Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

terpentijn

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:43

Ja ik vind ook ALS je de keuze hebt/kunt geven, dan gewoon lekker zoveel mogelijk buiten.
Ze zoeken toch echt wel zelf uit waar ze willen staan of lopen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:46

Ik vind buiten staan niet zaligmakend. Mijn paarden staan op verharde paddocks en als het uren en uren achter elkaar zeikt van de regen, dan gaan ze toch écht wel naar binnen.
Buiten staan is héérlijk, maar binnen staan als het buiten vies is... ideaal!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:52

Ben ook geen echte hard-liner in 24/7 buiten MOETEN staan, het hangt erg van de paarden/ponies op zich af. Niks mis met in de nacht op stal. Zelf zou ik ze dan weer niet zo gauw insluiten, zeker niet twee Shetten.
Zaligmakend lijkt mij dat ze de keuze zelf kunnen maken.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:54

hier gaan ze om kwart over 6 sochtends naar buiten en rond 8 uur savonds naar binnen.
als ik niet werk schuiven alle 2 de tijden iets op.

helaas snachts op stal omdat ik geen schuil mogelijkheid heb in de bak.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:56

mijn paard maak je niet blij met buiten in de paddock staan in de regen en wind
dan gaat hij graag naar binnen :j

hij heeft 5 jr op een stal gestaan waar hij een containerstal met een `uitloop`ervoor had
maar zoals ik hem ken stond hij daar met regen en wind altijd binnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:11

terpentijn schreef:
Zaligmakend lijkt mij dat ze de keuze zelf kunnen maken.

Dat klinkt wel leuk, maar hoe vrij zijn ze feitelijk in die keuze als ze in een groep staan? Er zijn genoeg paarden die wel behoefte hebben aan binnenstaan, maar het niet prettig vinden als ze te dicht in een cluster paarden terecht komen. Ook komt het voor dat de groepsleider bijvoorbeeld geen behoefte heeft om erin te staan en dat de groep dan dus ook niet bij die stal komt. Niet alle paarden kiezen dan voor hun fysieke comfort, maar kiezen (noodgedwongen?) om in de groep te zijn. Het blijft altijd een spel van kijken naar het individuele paard en hoe dat paard omgaat met gegeven omstandigheden.

Cor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:14

Al onze 5 paarden gaan het hele jaar door de hele dag naar buiten en snachts naar binnen. Als ik mijn paard savonds eventjes wat later naar binnen doe wordt die helemaal gek haha. bang dat die niet op stal wordt gezet. Voor mij ook een fijn gevoel dat ze lekker binnen staan snachts ;) .

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:22

Helaas bij ons niet meer.. :(
Ik vind het wel jammer eigenlijk want ze was veel vrolijker toen ze op wei stond....

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:20

Zo.. Mijn situatie is veranderd, shetter mag kiezen. Óf in een ietwat natte weide of in de drie verschillende kurkdroge paddocks of onder 4 verschillende afdakjes of in de grote uitloopstal :). Ideaal :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:20

Waratje:De Shetten staan niet in een groep maar staan met z'n tweetjes, dus veel keuze is er niet. Ze zijn dol op mekaar, dat is het minste probleem. Een ruintje en een merrie, met grote vreugde zie ik overigens, dat de merrie nu eens een normale wintervacht ontwikkelt.
Toen ik haar van de zomer er bij kreeg leek het wel een half geplukte kip, zag er bepaald zeer ongezond uit.
Toen had ze haar wintervacht er nog niet eens normaal af.
Nu gaat ze met haar 6,5 jaar de volgende cyclus in: en ja, ik zie een goed doorkomende pluche fatsoenlijke wintervacht.
Die er heel wat beter uitziet dan dat gekke gepluis.
Maar ik heb haar nog geen jaar er bij, dus we kijken het eens aan.
Sowieso is er aan haar een hoop te knutselen: het niet wat je zegt: Goh wat een mooie Shetlander.
Maar dat hoeft voor mij ook niet, zij is het vriendinnetje van Bartje die wel een top mooie Shet is.
Net als bij mijn "grote bonte paarden": er is Bonte Jaopie, al vele jaren, en zijn mindere vriendin is Khavanna.

Die twee staan elders schuin aan de overkant op de weide. daar is zo veel land, daar heb je die modder nooit, het is niet mijn land, ik huur het voor mijn twee paarden en er wordt geregeld omgeweid, die mensen hebben ruim 7 hectares grond, en koeien er op, het is werkelijk al die jaren al geweldig.

Nou vraagt men|: Kan die Shet Bartje daar niet staan?
Nee, die HEEFT er ruim 6,5 jaar bij mijn andere paard op de wei gestaan, maar brak steeds uit, dus van de boer mocht hij daar niet meer staan.
Zo kwam mijn Shet bij mij achter terecht. Sedert ruim een jaar.

