Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ManonvanEsJarig

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:22

Ik zou voor stal 2 gaan. Heeft toch meer voorzieningen die belangrijk zijn voor jou.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:23

Ook ik zou naar stal twee gaan.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:29

Ik heb (helaas) weer jullie hulp nodig.
Wij moeten per 1 augustus van stal verhuizen omdat het niet goed gaat met mijn paard in de kudde. (staat nu 24/7 buiten in paddock paradise, is te dominant tegen oude/zieke paarden)

Ik zit nu in de volgende situatie: stal A en B zijn praktisch op dezelfde locatie (20m afstand, geen hek oid ertussen). Stal A heeft op dit moment een plekje, stal B niet. Qua luxe vind ik stal B een stuk fijner, maar ik denk dat mijn paard het op beide stallen even veel 'naar zijn zin' kan hebben. Echter is er op stal A meer schuifruimte als het niet goed gaat in de groep, dan op stal B denk ik. Ik kan nu toezeggen bij stal A, en dan verhuizen naar stal B op het moment dat daar een plekje vrij komt. Echter zou dat betekenen dat ik bij stal A in een noodstalletje (stukje kleiner, oude koeienstal) moet, zodat hij een 'vaste klant' kan vinden voor de stal die vrij is. Als ik als vaste klant naar stal A ga, krijgt hij een paardenstal van 3,5 x 3,5.

Stal A:

- €255,- exclusief brok (zelf inkopen, hij voert het dan 1x daags)
- Volpension
- Paarden staan van zonsopkomst tot zonsondergang in de wei of op een verhard pad tussen de weilanden
- 20x40 rijbaan (in de winter blubberig) en 20x60 rijbaan bij de buren (huren, zit in die 255,-)
- Paard staat samen met +- 5 andere paarden (ruinen en merries), er valt wat te splitsen
- Wat primitief (geen warm water, zelf een zadelkast meenemen, beetje 'boers', verder prima voor de paarden)

Stal B: (de buren, schoonfamilie van stal A)

- €310,- inclusief brok (havens basisbrok, 2x daags)
- Volpension
- Paarden staan in (droge) paddocks in de winter en op het land in de zomer, zonsopkomst tot zonsondergang
- 20x60 rijbaan, kan niet in gereden worden als er menlessen zijn (volgens mij 2 avonden per week)
- Paard staat samen met zo'n 9 andere ruinen, in principe vaste groep.
- Wat meer luxe dan stal A (denk meer aan pensionstal, warm water, mooie stallen)

Wat vinden jullie dat ik moet doen?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:49

Ik zag dit topic voorbij komen en ga het hier toch ook maar even vragen.
Ik ben nu nog op zoek naar mijn maatje voor het leven. Wat ik er mee wil gaan doen: Buitenrijden :D buitenrijden, buitenrijden, vrijheidsdressuur en grondwerk. Misschien ook nog wel is gewoon wat rondjes in de bak, vooral in de winter :')

Ik heb dus op dit moment nog geen paard, (ja een 2 jarige in de opfok) maar het gaat er om waar ik hem of haar dan zou stallen.
Mijn 2 jarige staat op stal E in de opfok, dus dan zouden mijn paarden op dezelfde stal terecht komen.

Stal E:

-€195,- incl alles!
- Alles wordt voor je gedaan, gevoerd, gemest, buiten gezet (behalve in de winter)
-2x per dag krachtvoer
-2x per dag ruwvoer (ik vond het in de winter wat aan de weinige kant toen ze binnen stonden)
- Er is alleen maar weiland, dus wanneer het een keer goed nat is staan de paarden binnen. In de winter wanneer het heel nat is, staan de paarden dus een langere tijd binnen.
-Grote longeercirkel
-20x60 buitenrijbaan, goed te rijden. Behalve bij strenge vorst.
-Landbouw weggetjes, niet echt geweldig buitenrij gebied
-Rustige sfeer, iedereen voor zich zelf. Wel erg aardig
- Staat in een groep met ongeveer 10 andere paarden. Merries en ruinen bij elkaar, tenzij je ruin heel erg probeert te dekken

