Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xvoltairex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:53

mijn paard staat ook op stal word in de ochtend bijv in de stapmolen gedaan of in de paddock en in de avond kom ik zelf om te rijden of longeren in de zomer staat hij wel op de wei

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:15

De beesten die bij ons nog buiten liepen (24/7) stonden gisteren gewoon te rillen, ze waren ook nat tot op de huid en voelde echt ijskoud aan. Mijn 3-jarige merrie wil nooit in de trailer maar die liep er nu haast in een drafje in. Zo graag wilde ze mee. Normaal sta ik bijna een uur met haar voordat ze in de trailer gaat. Een van de pony's heeft een hoefzweer door de nattigheid, een ander heeft een beetje mok, het jaarling is toch weer afgevallen ondanks bijvoeren.....nee voor mij was het genoeg. Ze staan nu eerst een paar dagen binnen om bij te komen en op te warmen daarna mogen ze weer naar buiten voor een dagdeel.

Onze weilanden stonden gisteren voor een deel onder water, de sloten waren gewoon tot de rand vol. Er zijn nauwelijks nog droge plekken om te staan en/of te liggen. De bodem is nat en glibberig, ze zakken er tot de kogels in.

Persoonlijk zal ik ze niet in de winter 24/7 buiten houden. Ik heb gisteren weer gezien wat het met ze doet, de beesten waren gewoon stijf van de kou en nattigheid. Wij mogen van de gemeente geen schuilstal plaatsen. En bij 24/7 buiten is dat toch wel een vereiste.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 14-10-13 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:18

Caatje87 schreef:
Hahah jullie zijn allemaal gek geworden! Heb je wel eens gekeken hoeveel paarden er nu al te koop staan. Als we daar alle paarden bij doen die 4 uur per dag bijkomen, dan weten we zeker dat we ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen en er nog meer naar de slacht gaan, omdat mensen hun paard niet verkocht krijgen... Goed bezig Typfoudt|!

Misschien een cursusje (begrijpend) lezen volgen? :+

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:20

Sorry hoor, maar gister was echt extreem. Al had mijn paard het helemaal niet koud en komt hij niet in de schuilstal. :P Maar hier kun je dus maatregelen op nemen. Als je geen schuilstal mag plaatsen, zet je iets verplaatsbaars neer, dat mag dan wel. Bij paarden die weinig vacht aanmaken kun je een regendeken gebruiken.

Isegrim

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:21

Voor wat betreft Caatje haar opmerking: ik zou mijn paard serieus liever naar de slacht doen dan hem te verkopen aan iemand die hem vier uur per dag buiten gaat zetten. Minimale eis zou zijn gehele dag (zolang het licht is) buiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:23

Echt waar! Dus jij verkiest de dood boven een situatie waarbij een paard in jouw ogen onvoldoende naar buiten komt. Wauw, dat is wel heel radicaal.
Persoonlijk denk ik dat een paard jou die gedachtengang niet in dank afneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:24

En als je dan op bokt een topic opent waarin je eisen stelt aan je koper dan wordt je voor gek verklaard, want verkocht is verkocht en dan moet je 'm maar niet verkopen.. Zijn genoeg van dat soort topics geweest.. Waarom zou het in zo'n geval dan anders zijn?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:26

Caatje87 schreef:
Hahah jullie zijn allemaal gek geworden! Heb je wel eens gekeken hoeveel paarden er nu al te koop staan. Als we daar alle paarden bij doen die 4 uur per dag bijkomen, dan weten we zeker dat we ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen en er nog meer naar de slacht gaan, omdat mensen hun paard niet verkocht krijgen... Goed bezig Typfoudt|!

