Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:20

Dank je Ajesca,
Fijn dat de bak er bij jullie goed bij ligt.
Ik heb gelezen dat walnotenbomen vliegwerend zijn. En ze zijn ook erg lekker en gezond, maar inderdaad... veel vieze prut.

Lyn Nikita ... ai, hopelijk hoef je niet te werken vandaag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:38

Hier viel het ook mee gelukkig.
Vandaag komen de 2 merries terug, ben benieuwd hoe het gaat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:42

Ik heb ook niks gedaan aan de bladeren. Hooi is kennelijk interessanter.

Vandaag de tandarts gehad bij de paarden. Duur weekje deze week met de tandarts, morgen osteopaat en donderdag de smid :=
Met een nieuw paard vind ik zo'n eerste behandeling ook wel weer spannend.

De bloedneus van m'n oudje is gelukkig dit weekend gestopt na bijna 2 weken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:48

Het mulchen van het blad is minder werk dan het verwijderen O:) Ik ga eens kijken wat het effect is.

Dat zijn idd dure dagen Manzano. Hier komen ze nog….

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:50

Morgen wordt hier gehakseld stro afgeleverd. De prijs was omhoog tov de vorige keer (augustus ofzo). Merken jullie ook al dat prijzen richting de winter weer stijgen? Moet toch eens kijken of ik niet meer opslag kan fixen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:33

Ik moet over een dag of 10 nieuw voer bestellen, maar volgens mij zei hij dat de prijzen voor dit jaar gelden.
Hopelijk gaat 2022 geen gekke dingen doen.

Ik kan hooguit voor 2 maanden voer kwijt.
Heb kleine balen (18kg) onverpakt hooi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:45

Manzano, niet richting de winter wel omdat veel oogst is mislukt in onze omgeving Veel stro velden zijn ondergelopen door de maas en volgens mij is er uberhaupt een tekort aan stro dit jaar

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:47

Ja, dat hoorde ik ook.
Vond de balen ook knap duur.
Zodra we een mestcontainer hebben ga ik volledig over op vlas.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:00

Ik hoorde dat de strokorrels duurder geworden zijn maar ik heb het idee dat dat ook komt door de hogere brandstofprijzen. Maar goed, als ik twee pellets daarvan per jaar gebruik is het veel.

Het hooi is ook duurder geworden, onder andere door de afschaffing van de rode diesel. Ben zaterdag hooi wezen halen maar het was de vorige keer al duurder. Ik merkte wel dat het veel compacter geperst was dus er lijkt meer hooi in de baal te zitten. Normaal kunnen er drie balen onder de trailerstang maar dat paste niet deze keer :+

Wel een brandstofbesparing hier, sinds ze beiden op strokorrels staan hoef ik nog maar een keer per maand de mestkar te legen in plaats van om de week/twee weken en oktober zelfs helemaal niet geweest. En dan nog is hij niet zo vol als hij met stromest was.

En mijn fysio was vandaag heel overtuigd dat ik aan het eind van de maand kon paardrijden, dat vind ik wat ambitieus dus gezegd dat ik rond de jaarwisseling realistischer vind met twee paarden, drie keer per week rijden :P Maar eerlijk is eerlijk, hij heeft mijn enkel wel veel losser gekregen, hij heeft lang niet zoveel bewogen als vandaag :D Nu het zelf nog kunnen.

Zijn jullie paarden trouwens ook zo ondeugend momenteel? De afgelopen week zijn er echt een stuk of 5-10 prikpalen gesneuveld door snode plannen, de grote heeft zijn dekensingel vandaag laten afbreken (gelukkig is de D-ring gebroken en kan die netjes vervangen worden, maar hoe dan) en gisteren had ik een hartverzakking op het werk toen de buurman appte dat een paard ergens stond waar hij niet hoorde (gelukkig nog steeds in de wei maar in het afgezette stukje van mijn jong geplante bomen)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:05

Marloes, Ja.. Nick is alweer uitgebroken. Prikpalen compleet uit de grond getrokken en afgeknapt.
Daan is laat thuis, maar mag ze straks vangen en het draad repareren. Ben er klaar mee... Ik ga in bad en de paarden zoeken het maar uit...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:07

O nee Chasey, wat balen! Maar het klinkt wel een beetje zoals die van mij momenteel...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:08

Hier ook frisse paarden en de losse prikpaaltjes in de paddock zijn keurig gesloopt……..

Niet weer Chassey……. Wat een monsters.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:28

oef wat een gedoe, die uitbrekende paarden! Dat vangen is het issue meestal niet, maar de schade weer herstellen.. bah.

Hier is alles heel rustig en braaf op het moment.

Zijn nog op zoek naar een 'mannetje' die schapengaas wil gaan zetten in het weiland. De oude afrastering is versleten, kapot of verdwenen ( iets met sloten uitgraven)... De paarden blijven wel achter de draad en de sloot, maar die minischaapjes houden zich niet aan die afspraken...
Zouden het eigenlijk zelf doen, maar zo geen zin in en ik ben bang dat we het niet netjes genoeg kunnen maken. Maar misschien schrikken we straks zo van de prijs dat we het toch maar zelf gaan doen...

Manzano, ik ben me ook aan het voorbereiden. nog een DA rekening liggen van bijna 300 euro voor twee entingen, pramoxen en een avondbezoekje voor een soort van slokdarmverstopping. Volgende week komt de hoefsmid én direct erna de tandarts... slik...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:59

Lynn_Nikita schreef:
Manzano, niet richting de winter wel omdat veel oogst is mislukt in onze omgeving Veel stro velden zijn ondergelopen door de maas en volgens mij is er uberhaupt een tekort aan stro dit jaar

Oh ja dat heb je natuurlijk ook nog dit jaar. Niet aan gedacht!!!

