Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:49

DubbelFun schreef:
joyce83 schreef:
...Dan leggen we gelijk een stroomkabel onder de bestrating, moet alleen even goed kijken welke kabel ik daarvoor nodig heb.

Meestal wordt een YMvK-as grondkabel gebruikt.

Dank je wel Dubbelfun.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:51

die wat DF zegt is goed zegt mijn man, ( is electricien)
Morgen kom ik kijken naar jouw rijles

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:03

Lynn_Nikita schreef:
die wat DF zegt is goed zegt mijn man, ( is electricien)
Morgen kom ik kijken naar jouw rijles

Leuk!!! Kun je mijn gehobbel zien :D

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:09

Ik hark de bladeren eigenlijk nooit uit mn bak. Ga er gewoon met de sleep overheen :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:03

Maar eten jullie paarden ze dan niet?? Die van mij blijft er van eten. Die raakt er ook van aan de diarree.
Dus staat nu noodgedwongen overdag na het eten met een graasmasker op en 's nachts op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:08

Nope. Nauwelijks. Alleen die van de berk af en toe.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:12

In de bak staan ze bij mij zelden dus daar eten ze eigenlijk geen blad. In de paddock eten ze wel eens het blad van de eik op maar ook niet constant.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:56

Hier eten ze ook niet veel blad, af en toe een afgewaaid takje met blad. Ik was wel blij dat er bijna geen eikels zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:26

DubbelFun schreef:
Maar eten jullie paarden ze dan niet?? Die van mij blijft er van eten. Die raakt er ook van aan de diarree.
Dus staat nu noodgedwongen overdag na het eten met een graasmasker op en 's nachts op stal.

Hier eten ze soms ook wel het blad, maar dat is meidoorn en populier dus kan geen kwaad.

Wij harken/bladblazen echt nooit. In de weides verteert het vanzelf en in de paddock hetzelfde, of de paarden eten het dus op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:04

Ik verwijder ook nooit blad in paddock of weiland. Heb zelfs de gevreesde esdoorns naast paddock en land. Ik zie ze er nooit van eten. En ik moet eerlijk zeggen dat het ook geen doen is om de bladeren weg te harken/blazen.

Verder ook meidoorn, daar eten ze wel van, maar ook prunus en hulst, ook daar wordt weleens een hapje van genomen.......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:07

Tja hier is het een terugkerend én verergerend probleem en als de wind verkeerd staat (richting mij) dan kan ik mijn lol op. Ik hoor dan vaak 'moet je meer hooi voeren'.... maar die Bolle stopt gewoon niet met eten en ik zit niet weer op een periode van spierbevangenheid te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:11

Lastig probleem inderdaad DF. Hier geen "dooreters" gelukkig. En spierbevangenheid wil je helemaal niet.

Dan is harken en opruimen je enige optie.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:21

Hier krijgen ze onbeperkt hooi, maar snoepen ze ook van de blaadjes. We hebben één boom die in ongeveer 3 dagen van groen naar geel gaat en dan binnen een week kaal is. De paddock en track rondom die boom zetten we af, de paddock leg ik daar vol met zeiltjes en windbreekgaas, zodat het makkelijk op te ruimen is. De track hark ik vlak met de bladhark, als de boom kaal is, hark ik het blad weg en kan de boel weer open.
Ik wil geen verterend blad in de paddock, dat maakt humus in je bodem en dat verslechterd de waterdoorlaatbaarheid.
Aan de uiteinden van de track staan eiken. Als het heel bar en boos is, doe ik daar hetzelfde als bij die andere boom. Dit jaar eigenlijk geen eikels en het blad valt geleidelijk, dus dan is het met bladharken goed bij te houden. Bladblazer hebben we niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:38

Hier ook geen eikels, dat is weer een hele zorg minder, maar je kent 'mijn' bomen en helaas is het geen doen om de paddock vrij van blad te houden. Als het ergens op een hoop gewaaid is haal ik ze wel weg, maar er komt helaas genoeg door het zand heen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:45

1 wei ligt vol blad. Volgens mij vinden ze t een hoop gedoe om er omheen te eten.
Maar, niet te doen met de hand.
Wellicht kopen we een keer een bladruimer voor achter de zitmaaier.

