[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:28

Ik kan volgende week:
Maandag hele dag
Dinsdag tot 12u na 15u
Donderdag hele dag
Vrijdag hele dag
Weekend kan ook maar minder handig voor mij.

Laat maar weten wat past!

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:28

Maandag of dinsdagmiddag zijn voor mij prima!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:28

Belker schreef:
Niet extreem diep. Bovenste 10/15 cm. Er zit ergens een kelder onder het zand dus dieper kan niet. En dan het nieuwe zand erdoorheen. Wordt weer ophoogzand.

Leuk. Ik ben flexibel qua dag en tijd. Dayhio wanneer kun jij?

Aah ja, jij mengt er toch ook zand doorheen. Dat werkt hier ook goed :j

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:52

Zijn er hier al mensen met n lavasteen pad? Zouden die daar misschien iets over willen delen? Hoe diep, hoe gebruiken de paarden het? Foto ook heel benieuwd naar! We krijgen een 'loos' stukje in de track tussen loswerkbak en rijbak dus we dubben nog of we daar een grindpad of lavapad oid van gaan maken.

Verder; wij zitten ook hoog op zandgrond met veel begroeiing erom dus water is snel weg. Evt met kleigrond iets te doen met afwatering-geulen graven naast de track oid? Veel wilgen en berken op de natte stukken misschien om te helpen met t water opnemen?
Dat is voor hier t plan voor het natste en laagste stuk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:56

Ik heb ook zo’n loos stukje inderdaad. Dat is ook wat natter. Is een pad dat onderdeel van de track is. Maar daar wil ik iets mee. Ik ga er nu ook wilgen langs planten (met dank aan Ir111).
Morgen maar eens doen, want ze geven natter weer op. Kunnen ze mooi gaan wortelen. Staan nu nog steeds in een emmer water, dus hebben al worteltjes.

Ir: ik heb trouwens 6 kleine berkenzaailingen voor je en 1 iets groter. Staan in potjes nu en doen het nog steeds. Die neem ik mee.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:01

De wateroverlast heb je vooral in de winter en dan helpen bomen niks omdat ze in rust zijn.

Lava (10cm geloof ik) op klei hier. Ik had er worteldoek tussen. Dat absoluut nooit doen! Ze trappen met de punt belasting het doek naar beneden en daardoor ergens anders weer omhoog en het wordt een grote bende.

De lava zelf is wel heel fijn. Het neemt water op en laat het langzaam vrij, stuift veel minder dan zand, de hoeven slijten mooi gelijkmatig en het is makkelijk uitmesten. Het allermooiste is het in combinatie met rasters (heb ik op de heuvel). Dat zorgt voor veel stabiliteit en extra druk verdeling.

Als ik het over zou kunnen doen zou ik stabiliseren en ophogen met zand en daar bovenop roosters met lava van maximaal 12mm.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:05

Geen overlast hoor. Maar wordt net wat glad omdat er een laagje rivierklei op ligt waardoor het water minder snel zakt. Daar moet eigenlijk een laagje van iets op. Ik denk nu gewoon zand. Maar lava zou ook kunnen. Alleen die voeten van mijn merrie maken dat ik twijfel.

Als ik hier ooit wateroverlast krijg, dan heeft de rest van Nederland al een heel groot probleem :D

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:22

Grind pad vraag ik me altijd af hoe mensen dat schoonhouden? Ze mesten er vast in en dan?

Ik meende dat malenka daarom ook specifiek de fijnere lava aanraadde?
Klopt dat malenka, ivm de mestvork?
Idem met schors of hout snippers. Ik wil graag variëren in bodem maar moet wel practisch blijven
Wij hebben nu gras/grond, zand ( grof en losser) en manegezand dat wordt stevig. Verder beton pad, stuk straatstenen bestrating en nieuwste is rubbertegels pleintjes, van die speeltuin tegels. Die wel op verharding wegens wegzakken . En paddock roosters met laagje zand erop. En oud hooi op de heuvels tegen gladheid.

Ik dacht dat de paarden alle frambozen opgevreten hadden waardoor er geen vruchten waren maar ik vind net een struikje die meer verstopt stond en daar zaten toch lekkere en grote frambozen aan! Hele hand vol, helemaal blij <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:47

Hier geen zand, dus keren is geen optie. ik ben wel erg benieuwd of het gewoon modderig wordt, of kniediepe modder wordt.
Ik hoop het eerste uiteraard. We hebben nu mooie ruime zandpaddocks aangelegd, de doorgangen zijn een beetje doorgesleept, het idee is om elk jaar wat zand bij te voeren en afhankelijk van het budget telkens een stukje track mee te nemen. (ofwel "oud" zand van de paddock eraf en op de tracks en nieuw zand op de tracks, of gewoon nieuw zand erop.)
Als het kniediepe modder wordt is dat echter zonde van het geld, dus dan denk ik dat ze 's winters toch grotendeels op de paddock moeten en enkel op drogere dagen op de tracks.

