Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:12

Wat een leukerd Stephanie!

Sterkte Boemel, hopelijk valt t mee donderdag.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:46

Boemel blijven hopen meer kun je helaas ook niet. Hopelijk komt er iets uit wat goed te verhelpen is of tijd nodig heeft.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:48

Mooi geel zand, fijn begonnen aan de paddocks.

Friese Stabij x Aussie, aparte combinaties. Wel heel leuk. Ze zijn wel heel verschillend beide.

Nog meer knappe Aussies.

Knappe Fries. Hopelijk valt het mee en kan ze gewoon rijpaard blijven.

Ik ging de paarden even rustig kwartier laten stappen.. werd een rodeo gekte. Man die twee gingen helemaal los.
Niet goed voor m'n hart, oudste met haar chronische peesblessure.
Showen, bokken, steigeren, sliding.. wel spat zuiver.

Door mn proeftijd heen op mn nieuwe werk.
Dus nu echt leerling dialyse verpleegkundige.

Aannemer is eindelijk weer verder gegaan met de aanbouw.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:14

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:18

Dat zijn hele internationale honden Stephanie! Ik wist niet dat Aussies zo moeilijk te krijgen zijn, hier kom je er best veel tegen.
Die twee van ons zijn van dezelfde ouders, maar de meest witte is van het eerste nest van de teef en de donkere van het tweede (en laatste) nestje. De jongste heeft inderdaad meer Aussie haar, wel iets sluiker voor mijn gevoel. Ze zijn zowel qua karakter en uiterlijk erg verschillend, maar dat heb je natuurlijk ook snel met kruisingen. De donkere is ook nog geen 1 jaar oud maar echt een beer vergeleken met oudere broer :Y)

DubbelFun merle kan blauw hebben, maar hoeft niet. Onze oudste heeft een half blauw oogje, de jongste gewoon helemaal bruin. Als pup had hij een soort ambergroenige ogen, maar die zijn doorgekleurd. De oudste is wel geboren met 2 blauwe kijkers, maar dan kon je al wel verschil zien tussen het lichtblauwe dat blauw is gebleven en iets donkerder blauw dat bruin is geworden.

Boemel nog succes komende donderdag, altijd nare spanning zulke dingen.

horsii gefeliciteerd met het overleven van de proeftijd! Paarden met kolder in de kop haha.
Het is zelfs Stabij x Aussie x Heidewachtel, hoor wel meer mensen die gruwelen van de combinatie. Ik vind het hele leuke honden om mee te werken en te leven, de oudste is soms een uitdaging omdat hij stronteigenwijs en wat nerveus is. Maar hij houdt ook ontzettend van werken met zijn mens en is ontzettend zachtaardig, echt een doetje.
Die ander is juist een dominante bulldozer die graag van het leven geniet, die is van nature veel makkelijker in veel situaties maar ook minder fanatiek in het trainen/leren. Is expert in dutjes doen op je voeten en denkt dat hij met 28 kg een schoothondje is.
Op stal moet de oudste altijd fanatiek apporteren, muisjes zoeken etc. en de jongste hobbelt een beetje achter je kont aan en helpt graag met hooi uitschudden :+

Vind het lastig om goed op iedereen te reageren. Van het weekend had ik iemand in de achterkant van mijn auto zitten met een andere auto, terwijl we ook druk zijn met de laatste dingen regelen omtrent het nieuwe huis. En nieuwe baan zoeken terwijl huidige baan complete drukke chaos is wat ontzettend veel energie zuigt.
Doe met de pony's momenteel weinig meer dan voeren en mesten.
Zal blij zijn als het voorjaar is en we het nieuwe hoofdstuk gaan beginnen met ons nieuwe avontuur met de pony's aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:20

Hier ooit een dek reu Aussie gehad, zo'n fijn beest <3

Verder liggen we hier al samen 2 dagen ziek op de bank. Gisteren hebben we volgens mij 18 van de 24u geslapen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:07

Robijn, beterschap daar. Als het niet om de verkeerde reden zou gaan, klinkt 18 uur slapen best heel aantrekkelijk...

