Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:44

Balen Spottedponie. Fijn dat de juf kon helpen.
Die angst is herkenbaar, die heb ik ook. Ik vroeg me af wat ik in de les deed….. Ik zat mezelf en mijn paard zo in de weg. Nouja, op naar warmer weer en minder last van mijn lijf.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:19

Sp wat vervelend, wat goed dat het tijdens les was en de instructrice kon helpen
Smid is dinsdag geweest en nu de sneeuw weg is kon ik eens alles opruimen en uitmesten.

Beterschap voor alle zieken en succes voor de sollicitanten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:50

spottedponie vervelend als je dan ineens angst hebt maar wel fijn dat de instructrice kon helpen. Gisteren in de middag zag ik eindelijk weer eens een keer rust in de ogen van Guus. Zachte ogen, relaxed. Ik had echt zoiets hehe, eindelijk meid. Het is wel beter voor haar dat ze nu zo rond kan lopen en niet op een vierkant stuk staat. Ze heeft nog wel haar momenten, maar dan kan ze haar energie kwijt en de rest van de dag is ze rustig, slaapt af en toe ook lekker liggend.

Helaas alleen bij het geven van het hooi van de nacht ging het mis. Guus verloor zich in haar stress (ze zag iets??? in het donker ergens....) en ik in mijn boosheid en toen ging het dus even niet goed tussen ons twee. Guus over de zeik, ik over de zeik. Man mij weg gestuurd en pas toen ik binnen was kalmeerde ze. Gelukkig kon ik vanmorgen gewoon in haar stal zonder dat ze in paniek schoot, heb toch even sorry gezegd. Wordt tijd dat we weer aan het werk kunnen samen, weer opnieuw vertrouwen in elkaar opbouwen en samen bezig zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:05

Dank jullie wel :o

Karin, ik geef de lymfedrainage zelf. Ik heb daar afgelopen zomer les in gehad.
Mooi om te doen, maar het kost best veel
tijd.

Waarom word je boos als Guus iets eng vindt Joyce?
Heb je wel eens grondwerkles gevolgd of hulp gehad van een paardengedragstherapeut?
Het heeft Tess goed geholpen spanning te laten afvloeien en het heeft mij geholpen om haar te ondersteunen waar nodig.
Of het nu onzin is of niet dat een paard spanning heeft, het gaat erom wat het paard ervaart. En als dat veel spanning/stress is, dan is dat heel vervelend voor het paard.

Vervelend Spotted pony dat het even niet ging. Wel heel fijn dat je goede hulp had. Dat was mooi op het goede moment :)

Fijn dat je goed geholpen bent met de zadels Robijntjah.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:10

@joyce: heel vervelend die momenten, maar soms moet je wel even voor jezelf kiezen als je eigen veiligheid in het gedrang komt.

En Robijntjah blij met nieuwe/passende zadels :)

Hier was de oprit niet glad al w as ik op het ergste voorbereid, maar het hekwerk leek wel opnieuw in een hele dikke laag hoogglanslak gezet te zijn :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:08

Succes vandaag Boemel.
Hoe laat moet je er zijn?

Horsi, mooi dat je door je proeftijd bent :j

Robijn weer een stuk armer met passende zadels :P

spottedponie niet fijn dat gevoel.
Maar gelukkig in de les en goed af kunnen sluiten.

Zoveel als ik vroeger durfde, zo weinig durf ik nu.... echt niet fijn, maar is niet anders.

joyce oei das niet handig boos worden bij een bang paard.
Weet je waarom jij dat doet?
Gelukkig blijft je man wel rustig en komt daardoor alles weer goed.

Hier was vanmorgen stukjes op de stoep glad, niet alles.
Maar hekwerk en auto en container enz was wel met een dun laagje ijs bedekt
Eerder gaf buienradar ook nog best wat sneeuw aan, maar inmiddels niet meer, gelukkig

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:22

Geen idee wat het gisteren was, normaal ben ik best geduldig. Tenminste dat hoop ik :+ Maar waarom het gisteren bij mij mis ging weet ik niet. Ik leg echt de schuld van gisteren vooral bij mijzelf en ze reageerde zo door omdat ik op dat moment te ver ben gegaan.

