Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 13:27

Mijn DA is ook groot voorstander van mestonderzoek. Maar ze zegt zelf bij Lola nog, maar dit is een jonkie, die moet die pramox sowieso hebben. En dat bleek ook, want ze had dus een zeer ernstige besmetting :oo

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:41

Ik zal het nog eens vragen, maar ben er bang voor.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:46

Deze foto's heb ik nu net even snel gemaakt. Smeerpoets. Hihi
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:07

Kvulden anders kan je je ontworming in Engeland of Ierland bestellen. Doen we hier ook voor het hele jaar. Scheelt flink in de kosten.
Ik vind rosie overigens niet overdreven bol hoor. En jaarlingen eten gewoon lekker door. Dat deed ons trekpaard ook e afgelopen jaren. Nu ze wat ouder is stabiliseert zich dat.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:42

Ik vind haar ook niet overdreven bol hoor hihi. Maar ik lees overal zoveel kilo hooi per zoveel kilo paard. Dan gaat er bij mij toch wel veel meer doorheen. Ik kom zeker op 45 kilo per dag uit. Voor 1 KWPN en 1 Tinker :+

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:53

kvulden schreef:
Ik vind haar ook niet overdreven bol hoor hihi. Maar ik lees overal zoveel kilo hooi per zoveel kilo paard. Dan gaat er bij mij toch wel veel meer doorheen. Ik kom zeker op 45 kilo per dag uit. Voor 1 KWPN en 1 Tinker :+

herkenbaar!! die van mij eten dat ook gerust (1 kleine tinker en 2 ezels)
ik geef ze nu beperkt 2 kleine botjes hooi per dag, is ongeveer 30 kg of iets meer maar tevreden zijn ze niet

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:59

Het is ook kouder hè! En nat. Dat scheelt ook enorm. En ik vind dr er netjes uit zien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:32

Ben ik de enige die het niet per se te veel vindt? Ik vind het echt niet schokkend wat ze eet, ik denk eerder dat veel paarden gewoonweg te weinig hooi krijgen ;)
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar mijn 2 paarden eten zo'n baal ook in een kleine 2 weken weg. Maar... die zijn niet in de groei en hebben dekens op. Dus verbruiken minder.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 17:56

Weet je wel zeker dat de balen zo zwaar zijn als je zegt? Vind Rosie echt niet dik, en Marinka ook niet. Gewoon goed gevuld :) Wormenspuiten kunnen idd via het buitenland. Er loopt zelfs een topic op bokt voor samen bestellen en doorsturen.

Mijn paarden eten juist minder met die regen. Nat hooi is minder lekker. Nu al ruim 36 uur met een baaltje. Idioten. Heb ze maar even elk een plak droog hooi gegeven. Gooi de rest denk ik vanavond uit de netten op de grond dat ze kunnen uitzoeken wat eetbaar is. En dan ook weer 2 verse plakken, en morgen hopelijk dan een nieuw baaltje. Ik heb een vol ibc vat aan hooiverspil in een maand, terwijl ik op verharding in netten voer. Dus puur wat ze op de grond knoeien en niet meer eten. Ben daar nu eea op aan het uitproberen, want dat is toch niet echt grappig.

Voor een ding wil ik graag jullie mening. De hooinetten hangen nu aan de lange zijde van de schuur, onder de regenpijp. Zat een gaatje in ook nog, dus hooi op een plek in het net doorweekt. Hooinet nu wat verhangen waardoor dat niet meer voorkomt, maar alsnog wordt het hooi wel nat en veel op de grond. Nu heb ik aan de zijkant van de schuur een wat overhangend dak. Heb de dames daar nu vers hooi op de grond gelegd, maar overweeg mn netten daarheen te hangen. Nadeel is dat het dan wel echt krap wordt, netten strak tegen elkaar aan. Voordeel is dat ook het knoeien op een kleiner oppervlak zal zijn waardoor ze hopelijk meer nog opeten. De dames kunnen goed genoeg met elkaar overweg, dat is mijn punt niet. Ander nadeel is dat ik dan enkele van de ophangpunten in de deur moet maken. Ik gebruik de deur zelden, maar betwijfel of dit niet ten koste gaat van de stevigheid van de deur?

