voor de stal. Rechts is het beste stuk, daar staat nu zelf nog gras! Ze krijgen er iedere dag wat bij totdat het op is. In het midden dus de schuur met daarnaast het stalletje, links in die wei nog een oud schuilstalletje wat als reserve dient. Ben er erg blij mee, in een paar maanden omgetoverd (in m'n uppie!!) tot een leefbaar weiland. Eerst waren er vrijwel alleen bramen en brandnetels en een schuurtje dat echt op instorten stond. Wat een werk is het geweest.. Nu alleen nog alle hekken in orde maken en de rest komt wel weer van 't voorjaar :)

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:47

llora schreef:
kvulden schreef:
Ik ga het in het voorjaar leggen.

en heb jij een idee hoever de buizen van elkaar moeten liggen het is voor een piste van 30 op 27 . Ik zou ZE op de breedte willen leggen richting de beek. En hoe diep zou jij ze leggen, wij hebben op 50 cm diep klei zitten. Er komt dan ook wel een 10 cm wit zand over te liggen op de hele oppervlakte. Kijk er naar uit om er aan te beginnen. En,hopen dat het veel effect heeft zodat de piste eindelijk droger blijft. Nu blijven er enorm veel plassen,op staan.

Ik leg ze ongeveer op 2 of 3 meter. En minimaal 30cm diep. drainage zand rond de buizen en dan de toplaag.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:07

Denk dat ik dat ook zo ga doen. Alleen,in plaats van drainnage zand gaan wij fijn steenpuin gebruiken. En dan een doek erover en dan terug een laagje zand en dan de toplaag erop. Kijk er naar uit en hopelijk heeft het succes volgende winter.

Nu hebben wij veel plassen in de piste en op sommige plaatsen wordt het zompig en zak je ineens veel dieper in. Vermoed dat dat komt doordat het water er zolang blijft in staan en dat de grond te verzadigd is op die plaatsen. Alle dat vermoed ik dat het daardoor komt.
Laat de lente maar beginnen zodat ik kan gaan,klussen.
We proberen ook een carport op de kop te tikken zodat we die voor de stallen kunnen zetten zodat we een afdak voor de stallen hebben.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:27

llora schreef:
Oh Super mercikes voor de uitleg. Wij wilden,om de vier meter een buis leggen

Wij hebben onze paddock gedraineerd. Vorig jaar was het echt te erg, paarden stonden tot hun knieën in de modder, echt vreselijk. We hebben nu een paddock van 15m *20m, volledig gedraineerd en met een laag zand erover. Werkt echt super. Ze ligt natuurlijk nog niet zo lang, maar we hebben al heel wat regen te verwerken gekregen (en mijn man is onlangs vergeten de tuinslang weer dicht te draaien, waardoor het water zo'n halve dag gelopen heeft. Niks van te zien)

We hebben eerst het stuk grond waar de paddock en stal moest komen, gelijk laten leggen. We zitten hier namelijk nogal heuvelachtig, dus dat moest gewoon gebeuren.
Dan hebben we om de twee meter een sleuf laten graven waar de drainagebuizen in komen

Afbeelding

Afbeelding

In de sleuven eerst een beetje drainagekiezel, dan de buizen in drainagedoek, daar drainagekiezel bij in, zo ingepakt, dan daarbovenop nog eens drainagekiezel tot de sleuf dicht is.

Afbeelding

Afbeelding

En dan daar bovenop nog eens een laag van ongeveer 15 cm drainagekiezel

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog een laag zand, ongeveer 15 cm

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan je er alvast bijvertellen dat het een vreselijk werk is haha :) Maar wàt ben ik blij dat we doorgezet hebben... De rest van onze weide is vreselijk nat door de regen, maar de paddock is heerlijk droog...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:52

En dit heb je vorig jaar gedaan? Want ik heb al meerdere verhalen hier gezien dat het de eerste 2 jaar leuk werkt, maar daarna alles dicht geslibt is en alsnog een modderbende. Dat houdt mij nl tegen om het ook te doen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:53

Super om te weten dat het werkt. Was het dezelfde paddock waar ZE zo diep in wegzakte met hun knieën. Ik zou Super blij zijn moest mijn paddock er tijdens deze natte periode zo uitzien. Vermoedde al dat het veel werk was. Maar liever ene keer hard werk dan elke winter proberen te overleven en te liggenvloeken over de natte paddock. Dank,u voor uw ervaring. Bij mij komt er ook terug een witte laag zand op.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:55

Fabster schreef:
En dit heb je vorig jaar gedaan? Want ik heb al meerdere verhalen hier gezien dat het de eerste 2 jaar leuk werkt, maar daarna alles dicht geslibt is en alsnog een modderbende. Dat houdt mij nl tegen om het ook te doen.