Stal B
Ik weet nog niet met wat voor paard ik thuis kom, ze hebben hier verschillende tarieven voor. Ik ga even uit van een E-pony. Deze stal kan je pas heen vanaf 1 juli vanwege een verhuizing. Alles wordt schoon gemaakt en er komen nieuwe boxen in.
-€215
- Zelf voer aanschaffen (dit vind ik zelf juist prettig)
-Onbeperkt ruwvoer
-2x per dag krachtvoer (indien nodig)
-1 keer in de week alle paarden binnen zetten en voeren
-Zelf stal en paddock mesten
-Staan het hele jaar door buiten in paddocks. Op dit moment nog geen weiland bij.
-Buitenbak 20x60
-Binnenbak 20x60
-Kantine
-Aan het bos/veluwe (5 min stappen)
-Veel gezelligheid, geen stal waar iedereen zich met je bemoeid.
-Paarden staan met 3/4 in de paddock
-Ruime poetsplaats

Voor mijn voorganger: Ik zou toch voor stal A gaan. Als je nu problemen hebt met je paard in de groep, zou ik voor A gaan, daar zijn wat meer mogelijkheden als ik dat zo lees.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:12

Ik vind het allebei geen goede stal. Ik zou doorzoeken tot je iets vind waar ze in de zomer in de wei staan en in de winter in de paddock.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:02

EdkingEnzo, ik zou absoluut gaan voor stal B, als je zelf de tijd hebt om te mesten en de voerdienst. Paarden staan daar lekker buiten (weidegang is fijn, maar als ze goed ruwvoer krijgen in de paddock is weidegang niet een must vind ik). Wel zou ik dan willen dat mijn paard minimaal 6/7 uur per dag buiten kwam, is dat daar ook zo?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:45

Ik zou daar straks inderdaad tijd voor hebben :)
Ze staan daar zo lang mogelijk buiten! Meestal rond 8/9 uur naar buiten en rond 5 in de winter naar binnen, en in de zomer later of misschien zelfs dag en nacht buiten.
Ze zijn al wel bezig met weiland, maar de hele stal gaat pas 1 juli daar heen verhuizen.

Ik heb trouwens op beide stallen in pension gestaan. Alleen gaat stal B naar deze nieuwe accomodatie.

lindalacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:52

Ik zou voor 2 gaan!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:14

Wesco schreef:
Ik vind het allebei geen goede stal. Ik zou doorzoeken tot je iets vind waar ze in de zomer in de wei staan en in de winter in de paddock.

Yes, me too :j
Ik heb zelf graag een zo lang mogelijk weide seizoen. In een paddock verveelt mijn paard zich dood.
Een combinatie of pp zou wel kunnen.

laurierambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:28

Hallo allemaal!
Ik ben op zoek naar de beste plek om mijn pony te stallen.
Ik ben een boel opties na gegaan en heb er uiteindelijk twee over gehouden, en ik hoor graag jullie mening.
optie 1
-Stallen van redelijke kwaliteit
-individuele weides per pony, verschillen in grootte
-twee vrienden van mij hebben hier ook hun paard staan
-ik rijd er al minimaal 6 jaar in de buurt dus ken het gebied goed.
-geen binnenbak, wel een op 10 min stapafstand waar ik tegen betaling gebruik van kan maken.
-wel buitenbak, ook hindernissen ter beschikking
-Heel veel uitrijmogelijkheden. Ik ken het gebied, zoals eerder gezegd, goed.
-Zetten op donderdag en zondag de paarden niet buiten. Een vriendin van mij wil dit voor me doen, maar ik moet er ook op rekenen dat ze eens een weekendje weg gaat en dan moet ik 'smorgens en 's avonds zelf komen.
-15 min fietsafstand (ik 'reis' het liefst met mijn fiets), 5 min per auto.