ja en wat gebeurt er normaal gesproken als de vraag lager ligt dan het aanbod of andersom? Uiteindelijk herstelt de markt zich. We komen nu uit een redelijk overspannen markt. Het kon allemaal niet op; het ene paard nog duurder dan het andere paard en veel mensen kochten een paard, er was tenslotte geld genoeg. Weinig grenzen en veel impuls-aankopen. Veel mensen dachten geld te kunnen verdienen in de paardenbusiness. Toen kwam de crisis... Uiteindelijk zal ook deze markt zich weer herstellen, en ja daar zijn veel paarden de dupe van, hoe verdrietig ook. Maar nu zijn ze ook de dupe van het ophokken en van onwetende baasjes. Uiteindelijk zal de markt weer meer in balans komen.
Het gaat er natuurlijk om dat mensen uiteindelijk pas een paard aanschaffen als ze dat paard de juiste omstandigheden kunnen bieden. Als dan blijkt dat Nederland inderdaad te weinig ruimte heeft om al die paarden die omstandigheden te bieden (voldoende weidegang etc), dan wordt de groep mensen die een paard kopen inderdaad (noodgedwongen) kleiner en zullen er minder paarden gefokt worden.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:27

Hallo? Leasen? Iets in die richting? Mensen, tel eerst ff tot tien en lees wat er gezegd wordt...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:27

Gini schreef:
Echt waar! Dus jij verkiest de dood boven een situatie waarbij een paard in jouw ogen onvoldoende naar buiten komt. Wauw, dat is wel heel radicaal.
Persoonlijk denk ik dat een paard jou die gedachtengang niet in dank afneemt.

Ik verkies de dood boven een paardonwaardig leven waarin een dier 20 uur per dag staat te wachten. Want dat is het. Net zo min als ik mijn kat 20 uur per dag in zijn reismand zou stoppen, zou ik een paard 20 uur per dag in een hokje stoppen. Dan is het dier in mijn ogen dood beter af. En dat dier kan mij dan weinig in dank afnemen, want dooie beesten weten niet zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:29

Tiepfoudt schreef:
Hallo? Leasen? Iets in die richting? Mensen, tel eerst ff tot tien en lees wat er gezegd wordt...

Ik heb m'n pony helaas wel nog steeds voor mezelf en niet om uit te lenen aan een ander.. :=
Ik heb nu een bijrijdster vanwege mijn eigen lichamelijke mankementen maar ik koop m'n pony niet om d'r uit te lenen en met mij denk ik vele anderen :)
Ik snap je beredenatie maar voor mij persoonlijk is leasen en dan met de leaser ver weg zetten nog altijd hetzelfde als verkopen, want ik heb er zelf geen zicht op dan en het is en blijft mijn pony en nog steeds mijn verantwoordelijkheid op zo'n moment.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:32

Waarom staat op stal staan gelijk aan in een hokje staan wachten?
Er is een paar pagina's geleden al besloten dat 24/7 buiten staan niet gelijkgesteld mag worden aan een blubberig klein postzegelweitje zonder schuilmogelijkheid.
Maar op stal staan wordt nog altijd beschouwd als in een hokje zich te staan vervelen.
Het opstallen kunnen we ook ideaal maken. Met ruime stallen die afmetingen hebben van 5 bij 4m, luchtig en licht en een dik bed. Ruiven en hooinetten vol hooi.
Maar hier verschillen we gewoon overduidelijk in mening. Een gezond dier is nooit dood beter af.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:32

Paulinebes, dat denk ik niet dat het zo gaat.
Het is maar een minderheid die persé z'n paarden 24/7 buiten wil hebben.
Dat zie je al aan de maneges en pensionstallen zonder weidegang, die toch altijd vol staan.
Dus dat zal niet veranderen, en zullen mensen genoegen nemen dat hun paard niet zoveel buiten komt.

Maar met dit weer ben ik ook blij dat mijn paard een fijne buitenstal heeft. :+
Ze komen echt wel overdag buiten, vanaf 's ochtends tot het donker wordt, maar alles is zo kletsnat buiten dat ze ook weer graag naar binnen willen.