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:49

Mijn paarden gaan om 07:00 naar buiten, en om 22:30 weer naar binnen.
Als de ondergrond het toelaat gaan ze op één van de weides en anders op een paddock van zand en een betegeld stuk, met hooi.
Redelijk wat uurtjes buiten dus, maar ik heb makkelijk praten want wij hebben ze thuis staan, dus ik kan het zelf bepalen.

Persoonlijk vind ik het het beste als een paard zoveel mogelijk buiten komt, dit hoeft van mij echt niet 24/7 te zijn. En ik begrijp ook dat op veel stallen simpelweg de mogelijkheid voor dagdelen buiten er niet is. In die gevallen lijkt het mij ook prima als de paarden 1 a 2 uurtjes buiten lopen, en daarnaast nog gewone beweging krijgen?
Helemaal niet naar buiten vind ik persoonlijk niet kunnen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:15

Ik heb ervaring met 24/7 buiten en heb inmiddels ervaring met overdag paddock en 's nachts op stal. Conclusie: mijn paard staat het liefst 24/7 buiten. Hij verveelt zich rot in een paddock met hier en daar een gek momentje met zijn maatjes :+ . Ik zie een totaal ander paard dan al die jaren dat hij op het land stond. Op het land kon hij nog lekker een sprintje trekken of uberhaupt lekker rondtrekken en er was altijd wel iets te eten te vinden of te klooien met een tak of riet. En over de stal zwijg ik maar helemaal :\ . Zodra zijn eten op stal op is, ijsbeert hij en staat maar met zijn koppie naar buiten te kijken. Gelukkig kan hij nog naar buiten kijken, maar interessant is anders. Nooit doe ik het meer zo!! Maar goed, over twee weken staat hij weer 24/7 buiten met vaste vriendjes, afgewisseld met schuilstal en redelijke uitloop, een soort van paddock paradise en weiland. Ideaal voor een insuline resistent paard, die uitdaging en vrijheid nodig heeft. :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:40

Mijne staan ook wel eens (lange tijd) te suffen in een hoekje en doen ze niets. Maar idd wat al werd gezegd; ze KUNNEN wel meer bewegen en ook kiezen. Ik voer op meerdere plekjes in de paddock, ze krijgen 3x per dag voordroog en verder hebben ze onbeperkt graszaadhooi (dat wel op 1 plek). Staan zich niet alleen maar vol te stouwen, maar ze staan (liggen soms) lekker te soezen, dan weer even kopkluifen met de buurman, dan weer hapje eten, dan weer naar voorbijgangers staren etc etc. In de stal is het donkerder, heb je 2 buren, kan je niet veel bewegen en hebben ze daarnaast ook niet een prikkelend uitzicht vaak.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:21

Onze staan overdag (jonge paarden+fokmerries) hele dag in paddock (met hooiruif) en mijn hengst staat nu nog hele nacht buiten in paddock, andere rijpaard mag tijdelijk niet los.
Bij ons gaan hele jaar rond wat niet gereden word hele dag naar buiten en winter wat wel gereden word ooit wat korter (ivm gebrek paddocks) al komt er wel een hooiruif bij dit jaar en dus ook een paddock.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:36

Nou, het feuilleton gaat dus nog even door.... vanmorgen inderdaad twee personen van de Dierenbescherming aan de deur.... Een man en een vrouw.
Goed, weer alles laten zien, verteld etc., daarna viel ik zowat van mijn laarzen toen ze vroegen: "Tja, we hebben het gezien, is allemaal in orde hoor. o nog een ding: u heeft ook nog een hangbuikzwijntje? Waar is die?"
Een WAT?
Een hangbuikzwijn? Nooit gehad ook, hoe komt u daar bij?

Mijn Shetten zijn niet zo dik dat er eentje voor een hangbuikzwijn zou kunnen worden versleten, hahaha, en het zijn ook geen mini's, je vraagt je dan wel af hoe de DB na 2 bezoeken van Dierenpolitie-agent 144, waarbij er geen woord gezegd of gevraagd is is over welk ander dier dan ook (en ik heb ook helemaal geen andere dieren daar lopen, al JAREN niet) in hemelsnaam bij zo iets komt?

Nu ja, ze zouden "de zaak" dan afsluiten, en wilden dan wel graag in het voorjaar weer terugkomen om te kijken of de paddock al aangepakt was. Ook begonnen ze er nog over of ze eigenlijk wel een wei hadden, nou ja zeg, is dat ook nog verplicht? Nee, hebben ze niet, mogen ze overigens in de zomer ook niet eens op, Shetten zijnde,NU zou dat natuurlijk wel ergens mogelijk zijn, maar staat dan toch ook vrijwel niks meer op, moet je ook hooi bijvoeren. Is ook eerder niets over gezegd.
Voor mijn part komen ze iedere dag terug (maar niet heus, liever niet, dat gezeik...), wanneer ben ik nu eens van deze onnodige inbreuken op mijn leven en privacy af?