optie 2
-stallen zijn ook hier van redelijke kwaliteit.
-vier grote weides waar de paarden samen op staan
-ik ken niemand die hier een paard heeft staan
-ik heb hier nog nooit buiten gereden, alleen af en toe gewandeld.
-buitenbak van gemiddelde kwaliteit
-geen buitenbak in de buurt
-minimale uitrijmogelijkheden
-niet per sé gericht op het stallen van paarden (ook schapen)
-1 minuut fietsafstand

Ik weet dat optie 1 meer mogelijkheden biedt qua rijden. Ik besef me ook dat ik veel tijd ga besteden met mijn pony en dat daarom ook belangrijker is.
Een paar van de dingen waar ik dus nog over twijfel zijn de afstanden. Optie 2 is heel dichtbij dus is het makkelijker voor mij om er te komen e.d, maar optie 1 is verder weg maar biedt meer mogelijkheden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en als iets onduidelijk is, zet het dan in de reacties en probeer ik te helpen.
Bedankt,
Laurie
heb dit topic eerder geplaatst, maar is gesloten zodat ik het hier zou kunnen plaatsen. Ben nog steeds niet zeker.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:37

ik zou gaan voor optie 2, samen staan in de wei, ende afstand, mensen leer je vanzelf kennen en het gebied ook.

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:57

Optie 2 inderdaad!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:28

Ik zou voor optie 1 gaan :) Binnenbak mogelijkheid, fijne uitrijmogelijkheden, minpuntje is dat je zelf moet buiten zetten als je vriendin een keertje niet kan.

NoraNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:11

Hoi! Ik ben nieuw hier en sta hopelijk onder het goeie kopje met mn vraag. Na de zomer koop ik eindelijk een eigen paard. Alleen zoek ik nog een stal omgeving houten odijk werkhoven. Het moet een kleine stal zijn. Max 250€. Verder vind ik het belangrijk dat er weidegang is, en uitrijmogelijkheden... Heb niet al te veel eisen, sta nog voor alles open. Kan iemand mij helpen met wat tips, liefst ook met de prijzen erbij??? :o

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:47

NoraNero, heb je al op marktplaats en bokt markt gekeken? Anders kun je nog eens bij bekenden uit de buurt informeren of, afhankelijk van wat je wil, bij de plaatselijke manege of pensionstalling?

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:48

Hi allemaal,

Ik zit een beetje in dubio met pensionstallen. Heb namelijk al erg veel stallen gehad... en nu is
het meer een luxe probleem eigenlijk en een beetje irritatie.

Nu staan we op een super mooie stal waar ruiter en paard het fijn hebben. Paard komt elke dag naar buiten, onbeperkt goede kwaliteit voordroog. Enige nadeel is dat we in het weekend zelf de paarden binnen moeten zetten, vroeg sluit in het weekend en het bos is op 40 min afstand stappen.

De stal waar ik over na zit te denken komt op het zelfde neer alleen moet ik het onbeperkt voordroog nog bespreken, paarden worden 7 dagen per weer buiten en binnen gezet, geen sluitingtijden en zit maar 5 min van het bos vandaan!

Misschien wel handig om er bij te vertellen dat ik een paard heb van 23 jaar oud en die ik eigenlijk niet meer wilde verhuizen....Ik mis heel erg de bosritten en denk naarmate hij nog ouder wordt het bakwerk ook minder gaat worden. Een bosritje is dan prettiger en leuker!

Voor het paard maakt de stal niet zoveel verschil. Het is meer voor de ruiter en als ik verder kijk uiteindelijk ook voor het paard (de bosritten). Wie kan met mij mee denken?