Ik heb horen zeggen dat je goed moet zien dat je de buizen niet in gewone grond legt maar met kiezels er rond of drainnage zand. Dan heeft het minder kans om dicht te slippen. Dat is wat ZE mij vertelt hebben. En dat je om de zoveel jaren de buizen zou moeten doorspuiten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:58

Mijn vorige stalbaas had ook drainage gelegd en zand en alles erbij in de buitenbak (kleigrond). Geen idee hoe lang geleden maar de bak is met 2 buien gewoon echt letterlijk onbegaanbaar. Paar plassen op hardere zandondergrond ben ik niet vies van, maar de ene stap was harde grond en de andere stap zakte de gene die daar liep ineens in een gat (dat er niet was als het droog was).

De buurman heft 20 jaar terug ofzo 200 m3 ijsselmeerzand op zijn wei gebracht en hiervan een rijbak en een paddock gemaakt. Op de klei gestort dus. Die bak is kurkdroog. Die paddock staat zelfs gras op maar blijft ook kurkdroog.

Buurman vertelde dat meer mensen in die buurt hadden gedraineerd en allemaal hadden ze na verloop van tijd weer last van zompige bakken. Diegenen die flink hebben opgehoogd hadden dit niet.

Dus tja, zeg het maar

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:59

Fabster schreef:

Ik mag hopen dat met al die drainagekiezel errond en gewoon zand erboven op, het niet dicht zal slibben... Alleszins, dat zal ik je dan binnen twee jaar weten te zeggen, want de paddock is pas deze zomer gedraineerd.

Ilora, het was niet hetzelfde stuk, maar de hele weide is gewoon erg nat in de winter. Het stuk waar nu de stal en de paddock is, hebben we vorig jaar niet door de paarden laten kapot lopen, anders hadden ze helemaal niks meer deze zomer.
We zitten met veel grondwater en bronnen hogerop, waarvan het water dus op ons stuk stroomt. Dat hebben we in het voorjaar ook wat proberen te verhelpen door grachtjes te laten graven op strategische plaatsen, en dat heeft zeker geholpen. Maar dan nog wordt het door de regen gewoon erg nat. De kleigrond laat geen water door en dat resulteert dus in één modderige bende.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:00

We hebben ook wel gekozen voor een hoger gelegen stuk, en dat hebben we ook wat opgehoogd. Daar is dan de drainage boven op gelegd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:10

Hoi! Ik kom even binnenvallen, ik lees stiekem al een poosje mee :')

Ik wil de vraag even aan jullie voorleggen, denk dat jullie me wel kunnen helpen :)

We hebben (zeer waarschijnlijk) de mogelijkheid een stuk grond wat grenst aan onze achtertuin te kopen. Nou willen we daar een paddock van maken met een schuilstal en een stuk ervan bestraten. De paddock zal ongeveer 25x25 worden (kan iets kleiner worden maar ook groter, weten we nog niet precies). Met goed weer zouden we het weiland van de boer mogen gebruiken, dat is bijna aangrenzend.
Maar.. mijn vraag. Is een paddock van zoals ik het schets voldoende voor de bijvoorbeeld de winterperiode, dan kunnen ze dus niet op de wei maar zullen ze het moeten doen met de paddock en uiteraard (onbeperkt) hooi.
De paarden zijn nog niet aangeschaft, ik was van plan een pony op pension te zetten maar dit komt een beetje op ons pad, dus zou dan een pony bij huis kunnen stallen wat uiteraard mijn voorkeur heeft.
Zal dan gaan om een D pony en als gezelschap een shet of klein welshje.