Boemel grondwerk heb ik wel een paar lesjes in gehad vorig jaar toen ik haar net had. Ik wil idd heel graag leren hoe ik haar spanning kan laten afvloeien. Nog geen gedragstherapeut erbij gehad. Ik vind het zelf eng als ze iets eng vind en we versterken elkaar erin. Ze mag trouwens wel iets eng vinden van mij hoor, dat mag zeker. Ze mag het ook uiten maar het zou prettig zijn als het in iets mindere mate is. En vooral ze mag mij niet opzij drukken er zijn grenzen.

Het werd toen we nog konden rijden wel al beter, maar toen kwam de blessure en hebben we gewoon te weinig samen gedaan. De rust op een klein stukje heeft haar niet goed gedaan en het niet werken denk ik ook. Sinds dat we groen licht hebben om op te bouwen is de grond niet goed om iets te doen helaas. Ik hoop wel vanmiddag iets te doen.

Ze is echt niet verkeerd hoor qua karakter maar ik ben een sul blijkbaar gewend (oke ondertussen ook door leeftijd). Ze heeft denk ik van mij echt meer leiding nodig, daarvoor wil ik dus idd meer grondwerk gaan doen. Waar ik in twijfel is of ze wel op haar juiste plek is, bij het pension/manege waar ze stond kon ik haar rijden in de binnenhal en vlogen er springende paarden om haar heen waar ze niks om gaf, vallende balken normaal, wapperende reclame dingen ook normaal. Manegeles heerlijk ze hobbelt braaf haar ding mee en totaal niet schrikachter. Ja oke zet een stoel waar die normaal niet stond en eng... Maar dan had je nog een hele bak de ruimte. Maar daar deed ze meer, had meer drukte om zich heen.

Stomme is met de grondwerklessen heb ik echt een ontzettend braaf dier, oke soms wat aan het kijken maar snel uit te halen qua aandacht. Maar we moeten echt nog onze draai gaan krijgen, we hebben nu zowat de helft dus gemist door de blessure.

Fijn Boemel dat je zelf lymfedrainage kan geven.

Robijntjah kan weer lekker zitten te paard :D

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:51

Lekker horsi, door je proeftijd heen. Ik heb dinsdag een gesprek. Ben dan 2 maanden in dienst.

Balen joyce dat het zo is gegaan, maar het feit dat je er zelf van bewust bent scheelt al heel veel en zal je helpen het de volgende keer andere te doen.
Ik heb in het verleden ook wel eens verkeerd gereageerd, kwam
Toen omdat ik dan niet lekker in m’n vel zat.
En fijn dat je vriend het zo heeft opgelost.

Ik durf ook niet meer zoveel als vroeger. Toen kon je me op elke etterzak zetten, nu geef ik ze als ze fris zijn zo aan m’n juf af…. :') gelukkig gaat die daar niet zomaar in mee. Een wisseling in instructeur heeft mij ook geholpen. De vorige maakte mij bewust bang. Kon die daarna weer een paar weken trainingsgeld krijgen want daar werd het dan wel weer op aangestuurd.
Nu thuis zelf doen en dat ‘vangnet’ kwijt zijn maakt me een stuk zelfverzekerder en minder bang.
De paddock is klaar, alleen nog paaltje en lint erom heen. Afbeelding
Vandaag pakken ze direct door met de bak :):)
Afbeelding die was er al wel maar met dusdanig veel kuilen dat ik dat zelf niet meer goed kreeg. Word nu uitgevlakt, dan aangevuld en dan polyflokken erdoor. En dan heb ik geen excuus meer om niks te doen :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:53