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:14

Beterschap Robijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:08

@robijntje; sterkte voor beiden. Samen ziek zijn is helemaal waardeloos.

De paddock is mooi los, zou jammer zijn als het weer ging regenen/sneeuwen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:46

Sterkte Robijntjuh.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:57

Beterschap voor de zieken!

Wat vervelend met die auto Mooney, en ook je werk en drukte. Ik ken het helaas.

Heb een week geleden een sollicitatie gehad en ben echt heel benieuwd wat daar uit komt. Zou heel leuk zijn als ik daar wordt aangenomen. Misschien dat ik dan een aantal uur minder kan gaan werken, zodat ik thuis wat tijd overhoud. Maar ik moet maar niet te hard van stapel lopen, kan nog alle kanten op :Y)

Die fries is echt schitterend, maar ik ken het ras verder niet. Ik hoop dat ze op de kliniek wat vinden wat behandelbaar is. Ik duim voor je!

Hier is het rustig met de paarden. Heb al weer een tijdje niet gereden ivm werk en slechte bodem van de bak met het weer van afgelopen tijd. Ik heb wel weer zin om erop te gaan, dus het mag wel weer gewoon droog worden van mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:01

Beterschap voor wie ziek is.
Hopelijk snel weer de oude.

@gewoonmarie
fanatiek aan het eikels ruimen.
Paarden hebben nog genoeg te eten naast de eikels :D
En dat worden mooie paddocks

@marloesH Altijd interessant dat wegen.
Wil ik ook echt eens laten doen :j

Stephanie
Zo leuk met een puppy naar de club!!

@DubbelF
Dat is een gaaf speeltje.
Ik ben benieuwd of je zo snel ziet waar er wat aan de hand is bij de paarden

@Boemel
Sterkte met Tess
Hopelijk valt het toch mee

@denise hopelijk een goede uitkomst met de sollicitatie

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:22

Ah, veel beterschap voor de zieken!
Hopelijk zijn jullie snel opgeknapt.

De paddock ziet er goed uit. Mooi zand!

Wat vervelend van je auto Mooney. Hè dat kan je er echt even niet bij gebruiken.

Spannend DeniseSilver. Een nieuwe baan zou leuk zijn!

Ik had vorige week een gesprek. Ging voor mijn gevoel goed. Werd gebeld dat ik het helaas niet geworden was. Dat ze het ook een goed gesprek gevonden hadden, dat ze me zeker geschikt vonden voor de functie, maar dat ze zoveel sollicitanten hadden, dat ze de luxe hadden voor iemand te gaan die meer werkervaring had die aansloot op de functie.
Ik had er echt even een kater van.

Gisteren heb ik Tess weer een lymfedrainage behandeling gegeven. Ze voelde als beton en was boos.
Dat was de week ervoor ook al. Heb er even over nagedacht, maar dit speelt al sinds ze 4 weken geleden haar enting gehad heeft. Daarvoor was ze juist heel fijn en los.

Vriendin van me behandeld paarden (soort osteopathie) en weet gewoon heel veel van paarden, hun lijf, voeding, etc.
Ze adviseerde me om per direct met een specifieke vitamine C kuur te beginnen en iedere dag de lymfedrainage massage te geven. De pillen worden zo bezorgd, dus ik hoop dat het snel wat voor haar doet.
Heb mn oude massagegun ook opgeladen en nu 2x haar hals gedaan. Ze voelt zich gelukkig alweer wat beter, want ze loopt niet meer weg als ik met het halster aan kom.

