Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:30

Ik heb die netten van de action, zijn bij mij al bijna 2 jaar goed. Ik heb subtiele arabiertjes, misschien scheelt dat.;) Er past veel in, dus ik hoef ze niet vaak bij te vullen. 's ochtends hoef ik alleen te kijken of ze nog in de wei en/of paddock staan, altijd blij om ze weer te zien. <3

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:34

Ik zet alles de avond er voor klaar,als ik heel snel moet zijn s'morgens doe ik een oude stofjas over mijn kleren aan,deel eten uit,en doe sávonds de rest.Heb ik meer tijd ,doe ik het gewoon in een oude joggingbroek en tshirt en kleed me om als ik weg moet.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:08

Ik voer echt maar 1x per dag hoor. Genoeg hooi voor 24 uur en een halfje brok.
Mesten ook 1x.

Ik word al vies als ik alleen maar kijk naar een paard :-)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:10

@superpony: voer jij alle paarden nat hooi? Hoe doe je dat als je 1x in de 24 uur voert?
Met name als de zon erop staat of met 30 graden droogt het hooi hier weer zo snel.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:04

Hahaha ik kom ook nóóit schoon bij een paard vandaan :')

Toen we bij de boer nog alles zelf moesten doen, deden we ook 2x op een dag voeren. Mijn vriend ging 's ochtends voor z'n werk langs en deed het hooi in Jay z'n net, wat we de avond ervoor klaar hadden gezet. Evenals z'n krachtvoer, wat we de avond ervoor klaarzetten. 's Avonds gingen we vaak samen en waren we lekker rond aan het keutelen, hooi afspoelen, brokkies maken (geven en klaarzetten), mest opruimen, rondje rijden.. heerlijk, kan niet wachten tot het straks écht aan huis is :+:

Die andere sukkels staan gewoon op gras en leven van lucht geloof ik, dus daar heb ik weinig zorg aan :')

Moet zeggen dat het echt raar is als al je paarden ineens weer in pension staan... heb echt aan het eind van de dag het idee dat ik iets gemist heb :') Ga alsnog bijna elke dag overal langs, al is dat bijna niet te doen.. zeker niet toen omaatje in het ziekenhuis lag.. maar dan nog: je hebt de vrijheid om niet op een redelijk vast moment er te zijn i.v.m. voeren enzo... je komt, rijdt, en gaat weer weg :') Heel raar haha saai ook eigenlijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:06

Hahaha ja das echt ideaal maar das hier helaas geen optie!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:07

Wij hebben ook voor het eerst zwaluwtjes *\o/*
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:09

Ahhh te schattig :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:32

Ze zijn gewoon schattig van lelijkheid :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:32

Haha ja ze zijn super lelijk :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:14

Oh wat leuk. Die maken het stalgevoel wel conpleet

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:25

Ja, ze maken eigenlijk al jaren overal nestjes maar die blijven leeg.
Tijdje terug was er 1 wwer druk bezig met het nestje in de nok maar uiteindelijk niet meer.
Deze was me in de eerste instantie helemaal niet opgevallen, tot ik zoiets had van: wat ligt er elke keer toch een hoop haar en takjes rond mijn stopcontact en stroomklok.
Na een paar dagen had ik pas door dat daarboven dus een nestje zat met 5 eitjes <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:31

Ah, wat leuk ClaudiaHS.

Wij hebben ons 2e nestje van roodborstjes van hetzelfde paartje. Zitten op zelfde nestje als eerste, maar ze hadden hem wel weer mooier gemaakt met nieuwe haren en takjes.

Eerste waren er 7 en nu volgens mij 5. Geen idee hoe zo een klein vogeltje die eieren in het lijf verstopt en er ook uit krijgt, man o man.

Ik zie alleen nergens de jonge terug van eerste nest. Dus die zijn meteen opgegeten of weggevlogen........