DP ... 16.00 bij de kliniek.
Heb dus nog een hele middag om te stressen :=

Joyce, ik snap wel dat het lastig is, maar ik zou toch kijken of je hulp kan krijgen in de weg naar ontspanning.
Grondwerk is niet echt mijn ding, maar merk dat het uiteindelijk mijn paard heel veel rust en duidelijkheid gebracht heeft. Ik had een 4 jarige bloednerveuze Fries die uit paniek door me heen denderde. Kan het paard nu rustig aan een kind meegeven of vast laten houden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:10

Ga ik ook doen Boemel, ik wil eerst een aantal lessen grondwerk weer hebben, wellicht combi met dubbele lijn longeren door andere instructeur. Ik wil wel dat proberen te doen wat voor haar goed. Dat is het belangrijkste.
Hopelijk vanmiddag duidelijkheid voor jou, is ook wel spannend om naar de kliniek te moeten voor iets waar je niet weet wat het precies is

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:19

Sp klinkt als iets meer dan een vrolijk bokje, snap wel dat je dan ff angst hebt.
Robijntjah fijn dat alles weer passend is
Gewoon Marie, ik ben jaloers!
Joyce, snap je wel dat je je grenzen wil bewaken want t is wel gevaarlijk als je er onder of tussen komt. Merk dat hier duidelijkheid en consequent zijn de basis moet zijn en blijven voor Kaatje. Die kon eerder ook echt in blinde paniek uitbreken (letterlijk) was gewoon gevaarlijk voor zichzelf en alles en iedereen. Nu onherkenbaar veranderd en de rust zelve. Dus zou bij elke handeling echt zorgen dat ze weet wat ze aan je heeft. Dus op jou wachten, belonen door je heen denderen terug zetten en laten wachten. Ze zoekt waarschijnlijk gewoon een stukje zekerheid.
Boemel succes zo!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:30

Vervelend is dat met zo'n sollicitatie, Boemel. Je zou denken dat er overal werknemers te kort is. Nog nooit van lymfedrainage gehoord, interessant! Succes vanmiddag!

Sp, fijn dat je de les nog goed hebt kunnen afsluiten.

Over dat boos worden. Ik herken dat wel met het paard van mijn zus. Wij liggen elkaar niet en dat beest kon zo verschrikkelijk over je heen bonjouren. Gaat nu gelukkig veel beter. Veel door handen komen heeft bij ons geholpen.

De 3-jarige dook gisterenavond in mijn capuchon :')
Gek beest. Ze nam laatst ook een snoekduik in de hooikruiwagen. Gelijk proesten om het stof uit haar neus te werken. Wat een ding :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:46

denisesilver schreef:
Vervelend is dat met zo'n sollicitatie, Boemel. Je zou denken dat er overal werknemers te kort is. Nog nooit van lymfedrainage gehoord, interessant! Succes vanmiddag!

Sp, fijn dat je de les nog goed hebt kunnen afsluiten.

Over dat boos worden. Ik herken dat wel met het paard van mijn zus. Wij liggen elkaar niet en dat beest kon zo verschrikkelijk over je heen bonjouren. Gaat nu gelukkig veel beter. Veel door handen komen heeft bij ons geholpen.

De 3-jarige dook gisterenavond in mijn capuchon :')
Gek beest. Ze nam laatst ook een snoekduik in de hooikruiwagen. Gelijk proesten om het stof uit haar neus te werken. Wat een ding :+

Wat voor een functie?
Klinkt als een lollig paard

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:51

Jasmijn hier is al flink aan het verharen geslagen, dus de Furminator mag er weer aan te pas komen.
Verder bleek er een rat trek te hebben in een stukje al lang liggende en beschimmelde kaas (in een val), dus die doet het niet meer (de rat, de val deed het nog prima :D ).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:57

Hihi zo fijn van dat ongedierte.. ik wilde laatst m’n uitrijdeken pakken kwam eerst een halve eikel tegen toen stukjes deken en daarna hoorde ik de muis nog rennen.. lang verhaal kort, muis dood, gaten in m’n deken en heel veel eikels rijker. Bleh >;)

En Amy verhaart ook al zo, zal dr toch beter weer aan komen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:32

Bedoelde je op welke functie ik heb gesolliciteerd, Marjan? Project expert in de plantaardige land- en tuinbouw.