Zijn er meer hier die de paarden op een (kleine) paddock hebben als ze niet op de wei kunnen?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:15

We zitten precies op de zelfde grond. Wij liggen ook iets lager en op klei grond op 50 cm diep, en in de Winter werd het gigantische modder en de zomer steenhard. We hebben er vorig jaar tien cm schelde zand laten in storten. Gaat goed je zakt niet helemaal weg. Enkel op sommige plaatsen wordt het zompig en andere plaatsen ligt het goed. Alleen blijven er altijd enorm veel plassen staan. En daardoor wordt het volgens mij zompig. Ik ga er toch voor gaan voor die drainnage. Baad het niet dan schaad het zeker niet. Het zal altijd wel iets helpen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:18

Majabeestje schreef:

Ik wil de vraag even aan jullie voorleggen, denk dat jullie me wel kunnen helpen :)

We hebben (zeer waarschijnlijk) de mogelijkheid een stuk grond wat grenst aan onze achtertuin te kopen. Nou willen we daar een paddock van maken met een schuilstal en een stuk ervan bestraten. De paddock zal ongeveer 25x25 worden (kan iets kleiner worden maar ook groter, weten we nog niet precies). Met goed weer zouden we het weiland van de boer mogen gebruiken, dat is bijna aangrenzend.
Maar.. mijn vraag. Is een paddock van zoals ik het schets voldoende voor de bijvoorbeeld de winterperiode, dan kunnen ze dus niet op de wei maar zullen ze het moeten doen met de paddock en uiteraard (onbeperkt) hooi.
De paarden zijn nog niet aangeschaft, ik was van plan een pony op pension te zetten maar dit komt een beetje op ons pad, dus zou dan een pony bij huis kunnen stallen wat uiteraard mijn voorkeur heeft.

Zijn er meer hier die de paarden op een (kleine) paddock hebben als ze niet op de wei kunnen?

Ja wij... Ze staan er met twee paarden (Haflinger en Haflo-Arabier) en drie Shetters. De kudde staat wel al langer samen. Ik zou paarden die elkaar nog niet kennen, persoonlijk niet meteen op zo'n kleine ruimte zetten. Tot hier hebben we nog geen problemen gehad, alleen gaan we wel nog een stukje voorzien waar de Shetters naartoe kunnen als de grote paarden het weer in hun bol krijgen en die kleintjes beginnen te pesten.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:19

llora schreef:
We zitten precies op de zelfde grond. Wij liggen ook iets lager en op klei grond op 50 cm diep, en in de Winter werd het gigantische modder en de zomer steenhard. We hebben er vorig jaar tien cm schelde zand laten in storten. Gaat goed je zakt niet helemaal weg. Enkel op sommige plaatsen wordt het zompig en andere plaatsen ligt het goed. Alleen blijven er altijd enorm veel plassen staan. En daardoor wordt het volgens mij zompig. Ik ga er toch voor gaan voor die drainnage. Baad het niet dan schaad het zeker niet. Het zal altijd wel iets helpen.

Ik zou het ook doen, zo verder doen heeft toch geen zin, en het zand gaat zich na verloop van tijd vermengen met de klei, ook zonde van het geld natuurlijk!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:21

llora schreef:

Bij mijn weten is 10 cm ook te weinig. Je "moet" dan echt 20-30 cm hebben. Dan gaat het goed.

Bij 10 cm trappen ze er in de natte periodes doorheen, waardoor je weer een deel van de klei naar boven haalt en daardoor van die "drijfzandplekken" krijgt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:36

AH maar er ligt al toen 10 cm zand op. Ze gaan proberen die er eerst af te halen en dan er achteraf terug op te leggen. Als dat gaat E. Anders moet er meer zand aan geleverd worden. Goed dat je het zegt dat als het te weinig is dat het zompig wordt. waarschijnlijk zal,dat toen te weinig zand geweest zijn. Hopen dat we het in orde krijgen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:42

Oh en nog vergeten, heb je er worteldoek onder gedaan? Schijnt ook goed te werken (en daar overheen een geode hoeveelheid zand)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:52

Ja worteldoek lag er tussen. Daarmee dat ZE gaan proberen het schelde zand eraf te krijgen. Hopelijk lukt dit.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:48

Zondag ga ik de roosters halen!
Genoeg voor zo'n 20x12 meter :)
Heel blij. Want de blubber is nu echt enorm... ik zak tot mijn enkels weg.
Vanuit voorjaar maar even kijken naar het andere gedeelte van de paddock. Die is gelukkig nog niet zoooo erg. Tis echt rond de stal.

