Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:10

Leuk om de verhalen over het "groeien" te lezen. Mijn 4 jarige lijkt de ene week al een serieus paard en een paar weken later is het echt net een veulen van 1.65 :D .

Ben benieuwd of en hoeveel ze nog gaat groeien.

Ik heb mijn paarden nog steeds op het land en voer flink voordroog bij. Van de week mijn analyse gekregen en ik mag wel zeggen dat het erg goed gelukt is! Blij mee *\o/* , heb 75 balen staan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:44

Het is een Gelders paard, Caily. Wel laat geruind (begin oktober, dus hij was al drie), eigenlijk pas toen hij wel erg verliefd werd op de merries in de wei ernaast.
Zoals jij voert klinkt ook wel "on demand"; niet zo van "ik gooi een baal in elk hooinet en als het op is krijgen jullie nieuwe", maar bedenken hoeveel ze nodig hebben tot de volgende voerbeurt.

[***], heb je een uitgebreide analyse gedaan of zo'n korte via Pavo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:02

Dit jaar de korte van Pavo. Scheelt 100,= met een uitgebreide.

Uitgebreide vorig jaar, maar die was gelukkig ook goed. Zaten uiteraard wel wat "dingetjes" in de vit/min verhoudingen, maar niet zo veel dat ik iets moest gaan toevoegen. Als ik alleen ruwvoer had gegeven dan hadden ze het er prima op kunnen doen. Ik geef mijn oudje en mijn pony elke dag een handje Nature's Best en mijn jonkie krijgt 2 volle scheppen, per dag.

Verder krijgen ze wortelen en mijn jonkie krijgt wat omega olie over haar voer.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:06

Wat een pisweer, mensen. Was het gisteren met al die miezer midderig, nu staat alles gewoon onder water. En het einde is nog niet in zicht. Ik wirdt hiervecht sip van. Zelfs mijn hond poepte liever in de schuur dan dat ze naar buiten ging... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:09

Ja het is echt pisweer :n . Alles is nat. Heb zelfs een paardenstal opengezet zodat mijn kippies droog kunnen scharrelen.....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:22

Over paarden van 1.80 gesproken; volgens mijn juf gaat de Belg ook wel die kant op. Ik heb een stokmaatmeter op mijn kerstlijstje gezet. Kan ik m eindelijk eens opmeten. Maar dat betekent dat hij ook nog wel de lucht in is gegaan. Ik heb er 1,5 jaar niet opgezeten, vanwege die knie. Sinds een paar weken zit ik er af en toe weer eens op (met de nadruk op zitten. Ik stap op en stap af) en had inderdaad moeite met mijn onke lijf om er op te komen. En dan had ik nog wel een flinke opstap. Dus Beau was toen niet blij dat ik er op wou. Hij kreeg steeds een schop voor zijn kont, omdat ik mijn been niet hoog genoeg kon optillen om hem eroverheen te zwaaien. Iets met een bekkenblessure... :oo . Toen had ik er trouwens wel aardige spierpijn bij. Nu gaat t weer beter. Maar wat een kanon....pffff.

Niks voor jou, zo n Belg, MinimeLona? Die van mij is geen dooie hoor! Een hele pittige man. Niet dat ik deze weg doe of dat jij er iets aan hebt (vanwege die knie, dus), maar ik ken meer zéér wakkere Belgen. Ze zijn groot, kunnen jou makkelijk dragen en niet al te duur en (voor jou mss ook een voordeel in jouw conditie); ze worden meestal geen 30. Met 20 heb je het wel gehad. Dus mss ook minder zorgen voir in je testament (alhoewel dat natuurlijk garantie tot aan de voordeur is. Zal je net zien dat je zelf nog 85 wordt! _O- ). Hoe is het trouwens met je verhuizing?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:06

Mijn man , smid, heeft standaard een meetstok in de bus liggen, voor al die mensen die graag hun paard eens opgemeten willen hebben.

