Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:47

Heel toevallig heb ik al zitten zoeken naar iets dergelijks. Ik heb nl het stuk voor het hek afgesloten met 2 linten van 4 cm en die zijn 7 á 8 meter lang. Dat is met openen behoorlijk onhandig.
Die rollen vind ik te groot én het grote nadeel is dat je zelf moet rollen.
Ik wil dus iets met een veer er in, die als je het lint uittrekt door de veer op spanning wordt gehouden en bij loshalen uit zichzelf weer oprolt.
Op die manier kun je dus 2 rollen tegelijk openen. Wat niet lukt met het systeem uit die linkjes.

Ik snap de lol van die speciale hoekpaal niet eigenlijk. Daar kun je net zo goed een normale houten paal voor gebruiken, want ook bij deze paal heb je speciale zijsteunen nodig.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:29

Daar zijn toch van die dure haspels voor. die rollen zichzelf op. Hoeveel jaren dat goed blijft gaan weet ik niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:30

Ik heb zo'n dure gallagher haspel, die gaat tot 15 meter. Bij de agradi heb je ook kleinere haspels, een stuk goedkoper, maar nog steeds prijzig en beduidend minder soepel werkend dan die van Gallagher. Die van Gallagher heb ik nu 2 jaar in gebruik en is nog zo goed als nieuw. Die van Agradi slijt het lint nu op een plek en werkt het oprolmechanisme minder soepel. Moet het af en toe even helpen om weer op te rollen.

Ik heb veel semipermanente afrastering en gebruik dus ook veel van die hoek-haspelpalen. Ik heb er 1 gekocht, vrij aan de prijs, en toen heeft mijn man van hoekprofielen zelf nog een stuk of wat bijgemaakt. Ik gebruik deze palen om mijn striplint of koord opgespannen te houden. Ik heb houten palen om de 15 meter en deze palen staan er dan tussen en kan ik precies daarheen opschuiven tot hoeveel gras ik de paarden erbij wil geven.

Ik gebruik ze ook om de hoek om te gaan. Die witte palen buigen om, met deze palen kan ik alles precies zo uitzetten als ik wil en het staat bijna net zo stevig als een houten paal. Zo ben ik heel flexibel in mijn omheining, zonder palen te hoeven plaatsen en heb ook geen gevaarlijke gaten als ik de palen verwijder omdat ik alleen die v vorm van het hoekprofiel en 2 extra pinnen in de grond heb staan. Van boven af gezien heb je dus ook een V en bij de punt het hoekprofiel dat de grond in gaat en op de uiteinden dus ook een stalen staaf of profiel wat de grond in gaat zodat de paal stevig staat en niet makkelijk omgetrokken wordt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:57

DubbelDun schreef:
Heel toevallig heb ik al zitten zoeken naar iets dergelijks. Ik heb nl het stuk voor het hek afgesloten met 2 linten van 4 cm en die zijn 7 á 8 meter lang. Dat is met openen behoorlijk onhandig.
Die rollen vind ik te groot én het grote nadeel is dat je zelf moet rollen.
Ik wil dus iets met een veer er in, die als je het lint uittrekt door de veer op spanning wordt gehouden en bij loshalen uit zichzelf weer oprolt.
Op die manier kun je dus 2 rollen tegelijk openen. Wat niet lukt met het systeem uit die linkjes.

Ik snap de lol van die speciale hoekpaal niet eigenlijk. Daar kun je net zo goed een normale houten paal voor gebruiken, want ook bij deze paal heb je speciale zijsteunen nodig.