Ben momenteel wel druk met de bak ...zoveel blad.
Bah, t heeft vannacht ontzettend lopen plenzen. Bak staat blank.
Ik vrees dat de werkzaamheden weer gecancelled moeten worden. Te nat voor een kraan. |( .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:47

DubbelFun schreef:
Hier ook geen eikels, dat is weer een hele zorg minder, maar je kent 'mijn' bomen en helaas is het geen doen om de paddock vrij van blad te houden. Als het ergens op een hoop gewaaid is haal ik ze wel weg, maar er komt helaas genoeg door het zand heen.

Ik vind het bij “jouw” bomen altijd knap dat ze nog steeds overeind staan. (Voor de anderen: de gemeente snoeit keurig de takken aan de kant van de weg, maar niet de takken aan de kant van DubbelFun)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:49

@boemel: Waardeloos is dat toch.

Hier scheen de zon én het regende, maar zo te zien hebben we de kleine losse buitjes wel haast gehad.

@hillary: ja ik verbaas me er ook over dat ze nog steeds staan, maar houd mijn hart vast als er eens een flinke storm zou komen terwijl er nog zoveel blad in zit.
Toen we hier kwamen wonen hingen de takken alleen boven de PP, maar nu reiken ze al haast tot aan de paddock.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:36

Oh Boemel balen. Maar misschien droogt het weer snel. Is er bij jullie zoveel regen gevallen dan?

Hier is de bak een nat strand. Lekker stevig en even geen glibberige plekken. Wel wat blaadjes, maar ik doe er niets aan. Perfect om de bennie-pony lekker te laten lopen.

Nu hij goed is gewend, ben ik hem een beetje aan het oppakken. Enkele longe doet hij nu heel goed. Dubbele longe en lange lijnen gaat ook steeds beter. Reageert steeds beter op stemcommando's. Ik loop nog wel tegen wat menpony eigenaardigheden aan...

Maar al met al: zelfs buurmeisje kan hem nu leuk longeren. Ik ben haar aan het leren hoe je een pony aan de longe kunt trainen. Met shettemans was het veel meer een strijd om uberhaupt een beetje gang er in te krijgen en ging ze vaak over op de opjaagmethode. Met deze pony kan ze zelfs wat tempowisselingen in draf oefenen en dat vinden ze allebei nog leuk ook!

Ik heb een ponyzadel kunnen lenen, dus we zijn ook bezig om hem zadelmak te maken. Gisteren zelfs een paar rondjes in stap gedaan met buurmeisje erop. ML leidt de pony en ik loop naast het zadel. Ging echt heel goed. Het scheelt dat de pony al zoveel gezien heeft voor de wagen. Hij is niet snel onder de indruk.

Mijn oude merrie had weer last van slappe mest en heel veel mestwater. Het klonk zelfs alsof ze stond te plassen. ;( Vandaag toch maar even een emmer sop gemaakt en haar achterkant schoon gemaakt... En de Equest Pramox er maar in geduwd. Ze heeft al jaren geen wormen, maar met een nieuwe weidegenoot weet je het maar nooit. Hopelijk gaat het weer de goede kant op..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:06

Ja, we hebben echt stortbuien gehad. Van morgen vroeg 1 fikse bui. Ik heb daarna allemaal geulen lopen graven om het water uit de bak te laten stromen.

Einde middag waren we klaar met de plek te maken waar de mestcontainer moet komen te staan en we wilden net gaan paardrijden in het bos.
Toen kwam het weer met bakken uit de lucht en stond alles blank.
Hopelijk kunnen ze eind van de week nog wat doen aan de rijbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:46

greendragon schreef:
Oh Boemel balen. Maar misschien droogt het weer snel. Is er bij jullie zoveel regen gevallen dan?

Hier is de bak een nat strand. Lekker stevig en even geen glibberige plekken. Wel wat blaadjes, maar ik doe er niets aan. Perfect om de bennie-pony lekker te laten lopen.

Nu hij goed is gewend, ben ik hem een beetje aan het oppakken. Enkele longe doet hij nu heel goed. Dubbele longe en lange lijnen gaat ook steeds beter. Reageert steeds beter op stemcommando's. Ik loop nog wel tegen wat menpony eigenaardigheden aan...