Vandaag heeft schoondochter voor het eerst op mn ene ruin gereden :) Westernzadel had ze nog geen ervaring mee en ze had al lang niet gereden, dus die heeft morgen spierpijn :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:15

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:56

Ik doe het op zn boers, hop een overal over mn kleren aan om te voeren e.d. Enige manier waarop mn kleren schoon blijven

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:11

Antheman schreef:
Ah leuk de zwaluuwtjes!

Mijn oom en tante stonden van de week in de telegraaf met de zwaluwen, ze hebben 80 !! nesten!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1495818 ... um=organic

Ik heb afgelopen winter Flappies opgehangen, de zwaluwen komen wel, maar hebben niet genesteld.

:wow: met zoveel zou ik niet echt blij zijn denk ik
Mijn buurvrouw heeft ook minimaal 20 nesten in haar schuur.
In de schuur zou ik niet zo veel moeite mee hebben maar onder de dakrand :r

Roodborstjes en duiven nestelen hier ook veel.
En naast onze schuurdeur net onder de dakrand zit al jaren een goudvinkje.
Echt schattig.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:03

Ik heb in de winter (en als het modderig is) een trainingsbroek over mijn nette kleding aan en mijn paardenjas. In de zomer meestal gewoon mijn normale kleding met hooguit een paardenvest als het wat fris is. Doe dan ook gewoon hooizakken vullen, klopt het stof af en vertrek naar het werk.

Hier geen zwaluwen maar dit jaar wel veel meer vogels dan eerdere jaren :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:14

Ik deed eerst een overall aan zodat ik schoon op kantoor aankwam, alleen had ik dan nog hooi in mijn haren die lieve collegaas altijd eruit plukten bij de koffie automaat
Erna gaan werken op een stal, zo handig!

Net mijn eerste buitenrit gemaakt, hij was wat fris ( logisch na zolang stilstaan) maar ontzettend braaf. Niks fijners dan vanuit de wei zo het bos inrijden <3 <3

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:21

Antheman schreef:
Ah leuk de zwaluuwtjes!

Mijn oom en tante stonden van de week in de telegraaf met de zwaluwen, ze hebben 80 !! nesten!

Ik heb afgelopen winter Flappies opgehangen, de zwaluwen komen wel, maar hebben niet genesteld.

Wow dat zijn er wel heel veel ja!

@lynn_nikita, al helemaal gewend op je nieuwe plekje?
Hoe is het met je oudje?

Vandaag voor het eerst in 3 maanden weer op Jewel gezeten. Mag vanaf vandaag er op, 2 weken lag 30min stappen en daarna elke week 1min draven toevoegen.
Ze was super braaf en relaxt :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:51

Oudje heeft nog steeds jeuk ondanks de spuiten, de geschuurde plekken zijn wel aan het helen nu.
Ze zijn vanaf dag 1 eigenlijk al heerlijk op hun plekje, liggen dagelijks in het zand en ik heb eigenlijk niks van stress gemerkt aan hun.

Wat fijn dat je mag opbouwen met Jewel en dat ze zo braaf was.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:19

Lynn_Nikita schreef:
Net mijn eerste buitenrit gemaakt, hij was wat fris ( logisch na zolang stilstaan) maar ontzettend braaf. Niks fijners dan vanuit de wei zo het bos inrijden <3 <3

Het voordeel vind ik vooral mocht je er eens naast liggen en ze lopen naar huis dat je jezelf dan minder druk maakt over wat er gebeuren kan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 00:36

Antheman, mooi stuk. En toffe instelling van je familie. Het is wat veel en ze maken het smerig, maar het is wel heel leuk ja. Ik vraag me alleen af of het handig is dat het blijft verdubbelen :)

Lynn, dat is lekker!! Goed ook dat je er tijd voor vrij hebt gemaakt!

Karin, ook fijn dat je weer wat mag.

Wij hebben hier ook dikke kraaien en die eten jonge konijntjes. ( en neem aan ook de jonge vogeltjes, maar zie gelukkig niet alles ) En duiven, maar buren verderop schieten af en toe zodat de vogels opschrikken. Ik vind dat zo erg......Ga dan in een flat wonen. Je kiest voor de veluwe, pal aan het bos en omringd door bomen gvd.

