Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:06

Ik heb ook de dure netten gehad, zelf gemaakt, 2x2 en groter gehad, maar ben het meest tevreden over de gewone netten/zakken van ej.

Ik heb de grootste en daar past soms een hele baal in. Ik heb aan het frame van het ibc vat aan 1 kant een touw hangen met karabijn haak. Daar doe ik de onderste ring van het net aan klikken.
Dan snoer ik hem aan en gebruik het touw van de sluiting aan de andere kant en hangt het net overdwars in de bak. Wel gewoon op de bodem, maar zit goed vast.

Mijn oudste netten zijn nu 8jr oud en ik heb er pas 2 vervangen.

Had daarvoor ook netten tussen palen hangen en die sloopten ze zo. Dat waren wel hele dure, van die groene.

Met die van de action hadden we 3jr terug roosters gemaakt, maar inderdaad te strak gespannen en die waren echt snel stuk.

Vandaag alleen een net in het huisje gehangen en verder zoeken ze het maar uit. In alle 3 de ibc vaten nog resten, maar het regent flink, dus zie het morgen wel weer.

Straks diploma uitreiking van schoondochter en wil een beetje schoon en fris zijn :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:28

Spuit 11 komt ook nog even ervaringen delen :+

Ik ben, net als velen, begonnen met een aanhangernet van de Action. Die ging echt heel snel kapot. Vervolgens kocht ik van de netten, ik denk de EJ, en die wisselde ik af. Ik heb er wel 15 van. Dan vulden we met zijn 2en de netten savonds en die werden als een losse boksbal opgehangen aan de balken.

Toen kwamen de echte netten, een zelfgemaakte van Huck, die deed t jaren erg fijn. Ook kwamen er 2 netten van Equiculinair, de extra sterke. En een dunnetje van Zeldenrusthaystack.

Die van Equiculinair leven t langst hier. Ik hang ze niet op in de zomer, dan voer ik maar een beetje bij. Maar in de herfst en winter natuurlijk wel. En voor de hoofdhouding wissel ik eigenlijk per voerbeurt of ik de boksballen ophang, of de slowfeeders tegen de muur gebruik, of het los op de grond leg. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:37

Het verschilt inderdaad ook hoe je ze ophangt en aanbiedt.

Wij hadden die van Huck tussen palen. Mijn man vond het zielig dat ze zoveel moeite moesten doen en die netten zo wiebelde, dus die had staan klussen en de onderkant ook vastgemaakt. Netten hingen echt strak tussen 4 punten en waren zo kapot.
Maar...........het was wel echt goed bedoeld :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:54

superpony schreef:
en de onderkant ook vastgemaakt. Netten hingen echt strak tussen 4 punten en waren zo kapot.

:))
Hier vind ik strak ophangen juist fijn. Maar soms ook de boksballen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 00:03

Antheman schreef:
superpony schreef:
en de onderkant ook vastgemaakt. Netten hingen echt strak tussen 4 punten en waren zo kapot.

:))
Hier vind ik strak ophangen juist fijn. Maar soms ook de boksballen :)

Ja, het heeft zijn voordelen, maar mijn man doet alles echt strak en dat is niet handig als ze aan 2 kanten samen staan te eten en te trekken.

Ze zeggen altijd met aantal voerplekken; je moet het aantal paarden +1 hebben, maar dat werkt bij ons niet. Ze zijn altijd klef :o :( :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:20

Hier staan ze ook altijd samen :+

Zeg, hoe doen de niet zo vroege vogels dat in de ochtend? Voeren en dan je kleren schoon houden om door te gaan naar het werk? _O-

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:34

Voeren in oude kloffie, douchen en omkleden en dan naar werk. Vanaf het moment dat de wekker gaat heb ik 1,5u om alles te doen en te vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:36

Ik ga maar genoegen nemen met mezelf afkloppen van het hooi en proberen zo veel mogelijk in de avond hooi klaar te leggen _O-

Ik ben echt geen ochtendmens en dat ga ik ook niet worden :+

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:38

Robijntjah schreef:
Hier staan ze ook altijd samen :+

Zeg, hoe doen de niet zo vroege vogels dat in de ochtend? Voeren en dan je kleren schoon houden om door te gaan naar het werk? _O-

Ik vul mn hooinetten altijd de avond van te voren. Brok zet ik ook klaar.
Dan blijft je kleding schoon :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:39

Door de slowfeeders en hoeveelheid hooiplekken hoef ik het hooi maar 1 of 2 keer per week bij te vullen, dat doe ik meestal op een vrije middag of avond. 's Ochtends is het een kwestie van medicatie geven en uitmesten. In de winter eventueel dekens wisselen o.i.d. Dat doe ik in oude kloffie, daarna omkleden voor het werk. Kost me maximaal 20 minuutjes.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:41

Robijntjah schreef:
Ik ga maar genoegen nemen met mezelf afkloppen van het hooi en proberen zo veel mogelijk in de avond hooi klaar te leggen _O-

Ik ben echt geen ochtendmens en dat ga ik ook niet worden :+

Poeh ik ook niet hoor.
Moet regelmatig om 7u beginnen en na week 36 zelfs om 6u ;(
Ik ben dan altijd wel om 12u o 13u vrij.
Savonds zorg ik er dan voor dat er zoveel hooi in de bakken zit dat ze sowieso tot 10u/11u eten hebben.
De ene keer hebben ze het op als ik thuis kom maar soms ook niet.
Staan ze meestal de kantjes te maaien of liggen ze te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:45