Isegrim, ik denk echt niet dat mijn paard liever dood zou zijn hoor, zelfs al staat ze in deze periode meer op stal.
Ze staan in buitenstallen met halve deuren en kunnen kilometers ver kijken vanuit hun stal.
Ze staan niet tegen muren aan te kijken en hebben dus 24/7 frisse lucht en uitzicht.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 14-10-13 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:35

Nee, tuurlijk koop je je paard voor jezelf. Maar wanneer jij jouw paard geen paardwaardig bestaan kunt bieden, blijf je dan egoïstisch je paard houden en neem je zijn beperkingen maar voor lief? Omdat jíj wilt rijden? Ik vind het een beetje een kronkelige gedachte eerlijk gezegd. Wanneer hier een topic wordt geopend over een paard met ernstige artrose en de eigenaar is de medische molen in gegaan met haar paard om hem toch weer een enigszins pijnvrij leven te bieden, wordt ze van alle kanten aangevallen dat haar paard geen paardwaardig leven heeft en dat ze hem al tien keer had moeten laten afmaken. Nee, een paard met zoveel fysieke pijn, is dierenmishandeling. Egoïstisch persoon, die eigenaar zeg. Maar een paard dat niet fatsoenlijk zijn natuurlijke behoeften kan uitoefenen, nee ach, je ziet het niet dat-ie er last van heeft. Dus zal hij het ook allemaal wel prima vinden. En ik kan er lekker mee rijden, dus wat maakt het uit?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:40

het gaat hier om de situatie die caatje87 schetst, Mika11. Daar ga ik op in. Dus als alle paarden die 4 uur of minder buiten komen allemaal verkocht zouden worden en vervolgens niet kwijt kunnen, waardoor al die paarden geslacht zouden worden. Ik zeg niet dat dat gebeurt, maar schets dan hoe de markt zich zelf zal gaan herstellen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:42

In dat topic valt men voornamelijk over het rijden (en dan nog op het harde). Ik heb mij bij dat topic al dikwijls afgevraagd hoe het gelopen zou zijn moest TS een pijnvrij paard lekker grazend in een weiland had laten zien.
En niemand keurt hier 24/7 binnen op stal goed. Maar een kerngezond paard laten afmaken omdat het mogelijk nieuwe baasje op dat moment maar 4 uur weidegang kan aanbieden, daar kan ik inderdaad met mijn kop niet bij. Misschien vindt die nieuwe eigenaar een halfjaar later wel een stal waar het paard langer buiten kan blijven, maarja, dat weten we niet want het paard ligt al met een kogel door de kop bij de slachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:44

Ik vind een paard met pijn nog altijd iets anders dan een paard die niet in de meest ideale leefomstandigheden staat om eerlijk te zijn. En wat eerder al aangehaald werd, 24/7 buitengang mag niet gezien worden als dagen in de drek staan, maar een paard op stal moet dan ook niet altijd gezien worden als een donker hok waar ze hun reet amper in kunnen keren. Er zijn zoveel dingen die je kan doen om die uren op stal comfortabel te maken voor zo'n dier. Inderdaad, ruimte stallen, genoeg bedekking, genoeg eten, zijn allemaal dingen die het nog niet geweldig maken maar in mijn ogen goed genoeg ja. En ik ben net zo tegen 23/7 op stal staan als jullie, maar mijn pony staat in de winter helaas echt geen 10 uur buiten, maar ben er wel dagelijks 4 tot 6 uur mee bezig (rijden, poetsen, losgooien, wandelen ,aan de hand grazen). Volgens de een is dat wel okee, de ander zegt dat dat ook weer beperking is want het paard kan nog steeds niet zelf bepalen waar hij heen gaat als je aan de hand laat grazen. Zo krijg ik een beetje het idee dat je als 'stalganger' het nooit goed kan doen en dan krijg je een hele nare smaak van de 24/7 buitengangers. Want wat een paardwaardig bestaan is, daar zijn geen feiten aan gebonden maar dat zijn zoveel meningen bij elkaar. De een vind het geen paardwaardig bestaan als ze binnen staan. Ik heb gister paarden op de wei zien staan die onderuit gingen in plassen water, en waarbij het water enigzins hoog op ging lopen (richting knietjes) vanwege de slechte weides hierzo. Je paard daarin laten staan, omdat ie zo nodig buiten moet blijven, vind ik dan weer paardonwaardig. Zo blijf je daar verschillende meningen over hebben en is er dus niet echt iets als een grens voor een paardwaardig bestaan. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik wil er gewoon vanuit gaan dat iedereen doet wat het beste is voor zijn pony of paard, en het voor zichzelf ook zo prettig mogelijk te maken. En ja dat betekent dat mijn pony geen 40 kilometer verderop gaat staan, want ik wil graag zelf iedere dag controleren of ze geen wondjes heeft, dikke benen heeft of kou staat te vatten. Ook al heb ik een bijrijdster, nog steeds ga ik iedere dag of gaat mijn vriend naar m'n pony straks, om ervoor te zorgen dat het dier niets te kort komt en niets mankeert. En dat is toch echt een stuk lastiger te realiseren als ik d'r veel verder weg moet zetten, want op je bijrijdsters/verzorgers/leasers kan je ook niet altijd aan, die mensen kunnen er ook altijd weer mee stoppen en daar gaat je mooie plan dan..