Kraaien zijn wel grappig op zich. Toen onze paarden verhaarden, verzamelde 1 kraai vast steeds al het haar. Die ging echt systematisch aan het werk en maakte een hoopje. Daarna pakte die alles in 1 keer op en vloog met een bekje vol weg.

In het bos zitten weel mooie ronde holen in de bomen en hoor je de jonkies. Ben soms echt bang dat een moeder het niet overleefd buiten en ze dan niet terugkomt om het nest te voeden.
En die holen zijn echt perfect rond.....Hoe ze dat zo mooi doen, echt geweldig.

Waar onze nieuwe ruin nu voor zouttherapie staat zit een uilen nestje. Dat is gefilmd en dat is ook echt heel leuk om te zien. Ken wel meer mensen die uilen op stal hebben en dat lijkt me echt heel bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:01

Antheman schreef:
Ah leuk de zwaluuwtjes!

Wow 80 nesten!!! Ik heb er een stuk of 10 in mijn schuur. Er zijn er nu al 4 nesten uitgevlogen. En ja, ze schijten ALLES vol. Ik heb allemaal oude hoeslakens kapot geknipt en die opgehangen in de schuur. De vloer is mega smerig, maar dat steek ik gewoon regelmatig af en dan even de bezem erdoor.

Vind het geweldig mooie diertjes en het zijn ware vliegkunstenaars "Poetry in Motion" ik kan er uren naar kijken.

Bij ons geen kraaien, maar wel kauwen, die worden hier ook veelvuldig afgeschoten door de plaatselijke jachtopziener en door boeren.

Zitten in de verhaartijd ook vaak op mijn paarden de haren van de rug te pikken :D .

Uilen lijken mij ook echt geweldig!
Lynn, het klinkt alsof je het heerlijk naar je zin hebt +:)+ , fijn he, zo'n eigen plek?

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:56

Hilary schreef:
Grijs afval wordt verbrand (wat je wil met een JKK), groen wordt gecomposteerd. Helaas is JKK zo hardnekkig dat het goed z'n best doet om te overleven in een composthoop (daar mag het dus ook niet op). Zeker de zaadjes overleven dat gewoon. Wellicht dat een heel jong plantje nog succesvol gecomposteerd kan worden...

Edit: ik lees in een heel oud topic dat er succesvol bestreden kan worden door pleksgewijs (op en om de plant) kunstmest te strooien. Nog nooit uitgeprobeerd, maar ik neig er wel naar om het te testen. Ik weet alleen niet of het nu nog zin heeft, of dat alle bloemetjes dan heel snel zaadjes worden voordat ie het loodje legt...

Ik moet nog bijlezen, maar reageer toch alvast :) Ik had laatst mijn oom, tante & nichtje op bezoek, zij zitten alledrie in de planten&kweek wereld. Zij zeiden inderdaad dat de trucjes met zout ed echt niet gaan helpen en dat je deze plant inderdaad alleen kapot kunt laten groeien door ze over te bemesten.. Dat staat bij mij dus ook nog op het to do lijstje :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:25

Oh wat leuk om jullie ochtendritueel te lezen :D
Ik moet meestal rond 7 uur weg. Zorg dat er hooinetten klaarliggen. Hang (indien nodig) de slang in de waterbak, loop een rondje met de kruiwagen, hang de netten op en neem de lege mee terug en als mijn rondje klaar is is de waterbak ook vol. Ik trek altijd oude schoenen en een oude jas aan over mijn kleren (of trui), maar mijn broek wissel ik niet. Ze staan hier altijd buiten dus heel erg ruiken doet het ook niet, tenzij je heel close met de paarden gaat staan maar dat doe ik dan ook niet :P Mesten doe ik soms voor het werk, maar meestal 's avonds. En als ik geluk heb heeft een stalgenootje dan ook al wat gemest.