Hier is een van de twee ook veel onrustiger. Wel echt super klote zeg als ze echt uitbreken! Niet tof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:14

Hier geen onrust ondanks de 2 'oude nieuwelingen' vandaag. Fijn!

Vanmiddag ritje gemaakt met Mo en vanavond les gehad met Aurelia. Die maakt overal vrienden met instructie :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:39

Hier ook wel ietswat frisse paardjes, maar het valt me nog mee.

Ik hoop dat het komende dagen nog wat wil opdrogen zodat ze terug op de track kunnen. Ze lopen nu alleen op hun paddock van 600m2 en ze vervelen zich wel een beetje, wat ik ook begrijp. Gelukkig laten ze vooralsnog de draden heel.

Jullie nog tips voor dé waterdichte winterlaarzen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:38

Ai slopers en hoge dierenartsrekeningen ...beide echt niet leuk :(

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:16

Wat fijn Marloes dat je enkel zoveel beter gaat. Leuk vooruitzicht dat je binnenkort weer kunt gaan rijden.
Hier hoor ik ook veel verhalen over hogere ruwvoerprijzen. (Kracht)voer ook duurder merk ik.

Balen van de slopers.

Lekker dat het nu rustig weer is en grotendeels droog.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:02

Oude/nieuwe paarden in de groep

slopers en frisse paarden

flinke dierenarts/tandarts etc kosten

Hier gaat het hopelijk eindelijk opschieten. 27ste wordt er hopelijk bestraat, hok ga ik vandaag voor bellen dat we akkoord gaan met offerte mits... ook vandaag de stenen bestellen. En dan maar eens een overzicht maken van elektra wat we nu hebben, wat er moet komen en dan kijken wat er besteld moet worden.

Tja frisse paarden. Aan Guus nog niks te merken. Maar zondag was wel een aparte les. We begonnen met 9. iemand durfde volgens mij nog maar net op het paard te zitten maar er moest iemand naast lopen, die ging er als eerste uit want ja zo kun je niet echt mee rijden. Dan vloog er redelijk in het begin al eentje in volle vaart door de bak en halverwege schrok eentje ergens van, ruiter schrok volgens mij nog harder en maakte een flinke val. Het was wel een huh?? wat gebeurd er hier allemaal les.

Hier is het wel gezellig weer. Kan vanuit mijn werkplek kijken naar de voerpilaar voor de vogels. Voor het eerst dat ik een boomklevertje erbij zie. Ik weet dat die hier wel is maar nooit bij het voer gezien. Tja de mussen daar zijn er altijd genoeg van :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:50

Ik zit dit jaar ook wel over de duizend euro dierenartskosten.
Een paar zieke katten erbij hielp ook niet.

Moet wel zeggen dat de beestjes de ellende netjes over het jaar spreiden.
Kon de spaarrekening ongemoeid laten.
Maar, helaas viel er ook weinig te sparen.
In de maand dat de beestjes niks hadden, ging mn auto kapot :(

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:14

Dierenarts ben ik sinds onze verhuizing eind juli helaas ook al paar X geweest.

Trof vanmorgen m'n oudje met een scheve deken en onder het strooisel. Dus even zoeken op de camera beelden......het is nog kort dat ze ligt, maar ik word er wel blij van <3 (de linker)
Afbeelding

Edit: beide stallen zijn even groot. De camera vertekent het beeld nogal doordat hij niet in het midden hangt.
Laatst bijgewerkt door manzano op 09-11-21 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:25

Ideaal als je zo de stallen hebt met een camera.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:11

nou ik val bijna van mijn stoel af hier.... Ik bel voor de stal/hooihok en ze komen hem al de 30ste plaatsen :oo

27ste komen ze bestraten en dan al drie dagen erna de stal... boh...

Nu maar even nadenken wat we doen. Voordeel waar ze nu staat is natuurlijk dat ik een binnenbak heb, nu naar huis halen is net de winterperiode is. Gok dat dan maart beter is, ook nog wel kans op vorst maar dan kan ze ook even wennen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:58

Fijn toch! Wat af is is af! Dat geeft ook rust :D
Paarden naar huis in de winter zou voor mij afhankelijk zijn van kwaliteit eigen bak en hoeveel ze buiten komen op huidige locatie.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:16

Als het goed is, lukt het nu niet meer om uit te breken.
Nieuwe stroomkastje hangt en doet het. De oude was echt kapot.
Bij het punt waar Nick steeds uit breekt zit nu ook een balk. Daar kan ie niks mee. Hopen we. ;)

Vanmorgen begon de dag wat minder goed. Bij het uitlaten van de hond gestruikeld en voorover gevallen.
Net bij de verloskundige geweest en moet verplicht de hele dag rust nemen en alles in de gaten blijven houden.
Gelukkig meeste van de val met de knie opgevangen, die nu ook kapot is.
Maar toch... dat probeer je te voorkomen door geen gekke dingen meer te doen zoals paardrijden. Klap je tijdens het lopen over straat gewoon voorover....

Hier onlangs ook een dikke rekening voor de auto. Met de beestjes is het rustig qua rekeningen, gelukkig.
Spaarpotje is intussen wel leeg, zit in het huis en de werkzaamheden die we allemaal gedaan hebben.
Hopelijk komt deze week het kantoor ook klaar.
Ben wel toe aan rust...