En mijn grootste vraag, zou de overhang van het dak wel groot genoeg zijn om de netten altijd droog te houden? Of heb ik nu misschien net op een moment gekeken dat de wind gunstig stond?

(En ja, de schuur zal een keer geverfd worden na de winter :P )
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 17:58

Ik krijg net deze mail van mijn dierenarts. Onderaan stond nog dat pramox bijna op is bij haar en vertraging heeft bij de leverancier. Dus raadzaam om gelijk te bestellen.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:59

Ik denk dat dat hooi zeker en vaak nat zal worden op die plek, de vraag is of dat erg is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 18:01

Nee niet erg, maar dat zou mijn reden zijn om te verhangen. Dus dan kan ik me dat werk en gedoe beter besparen. Heb ook al gedacht om op beide kanten een net te hangen. Maar dan wordt de troep op de grond nog groter ben ik bang. Al is dat wellicht ook een kwestie van bijhouden door mijzelf :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:06

Maar moest jij je hooi toch al niet nat maken?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 18:23

Nee hoor, dat vroeg ik voor iemand anders ;) Gelukkig niet zeg. Dan zou ik trouwens gewoon overgaan op goede kwaliteit voordroog en nauw contact houden met mijn DA over het gebit van mn jonkie. Dan hou ik Kyra al helemaal nooit dik.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:50

Ik maak mijn hooi nat, deze zomer heeft mijn paardje een allergie opgebouwd.
Ik voerde wel voordrooghooi, maar elke keer dat gedoe met wel en geen goede balen, toch maar weer kleine pakjes... dan zie ik wat ik voer.
Als ik de garantie kreeg dat al die balen goed waren, dan stapte ik zo weer over...

Vandaag weer nix gedaan, ik ben ziek naar huis gestuurd door mijn collega's ( ben ook grieperig, inmiddels voor de tweede keer, maar andere klachten)

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:33

Vandaag toch een rondje geweest, lekker door de duinen.

Afbeelding

Afgelopen zaterdag nog les gegeven, het meisje rijdt nu vanaf de pinkster eens per week.

Afbeelding

En nog even mijn dochter op de shet, de ezel is trouwens nog kleiner.

Afbeelding

Is nl een miniatuur ezel, staat al sinds afspenen bij de pony, nu 5 jaar.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:31

Het is niet dat Rosie nu ineens meer eet. Dit doet ze al sinds de zomer. Ik had niet gedacht elke week een nieuwe baal aan te moeten breken. We hebben dit zomer inderdaad de balen gewogen. En woog 450 kilo.
Ik zal eens kijken of ik die wormkuur kan kopen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:36

Hyperdrug.co.uk vind ik een fijne site en niet duur.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:40

Zouden jullie dan alleen Rosie doen of ook de anderen? Ik begreep door dat ze ouder worden ze ook vatbaarder zijn.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:41

Ik doe in het najaar sws ontwormen en in het voorjaar mest onderzoek..

Ik zou ze wel allemaal ontwormen.. :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:43

Ik vind Rosie niet dik hoor. Gewoon goed gevuld. Ze lijkt iets overbouwd, maar de foto kan vertekenen. Dus waarschijnlijk is ze ook gewoon aan het groeien. In dit geval moeten haar voorbenen dan iets omhoog om weer recht uit te komen :P

Ik zou alles ontwormen met Pramox, gewoon jaarlijkse kuur.

