[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 00:06

Ir111 schreef:
Ik word daar ook blij van! :D Super tof!

Ik ben te lui voor een buffet. Buffet maken, buffet vullen, paar dagen later buffet legen, emmers schoonmaken, buffet vullen en dat op repeat...

Is dat buffet ook niet gewoon goede marketing? Wij van wc eend verkopen wc eend?

Ik heb eerlijk gezegd niet (meer) zoveel op met Femke die haar mening als enige waarheid pretendeert

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 00:08

Zij is toch niet de uitvinder van dat buffet? Dacht dat dat al langer bestond.

Maar als ik t zou verkopen zou ik t ook aanprijzen natuurlijk :D Gelukkig redden wij t hier heel goed zonder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:59

Ik had het gekregen. Maar heb nu nog de helft over.
Ik prijs ook mijn eigen producten aan omdat ik weet dat het werkt. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ze is commercieel en je merkt dat ze een marketing achtergrond heeft. Ik hou ook niet zo van de kliekjes. Maar blijkbaar werkt het wel als kleine hippische ondernemer.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:49

Janneke, van "de avonturentuin" is trouwens ook super voor tips wat betreft je bodem. Ze heeft echt enorm veel kennis

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:04

Mocht iemand nog zaden zoeken, bij de Bolster hebben ze nu groenbemesters in de aanbieding met code GROENBEMESTER10.
Staat onder andere Phacelia en gele mosterd bij.
Niet heel afwisselend of echt voer voor je paarden, maar met name phacelia is een mooie bijenplant en niet giftig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:43

Het was ergens in 2021 dat SSDesign schreef:
Heeft er iemand ervaring met de Feed X Gate? Ziet er erg interessant uit om draadje open te doen op vooraf bepaalde tijden. Ik ben vaak lange dagen weg voor het werk en regel nu vaak iemand die voert. Maar zou interessant zijn om het hooi s ochtends alvast klaar te leggen op een afgesloten stuk en dat stuk later automatisch te “openen”. Heel benieuwd naar de degelijkheid van dit product. Vind het vrij prijzig maar misschien wel de moeite waard…

https://www.atorka.nl/winkel/feed-x-gate-timer/

Heeft iemand deze in gebruikt? Of tips voor een goedkoper alternatief? Ik vind het duur maar als het goed werkt ga ik overstag. :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:50

Nee ik heb dezelfde twijfel als jij. Plus dat de doorgang waar het bij mij om gaat met 4 draden is afgesloten. Dus dat gaat dan weer niet.

Ik heb eindelijk mijn wilgenlaantje gemaakt met jouw wilgentakken. Die hebben een tijdje in water gestaan, maar door die stomme covid (en nu long covid) is het er in het voorjaar niet van gekomen. Toen werd het te warm en te droog. Maar nu het kouder en natter is was het een mooie gelegenheid. Door de te lange tijd in het water hebben er 4 het niet overleefd. Maar ik heb er 10 neer kunnen zetten. Aan beide kanten 5, met 1,5 meter er tussen. Dit is mijn natte pad. Dus gelijk afgesloten. Kunnen de paarden de boompjes niet opeten en kan de grond even herstellen. Misschien dat ik er nog wat kruiden- of graszaad opgooi zodat het wat steviger wordt.
Maar dat de boompjes maar mogen gaan groeien tot een mooi eetbaar wilgenlaantje *\o/*
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:27

Ah leuk zeg! Dat ze staan. De reden dat het even geduurd heeft is natuurlijk minder.

Wij hebben de kudde s nachts gesplitst staan zodat onze oudste lekker kan liggen (dat doet hij anders niet meer omdat onze puber niet altijd lief en gezellig doet). Ik wil eigenlijk dat er dan om 6 uur s morgen automatisch het draad weer opengaat zodat ze weer bij elkaar kunnen. Scheelt s morgens weer een klusje en kan ik ook es tot 8 uur in bed liggen zonder dat ik me schuldig voel naar de paarden toe...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:11

Ir111 schreef:
Heeft er iemand ervaring met de Feed X Gate? Ziet er erg interessant uit om draadje open te doen op vooraf bepaalde tijden. Ik ben vaak lange dagen weg voor het werk en regel nu vaak iemand die voert. Maar zou interessant zijn om het hooi s ochtends alvast klaar te leggen op een afgesloten stuk en dat stuk later automatisch te “openen”. Heel benieuwd naar de degelijkheid van dit product. Vind het vrij prijzig maar misschien wel de moeite waard…

