Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:16

En anders gebruik ik dit bakje zonder steel
Afbeelding
en deze gele handschoenen
Afbeelding

Die zijn redelijk waterdicht en als ze doorgesleten zijn pak ik nieuwe. Ooit in Duitsland een mega voorraad gekocht, dus daar doe ik nog jaren mee :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:17

Met 5 paarden is een mestboy echt veel te klein. Moet ik alsnog een kruiwagen mee. Kan ik dan net zo goed meteen doen. Met 1 of 2 paarden mss wel te doen. Ook met de hoop van de Belg is die mestboy niet toereikend.... :=

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:18

Dat 'bakje' is toch gewoon een mestvork zonder steel? Deze is dan van kunststof. Ik heb ze van metaal. Die vind ik het fijnst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:20

Je bedoelt mijn 'bakje' ?? dat is idd kunststof. Van metaal heb ik die nog niet gezien. Soms (vooral met bevroren hopen) breekt er weleens een tand af. Maar ik heb nu een superstevige, die gaat al weer een paar jaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:23

kruiwagen gaat hier ook mee hoor met de mestboy en hark. Ik krijg 1 hoop van grote er vaak ook niet in 1 keer in de mestboy.

Vroegah, toen ik ze nog op zaagsel had, deed ik de stallen ook met handschoenen en een emmer, anders verbruikte ik zoveel schoon zaagsel dat ik dat zonde vond.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:24

DubbelDun schreef:
Je bedoelt mijn 'bakje' ?? dat is idd kunststof. Van metaal heb ik die nog niet gezien. Soms (vooral met bevroren hopen) breekt er weleens een tand af. Maar ik heb nu een superstevige, die gaat al weer een paar jaar mee.

Jouw bakje, inderdaad. Dat is gewoon een vork. Alleen jij hebt de steel er niet op. Je hebt ze ook in metaal. Is alleen minder in bakjesvorm. Ik heb de metalen dus, met steel, als vork. :D De metalen heb je volgens mij bij de Paardendrogist.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:35

DubbelDun schreef:
Ja, met mijn handen :D
Alleen als het heel droog zand is dan werkt een mestschep bij mij goed. En dan nog moet het geen grote hoop zijn, want dat is te zwaar voor mijn rug om op te wippen.
Deze met steel gebruik ik dan
[ Afbeelding ]

Die vind ik ook het fijnste in het gebruik, gaat ook lang mee!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:37

In de periode dat de paarden op de wei staan neem ik mijn kruiwagen mee met de mestboy en hark, 2x per week haal ik de wei leeg, heb dan per keer net geen volle krui. Ben dan een half uurtje bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:39

Hoeveel paarden heb jij dan Meggiemeg?
Want ik haal elke dag al een 3 kwart volle kruiwagen uit de bak, voor een hele grote en een shet. En dan staan ze de nachten op stal, dus dat niet meegerekend.
Ik voer echt te veel aan die verwende nesten van mij hoor... :o O:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-16 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:39

Wat voor paarden heb jij dan wel niet meggiemeg? :oo Hier met 2 Tinkers net geen volle per dag

Ik gebruik zelf ook graag de mestboy, maar ik ben volgens mij de enige onder mijn vrienden. Iedereen waar ik wel eens help heeft deze met (veel te) lange steel

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:44

Ik heb 2 kwpn-ers, 1 van 1.65 en 1 van 1.84. Ze staan zo tussen de 6 en 8 uur per dag op de wei, rest is paddock en 's nachts op stal. Heb wel een hummer kruiwagen. Dat zal vast schelen. Hier is het ook onbeperkt eten hoor, altijd hooi tot hun beschikking en dan nog krachtvoer op stal. Elke dag de stal heb ik ongeveer een halve krui voor 2 stallen tenzij ik de natte plek er uit haal, dan heb ik een volle krui per stal.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 29-03-16 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:46

Oooh wil ik net weg rijden roept mij zoon uit het raam dat de omheining eraf ligt. Dat was schrikken langs de straat alles eraf. Toen ik de kinderen naar school bracht zat het er nog op. Pfff we wonen langs een drukke weg. Maar goed dat hij het gezien heeft. Ik denk dat er eentje achter is blijven haken. Het lag door de hele bak.

Ik gebruik bij mijn Merrie ook Magnesium. Ik vond haar al jaren schrikkerig. En het toppunt was wel toen ze 2 jaar geleden over me heen liep. Ik ben magnesium gaan gebruiken en ze is zo veel rustiger. Ze wil weer knuffelen en mag weer overal aankomen. Ik dacht dat dat allemaal slechter werd om dat ik minder met haar bezig was. Nou mooi niet dus. Ik kan ook echt merken als ze een paar dagen niet heeft gehad. Ik koop een grote zak bij de Welkoop. Het zelfde dat ze ook aan de koeien geven. 15 euro voor een grote zak net als de brokken zeg maar. Ze krijgt van mij 2 afgestreken eetlepels per dag.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:47

Caily schreef:
Wat voor paarden heb jij dan wel niet meggiemeg? :oo Hier met 2 Tinkers net geen volle per dag

Ik gebruik zelf ook graag de mestboy, maar ik ben volgens mij de enige onder mijn vrienden. Iedereen waar ik wel eens help heeft deze met (veel te) lange steel

[ Afbeelding ]

Deze heb ik ook ja. Fijn ding en ik heb er zelfs een nóg langere steel op gezet.