Maar al met al: zelfs buurmeisje kan hem nu leuk longeren. Ik ben haar aan het leren hoe je een pony aan de longe kunt trainen. Met shettemans was het veel meer een strijd om uberhaupt een beetje gang er in te krijgen en ging ze vaak over op de opjaagmethode. Met deze pony kan ze zelfs wat tempowisselingen in draf oefenen en dat vinden ze allebei nog leuk ook!

Ik heb een ponyzadel kunnen lenen, dus we zijn ook bezig om hem zadelmak te maken. Gisteren zelfs een paar rondjes in stap gedaan met buurmeisje erop. ML leidt de pony en ik loop naast het zadel. Ging echt heel goed. Het scheelt dat de pony al zoveel gezien heeft voor de wagen. Hij is niet snel onder de indruk.

Mijn oude merrie had weer last van slappe mest en heel veel mestwater. Het klonk zelfs alsof ze stond te plassen. ;( Vandaag toch maar even een emmer sop gemaakt en haar achterkant schoon gemaakt... En de Equest Pramox er maar in geduwd. Ze heeft al jaren geen wormen, maar met een nieuwe weidegenoot weet je het maar nooit. Hopelijk gaat het weer de goede kant op..

Leuk dat Bennie het zo goed oppakt. Hier ook flink wat water de laatste dagen. Vandaag ook flink wat heftige buien. Heb de schuilstallen weer voorzien van een flinke laag vlas. Mijn paarden vinden het heerlijk! Merrie gaat er zodra ze van het land komen uitgebreid in liggen rollen en de jongens hebben 's morgens ook vlas op hun billen dus ze gaan er lekker in liggen. Mijn paddock is goed gedraineerd, maar met zoveel water kan ik hem ook niet droog houden. Het moet echt wel even een dag (of liever 2) droog zijn voordat hij echt weer goed is.

Mijn oudje heeft ook last van mestwater, heb hem een paar dagen wat Baking Soda en lijnzaad door zijn brokjes gegeven en toen werd het aanzienlijk beter. Echter kwam het net zo snel weer terug nadat ik gestopt ben. Hij heeft niet zo'n geweldig gebit en ik denk dat daar de oorzaak ligt.

Balen boemel, het schiet niet echt op zo -O- .

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:49

Hier wel wat regen, maar niet extreem.

We gaan voor je duimen Boemel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:54

Wat leuk dat ze zo blij worden van hun vlasstal. Weet je weer waar je t voor doet :D .

Ik vind zelf dat de 2 paarden een leuke stal hebben (7,2m x 3,5m).
Grote deur, 2 ramen, rubber matten, vlas en stro en ook hooinetten.

De paarden verkiezen hier toch de paddock.
Ze hebben in 3,5 maand dat ze thuis staan nog niet op stal geslapen.
Ze slapen altijd in de paddock. Die is gelukkig altijd helemaal plasvrij.

Ik denk dat t komt omdat mijn jongste merrie sinds verplichte boxrust 1.5 jaar geleden eigenlijk nooit meer echt rustig op stal staat. Ze is altijd alert en snel gestresst. De oudere merrie volgt haar, dus tja ...ik maak ze hier helaas wat minder blij met hun lekkere vlasstal :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:55

Belker schreef:
Hier wel wat regen, maar niet extreem.

We gaan voor je duimen Boemel.

Dankjewel! Dat is lief :o

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:22

Jeetje boemel balen zeg!
Ik ga ook voor je duimen dat ze snel alsnog aan de slag kunnen met je bak :j
Hier afgelopen nacht wel regen gehad maar hadden net de vlokken erin dus mocht wel wat water hebben.
Lag er gelukkig super bij vanmorgen.
Greendragon; wat leuk dat je dit samen met je buurmeisje kunt doen zo.
Vwbt blad in de wei, op het stuk van de baan dat langs de weg ligt komt wel flink wat blad van de bomen. Maar heb niet het idee dat ze er veel van eten.
In de hoek van 1 van de weilanden staat ook een grote walnotenboom.
Daar hark ik wel iedere dag de noten en het meeste blad weg.
Blad vooral omdat dat ook precies valt op een kruispunt in een stuk paddock waar meerdere doorgangen aan liggen.
Wil niet dat ze dat helemaal tot prut lopen met al dat blad als ik het laat liggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:37

Hier viel de regen mee, maar goed ook. Ik had mijn werkschoenen buiten laten staan