In mijn geval wil ik het systeem gebruiken om een stuk van circa 200 meter te overbruggen. Nu zijn het twee weilanden (afgescheiden door houten palen met lint) en dat vind ik in de zomer handig. In de winter zou ik van die twee stukken 1 stuk willen maken maar ze dan niet in 1x het totale stuk geven. De 'mobiele' flexibele afrastering wil ik dan steeds een stuk verzetten. Vandaar de speciale hoekpaal ipv een houten paal. Wat jij zoekt zijn deze volgens mij:
https://www.agradi.nl/product?sc=Doorga ... Doorgangen
Maar die gaan maar tot 6 meter. Ze blijven wel lang goed itt die van Horizont, die gaan erg gauw kapot. Deze gebruik ik ook:
http://www.agri-webshop.nl//product_inf ... a67996d8e1
die gaat verder en blijft ook erg goed!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:02

joyce B schreef:
Ik heb zo'n dure gallagher haspel, die gaat tot 15 meter. Bij de agradi heb je ook kleinere haspels, een stuk goedkoper, maar nog steeds prijzig en beduidend minder soepel werkend dan die van Gallagher. Die van Gallagher heb ik nu 2 jaar in gebruik en is nog zo goed als nieuw. Die van Agradi slijt het lint nu op een plek en werkt het oprolmechanisme minder soepel. Moet het af en toe even helpen om weer op te rollen.

Ik heb veel semipermanente afrastering en gebruik dus ook veel van die hoek-haspelpalen. Ik heb er 1 gekocht, vrij aan de prijs, en toen heeft mijn man van hoekprofielen zelf nog een stuk of wat bijgemaakt. Ik gebruik deze palen om mijn striplint of koord opgespannen te houden. Ik heb houten palen om de 15 meter en deze palen staan er dan tussen en kan ik precies daarheen opschuiven tot hoeveel gras ik de paarden erbij wil geven.

Ik gebruik ze ook om de hoek om te gaan. Die witte palen buigen om, met deze palen kan ik alles precies zo uitzetten als ik wil en het staat bijna net zo stevig als een houten paal. Zo ben ik heel flexibel in mijn omheining, zonder palen te hoeven plaatsen en heb ook geen gevaarlijke gaten als ik de palen verwijder omdat ik alleen die v vorm van het hoekprofiel en 2 extra pinnen in de grond heb staan. Van boven af gezien heb je dus ook een V en bij de punt het hoekprofiel dat de grond in gaat en op de uiteinden dus ook een stalen staaf of profiel wat de grond in gaat zodat de paal stevig staat en niet makkelijk omgetrokken wordt.

Dus die speciale hoekpalen blijven stevig staan als er spanning op komt? Kan je ze makkelijk verplaatsen? Heb je ook de bijpassende haspels en zo ja, zou daar lint op kunnen ipv draad? Je ziet nl alleen maar plaatjes met draad maar ik heb liever lint. Heb je toevallig een foto van hoe het er werkend uitziet? Kan je het lint mooi strak spannen zonder dat de hoekpalen los komen te zitten? Het is namelijk best een investering; twee hoekpalen en twee speciale haspels....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:38

@Wuswa: dat is idd wat ik bedoel, maar niet voor dat geld zeg :oo
Iets rond een tientje vind ik mooi genoeg. Ik heb alleen het ding nodig, lint heb ik zelf wel :D
Ik heb er sowieso al 4 nodig nl.

joyce B

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:07

ik zal even kijken of ik er foto's van heb, anders maak ik er morgen wel wat. Ik gebruik niet de officiele haken om de katrollen aan te hangen. Die had ik wel gekocht, maar heb ik niet in gebruik. Wij hebben er 1 tot 2 ronde isolatoren in gedraaid. Ik kan het koord en het lint mooi strak spannen over de hele breedte van mijn binnenweiland, dat is zo'n 60 meter. Ik heb dan wel vaak de draad van de binnenwei ook door de isolator. Ik zoek wel even morgen. Die katrollen kun je vaak voor zowel lint als koord gebruiken. Zit soms een extra "haakje" waar je het lint aan vast kunt zetten in het begin, zodat het niet mee rolt. Bij de goedkopere katrollen heb je dat weer niet en dat werkt niet fijn, want met veel spanning op het lint gaat het dan meedraaien en kun je hem niet goed spannen.