Ja, toch in de avond meer geven dan. Brok en uitmesten doe ik hier ook in de middag/avond.
In die zin mis ik het onregelmatige werken toch wel.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:55

Uitmesten doe ik twee keer per dag. Even snel voor werk aan en dan 's avonds weer. Waterbak vullen doe ik wel altijd in de avond.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:59

Uitmesten doe ik hier ook 2x per dag. Ook gewoon in mn dagelijkse kloffie.
Maar goed ik heb 1.5 pony staan dus niet zoveel werk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:01

2 x per dag :oo

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:14

Ik begin nooit zo vroeg, anders sta ik toch alleen maar in de file. Meestal doe ik het eerste rondje in badjas. :D Dus voeren, en op de wei zetten. De kippen krijgen dan ook eten. Als ik aangekleed ben en smorgens thuis ben, mest ik. Anders na mijn werkdag.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:20

Ik vervang 's ochtends alleen de hooinetten, die heb ik de avond ervoor al gevuld. De rest doe ik 's avonds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:21

Ik rijd sowieso file. Werk fulltime in de zorg, 40 km van huis. Maar in de middag kan ik dan vaak wel de file voor zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:46

Ik zou ook gewoon afvullen voor 24uur en dat dan in de middag of avond doen.

Nu ga ik altijd in kloffie en heel soms kom ik in nette kleding op stal, maar wordt dan wel vies.

Vroeger in pension kwamen mensen even snel in de pauze wat doen. Een vrouwtje had een witte broek aan en ging gewoon weer schoon weg. Geeeeeeeeeeeeeeeen idee hoe je dat doet. Niet alleen mn kleding, maar ook mn gezicht, armen, handen, alles is echt vies als ik bij de paarden ben geweest.

Uitmesten deden we ook een tijd 2x daags, maar laatste periode 1x per dag en dat is wel zat. Aan huis, zou ik er miscshien 2 ronde's van maken, want ze mesten nogal veel op dezelfde plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:53

Hahahaha dat heb ik dus ook, ik zat vanochtend van top tot teen onder het hooi _O-

Ik moet de hoeveelheden nog een beetje onder de knie krijgen geloof ik.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:57

Haha hoe mensen schoon bij de paarden vandaan komen snap ik ook nooit :')

Je zou nog zo'n overall kunnen overwegen om even over je kleding aan te doen? Je hebt ze ook met van die drukknopen aan de zijkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:00

Dat is misschien nog wel iets ja, ik ga er eens naar kijken.
En misschien voor overdag toch aan de netten... Ik zal eens overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:12

Ik mest ook 2 tot 3 keer per dag uit. Maar met 1 paard en een shet is het ook nooit veel. Dat kost je een keer 10 minuutjes inclusief bijvullen van de waterbakken en hooi controleren. Het knuffelen is waar de meeste tijd in gaat zitten _O-
Ik werk op een kwartiertje auto-afstand van huis en begin mijn vroege diensten om 7:00. Ik heb een schijthekel aan vroeg opstaan dus doe het meeste 's middags en 's avonds. :D Hoe mensen schoon blijven vraag ik me ook af.. Ik kan dat echt niet :') Maar nu mag/kan ik op mijn werk ook absoluut niet in kleding aankomen waar ik mee tussen de paarden heb gestaan, dus dat scheelt weer dat ik toch al 'moet' omkleden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:13

Ik doe een baal per net. Soms past het niet en dan prop ik de baal erin en snij touwtjes los. Alles wat teveel is bewaar ik dan. Dat doe ik in 4 netten zo. Of in 3 netten en de restjes los in het huisje.

Alleen bij heel vies weer geven we minder in de bakken en gooien we 2 balen in het huisje.

Met zn 5en krijgen ze het makkelijk op, maar nu die nieuwe al 3 weken uit logeren is, scheelt het echt enorm. En deze 4 zijn echt enorm klef, dus laten ze hele baal zo staan.

Ik kijk wel een beetje naar de tijd. Als ik er bijv 's ochtends ben en mijn man komt 's avonds maak ik me niet te druk. Maar komen we 1x zoals gister, dan hou ik er rekening mee dat ze meer dan 24uur moeten kunnen eten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:14

Robijntjah schreef:
Ik rijd sowieso file. Werk fulltime in de zorg, 40 km van huis. Maar in de middag kan ik dan vaak wel de file voor zijn.

Mijn dagdienst begint om 07.00 en ik rij om 06.00 weg
De paarden keken de eerste paar keren wel gek op als ze zo vroeg op de wei gezet werden :')

Ik geef ze brok,föhn ondertussen mn haren en zet ze daarna op de wei.
In de winter geef ik ze ook hooi in de wei maar dat stop ik in een grote zak ('s avonds klaargezet) en die kiep ik om.
Blijf ik schoon :D

Rest doe ik na mn werk.

Ook als ik om 00.00 thuiskom na een avonddienst voer ik brok, hang de hooinetten op en schep poep.

Alles went :D en ik heb het wel zo ingericht dat alles zo snel en makkelijk mogelijk gaat haha.