Wat ben ik blij met mijn uitgegraven gat in het bos.
Stond tot eregisteren droog maar nu stroomt hij vol *\o/*
Kan straks ganzen aanschaffen :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:07

Te druk om goed te kunnen volgen..

Hier ook water, water, water...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:08

:D :') Van dat 85 worden, zat ik laatst ook al te denken, mag het toch niet bidden eigenlijk, met zo naar de klote dat ik nu al ben...

Heb er een paar redenen voor, dat het in principe mijn voorkeur niet heeft;

Zijn geen gewichtsdragers en niet altijd even sterk in de rug, wat mij toch aan het denken zou zetten of ik er dan wel bijna dagelijks op zou moeten willen klimmen en dat blijft toch echt een dingetje voor mij, kan nog iedereen in mijn omgeving zeggen dat het prima kan, ook bij kleinere paarden.

Ben eigenlijk geen koudbloed mens, hoewel ik daar na MiniMe natuurlijk ook volmondig van terug gekomen ben.

En zit een beetje met het grote gewicht en eventuele stallen; zou die dus al niet in een stal willen zetten waar een gierput onder zit, zou er niet meer van slapen namelijk, om maar een voorbeeld te noemen. Vond dat met de 700 kg van Lona vaak al een dingetje, laat staan als je er 1 hebt van 1200 kg...

Had al wel eens gekeken voor een trekpaard, of eigenlijk een shire (want dan ga ik nog het liefst gelijk voor immens groot) maar die zijn echt niet goedkoop te noemen hoor!

En trouwens; al het geld is al weer op natuurlijk, want ben idd verhuisd.

Ga vandaag terug naar oude woning, was mijn klok vergeten (die hangt daar nog :D) en even stofzuigen, potje janken in de stallen en dan maar heel snel maken dat ik daar wegkom... |( |( |(

Ik moet nu echt flink gaan proberen te sparen, want er zitten wel wat ijzers in het vuur, maar kan alleen maar hopen, dat die nog even op zich laat wachten, want zou toch verschrikkelijk ziek zijn, als die nu al op mijn pad gaat komen en ik kan het dier niet kopen...

Met de tijdelijke paarden gaat het erg goed; Morena is een geniaal ding - ontzettend humeurig, totdat je daar mee naar buiten gaat, dan willen die oren ineens niet meer naar achteren :') en Roana is mooi op gewicht aan het komen en dus is het nu toch wel een tikkeltje jammer (voor mij dan hoor, paard heeft er niks van <<) ) Dat het zadel voor geen meter meer ligt, anders was ik er wel opgestapt om wat te gaan rijden.
Heb mijn eigen zadel ook geprobeerd, maar die zit net wat te krap achter de schouders (zo raar eigenlijk, want Lona was echt een klap groter en meer paard dan dat Roana ooit kan worden en die kreeg juist 2mnd voor inslapen nog een ok wat het passen van het zadel betreft) dat ik dat toch ook niet aandurf...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:33

Mijn Belg geen geen 1200 kg hoor. 900 ofzo. Dus scheelt niet zo gek veel met die 700.

Hoop inderdaad dat je padje vol blijft. En goed te horen dat je verzorgpaarden het goed doen!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:45

Ik ben gek op grote paarden. Hoe groter hoe liever. Stefke moet ook nog een keer opgemeten worden, maar hij schijnt 1,76 te zijn. Heerlijk maatje, net groot genoeg om met een stoel op te kunnen. Een shire of een clydesdale zou ik ook nog wel wilen, maar op de een of andere manier vind ik juist dat logge brede van een trekpaard erg mooi.
En inderdaad, niet alle trekpaarden zijn sloom en koudbloedig. Ik heb er verschillende onder mijn kont gehad waar ik net zo hard weer van af stapte! En mijn Rachel, verder een heel lief en nuchter paard, was echt wel een pittig ding hoor. Daar zou je zo mee de dressuur in komen en nog hoog eindigen ook.
Rachel was gemeten op 800 en had een schofthoogte van 1,67. Zij was echt mooi slank en op gewicht. Stefke is wel een beetje een padje, dus ik geloof graag dat die tegen de 1000 aan zit.
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:58

Ik ben van de kleine paardjes, 1.60 vind ik te groot :Y)

Hier achter heeft iemand het ooit een goed idee gevonden om het water naar het midden te laten lopen zonder putje, dus daar moet ik nog iets op verzinnen ^)
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:23

Ik loop wat achter met bijlezen, maar zie wel hele leuke foto's van hypos! Lekker door de duinen rijden en je dochter op een shetje, leuk!