@dubbeldun, ik vind het ook te hoge prijzen, maar vooral bij de doorgang naar de bak was het zo handig dat ik het er wel voor over had. Die doorgangen staan namelijk heel vaak open zodat de paarden zelf heen en weer kunnen en worden vaak open en dicht gedaan voor het rijden. Dan is dat stukken handiger dan losse stukken lint of koord die je weer ergens aan moet hangen als de doorgang open is, en op de grond komt als je hem open en dicht doet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:10

DubbelDun schreef:
@Wuswa: dat is idd wat ik bedoel, maar niet voor dat geld zeg :oo
Iets rond een tientje vind ik mooi genoeg. Ik heb alleen het ding nodig, lint heb ik zelf wel :D
Ik heb er sowieso al 4 nodig nl.

Hmm dat wordt nog moeilijk... Die veersystemen van horizont gaan namelijk vaak kapot in die zin dat ze niet meer oprollen. Ik heb er nog een stuk of 3 en vervang ze als ze echt niet meer ' willen'. Dan maak ik ze eerst open om te repareren (dus for the time being) maar dat zit allemaal nogal precies in elkaar. Ik denk niet dat je zelf zoiets in elkaar kan prutsen.... (alhoewel, jou kennende , inmddels...).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:13

joyce B schreef:
ik zal even kijken of ik er foto's van heb, anders maak ik er morgen wel wat. Ik gebruik niet de officiele haken om de katrollen aan te hangen. Die had ik wel gekocht, maar heb ik niet in gebruik. Wij hebben er 1 tot 2 ronde isolatoren in gedraaid. Ik kan het koord en het lint mooi strak spannen over de hele breedte van mijn binnenweiland, dat is zo'n 60 meter. Ik heb dan wel vaak de draad van de binnenwei ook door de isolator. Ik zoek wel even morgen. Die katrollen kun je vaak voor zowel lint als koord gebruiken. Zit soms een extra "haakje" waar je het lint aan vast kunt zetten in het begin, zodat het niet mee rolt. Bij de goedkopere katrollen heb je dat weer niet en dat werkt niet fijn, want met veel spanning op het lint gaat het dan meedraaien en kun je hem niet goed spannen.

@dubbeldun, ik vind het ook te hoge prijzen, maar vooral bij de doorgang naar de bak was het zo handig dat ik het er wel voor over had. Die doorgangen staan namelijk heel vaak open zodat de paarden zelf heen en weer kunnen en worden vaak open en dicht gedaan voor het rijden. Dan is dat stukken handiger dan losse stukken lint of koord die je weer ergens aan moet hangen als de doorgang open is, en op de grond komt als je hem open en dicht doet.

graag een foto'tje want het is voor mij moeilijk voor te stellen... Ben niet zo technisch/visueel ingesteld nl. mn dat lint en het extra haakje in het begin....??...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:24

Kun je niet gewoon twee flexi hondenlijnen nemen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:53

kun je daar stroom op zetten? :P Of kun je die dingen uit elkaar schroeven en de draad vervangen voor stroomdraad?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:22

Dat gaat niet voor een poortdoorgang. Ik heb er eens een paar bij de Lidll gehaald (waren daar heel goedkoop) maar er kan inderdaad geen stroom op en je kon ze niet openmaken. Zo'n poortdoorgang heeft veel te verduren en goedkoop is in dit geval duurkoop.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:48

Is zo'n elastieken poort dan geen oplossing ? Rolt wel niet op, maar kan wel open gemaakt worden zonder dat de spanning eraf is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:59

@Wuswa: ze worden 2x per dag gebruikt, dus dat zal niet té hard hoeven slijten :D
Het is idd het hondenriemprincipe. Maar denk simpel..een autogordelsysteem voldoet prima ;)
Nu alleen nog iets vinden wat die lengte lin kwijt kan :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:56

Pmarena: aangezien jij nu zo een boogstalletje hebt stan, zou jij foto's kunnen maken close up?
ben vooral ook erg benieuwd naar de binnenkant van die dingen :j

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:31

jolandje schreef:
nou Ht2009, da's een kale boel dan :+

Ja, ik woon dan ook op de kale vlakte in Groningen :D
We hebben wel een boomsingel naast ons land van de buren, maar daar zit een brede sloot tussen.
Verder is er alleen beplanting in de tuin, niet daar waar de paarden staan. Al hebben we wel een aantal bomen geplant in het weiland ter compensatie van onze baan. Maar die zullen we, als het mee zit, niet groot zien worden :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 08:59

Boogstalletje : ik heb wel een paar snelle foto's van Rena's nieuwe thuis-in-aanbouw , daar staat hij wel een paar keer op.