Lava en grindpaden zijn wel super interessant, maar mijn oudste paard heeft hoefproblemen en is super gevoelig voor zweren, staat nu daarom vooraan ook op een ijzer, achteraan niet, dus dat vind ik dan wel spannend.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 10-09-24 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:47

Daihyo schreef:
Maandag of dinsdagmiddag zijn voor mij prima!

Dinsdagmiddag graag.
Maandag CV onderhoud.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:06

Zullen we dinsdag om 15 uur doen dan?

Top die berkjes Daihyo! Die krijgen een plek langs het nieuwe pad!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:12

Ja top. Gezellig!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:18

Korrels groter dan 12mm blijven inderdaad in een vlasvork hangen. En die wil je wel gebruiken op lava. Werkt ideaal.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:29

Ik heb een vraag over het aanplanten van bloemen (zaden) ik heb een soort van eiland in het land, hier staan paar bomen en struiken en verder gewoon gras wat niet gemaaid wordt. Dus zomers staat dit best hoog.

Kan en hoe plant je hier bloemen in aan? Zonnebloemen en wat nog maar meer geschikt is. Of vraagt dat veel werk en onderhoud voor kans van slagen?

Las net erg over de mineralen buffets, ik heb verschillende likstenen op verschillende plaatsen hangen en je ziet dat de behoefte om daar aan te likken heel verschillend is per week.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:49

Gras groeit altijd sneller en beter dan bloemen. Dus als je daar bloemen wilt, moet je een zaaibed maken. Dat kan op verschillende manieren. Op karton, maaien en frezen, nu al mulchen en zorgen dat het gras afsterft.
Op karton is het makkelijkst, maar niet handig als het echt een groot oppervlakte is. Ik heb hier een zaaibed gemaakt van zo'n 7 meter lang en iets minder dan een meter breed. Reken dan een zak potgrond per meter. Maaien, karton erop, potgrond erop, zaaimengsel erop, dun laagje grond erover en aandrukken.
Met mulchen zul je daarna ook altijd de grond weer los moeten maken voor je gaat zaaien met een frees of een hark.
Ik ga volgend jaar voor maaien en frezen en dan zaaien. Dat werkte 2 jaar geleden prima en ideaal voor grotere oppervlakte (ik heb een strook van 70 meter lang).
Qua bloemen kun je van alles zaaien. Ik heb altijd een mengsel met een stuk of 10 eetbare bloemsoorten. Cosmea, zonnebloem, kamille, goudsbloem en nog wat ander spul.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:59

Ir111 schreef:
Zullen we dinsdag om 15 uur doen dan?

Top die berkjes Daihyo! Die krijgen een plek langs het nieuwe pad!

Gezellig

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 17:24

Daihyo schreef:
Gras groeit altijd sneller en beter dan bloemen. Dus als je daar bloemen wilt, moet je een zaaibed maken. Dat kan op verschillende manieren. Op karton, maaien en frezen, nu al mulchen en zorgen dat het gras afsterft.
Op karton is het makkelijkst, maar niet handig als het echt een groot oppervlakte is. Ik heb hier een zaaibed gemaakt van zo'n 7 meter lang en iets minder dan een meter breed. Reken dan een zak potgrond per meter. Maaien, karton erop, potgrond erop, zaaimengsel erop, dun laagje grond erover en aandrukken.
Met mulchen zul je daarna ook altijd de grond weer los moeten maken voor je gaat zaaien met een frees of een hark.
Ik ga volgend jaar voor maaien en frezen en dan zaaien. Dat werkte 2 jaar geleden prima en ideaal voor grotere oppervlakte (ik heb een strook van 70 meter lang).
Qua bloemen kun je van alles zaaien. Ik heb altijd een mengsel met een stuk of 10 eetbare bloemsoorten. Cosmea, zonnebloem, kamille, goudsbloem en nog wat ander spul.