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:47

Als een ieder zich meer bewust is bij de aanschaf van paard, dat de juiste omstandigheden geboden moeten kunnen worden en de wetgeving zou dat een stukje ondersteunen, dan past de markt zich vanzelf aan.
Pensionstallen die ophokken zullen langzaamaan een minderheid gaan vormen, omdat de vraag minder wordt. Bewustwording is echter een kwestie van een lange adem, niet van de een op de andere dag. Je ziet ook steeds meer biologisch producten. Veel meer dan een paar jaar geleden. Ook zie ik, meer dan een paar jaar geleden, meer stallen die adverteren met buiten in zomer en winter en paardvriendelijk, etc. Ik geloof dus dat er een verandering gaande is. Maar verandering/bewustwording moet vanuit de mensen zelf komen en heeft tijd nodig. Daarom zijn discussies zoals op dit forum zo belangrijk; het draagt allemaal bij.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:03

Gini schreef:
In dat topic valt men voornamelijk over het rijden (en dan nog op het harde). Ik heb mij bij dat topic al dikwijls afgevraagd hoe het gelopen zou zijn moest TS een pijnvrij paard lekker grazend in een weiland had laten zien.
En niemand keurt hier 24/7 binnen op stal goed. Maar een kerngezond paard laten afmaken omdat het mogelijk nieuwe baasje op dat moment maar 4 uur weidegang kan aanbieden, daar kan ik inderdaad met mijn kop niet bij. Misschien vindt die nieuwe eigenaar een halfjaar later wel een stal waar het paard langer buiten kan blijven, maarja, dat weten we niet want het paard ligt al met een kogel door de kop bij de slachter.

Ik ga uit van een hypothetische situatie waarbij de nieuwe eigenaar het paard voor de rest van zijn leven maximaal vier uur per dag naar buiten zou laten. Dán vind ik slachten inderdaad een vriendelijker oplossing en daar blijf ik bij.

En een beest heeft er geen weet van dat hij geslacht wordt, laat staan dat hij dood is. Ik neem aan dat iedereen die dát zo vreselijk vindt, ook vegetariër is. Niks mis met het doden van een gezond dier (of dat nou een koe, varken of paard is) als dat humaan gebeurt en als er een goede reden voor is.

En ook als mijn poes onbeperkt voer heeft en een hele grote reismand, ga ik hem daar nog steeds niet 20 uur per dag in opsluiten. Dit is weer een mooi lijntje naar het verhaal over de konijnen (artikeltje Epona). Je kunt rationaliseren wat je wilt, maar een stal is geen geschikte plaats voor een paard om veel meer dan een paar uur per dag door te brengen, óók niet als het een 'grote' stal is of als er onbeperkt voer is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:08

Ik begrijp je wel, maar ik ben het niet met je eens. Dat kan en mag. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:12

Een stal een paar uur per dag .. Hoe zie je dat dan voor je? Moet je midden in de nacht je bed uit om je paard een paar uur op stal te zetten? Of moet dat 's morgens of 's middags?

Eindeloze discussie, dat is wel duidelijk ...
Blijf erbij dat de paarden waar ik nu op stal sta, opgehokt, er een stuk beter uit zien dan de paarden van die 24/7 buitenstal (ja, door slecht management, klopt volledig, maar het is wel een feit en voor de paarden is het gewoon sneu) ...