Maar ik begreep van tackroom (vorige week) dat ze toen nog maar 1 boogstalletje op voorraad hadden en deze uit het assortiment gaat omdat er nu nieuwe komen.

Gewoon vierkante en veel duurder. Voor mij niet interessant , ik vindt juist dit tunneltje zo geweldig :j

Het is gewoon een basis rechthoek met daarop een paar stokken , en in die stokken komen dan rondlopende stokken. Om die rondlopende stokken aan beide kanten erin te krijgen moet je de zijkanten flink naar het midden trekken en voilá : het geheel staat onder spanning in een boog waardoor het verrassend stevig wordt.

Dan het doek eroverheen spannen en het is klaar.
De Haf en Shet/Welsh die er al stonden zijn er helemaal weg van , staan nu altijd in die boogstal ipv. in hun eigen stalletje :P

We hebben een bodem van zand eronder , kunnen ze lekker zacht liggen :)

Wat foto's (nèt te groot voor bokt dus even in een link) :

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... stal-1.JPG

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... stal-2.JPG

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... stal-3.JPG

En Rena op de dag van haar verhuizing , op het pad naar mij toe lopend en de concurrentie uit-checkend :P :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of had ik die al geplaatst :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:14

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:22

Dam-nit , 1500 euro , dikke doei dat zou ik er dan weer niet voor over hebben...

Deze was iets van 400 euro , vond ik net een mooi prijsje :)

Kraamtent...? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:27

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:33

kraamtent ziet er ook erg goed uit

maar ik vind het tunneltje ook juist interresant door het formaat
etc , zou echt een meer dan prima schuilstal voor de ijsjes zijn :j
maar ja, tegen de tijd daat het nodig is zullen we eens rond gaan kijken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:36

O nee die komt me niet bekend voor ??
En ik ben een plaatjesmens dus plaatjes onthou ik normaal wel :)

Dat ziet er wel als een gaaf ding uit inderdaad :j

Maar ook vierkant dus , dat trekt mij helemaal niet , dan zou ik liever een stalletje neerzetten.

Zo'n boog is juist zo mooi omdat ze elkaar daar niet in klem kunnen zetten , altijd 2 uitgangen :)

Die ik heb is zo'n 5 x 3 meter.
Ze kunnen daar heel leuk met z'n 3-tjes in staan om net even te schuilen tegen regen of zon , hij was ook echt fijn koel tijdens de afgelopen warme dagen , helemaal top +:)+

Wel grappig , toen jij kraamtent zei dacht ik aan zo'n marktkraampje , zo'n lange tafel met zo'n omgekeerde V-dakje erboven en dacht : hee dat zou een handige basis zijn voor een hooiruif-afdakje :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:38

@SOnja: als jouw ijsjes schuren dan is die boogtent in no-time krom of om, óf je moet er een stroomdraadje inbouwen.

@pmarena: die afdakjes heb je idd ook voor hooiruifjes, van hetzelfde spul :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:40

die is mooi ruim Dubbeldun...
Zijn dat die stallen met die panelen met dekzeil eroverheen die je ook op die site zag staan? Of heb je deze ergens anders vandaan?

De prijs van die boogstalletjes was inderdaad heeeeel interessant. Zeker voor gewoon wat extra schuilgelegenheid en omdat je ze overal makkelijk voor tijdelijk kunt plaatsen. Jammer dat ze vervangen worden voor iets duurders...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:42

hihi, dat is wel zo , maar ddan kan ik het vast aan 1 of andere gek verkopen onder het mom van kunst ;)
maar ze schuren eingelijk lleen aan elkaar en aan de stenen muur ,
en het is juist voor reserve/extra
lekker makkelijk als 1 van de ijsjes of de oudjes even apart moet oid in de andere paddock .de grote paddock komt ene inloopstal bij , de minipaddock heeft een stenen inloop
zo een tunneltje zou ideaal zijn voor noodhokje :j

waar had jij je kraamtent ook al weer vandaan?