Heeft iemand deze in gebruikt? Of tips voor een goedkoper alternatief? Ik vind het duur maar als het goed werkt ga ik overstag. :Y)

Ik gebruikte de chicken guard. Werkt als een trein. Beetje zelf knutselen, maar werkt echt goed.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:15

Ir111 schreef:

Ik zoek mee. Maar alternatief tot nu toe is een chicken guard. Heb alleen niet zoveel zin om zelf te knutselen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:50

We gaan toch voor de Feed x gate timer. Die werken mechanisch dus dat lijkt me meer hufterproof en vriendelijker in gebruik. Voor ons komt het niet op een kwartiertje aan of het draad open springt dus dat ie minder nauwkeurig is maakt niet uit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:53

wacht nog even met bestellen, was hier niet eens een bokker die zo een timer gemaakt heeft met een veel goedkoper slot? iets van 40 euro ofzo.

Ik ga even zoeken ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:57

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:47

Ir111 schreef:
We gaan toch voor de Feed x gate timer. Die werken mechanisch dus dat lijkt me meer hufterproof en vriendelijker in gebruik. Voor ons komt het niet op een kwartiertje aan of het draad open springt dus dat ie minder nauwkeurig is maakt niet uit.

Gebruik je er dan een normale zelf oprolbare haspel bij of die van Gallagher die vertraagd werkt?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:17

De Feed X is al besteld. :D

Ik ga beginnen met de oprolbare van AKO, die heb ik toch nodig dus ik ga kijken of het daarmee ook werkt. Die aangepaste van Gallagher is gelijk zo kneiterduur...

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:50

Ben benieuwd naar je ervaring. Hoeveel meter moet die overbruggen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:57

7 ongeveer

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 14:15

Ik kruip ook weer onder mijn meeleessteen vandaan en hoop meer met jullie mee te kunnen praten en denken. :wave:

We zijn bezig met ons plekje herfst- en winterklaar te maken. Vooral het stalgedeelte heeft aandacht nodig. Gisteren hebben we de regenkant van ons stalletje (houten overkapping) grotendeels dichtgemaakt met houten schuttingen. Alleen de bovenkant, zo'n 45 cm, is nog open en daar moeten we nog schuttingdelen op maat voor gaan zagen.

Morgen ga ik een mooie regenton ophalen. Er moet nog een nieuw stuk dakgoot aan de voorkant van het stalletje worden bevestigd en dan via een stuk regenpijp en verbindingsstuk moet het regenwater van het dak worden opgevangen in de regenton.

Vanavond gaan we drie houten bloembakken van elk 100 cm x 50 cm x 40 cm ophalen en die wil ik dan (samen met nog een houten kuubskist) gaan gebruiken om bloemen en kruiden voor de paarden in te zaaien. Ik ben niet ehm.. goed in tuinieren :=, maar wil het wel heel graag leren.

Ik wil heel graag Ukie's bloementuintje zaaien, evenals verschillende losse zaden van Cruydt-Hoeck. Ik heb nu deze zaden op het oog: gewone ereprijs, wilde cichorei, knoopkruid, pinksterbloem, wilgenroosje, kamille, gewone margriet, fluitenkruid, korenbloem, muskuskaasjesbloem, goudsbloem en robertskruid. Ik hoop ze komende week te kunnen zaaien in de bakken.

Kan ik de bakken gewoon helemaal vullen met gecomposteerde paardenmest? Of toch ook (een laag) tuinaarde erin doen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 14:55

Ik heb vanaf januari ook zaaimengsels in mijn webshop O:)
Als je Ukie's mengsel + al die losse zaden wil zaaien, dan zou ik dat niet in maar 3 bakken plus een kuubskist doen. Dat zijn wel heel veel verschillende soorten. Die van Ukie's heeft volgens mij al iets van 10 soorten en jij wil er nog 12 bij. Dat is mooi als je echt een strook van veel meters kunt maken. Maar voor in de bakken is het bloemenmengsel of de losse bloemen echt genoeg. Anders gaan ze teveel met elkaar concurreren. Zeker de grotere soorten moet je niet te dicht op elkaar zaaien, daar moet zomaar 15-20cm minimaal tussen zitten.
In bakken is een mooie manier om kleine tuintjes te maken. Sowieso zorgen dat er gaten onderin zitten zodat het water weg kan. Ik zou dan worteldoen, een laag hydrokorrels doen, dan gecomposteerde mest en daarop nog een cm of 5-10 tuinaarde en daar je zaad in zaaien.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:15