Die ouderwetse rattenklemmen werken nog steeds het beste. Hier weleens een professioneel bedrijf laten komen en uiteindelijk toch maar zo'n ding neergezet. Gelijk raak :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:05

Soms pakken dingen anders uit dan je verwacht had... letterlijk :)

Ik had een nieuwe elektrische tandenborstel besteld, want mijn andere had het begeven en rammelde het glazuur van mijn tanden :D
Ik dacht meteen 2 potten uiercreme mee te bestellen want 2 voor de prijs van 1 en ik ben gek op voordeeltjes.
Tref ik dit in de doos aan...

Afbeelding

Een dekseltje had het begeven en een vette dedder in de doos dus.
Het meeste heb ik er weer in kunnen scheppen én het dekseltje van de lege pot had ik nog. Gelukkig had ik de doos niet op de bank gezet want dan was het echt een kliederzootje geworden ;(
Nu ben ik lekker dik ingesmeerd met uiercreme :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:22

Df _O-
Denisesilver klinkt als interessante baan! Ik werk ook in de agrarische sector, fijne sector om in te werken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:34

Oeps DF. Fijn dat je huid weer ingesmeerd is.

Boemel, hoe is het gegaan?

Ik denk erover om de gallagher rattenval te bestellen.

Marjan, neem de tijd. Het nieuwe chinese jaar is begonnen en staat in het teken van het konijn, oftewel, loslaten. Hier zit mijn lijf vast, veel spanning. Vandaag weer een handvat gekregen om los te laten, hopelijk werkt het.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:45

Die Gallagher rattenval hebben wij nu 3 jaar.
Nog geen muis of rat mee gevangen.
Met de ouderwetse klap vallen wel.

Df nu weer een zacht jong huidje :+

Vond de water kou net ineens verdwenen en eventjes in de tuin gerommeld. Lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:00

Ja hier ook na mijn les nog even een paard gelongeerd en wat met ze geklooid.

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:22

Nu het zand best wel droog is én het niet zo koud meer is denk ik erover om ze vannacht weer eens buiten te laten (Jasmijn kan altijd haar stal in en Boon kán in de schuiltent liggen als ze wil.

Interessant ontwerp die val... maar wat een geld ??

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:57

De afspraak was om 15.30. Kwam er gelukkig op tijd achter.

Buigproeven waren goed. Geen enkele gevoeligheid of onregelmatigheid.
Volte op het harde was goed.
Volte op het zachte was ze niet onregelmatig, maar wel te zien dat ze de achterbenen niet optimaal onder de massa zet. In de galop valt dat het meest op, dan ziet het er best ongelukkig uit.

Knie was goed. Echo van het SI gewricht liet irritatie zien. Een beginnende artrose. En dat maakt dus dat ze onder het zadel niet lekker ging.

Ze heeft een cortisone injectie gehad.
Nu 6 weken wandelen en longeren en dan kijken via nieuwe echo of het rustig is.
En zoniet, dan stopt het verhaal voor haar als rijpaard.

Baarmoeder, eierstokken zijn ook bekeken en zijn goed. Volgens de dierenarts kan ze probleemloos drachtig zijn en kan ze nog prima jaren mee als fokmerrie.

Dus, we zingen de komende periode uit en ik hoop op een goed herstel :o

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:09

Dat klinkt niet heel negatief. Heel fijn om meer duidelijkheid te hebben, weten wat er kan, waar het probleem zit geeft gewoon veel rust. We gaan duimen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:24

Weer nog een kans….. Maar jeetje. Hopelijk goed herstel, maar het blijft elke keer iets. Sterkte Boemel.