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:06

@paard2014; ik ben echt een buitenrij persoon, als ik in jouw schoenen stond zou ik voor de stal gaan dicht bij het bos. Je geeft aan dat je al erg veel stallen heb gehad, misschien ook wel fijn om nu een stal te kiezen waarvan je zeker bent (voor zover dat al kan :D ) dat je er wel voor langere tijd zal staan, zeker op de leeftijd die je paard nu heeft lijkt mij een beetje vastigheid voor paardlief wel heel fijn :)

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:19

bellehorses schreef:
@paard2014; ik ben echt een buitenrij persoon, als ik in jouw schoenen stond zou ik voor de stal gaan dicht bij het bos. Je geeft aan dat je al erg veel stallen heb gehad, misschien ook wel fijn om nu een stal te kiezen waarvan je zeker bent (voor zover dat al kan :D ) dat je er wel voor langere tijd zal staan, zeker op de leeftijd die je paard nu heeft lijkt mij een beetje vastigheid voor paardlief wel heel fijn :)

Ja daarom ook de twijfel. Hij staat nu goed maar gezien zijn leeftijd wordt het bak werk uiteindelijk toch minder en ga je voor de leukere dingen. Het vele verhuizen komt ook vaak omdat stallen hun afspraken niet naar komen of omdat het paard het gewoon niet naar zijn zin heeft. Ik ben al bekend met de eventuele nieuwe stal en daar heeft hij toen met plezier gestaan. Helaas geen weide gang maar nu staat hij ook de hele dag in de paddock omdat het land veelste nat is en is het landje droog komen ze er ook maar 1 a 2 uur op en dan weer in de paddock. Veel zal er voor hem dus niet veranderen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:57

Ik zou voor een oud paard juist wel weiland willen. En dus verder kijken voor een stal met weiland.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:48

Wesco schreef:
Ik zou voor een oud paard juist wel weiland willen. En dus verder kijken voor een stal met weiland.

Dat was vorig jaar mijn gedachte ook. Stal met weidegang. Naar een maand was hij al flink afgevallen en kwam hij in een drafje naar mij toe als ik hem riep terwijl ze net 10 min in de wei stonden. Hij stond als 2de in de rang dus hij kwam gewoon bij voldoende voer. De paarden werden ook in de weide bijgevoerd met voordroog (als het gras op was) Dat afvallen en blij was als ik hem uit de weide haalde heb ik besloten om naar een andere stal te gaan. Binnen een maand was hij ook alweer wat aangekomen en een stuk vrolijker! Ben ook van de wei maar blijkbaar vind hij het nu hij ouder is niks meer. Elk paard is anders..

inekebebingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:29

Ik zou ook voor 2 kiezen

Maatje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:13

Aangezien mijn topic gesloten is:

Hallo bokkers,

Ik lees al een tijdje mee op bokt maar nu toch besloten me aan te melden en een topic te openen met een vraag.
Ik heb een paard van 7 jaar waarmee ik op het moment M dressuur start. Ik train fanatiek en ga regelmatig op wedstrijd. Hij staat op het moment 24/7 buiten op een doe het zelf stal met wat andere paarden. Het is de bedoeling dat ik een aantal keer per week de wei uit mest en kom voeren, komt nu neer op 3x per week mesten en 4-6x voeren. Dit ging met mijn vorige opleiding oke, ik ben dit jaar op het MBO afgestudeerd maar ik wil verder op het HBO.
Het mesten kost me redelijk veel tijd (+/- een uur) wat op een doordeweekse dag met school niet makkelijk maakt. Daarnaast heb ik enkel de beschikking over een buitenbak die in de winter vaak niet goed te rijden is waardoor ik lopens naar de binnenbak moet, dat is 20 min stappen, zonder straatverlichting over een 50 km weg waar ze regelmatig 80 oid rijden. Daarnaast is het in de winter erg nat en vroeg donker, de verlichting is niet zo best en ik kan wel overdekt opzadelen maar daar is geen verlichting.
Ik heb het er wel eens over gehad met mijn stalgenoten (die rijden overigens recreatief dressuur) maar die zeggen dat ze korter/niet rijden als ze het niet halen met mesten en dat ik dan maar het rijden moet aanpassen om het te kunnen combineren met mesten en school. Hier ben ik het (deels) niet mee eens aangezien ik een paard heb gekocht om erop te rijden en niet enkel om te mesten. 3 a 4x per week rijden is gewoon te weinig voor mijn paard om hem zo fijn aan het lopen te houden als dat ik er 5, soms 6x per week op ga zitten.
Naast het mesten en het voeren komen ook klusjes zoals onkruid wieden, de bak slepen, paaltjes verzetten, dingen repareren etc. erbij. Het plan was om eens in de zoveel tijd in het weekend met zijn allen dit te gaan doen maar aangezien ik vaak zaterdag en zondag moet werken komt daar van mijn kant nooit zoveel van. Dit levert irritaties op vanuit hun kant en uiteindelijk ook bij die van mij. Als ik 5 dgn in de week naar school moet en zaterdag en zondag moet werken van 8 tot 3 dan moet ik mezelf echt naar stal slepen om die dingen nog te gaan doen.
Ik zit er dus al een tijdje over na te denken om mijn paard te verhuizen naar een all-inclusive stal. Hij komt dan een aantal uur per dag buiten met een vriendje en staat daarnaast in een ruime stal met stro. Aantal keer per dag ruw- en krachtvoer en alle faciliteiten zijn aanwezig. Ik werk daar nu +/- 3 jaar en de sfeer is daar goed. Mijn paard heeft daar +/- 3 weken gestaan omdat ik op vakantie was en ik hem door mijn instructrice door wilde laten trainen en hij had het daar goed naar zijn zin. Ik trouwens ook, ik vond het fijn om te zien dat mijn paard zich er thuis voelt en ik kreeg regelmatig foto's dat hij een dutje deed op stal of dat hij aan het spelen was in de paddock. Op mijn huidige stal is het in de winter erg modderig, ze zakken niet ver weg maar het is wel erg nat. Dan moet hij in de schuilstal met rubberen matten liggen waar hij wondjes van krijgt, maar als hij ergens anders moet gaan liggen dan is dat in de modder. Ook mok is een terugkomend probleem, met 4 witte voetjes is dat lastig onder controle te houden maar is nu (eindelijk) stabiel. Ik heb mijn paard nu bijna 3 jaar en ik heb het idee dat hij het (vooral) in de winter erg prettig vind om op stal te staan. Laatst had ik hem ook een dag mee naar mijn werk om daar na het werken in de binnenbak te rijden en toen ik na mijn pauze weer op stal kwam lag hij weer heerlijk te slapen in het stro, alsof hij weer moest bijtanken van het 24/7 buiten staan.

Dus mijn vraag: Doe ik mezelf en mijn paard er wel goed aan om te blijven? In de zomer is het prima, lekker op de wei lopen en de bak is prima te doen. Maar in de hefst/winter begint de ''ellende'' weer, slecht weer, steeds naar de binnenbak, veel tijd kwijt aan stalwerkzaamheden, een paard wat op harde matten moet liggen of in de modder moet staan, mok etc. Daarnaast vraag ik me waar in de tijd vandaan moet halen als ik straks aan een HBO opleiding begin. Het wordt sws al pittig aangezien mijn vorige opleiding maar weinig aansluit op mijn HBO opleiding.

Bedankt voor het lezen.

Groetjes Madelief

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:31

Stal 1

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:39

Je hebt voor jezelf al gekozen volgens mij Maatje95. Wat ik me wel afvraag: wat is 'een aantal uur buiten?'

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:57

Maatje95; ik kan me wel voorstellen dat het je opbreekt op de stal waar je staat.
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Iris82, hopende dat de andere stal niet het andere uiterste is (alleen maar binnen staan).
Zijn er geen overige opties? En ik neem aan dat je een stuk meer gaat betalen, is dat geen probleem?
Ik vind overigens dat je op je huidige stal wel erg veel moet doen -O-