En ik ben toch ook blij dat ze nu 's avonds met de voetjes in het droge stro kunnen gaan staan. En dan staan ze in een paddock waar ook droge plekken zijn. Alleen spijtig dat de schuilstal net op de natste plek ligt (paddock loopt bergaf :+ ) ... en daar gaan ze ook in staan ... Zij interesseren zich niet voor die modder trouwens, maar toch ... En ja, misschien dat het wel ooit verandert, maar ik sta er net een maand, dan kan ik niet vanalles gaan eisen dat zij moeten veranderen zodat mijn pony's droge voetjes hebben. En het zelf gaan doen is een optie, maar dat moet mogen en persoonlijk heb ik daar op de vorige stal slechte ervaringen mee (in die zin dat mijn tegels, waar ik hard voor gewerkt heb en geld aan heb gegeven, er nu nog steeds liggen en iemand anders er plezier van heeft terwijl mijn pony's in de modder staan ... Dan ga je ook wel 3x nadenken voordat je er nog eens aan begint ... ).

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:18

Isegrim schreef:
Ik ga uit van een hypothetische situatie waarbij de nieuwe eigenaar het paard voor de rest van zijn leven maximaal vier uur per dag naar buiten zou laten. Dán vind ik slachten inderdaad een vriendelijker oplossing en daar blijf ik bij.

Ik zou mijn huidige paard niet verkopen aan iemand die haar 24/7 buiten gaat houden.....ze is niet te koop en dat komt ze ook niet

Maar inderdaad deze discussie is eindeloos!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:20

[***] schreef:
Een stal een paar uur per dag .. Hoe zie je dat dan voor je? Moet je midden in de nacht je bed uit om je paard een paar uur op stal te zetten? Of moet dat 's morgens of 's middags?

's Nachts binnen en zodra het licht wordt weer naar buiten zou wat mij betreft nog aanvaardbaar zijn bij onbeperkt hooi, maar nog steeds niet ideaal.

En natúúrlijk moet 24/7 buiten wel goed geregeld zijn. :j Daarom hoop (en verwacht!) ik ook dat er steeds meer hit actief / paddock paradise stallen komen. Bij goed inrichten en onderhouden, is 24/7 buiten voor elk paard weggelegd.

Wat ik bedoel te zeggen is niet dat je je paard een paar uur op stal moet zetten, maar dat een stal niet geschikt is voor een paard om veel meer dan een paar uurtjes in te staan. We hebben het hier immers over een steppedier dat normaal makkelijk 50km op een dag aflegt. Een stal is niet soortgeschikt en de tijd op stal zou dus geminimaliseerd moeten worden. Hoe meer mensen eisen dat hun dier minimaal de hele dag buiten komt, hoe meer stallen dit gaan bieden.

En begrijp me niet verkeerd, 'vroeger' stonden mijn paarden 's winters ook 'gewoon' op stal en kwamen ze er alleen uit als ik dat deed. Kan me nu niet meer voorstellen dat ik dat normaal vond. Ik zou er niet meer mee kunnen leven als ik dat nu met mijn paard moest doen, dat vind ik simpelweg niet fair tegenover het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:25

Ach, mij moet je niet proberen om te praten hoor ... 24/7 buiten is echt niet voor elk paard weggelegd, maar dan kom je in situaties met paarden die het in het wild ook niet zouden halen ... (alhoewel geen enkel paard van tegenwoordig het in het wild zou halen denk ik, ze weten gewoon niet meer hoe het werkt, maar bon :+ ). Ik vond het gewoon even een raar iets "voor een paar uur is een stal ok", vroeg me dan af wanneer je die paar uur moest gebruiken .. Maar als je het over de nacht hebt worden het al wat meer uren natuurlijk :+

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:36

Laat ik het eens anders neerzetten: als er qua stalling geen beperkingen zouden zijn, dus je kunt alles krijgen voor je paard wat je wilt; alles is mogelijk: hoe vaak je paard buiten komt, in een paddock of stal, die je helemaal zelf kunt inrichten, wel of geen weidegang, strookbegrazing, grote kudde, kleine kudde: hoe zou je paard er dan idealiter bij staan?