Begin nu toch te denken dat iemand gewoon heel vervelend aan het doen is, ik bedoel hoe komt de DB nou dan bij een hangbuikzwijn?

En in een zo korte tijd 2 x 144-agent en nu al op zaterdagochtend weer de DB, dat vind ik toch wel erg raar, terwijl er gewoon niks verontrustends/zieligs/verwaarloosds en ga zo maar door aan de hand is.
Onbegrijpelijk!

Er is gewoon hier niks mis en niets te verbergen, je voelt je echter best knap vervelend, omdat je buren ook zien dat er steeds mensen (agent of DB) aan je deur komen, ook al gaan ze schouderophalend en onverrichterzake weer weg, het is hier een heel klein dorpje, dus daar baal ik toch wel knap van.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:25

Waarom verplaatst je ze dan niet ?
Je was toch bezig met andere stalling zoeken ?

Hier in de buurt is er ook iemand waar de paarden elke keer zo in de bagger staan en daar zitten ze ook steeds achteraan.

Zo raar vind ik dat niet dat ze dan steeds willen komen controleren , ze willen natuurlijk in de gaten houden of de boel niet verslechterd.
Laatst bijgewerkt door dravergekkie op 17-11-12 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:30

Voor een paar 100 euro kun je grond laten omzetten, dan taan ze altijd droog, of wat wit zand opbrengen en betontegels leggen, die kun je vaak gratisophalen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:28

Mijn paard staat zomers een paar uur op het gras en nu ongeveer 2 uur in de paddock.
in deze tijd is mijn moeder thuis en dan mag hij in de bak. als zij weer te werk gaat gaat hij
op stal met hooi en krachtvoer.

mijn oude pony staat ongeveer 7 uur per dag buiten. die komt rond 17.00 op stal om te eten en dan
als het knap weer is s avonds ook nog even in de bak.

zomers staat de pony 24 uur per dag buiten.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:54

Mijn paarden gaan elke dag naar buiten.
Als het zulks weer is als deze dagen dan gaan ze naar buiten als ze 's ochtends hun eten op hebben, krijgen ze tussen de middag eten buiten en dan gaan ze tegen een uur of 3 / 4 naar binnen.. Als het heel slecht is en de bak te nat is gaan ze 1 of 2 uurtjes naar buiten. Maar dan nemen we ze wel mee naar de manege om hun beentjes te kunnen strekken. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:02

Terpentijn @ waarschijnlijk ziet diegene dat er 'niks veranderd' en denkt dat de politie niet langs komt of dat ze niks doet en blijft dus bellen. Ik heb het heel vaak vanaf de andere kant gezien, waarbij mensen gefrustreerd raakte dat ze al een paar keer hadden gebeld en dat er maar niks veranderde... Tja, als het goed is, dan is het goed toch? Maar dat weten die mensen niet, want er wordt zelden teruggekoppeld naar degene die geklaagd heeft.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:58

mijn oudje staat thuis en is minstens 4 uur buiten ( vaak van 10 - 17u). Mn merrie is momenteel voor een paar maanden in pension en komt helaas niet evel buiten...wel haal ik haar op voor n dagje wei thuis.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:20

Ik heb ze beiden 24/7 buiten staan. Ze staan overdag op de wei en kunnen dan ook de verharde paddock in waar ook de inloopstal is. Snachts gaat het hek naar de wei dicht en hebben ze de verharde paddock en inloopstal tot hun beschikking.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:10

die van mij staat nu nog 5 uur per dag buiten een goede deken op en klaar.dan heb je een heerlijk uigerust paard als hij weer naar binnen komt.het bevalt mij in iedergeval super als ze gewoon lekker buiten staan wel even op letten dat ze geen mok krijgen en als ie het al heeft goed behandelen met betadine shampo en sudo creme werkt super

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:13

Die van mij gaat rond 9:00 uur naar buiten en gaat rond 15:00/ 15:30 weer naar binnen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:56

Nu de dagen korter worden, is het schema van de paarden:
8.15 voeren
9.00 de veulens de wei op, de hengsten de paddocks in (met onbeperkt hooi) en de merries gaan in 2 groepen eerst de molen in en daarna de wei op.
Rond 15.00 gaan de hengsten in 2 groepen de molen in en rond 16.30 begin ik dan weer met alles binnen halen.
Voer ligt dan al klaar in de stal en dat weten de merries:

's Avonds laat krijgen ze dan nog zoveel hooi dat het de volgende ochtend nog niet op is.