Mochten mensen ook op zoek zijn
http://link.marktplaats.nl/m1008609682

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 01:46

llora schreef:
Oh nee. Hebben,het ook is gehad. En dan kunnen ze ineens hard lopen e. Begrijp wat je bedoelt met angstaanjagend en het geluid van galopperende hoeven.,gelukkig alles goed afgelopen.

Heeft er iemand hier ervaring met zelf drainnage buizen leggen? En ervaring met voor de drainnage en na de drainnage. Geeft dit een groot verschil? We overwegen om,drainnage te leggen maar twijfelen nog een beetje.

Als je het goed doet, met het juiste zand als toplaag en een goed drainerende tussenlaag, dan maakt het een groot verschil. Hier slibt de toplaag toch wat dicht waardoor het water meer tijd nodig heeft te zakken en hij toch ook flink nat wordt. Maar doordat het water afgevoerd wordt uit de bodem, droogt hij wel weer elke keer op terwijl zonder drainage de bodem verzadigd raakt en de grondwaterstand stijgt.

Met drainage houd je altijd je buffer omdat het grondwater ook afgevoerd wordt door de buizen wanneer het boven de buizen uit dreigt te stijgen.

ik heb kunststofvezel om de buizen mee. Dat vergaat niet. Kan wel dat de gaatjes verstoppen door vuil of ijzeraanslag. Doorspuiten met speciale hoge druk spuit wil dan nog wel eens helpen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 02:09

dit was onze oudere paddock. Ongeveer 20 meter breed,( bij de bestrating breder doordat stukje voor de bak er nog bij open gezet was) en 26 meter diep. 20 bij 20 zand en de rest bestrating en een schuilstalletje van 3 bij 6 buitenmaat.

Afbeelding
Afbeelding

Er liepen toen max 4 tot 5 paarden, maar bij erg slecht weer, als ze buiten niet meer droog konden liggen, konden er 3 op stal als dat nodig was
(omdat dan de schuilstal te klein was.)

Ze konden er rond wandelen, wat spelen, draven of een rondje galoperen, maar daarnaast hadden ze nog wel extra beweging nodig als ze in de winter niet meer op de wei kwamen. Als we ze de bak er bij gaven werd er flink geraced en gespeeld na een periode alleen paddock en weinig rijden. Als ze meerdere keren per week aan het werk moesten deden ze dat veel minder tot niet.

Onze huidige vaste zandpaddock is 14 bij 28. Er zit nog een zelde maat verharde uitloop naast (vrij heen en weer lopen) met daarop ook het stalgebouw met inloopstallen en afdak. Daar lopen nu 7 paarden. Ze hebben er nog looppaden bij maar vorige jaar hebben ze ook een hele poos opgesloten gestaan in die ruimte. alleen als ze allemaal tegelijk gaan rennen houd ik mijn hart vast. Maar verder is die ruimte echt groot genoeg. Soms moet je ze zoeken :D

zie profiel voor foto's.

Majabeestje schreef:

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:44

Bedankt voor jullie reacties tess_84 en Joyce B! Echt fijn!
Jullie hebben het leuk voor elkaar zo te zien :) Mooie (schuil)stallen ook en ook een stuk verhard zie ik.
Zo heb ik het ook ongeveer voor ogen. Ik heb dan geen bak bij huis maar wel een bak die ik mag gebruiken op een paar minuten stappen en het liefst rij ik toch buiten.
Het zou mij dan weer wel handig lijken om bijvoorbeeld wat grondwerk/longeren te kunnen doen in de paddock. Dan hoef ik daar niet steeds voor naar de bak hier verderop.
Qua drainage ben ik er nog niet over uit. Ik hoor teveel mensen die wel drainage hebben aangelegd maar wat toch net zo hard weer dicht slibt na een jaar of 2 a 3.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:45

Graag gedaan. Stal en paddock zijn nieuw dus over langere tijd kan ik er niets over zeggen.
Hier een echt winterparadijs momenteel
Afbeelding

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:58

Wauw Tess het ziet er echt gaaf uit!! Wat zou ik het toch graag ook zo netjes en mooi willen maken voor de paarden..

Helaas heb ik momenteel een winterzwembad en begin door de wei mijn plezier in de paarden te verliezen ;(

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:02

Ik sta op een pensionstal maar ook hier beginnen we de moed te verliezen qua blubber.