Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:47

Hoe meer ik er over nadenk, hoe logischer die magnesium klinkt. Goed dat je me er nog eens met mijn neus bovenop hebt gedrukt, Ojajoh. Want er zijn er meer die het hebben geroepen, maar aangezien er magnesium in de Gluco Balance zit, viel toch het kwartje niet.

En ik voelde me al onbehagelijk bij haar gedrag (dat schrikken, maar óók dat liggen) en nu het kwartje valt, lijkt magnesium logisch. Ik hoop dat het werkt. Wou t net bestellen, maar mijn salaris stond nog niet op mijn rekening (door de Paas, denk ik), dus ik hoop vanmiddag of morgen. Ze heeft deze week rust, dus kan ik meteen wat aanvullen bij haar. Arm dier.

Kan ik mss zelf ook wel gebruiken. Sommige kwartjes vallen moeilijk. Gisteren dus vriendin geholpen en tig keer de trap op en af gelopen. Meteen weer belachelijk vetzuurde benen. Dat heb ik steeds bij veel trappen, of bergen op en af. En ik snapte dat maar niet, want spierpijn is 2 ding, maar dit slaat nergens op. En gisteravond voelde ik het ineens in mijn liezen ook. Viel eindelijk het kwartje. Dezelfde pijn als bij paardrijden. Bij het paardrijden gaat het nu beter (veel erop). Maar blijkbasr werkt die chronische slijmbeursontsteking óók bij het steeds heffen van mijn benen (kon ook nooit zijlings achterop een fiets zitten, want ik kan mijn benen niet omhoog houden). Dus als de pijn in mijn onderstel over is, gaan we maar trainen: vaker achter elkaar de trap op en af. Kijken of dat werkt.

Vorig jaar op Ameland de vuurtoren beklommen. Kon gelijk 3 dagen niet lopen :D Nou, dat dus...

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:14

Hihihi, ben ik blij dat ik het toch nog een keer gezegd heb, Fabster, want ik maakte dat idd al op uit je eerdere berichten hier over.
En bij de welkoop kun je voor nog geen 15 euro voor 25 kg, de koeienmagnesium halen. Die geef ik al jaren namelijk en werkt net zo goed, zo niet beter, dan de veel duurdere merken zoals PN.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:19

Bernadette en hoe is de wedstrijd gegaan?
Zelf ook jaren actief geweest totdat mijn voeten doorzakten en ik van de pijn niet meer kon dansen .
Doe het nog steeds erg graag maar kan het niet lang meer.
Slowfox is mijn favoriete dans.

fabster mooie regenboog!

ojajoh knuf :(:)

renske welkom!

abby kijk goed of je paard wel goed bekapt en op de ijzers gezet is want als dat niet goed gedaan is, heeft je paard daar gelijk last van en dan kan het overal pijn gaan doen vanwege verkeerde belasting.

fabster ik doe nu steeds 30 dagen challenge waarbij je bepaalde spiergroepen traint en dat werkt erg prettig.
Door het gezeur met mijn gebroken been was ik erg ongelijk en veel bespiering was sowieso weg.
Verder natuurlijk ook weer wat kilo's er bij helaas.

Gisteren 7 keer het parket geschuurd met de parketschuurmachine, van grof tot fijn en toen rond 20.00 de vloer gelakt en het is mooooooi <3 :):)
We hebben op de tegelvloer eerst plastic zeil gelegd , toen platen gelegd en daar het parket op gelijmd.
We wilden eerst op de tegels lijmen maar dat was zo dure oplossing en uiteindelijk denk ik niet dat we het zo mooi strak hadden gekregen als nu.
Afbeelding
De helft ligt , even paasbrunch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De laatste stukjes liggen er in.

Afbeelding
Na 24 drogen van de lijm en 7 keer schuren met de parketschuurmachine kunnen we lakken.

en vandaag
Afbeelding

Afbeelding
Vanavond licht schuren met de hand en dan de tweede laag.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:21

wat een werk Spatter, maar het wordt zeker mooi!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:23

Oh Spatter wat een mooi vloertje!!! Jaloers. +:)+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:24

Wat een aparte vloer spatter <3
Moeten de muren niet nog gedaan worden? Zou als de dood zijn dat ik de vloer raak met het een of ander, maar ik ben dan ook een enorme kluns :+

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:26

Wauw Spatter, wat een mooie vloer!
Het is best goed gegaan eigenlijk. In ballroom waren we vijfde van de 20, in latin 15e van de 22 (dat ligt ons minder en was een erg sterk veld). Best lekker gedanst, al is het wel eens fijner geweest. Het was vooral heel warm daar (naast een zwembad), maar ondanks dat dus toch best fijn gedanst :)
En inderdaad, stijldansen en paardrijden komt niet gek vaak voor, maar ik ken er toch een paar die fanatiek dansen en dan een paar keer per jaar samen een ritje doen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:26

@spatter: wat een apart parket. Wat drukker als normaal, maar wel erg mooi.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:36

Is dat bamboe parket? Ziet er heel mooi uit!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:46

Het is industrieel parket, eiken met een dikte van 18mm :P
Het zijn allemaal kleine plankjes samengetaped in pakketjes van 16 bij 32 cm.
Dat verslijten we nooit meer en nu hebben we onze eigen dansvloer(tje)

De muren moeten nog ja maar dat schuren poft zo dat ik de gipswanden en plavon pas wilden plaatsen als het parket lag.
Dat is dus de volgende klus.

De binnenmuren die je ziet hebben we ook geplaatst, de eene stond er niet en de andere half.
De schuifdeuren waren er ook niet.
Verlaagd plavon is gesloopt en er zit nu nieuw isolatie.
Even een kleine foto reeks.