Ik ga jouw webshop zeker in de gaten houden, Daihyo. :j :D Ik ben zo benieuwd welke zadensoorten er in jouw mengsels komen! Maar ik ben ongeduldig (en wat overenthousiast, begrijp ik :))) en wil niet tot januari wachten voordat ik het eerste zaadje in de grond stop.

Bedankt voor je advies! Dan ga ik het voor nu houden bij een aantal losse zaden, denk ik. En dan is 12 soorten misschien nog wel veel.. Even over nadenken. Kan in plaats van tuinaarde ook potgrond?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:57

Ik zou wel wachten, want veel plantjes vriezen dood. Alleen vaste planten kunnen de vorst overleven. Maar eenjarige soorten niet. Dan kom je vaak in de kruiden terecht en niet in de bloemen. Maar dat is wel belangrijk om even uit te zoeken. Ik zaai pas in april. Dan heb je van juni tot en met september/oktober bloemen.
Potgrond kan ook :j
Zit vaak nog meer voeding in dan in tuinaarde. En zeker icm gecomposteerde mest heb je een vruchtbaar mengsel. Overigens ook wel goed om dan weer te kijken naar welke planten je zaait. Er zijn soorten die juist arme grond willen. Die moet jij dan dus niet hebben. Maar dat kan google je wel vertellen :j
Ik ga een apart mengsel maken voor bakken met lage tot middelhoge bloemen. Denk aan goudsbloem, vlas, hyssop, kleine zonnebloem en echte kamille. Ik heb ook 10 soorten in een mengsel. Kleurrijk en eetbaar.
En ik heb ook nog een kruidenmengsel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:35

Hier moesten de wilgenstruiken wat ingeperkt worden. En dat kon niet wachten, want ze groeiden inmiddels ruim over het pad :+
Die staan in de tuin, maar zijn ook eetbaar voor de paarden. Dus ik heb ze ingekort en de stekken in het water gezet. Hopelijk gaan ze wortelen en dan gaan ze in potten om te groeien.
Salix integra en de Salix gracilistyla 'Mount Aso'. Oftewel de flamingowilg en de roze katjeswilg <3
Als dat lukt, dan gaat een deel naar Ir111 en een deel bij mijn paarden. Duimen maar!

Afbeelding

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:51

Hmm, je hebt me toch aan het denken gezet, Daihyo.. Ik denk dat ik dan toch beter kan wachten inderdaad tot het vroege voorjaar om te zaaien. Veel bloemen die ik graag zou willen zijn inderdaad eenjarig. Misschien dat ik tegen die tijd dan ook nog een paar extra bakken heb. En dan ga ik eind januari in jouw webshop kijken, ik support graag een mede-Bokker. :D

Hoeveel zaaimengels ga je in eerste instantie aanbieden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:57

Vind ik leuk :D
Maar zonder gekheid, dat is echt beter. Ik zaai na de laatste nachtvorst en wanneer het overdag ook wat warmer is, met af en toe een bui. Met een weerapp kun je dat aardig vooruitkijken. Dat is vaak in april. Als er dan nog een keer een nachtje vorst komt is dat niet zo erg. Het meeste overleeft dan wel.

Voor nu heb ik 7 mengsels. 3 bloemenmengsels en 4 kruidenmengsels. Geschikt voor bepaalde grondsoorten en bakken en een mix die wat specifieker op gezondheid is gericht als aanvullend ruwvoer.
Alle zaden komen van een biologische kweker. Het is een flinke puzzel, met name ook hoeveel ik zelf van wat moet bestellen om goed te kunnen mengen. Maar wel super leuk.
De mengsels voor de bakken gaan ook in kleine hoeveelheid, zodat je niet meteen een zak voor tig m2 hoeft te kopen. 3/5mg bijvoorbeeld.
Elk mengsel bevat ongeveer 10 soorten planten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:20

Ben heel benieuwd Daihyo naar je mengsels.