Ik haal met 5 paarden 4 kruiwagens per dag uit de paddock.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:50

Oh kvulden, goed dat hij het gezien heeft. Moet er niet aan denken dat die de straat op gaan.

Hier ook iedere dag een volle kruiwagen van een normale 1,57 en een olifant van 1,67

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:51

Ik moet echt minder paarden! Heerlijk, 1 kruiwagen per dag!

Gatver Kvulden! Goed dat je zoon het zag!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:52

Ik heb elke dag een volle kruiwagen mest en als ik op stal de natte plekken er uit haal (wekelijks) dan heb ik er 3.

@kvulden: schrikken!! Ik was er bij mijn ex-wei ook nooit gerust op met alleen maar lint/koord langs de weg. Thuis heb ik er rondom een gaas hekwerk omheen staan, slaap ik toch rustiger bij :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:55

Hier ook met de kruiwagen, alleen een mestboy is niet genoeg.. daar passen met een beetje proppen 2 drollenbergjes in. :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:56

meggiemeg schreef:
In de periode dat de paarden op de wei staan neem ik mijn kruiwagen mee met de mestboy en hark, 2x per week haal ik de wei leeg, heb dan per keer net geen volle krui. Ben dan een half uurtje bezig.

Oh heerlijk! Hier per dag (inclusief stal) wel 2 kruiwagens. :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:10

Ik ben lui :o
Ik pak de grote hopen weg met de bak van de frontlader en de rest sleep ik gewoon door de bak .

Ik ben ook niet van het iedere dag weg halen want zo zorg je dat ze het overal gaan doen.
Hier hebben ze de hele winter onder het afdak gekakt dus dat was reuze makkelijk schoonmaken met de frontlader.
Nu ze weer meer door de rijbak lopen , kiezen ze duidelijk 1 hoek waar het fijn kakt en door het daar ook te laten liggen voor een paar dagen, blijven ze daar ook poepen.
Ik hou van zindelijke dieren.

kvulden jeetje, schrikken, gelukkig zag je het op tijd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:38

Zapje schreef:
Bedankt ohjajoh! 375x 0,03= 11,25 x 2 = 22,5 gram voor mijn pony. Klinkt wel aannemelijk.

Ik wil een mestvork kopen om de wei mee uit te mesten. Iemand tips? Gaat om kort gras. Zo'n metalen vork?

Meztboy met gewone hark. Niet dat klein ding wat erin hoort. Mest 2 keer per dag uit. Overdag x staan ze op de wei en in avond paddock en bak en stallen. 2 kruiwagens per dag.

Heb ze alleen weer apart moeten zetten. De ex fokmerrie weeer hengstig. Extreem vaak gewoon en blijft net zo langs kont voor marrón wrijf tot hij erop springt. Nu staan ze om een om op de wei. Ene dag de 2 dames en marron en shet op de paddock en bak en de dag erna andersom . Totdat de hengstigheid weer voorbij is. Niet ideaal zo

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:33

DubbelDun schreef:
Gewoon stevige/dikke handschoenen aan en een emmertje/kruiwagen werkt het beste. Zo doe ik mijn paddock/stallen ook. Ik heb diverse mestvorken/drollenvangers geprobeerd, maar dit werkt voor mij het beste.

*\o/* ik dacht al dat ik d enige malloot was! Ik doe dus ook huishoud handschoenen aan en dan mest ik dus uit. Lekker Door de hemp frutten. Stukjes poep er uit zoeken. .haast therapeutisch haha

Wei met mest boy. Zo'n vork blijft in lang gras hangen en dan schiet ie los en vliegt de stront je om de oren

Idd magnesium gries van welkoop. Scheelt je een hoop centen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:48

Krijg je van op die manier mesten het niet vreselijk in je rug? Of zijn diegene die zo mesten niet zo lang? Ik moet er niet aan denken met mijn 1.87 en alle lichamelijke kwalen om zo te gaan mesten. Lange leve al het gereedschap wat daar voor is om het makkelijker te maken :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:49

meggiemeg schreef:
Krijg je van op die manier mesten het niet vreselijk in je rug? Of zijn diegene die zo mesten niet zo lang? Ik moet er niet aan denken met mijn 1.87 en alle lichamelijke kwalen om zo te gaan mesten. Lange leve al het gereedschap wat daar voor is om het makkelijker te maken :D

Ik ben amper 1.70 en ik moet er al niet aan denken :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:50

Ik heb qua mesten al veel geprobeerd. Met de mesboy, met de hand. Maar deze vork vind ik toch het fijnst werken:Afbeelding
Gebruik hem nu 3 jaar en gaat heel fijn. Ik heb per dag ongeveer 2 volle kruiwagens van 150 liter. De stal doe ik met een sneeuwschuiver. Maar heb geen bodembedekking.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:00

Ik merk dat het juist beter is voor mijn rug. Met een lange steel een zware hoop op tillen is zwaarder/meer belastend voor mijn rug dan door de knieën zakken en het volle bakje redelijk dicht bij je lijf optillen.

Die van Sure-Lee heb ik ook nog staan.. onding vind ik het :D