Diekke was 2 weken stijf van de enting. Grrr toch vervelend zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:42

DuoPenotti schreef:
@DubbelFun
Dat is een gaaf speeltje.
Ik ben benieuwd of je zo snel ziet waar er wat aan de hand is bij de paarden
Dat zie je idd heel snel. Zodra er ergens een ontsteking zit geeft dat door de warmteontwikkeling direkt een opvallend beeld. Zeker bij beenproblemen of onduidelijke onzuiverheid zie je het direkt. Het enige wat minder makkelijk toont zijn dingen dieper in het lichaam zoals bijv. een baarmoederontsteking of maagzweer.
Waar hij ook mee helpt is een niet goed passend zadel detekteren, of een ruiter die in onbalans zit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:48

Interessant zeg
Zeker ook zo bij het zadel :j

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:56

Wat leuk Robijn! Had je die in co-owner of zelf alles doorlopen? Een vriendin van mij had 1 van de reutjes uit ons nestje overgenomen, een blacktri. Dat is echt een prachtige hond geworden. Ze overweegt nu om met hem het hele circus richtig dekreu te doorlopen. Ben benieuwd of ze het gaat doen en hoe dat verder gaat. Beterschap! Hopelijk heeft de rust jullie goed gedaan.

Heeft toch een paar leuke plaatjes opgeleverd @horsii en fijn dat je door de proeftijd heen bent. Gefeliciteerd!

@mooney, ik vind het ook grappig dat zoveel mensen hier iets met de aus hebben! Had ik echt niet verwacht. Hoewel het natuurlijk super leuke dieren voor op de boerderij zijn. Wat geinig dat die van jou allebei zo’n ander karakter hebben. Andere mensen hoeven niet met je honden te leven. Voor elk potje een dekseltje zo ook met honden en baasjes +:)+

Wellicht hangt het er ook vanaf hoe kieskeurig je er mee bent hoor. Die van mij hebben beide een goede pedigree met show kampioenen in de lijn en sport carrière. Sona (de oudste) is geboren in Hongarije, die mensen zijn wel NL maar geëmigreerd, maar ik heb dus een Hongaarse stamboom bij haar. Ik zie laatste tijd wel veel kruisingen voorbij komen of ‘zonder stamboom’… ieder z’n eigen keuze hoor! Heb niets tegen geen rashonden. Ik vind honden sowieso hartstikke leuk <3 . Maar voor mijzelf vind ik het gewoon tof om aan een ras te kunnen bijdragen. Naast dat ze een gezellige toevoeging op de familie zijn. Om die reden ook specifiek naar een paardenras gezocht die ik bij mij vind passen en waar ik wat aan wil bijdragen (Lusitano).

Overigens nog over oogkleuren bij merle… onze pup heeft een ‘marble’ in 1 oog. Dat oog is dus tweekleurig door een genmutatie. Überhaupt ontstaat het Merle-patroon (red en blue) door genmutatie. Voor gezond Merle fokken heb je altijd maximaal 1 ouder met Merle uiting. Merle x Merle is ook verboden om mee te fokken bij RvB en hondenverenigingen. Hieruit krijg je gegarandeerd honden met gezondheidsproblemen als stil geboren, doof, blind of zowel doof als blind.

Wat merle mutatie doet is op zwart of bruin de kleur verdunnen waardoor het grijs tot wit wordt of in geval van red merle verschillende tinten bruin. Hierdoor ontstaat dat grappige gevlekte patroon. Omdat de andere ouder geen verdunning mee geeft aan de pup heb je dus plaatsen op de vacht die niet verdunt worden en dus de orgiginele kleur tonen (zwart of bruin). Dit geldt ook voor de iris van de ogen. Deze kan dus gewoon bruin zijn, maar ook kleuren variaties hebben van blauw of amber of zelfs een mix van kleuren.

Andere kleur ogen staat niet altijd gelijk aan een oogafwijking. Maar ogen van aussies worden wel getest voor het fokken, om de gezondheid van het ras te waarborgen. Het is door de genmutatie merle een van de zwakke punten van het ras.