Ik vind grote paarden ook mooi om te zien. Super zelfs. Maar voor het praktische zou ik zelf denk ik niet zo snel zo'n grote willen. Maar zeg natuurlijk nooit nooit. hihi.
Wel een hele mooi paard op de foto Abby :)

Wat een triest weer he??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:10

Ik hou ook meer van kleinere 1.60 was mijn voorkeur nu heb ik er 1 van bijna 1.65. Wel hou ik van barok, een gelderse gehad en nu pre, smalle paardjes zijn niet zo mijn ding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:29

Vind eigenlijk alles prachtig, maar stap nergens op waar ik niet overheen kan kijken :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:53

Ach, voor het praktische heb ik ook liever klein. Maatje fjord voor mij perfect. Maar mijn Belg vind ik ook prachtig. Hou ook meer van breed, maar Sjaak is weer een slankie. En te groot, want die is ook wel 1.65 of meer. Dus tja. Maar die vind ik ook mooi.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:04

Kom net weer binnen. Vanaf vanmorgen 8 uur is het 5 minuten droog geweest....pffff.

Maar goed, het hooi staat weer binnen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:07

Hier breekt de zon net door, komt zo jouw kant op :(:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:57

Mag ik hopen, ja. Ze zeggen vanaf 2 uur droog. Kan ik net nog iets net een paard doen. Dat komt er zo ook niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:13

Hier is het op het moment echt heerlijk weer! Zonnetje, lekker veel wind, droog en een graad of 14.

Vanavond en morgen weer veel regen -O- -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:16

Hier regent t al de hele nacht en ochtend.

Ik heb de knoop doorgehakt ik stop met pension paarden. Zeker met de regen kon ik t niet meer aanzien. Ik kan dan nu 2 grotere stallen maken ipv 4 kleine schuilstallen van 3 x 2.5 met een deur zodat ik indien nodig dicht kan maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:17

Heel goed!
Zal een hoop rust geven +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:26

Goed plan Lynn!

Ik heb geen pensionpaarden en wil ze ook absoluut niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:32

Oh er waren hier toch ook mensen die weleens helpen bij het trailerladen? Hilary en Sakvis als ik het mij goed herinner?
Effe een vraagje voor jullie:
Mijn 4 jarige gaat keurig de trailer op. Soms een kleine hapering, maar binnen 5 sec staat ze erop en ze blijft ook keurig staan. Ik loop eruit, balkje dicht, loop weer terug, geef snoepje en dan doe ik de klep dicht. Niets aan de hand zou je zeggen :+ , maar ze heeft nu bedacht dat ze zodra ik wegloop om het hek open te doen en in de auto te stappen, ze als een debiel gaat staan stuiteren, bokken, voorvoetjes van de grond, weer bokken, voorvoetjes van de grond, met haar hoofd schudden enz enz. Ik ga gewoon rijden en dan is het met 20 mtr over en als ik bij de manege aankom staat mevrouw heerlijk op rust in de trailer te wachten.

Als ik haar na het rijden weer in de trailer zet is er niks aan de hand :? . Zou dit te maken hebben met het van huis gaan? Voorheen deed ze het nl niet.

Oh en nog een vraag, als er andere paarden zijn of ze is afgeleid, dan is ze een stuk lastiger te laden omdat ze wil zien wat er om haar heen gebeurt. Hebben jullie daar nog tips voor?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:46

[***] heb je hooi in de trailer zodat ze wat knabbelen kan?