Caily, ik zou geloof ik 1 net onder het afdakje hangen en het andere net laten hangen. Bij droog weer gebruik je ze allebei, bij nat weer doe je zoveel mogelijk onder het afdakje en wat je overhoudt in het net wat 'buiten' hangt. En misschien afwegen hoeveel je voert, zodat je iets beter kunt sturen? Wij houden wel echt rekening mee met de tijden waarop we voeren. Zo voerde ik vandaag om 16u, sakvis gaat morgenochtend, dus dan ga ik er geen 60 kg in gooien, want dan is de helft nog over morgenochtend. En dan is het natgeregend en gaat het eerder stinken waardoor ze het niet meer eten. Dan kun je dus de helft weggooien en dat vind ik ook zonde.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:06

Rosie is echt zo overbouwd als je ziet op de foto haha. Zit wel een cm of 10 verschil in. Dus ja echt wel in de groei. Ik blijf ook zo voeren. Even mijn financiën bij stellen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:12

Uiteindelijk trekt ze wel recht. Kan wel ff duren ;) Ik vind het erg grappig om te zien bij een jong paard die ik begeleid bij het zadelmak maken. Hij was al 1.80, toen ik op een gegeven moment tegen de eigenaresse zei "uhh, ik wil niet vervelend doen, maar de achterkant is hoger dan de voorkant." Hij was toen net drie.

Maar de shet van sakvis maakt het nog wat bonter, die is 6 en ook nog gegroeid het afgelopen jaar. Ze was ook ineens tijdelijk overbouwd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:16

Ach ja dan weten we in iedergeval dat ze groot wordt. Haha

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 01:11

Jij krijgt een hele grote Tinker kvulden, en tja, die moet veel eten :P

wow, 1.80 en nog groeien, stiekem een Shire? Ik ben bezig met een warmbloedhengst, erg geinig, als je hem als koudbloed behandeld gaat hij zich zelfs een beetje nuchterder gedragen, haha.
Hmm, een verhangen is wel een idee. Dan kan ik ook gewoon kijken of het functioneert en of de dames voorkeur hebben, en daarop aanpassen. Morgen maar even doen. Van te voren nadenken over hoeveelheid te voeren is lastig omdat ik onregelmatig werk, en dus ook leef. Ik kijk altijd voordat ik ga slapen en zodra ik wakker ben, en meestal mest ik uit ergens op de dag dat het licht is en probeer ik na de helft van de dag krachtvoer te geven. Maar de klok is echt mijn grootste vijand dus daar denk ik zo min mogelijk aan/om. Mijn paarden zijn dat gewend en ik zorg dat er altijd hooi en water is dus ze komen echt niks te kort. In principe bekijk ik als ik er ben hoeveel hooi ze nog hebben, en besluit afhankelijk van de rest van de dagplanning of ik nu voer of later, en zoja een heel baaltje (=24 uur) of dat ik een paar plakjes geef omdat het beter uitkomt het voeren voor 24 uur pas een paar uur later te doen. En zoals nu krijgen ze dus meerdere keren een klein beetje hooi en doen ze in de tussentijd maar het oude hooi. Wat ze dan ook wel doen gelukkig :)

Kyra is van 2009 en is afgelopen zomer ook nog gegroeid in de hoogte, momenteel vooral breedte, of dat spieren of echt uitzwaren is, is de vraag. Ze is wel altijd schraal geweest, bij de vorige eigenaar beperkt gevoerd altijd, bij mij onbeperkt en omdat ik haar toch schraal vond blijven en veel met haar doe krijgt ze nu ook nog seniores priores en muesli/maisvlokken/brok bij. Denk dat ze nog nooit zo rond is geweest, en toch mag er van mij nog net ietjes bij, dus we gaan voorlopig nog lekker zo door. Kan ook niet verwachten dat ik 200km per maand kan rijden en dier binnen paar maanden moddervet krijg.

Lola van 2 is natuurlijk ook erg in de groei. Meestal overbouwd, als haar schouder dan omhoog schiet denk ik altijd ineens, wow wat wordt ze groot. En dan gaat die kont weer en denk ik, onee, zo groot was ze niet eens :+ Ze heeft wel al dezelfde dekenmaat als Kyra, maar haar beide ouders hadden een maat groter, ze is er vast nog niet.