Dat met karton lees ik idd al vaker, is dat dan gewoon stukken kartonnen doos bijvoorbeeld beeld?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 17:50

Ja maar wel onbedrukt. Of zo minimaal mogelijk. Ook geen tape of nietjes, dat er allemaal afhalen. Dat leg je dan op het gemaaide gras, laag potgrond erop, zaad erop en klaar.
Ik gebruikte dozen van Zooplus of van kasten bijvoorbeeld. Of fietsendozen. Die zijn lekker lang. Je moet losse stukken goed overlappen, want gras vindt ook zijn weg door open stukken of als het niet genoeg overlapt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:16

Malenka schreef:
Hier ook geen mineralen buffet. Het klinkt leuk hoor. Maar mijn eerste gedachte is toch echt "Wat een onzin". :o Terwijl er zo veel dingen zijn waar ik wel echt het nut direct van in zie dus dan focus ik me liever daar op.

Bijvoorbeeld verschillende soorten ondergrond. Daar wil ik wel echt meer mee.

Ik ben juist echt wel tevreden met dat mineralen buffet. Ons hooi was wat lager in eiwitten en prompt dronken ze allemaal graag de emmer met spirulina, waarin dus relatief veel eiwitten zitten. Met het warme weer was de emmer met zeezout zo op en nu drinken ze weer veel veendrenk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:19

Duhelo schreef:
hoe doen jullie het met de graspaden in de winter? Hier de eerste regen, en ik zie al behoorlijk wat schade aan het gras. Kleigrond, dus net zoals op mijn andere plek worden de graspaden direct modder vrees ik.

Ik wil een track rondom en dan kleinere verbindingstracks, die overweeg ik in de winter af te sluiten zodat ze in de zomer beperkter op de weide kunnen en tussendoor kantjes kunnen knabbelen op die kleinere tracks. De buitentracks komt nooit terug gras op vrees ik ...

Ik zit ook op kleigrond. Dat wordt dikke ellende straks in de winter. Nog niet eens het wegzakken, maar vooral hoe spiegelglad de boel wordt. Hier uiteindelijk alles af laten graven en spoelzand erop. Spoelzand is gratis, dus uiteindelijk voor een fijne prijs alles keurig voor de winter.

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:28

Matheno schreef:
Duhelo schreef:
hoe doen jullie het met de graspaden in de winter? Hier de eerste regen, en ik zie al behoorlijk wat schade aan het gras. Kleigrond, dus net zoals op mijn andere plek worden de graspaden direct modder vrees ik.

Ik wil een track rondom en dan kleinere verbindingstracks, die overweeg ik in de winter af te sluiten zodat ze in de zomer beperkter op de weide kunnen en tussendoor kantjes kunnen knabbelen op die kleinere tracks. De buitentracks komt nooit terug gras op vrees ik ...

Ik zit ook op kleigrond. Dat wordt dikke ellende straks in de winter. Nog niet eens het wegzakken, maar vooral hoe spiegelglad de boel wordt. Hier uiteindelijk alles af laten graven en spoelzand erop. Spoelzand is gratis, dus uiteindelijk voor een fijne prijs alles keurig voor de winter.

[ Afbeelding ]

Wat voor zand is dat spoelzand en waarom gratis? Klinkt interessant!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:39

Oh, hier is dat volgens mij gekend als zeefzand! Dit kan wel eens een goede optie zijn!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:01

Dat is zand wat ze van gewassen of bollen spoelen na het oogsten. Vaak mooi zanderig spul. Wel goed controleren bij akkerbouwers eerst, want er zit nogal verschil tussen het een of ander.

Hier heb ik het geregeld via een lokaal grondverzetbedrijf. Boer blij, wij blij.

Ik weet natuurlijk niet hoe dit op lange termijn gaat houden, maar de optie met drainage, puinlaag en daarbovenop drainagezand zoals vaak wordt aangeraden bij kleigrond had een kostenplaatje van €15.000
Dit heeft me in totaal krap €3000 gekost, waarvan de grootste kosten zaten in het afvoeren van het groen. Er stonden enorm veel grote bomen en woekerende klimop op dit stuk.

Dan laat ik liever volgend jaar nog een paar vrachtwagens spoelzand komen voor een klein beetje geld.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:04

Spoelzand Zitten wij ook aan te denken voor een stukje ophogen, alleen weten we nog niet zo goed wat ervan te denken, idd omdat we dan niet weten of het bijvoorbeeld van bespoten land komt oid...

Thnx voor de info vh lavasteen. Nog maar even denken voor t loze stuk.

En ondanks dat bomen en planten s winters misschien in rust zijn, helpen ze toch goed met t afwateren hier <|-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:54

Ik zou ook mijn twijfels hebben bij spoelzand ivm pesticiden. Afhankelijk ook van welk gewas er op stond. Ik meen dat bij bollenteelt veel pesticiden gebruikt worden.