- oeps dit werd iets langer dan ik dacht :+ :o -

@denisesilver hopelijk krijg je snel een positief antwoord!

Duimen dat ze opknapt van de vitamine C kuur @boemel

Super interessant @dubbeldun. Hoe werkt dat met een ruiter die uit balans is? Zie je dat alleen tijdens het rijden of uberhaupt door warmtepatronen na / voor rijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:35

Stephanie schreef:
Super interessant @dubbeldun. Hoe werkt dat met een ruiter die uit balans is? Zie je dat alleen tijdens het rijden of uberhaupt door warmtepatronen na / voor rijden?

Dat kun je ook nog na het rijden zien als je snel het zadel+dek er af haalt en van recht achter het paard een foto maakt. Uit onderzoek is gebleken dat foto's van de onderkant van een zadel niet betrouwbaar zijn.

Interessant hoe de kleuren bij honden weer heel anders werken als bij paarden.
Citaat:
Omdat de andere ouder geen verdunning mee geeft aan de pup heb je dus plaatsen op de vacht die niet verdunt worden en dus de originele kleur tonen (zwart of bruin).

Bij paarden is dit niet mogelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:24

Heb net ff gelongeerd, maar word niet meer warm. Wat een water/sneeuwkou zeg. :brr:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:29

Ik heb ook nog steeds koude tenen van na het voeren. Ik ben benieuwd of het hier vanavond/nacht alleen maar gaat regenen of ook wit gaat worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:30

Hier hebben ze wit voorspeld. Bleh, is net weg....

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:45

Hier vannacht sneeuw voorspeld. Ik mag straks naar de clubles. Het is idd ijs en ijskoud. De paarden zijn hier ook fris, ze stuiteren al de hele dag de track rond.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:13

Heb weer ff meegelezen. Ziek en bleh, vandaag maar ff ochtend gewerkt en vanmiddag ff buiten bezig geweest en voel me weer ok nu . Voor de rest die ziek is nog beterschap!

Aussies zijn leuk! Al vind ik kelpies nog leuker. En t is idd mega koud, niks aan! Wilde morgen naar kantoor dus hoop dat t niet te slecht wordt.

Boemel succes morgen! Ze is heel knap en maakt vast ook knappe kids!
Horsii gefeliciteerd met proeftijd door, tijd vliegt zeg!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:16

@boemel, sterkte op de kliniek morgen!
Geef je die lymfe drainage massage zelf?
Is dat heel anders als wat een masseur doet?
Lees dat het ook kan helpen bij een dikke manenkam en stijfheid, zou nog wat voor mn ppid merrie kunnen zijn. Maar zij krijgt ook elke 2 maanden een "gewone" massage..

@robijn, beterschap :(:)

@marjan, fijn dat je weer beetje opgeknapt bent!

@denisesilver, spannend van de baan!! Hopelijk hoor je snel wat.

Even vluchtig bijgelezen en dit kon ik onthouden.
Het is koud buiten en ik ben moe dus ik kom niet verder dan de klussen bij de paarden.
Ik hoop toch gauw weer meer motivatie te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:21

Hier half opgeknapt maar wel hele middag zadelmaker over de vloer gehad. Man wat koud. De winst: Aurelia een boommaat breder (alweer :') ) en een vzheidszadel op proef voor de crossjes met oma. Morita ook een passend zadel dus jeeeej.

Succes morgen boemel!!!

En succes met de baan Denise silver.

Veel mensen niet fit zie ik.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:05

Pff ik ben met beide paarden naar de club geweest, maar bijna vliegles gehad, Instructrice heeft me meteen van mn paard af gehaald en haar overgenomen aan de longe, daarna gewoon fijn kunnen rijden en afgesloten, maar poeh ik werd ineens bang, en ik ben nog nooit bang geweest op een paard -O-
Net nog even over gehad, komt waarschijnlijk door mijn rugklachten en het feit dat ik een val van m’n paard echt niet kan gebruiken, denk ik }:0