Eerst is de hele keuken er uit gesloopt op het aanrecht na, dat blijft.

oude plavon
Afbeelding

eruit
Afbeelding

bouwen nieuwe muur
Afbeelding

Afbeelding
en de schuifdeur er in
Afbeelding

andere muur, gesloopt en opnieuw opgebouwd met schuifdeur
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nieuwe kunstof kozijnen geplaatst, zelf
Afbeelding

oude verwarmingen zijn ook verwijderd en de houtkachel

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:50

Stijldansen lijkt mij ook erg leuk! Misschien ooit. Zit er voorlopig niet in kwa energie. Eerst maar eens fatsoenlijk rijles nemen. En leren mennen. Nog genoeg te wensen.

Mooie vloer! Wij krijgen straks een gepolijste betonvloer geloof ik (nieuwbouw) dus moeten straks ook flink klussen, want het wordt deels casco opgeleverd. Ze beginnen maar niet met bouwen, moeten een boel geduld hebben maar is het vast waard. Straks vanuit de woonkamer+slaapkamer zicht op de paarden.

Wat een klus spatter! Gaaf hoor. Wel hard werken.

Zap krijgt ook de magnesium van de welkoop. Ben er alleen nog niet uit hoeveel ze daarvan moet hebben, dus ik geef niet zo veel. Als ik lees dat een wat stevigere E pony 450 weegt, vrees ik dat mijn kleine zap (1,48 en fijntjes) de 375 niet haalt. En ik dus wellicht ook aan de zware kant ben (hoewel slank). Ze is wel een vierkantsmodel en loopt als een trein (als ze tenminste niet staakt :p).

Ben nog aan het nadenken over wat ik wil/wat verstandig is kwa bemesten. Iedereen doet wat anders lees ik. Nog geen ervaring mee.

Er was paasmarkt aan de ene kant en paaskermis aan de andere kant van de wei, dus toen ik zap gister uit de wei haalde was ze kuikenmak van al die drukte. (ze konden zich wel afzonderen, wei is een u-model, maar deden dat niet). Ook van het paasvuur gaf ze geen kik. Kan heel braaf zijn. Was die markt vergeten dus moest gister met mijn armen vol hooi 100 meter lopen over die markt om bij de paarden te kunnen. Helft waaide weg. Maar ze waren er blij mee.

Heerlijk die zomertijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:08

Magnesium Oxide-Griess van de Welkoop
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.
Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram.

LET OP! dit klinkt als erg veel, maar de Griess is veel zwaarder dan bv de Chelaat van PN, op zicht is de hoeveelheid om en nabij gelijk.

Alstublieft Dames; kunnen jullie zelf gemakkelijk uitrekenen wat je moet geven aan magnesium van de welkoop.

Gaaf vloertje Spatter!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:12

@ohjajoh6: wat is de overige 45,5% die er in zit ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:19

Effe uit mijn hoofd gezegd, zit er zelfs 98% aan magnesium oxide in DD, maar elke verbinding, dus chelaat/oxide/etc. heeft een ander percentage aan werkzaam magnesium.
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg?
Ik heb het allemaal uitgezocht, paar jaar geleden, maar weet dat niet meer precies.
Bovenstaande is een rekensommetje van een andere bokker.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:38

Bedankt ohjajoh! 375x 0,03= 11,25 x 2 = 22,5 gram voor mijn pony. Klinkt wel aannemelijk.

Ik wil een mestvork kopen om de wei mee uit te mesten. Iemand tips? Gaat om kort gras. Zo'n metalen vork?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:48

Ik mest de wei altijd uit met een mestboy, ideaal! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:51

Ik doe het ook met een mestboy, maar wel met een lange hark , ik vind die harkjes die erbij geleverd worden veel te kort, krijg ik last van mijn rug van.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:55

ohjajoh6 schreef:
Ik doe het ook met een mestboy, maar wel met een lange hark , ik vind die harkjes die erbij geleverd worden veel te kort, krijg ik last van mijn rug van.

Ik ook, had een langere er bij besteld maar die is voor mij nog niet lang genoeg, even voor de nacht de stal uitmesten gaat prima maar om de wei er mee te doen krijg ik ook last van mijn rug.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:57

Oh geen last van. :+ Dan een ijzeren vlasvork? Of is dat onhandig met in het graas haken?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:57

Ik doe het met een vork en kruiwagen. Wel vork met veel tanden. Anders vallen de drollen er doorheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:02

Gewoon stevige/dikke handschoenen aan en een emmertje/kruiwagen werkt het beste. Zo doe ik mijn paddock/stallen ook. Ik heb diverse mestvorken/drollenvangers geprobeerd, maar dit werkt voor mij het beste.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:09

handschoenen? als in: met je handen?

Ik ga voor zo'n metalen vork denk ik (met veel tanden). Die kunststofvorken lijken me niks, maar worden toch veel verkocht? Met die mestboy dingen heb ik altijd ruzie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:10

Ja, met mijn handen :D
Alleen als het heel droog zand is dan werkt een mestschep bij mij goed. En dan nog moet het geen grote hoop zijn, want dat is te zwaar voor mijn rug om op te wippen.
Deze met steel gebruik ik dan
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:13

Mijn vriendin, die ik nu help vanwege de hersenbloeding, doet het in de stallen ook met haar handen. Van die huishoudhsndschoenen aan en gaan maar. Werkt tussen het stro wel goed. Buiten vind ik een vork beter. Maar bij hoog gras werkt met de hand ook weer beter.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:15

Haha, grappig hoe iedereen een eigen manier heeft.. :')

Ik heb een kunststof vlasvork voor de stallen en een mestboy voor de bak en de wei, werkt prima maar ieder zijn/haar voorkeur. :j